OZCAN AKYOL Kritiek op Bidens stimuleringsplan elektrische auto's er is voor iedereen ^nummers, maar 10- Ontdek jouw eigen favoriet Ga naar magazine.nl/lees 6 Stopt vanzelf Column Er wordt vaak slecht gepraat over algoritmes, maar dank zij mijn surfgedrag krijg ik wel altijd fantastische filmpjes te zien over barbecueën, een van mijn favoriete bezigheden. Ik kan mijn Instagram niet aanzetten, of een besnorde Turkse man expo seert in een vlot gemonteerde video hoe hij een overheerlijke kebab marineert en roostert. me intens bezighouden. Dat wist ook het algoritme van Facebook, dat me donderdagochtend con fronteerde met een wel héél bij zonder bericht: een verdwenen gewaand manuscript van de schrijver Louis-Ferdinand Céline is gevonden. Bizar en tegelijkertijd fenomenaal nieuws. Voor degenen die met weten wie de beste man is, moet ik dat misschien verkla ren. Céline schreef twee klassie kers, om precies te zijn Reis naar het eind van de nacht (1932) en Dood op krediet (1936). Deze boeken zijn wereldwijd vertaald, beroemd om de bijzon dere schrijfstijl van de schrijver en gelauwerd vanwege de tijdgeest die hij vangt in rauwe bewoordin- gen. De schrijver bleek later on dubbelzinnig een antisemiet, zo als we konden lezen in talrijke pamfletten, waardoor hij al snel van zijn voetstuk viel. Hij raakte verbitterd en begon tegen ieder een te fulmineren. Ik heb zelfs een 'scheldwoordenboekje' van hem in mijn kast. roman is, mag groot literair nieuws heten. De Franse krant Le Monde kopte er dan ook mee op de voorpagina, ten koste van de Olympische Spelen en alle corona protesten die de wereld bezighou den. In Nederland gebeurde er om precies te zijn helemaal niets. Geen enkel bericht bij geen en kel medium. De ontdekking van allerlei nieuwe teksten van deze literaire mastodont zorgden ken nelijk op geen enkele redactie voor opwinding. Ik zit nog steeds te denken hoe dit kan. Is de literatuur, en de waarde die we haar toekennen, de finitief gedaald tot de bodem? Of wordt de auteur, vanwege zijn an tisemitische uitspattingen, bij voorbaat gecanceld, zoals we dat tegenwoordig zo mooi noemen? Beide scenario's zouden zorgwek kend zijn. In het eerste geval kun nen we gerust spreken van een cultuurarm land. De literatuur is blijkbaar alleen nog maar voor de fijnproever. En als niemand op een redactie zijn vingers aan de schrij ver durft te branden vanwege diens uitgesproken Jodenhaat, is er duidelijk een probleem: dan worden schrijvers en wat zij scheppen niet meer los van elkaar gezien. In beide gevallen slaan we een modderfiguur. Er is deze week een literair wonder gebeurd. En in Ne derland haalden we onze schou ders op. ,,Vrijwillige toezeggingen van au tobedrijven doen een goed voor nemen op 1 januari op een juri disch bindend contract lijken", zei Dan Becker, directeur van de Safe Climate Transport Cam paign. Biden is van plan regels voor uitstoot van nieuwe auto's steeds verder aan te scherpen, om zo fabrikanten te stimuleren over te stappen op elektrische voertui gen en opwarming van de aarde te bestrijden. De grote vraag is of Ameri kaanse consumenten overstag gaan. Afstanden in de VS zijn groot en aan laadpalen is gebrek. Nu is slechts 2 procent van de nieuwe auto's elektrisch. In Ne derland ligt dat al op 20 procent. Autofabrikanten pleiten voor miljarden aan overheidsuitgaven om elektrisch rijden goedkoper en makkelijker te maken. Biden wil 174 miljard vrijmaken voor onder meer laadstations. In een infrastructuurwet die de Senaat op dit moment behandelt is slechts 7,5 miljard voor laadpalen opgenomen, maar mogelijk volgt meer financiering in het najaar. Benzineauto's zijn goed voor meer dan een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen in de VS. In Europa en China wordt al flink ingezet op elektrisch rijden. Als Amerikaanse fabrikanten competitief willen blijven, kun nen ze er ook niet meer omheen. Sommige Democraten willen dat Biden net als de EU verkoop van nieuwe benzineauto's op ter mijn helemaal stopt. In 2035 wil de EU alleen nog verkoop van uit- stootvrije wagens toestaan. Onder meer de vakbond van personeel van autofabrieken ver zet zich daar in de VS tegen. De vakbond maakt zich zorgen over banen en lonen. Om elektrische auto's te maken is minder perso neel nodig. Biden hoopt ter com pensatie banen te creëren in bat- terijfabrieken. Nu worden accu's nog vooral in China gemaakt. r zaterdag 7 augustus 2021 GO $0 @OzcanAkyol Wonder Er zijn natuurlijk meer zaken die Hoe dan ook, dat er een nieuwe President Biden van de VS gaat niet ver genoeg in zijn plannen om elektrisch rijden te stimuleren, vinden milieuorga nisaties. Biden wil dat in 2030 de helft van alle nieuw ver kochte auto's elektrisch rijdt. De drie grootste Amerikaanse autofabrikanten schaarden zich achter die belofte. Maar het is slechts een streven. Karlijn van Houwelingen Washington ten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6