EUROPA r PER TREIN Tito's trein 14 De zee! De zee! Een jongen en een meisje staan te dansen van blijdschap in de coupé. De vakantie kan beginnen: het zien van het water is na ruim elf uur de apotheose van de treinreis. Niet dat die reis een straf was. Het traject Belgrado (Servië)-Bar (Montenegro) behoort tot de spectaculairste van Europa. Belgrado/Bar De Joego slavi sche presi dent Tito, die re geerde van de Tweede Wereldoorlog tot aan zijn dood in 1980 en de zes deel republieken zo'n beetje ei genhandig bij elkaar hield, be sloot in 1952 de lijn door het on herbergzame berglandschap aan te laten aanleggen om Belgrado per spoor met de kust te verbinden. 25 jaar later was hij af, 467 kilometer lang, geëlektrificeerd en al. Al snel na vertrek uit Belgrado is duidelijk dat dit traject zeker voor die tijd een technisch meester werk is. De trein slingert door bos sen en langs bergen. De ene brug volgt bijna op de andere: 435 zijn er maar liefst op het hele traject, net als 254 tunnels. Dergelijk ver nuft vereist een hoop onderhoud, en dat schoot er tijdens de oorlo gen in de jaren 90 bij in. Zo zette bij Tito's huzarenstukje al vijftien jaar na de opening het verval in. Duurde de hele rit bij de opening nog zeven uur, nu ben je elf uur onderweg, als er geen vertraging is tenminste. Het spoor kan de maxi mumsnelheid niet meer aan. Op veel plekken tuft de trein met 30 kilometer per uur door de bergen. Geen wonder dat mensen te genwoordig liever de auto of bus pakken, of- wie het zich kan ver oorloven - het vliegtuig: stuk voor stuk zijn ze sneller. Maar tegen het uitzicht kan geen van de alterna- Op een halfuur lopen van vertrekstation Topcider staat in een remise de per fect onderhouden Blauwe Trein, waarin de voormalige Joegoslavische president Tito 600.000 kilometer aflegde en meer dan zestig staatshoof den ontving. Voor die tijd ex treem luxe, met hoogpolige tapijten en mahoniehouten interieur. Koop een kaartje op het station en vergaap je aan Tito's bureau, bed en badka mer. De rondleider vertelt graag waar koningin Elisa beth ooit sliep. De trein is voor evenementen te huur, met catering, en kan over het spoor in Servië en Montene gro. In de restauratiewagon kun je dineren met het origi nele servies. Informatie: marketing@srbvoz.rs. tieven op, en ook niet tegen de prijs: een enkeltje kost een lut tele 21 euro. In een van de ouderwetse coupés met zes zitplaatsen wordt driftig gekaart. Lig gend nog wel: het gezin van Drasko Drobnjak (36) uit Belgrado heeft de stoe len uitgeschoven zodat de kleine ruimte nu één groot bed is geworden. „Dit is toch al vakantie?", zegt zijn vrouw Ivana (39). Dochter Tatjana (12) en zoon Nikola (9) knikken en lachen uitgelaten. Ze zijn onderweg naar de Montene- grijnse kustplaats Budva, populair bij Serviërs en Russen. Het is een zaterdag in juli, en net als voor duizenden Serviërs de afgelopen jaren vóór hen, is de urenlange rit door de bergen het begin van een weekje luieren aan zee. ,,Dit is ont- spannener, en echt genieten", zegt vader Drasko, als antwoord op de vraag waarom hij niet met bijvoor beeld auto of bus gaat. Het vlieg tuig dan? ,,Zeker een goed alterna tief", zegt Ivana, ,,maar dat kunnen we ons niet veroorloven. Tickets met zijn vieren kosten in het hoogseizoen al gauw 650 euro." Het maandsalaris ligt in Servië ge middeld rond de 550 euro. Roken verboden In de coupé achter de familie Drobnjak staat het blauw. Drie vrouwen zitten te discussiëren met alle drie een sigaret in hun hand, ook al is roken in de hele trein verboden. Maar ook op de balkons en voor open ramen of deuren (die vreemd genoeg niet altijd gesloten zijn terwijl de trein rijdt) wordt er lustig op los gepaft. De conducteur laat iedereen be gaan. De trein stopt voor een over gang waarvan de spoorbomen het niet meer doen, toetert en rijdt er vervolgens stapvoets overheen. Het eerste deel, door bossen en lage bergen en met veel stops op vervallen stations van nog meer vervallen provinciesteden en dor pen in Servië, is interessant, maar niet meer dan dat. Het blijkt later slechts het voorprogramma van het spectaculaire deel over de grens in Montenegro. Maar eerst tuft de trein na tunnel 99 (ze zijn stuk voor stuk genummerd) nog negen kilometer langs een rivier in Bosnië om daarna weer Servië in te slingeren. Nu curieus, maar bij de aanleg volkomen normaal, aangezien Joegoslavië nog één groot land was. Er is zelfs een sta- dinsdag 10 augustus 2021 GO Met hun hoofd uit het open raam is het alsof ze vliegen Thijs Kettenis Ivana, Nikola, Tatjana en Drasko Drobnjak (v.l.n.r.) uit Belgrado zijn onderweg naar kustplaats Budva. foto thijs kettenis dpgmedia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14