OZCAN AKYOL
Kritiek op Bidens
stimuleringsplan
elektrische auto's
er is voor iedereen
^nummers,
maar 10-
Ontdek jouw eigen favoriet
Ga naar magazine.nl/lees
6
Stopt vanzelf
Column
Er wordt vaak slecht gepraat
over algoritmes, maar dank
zij mijn surfgedrag krijg ik
wel altijd fantastische filmpjes te
zien over barbecueën, een van
mijn favoriete bezigheden. Ik kan
mijn Instagram niet aanzetten, of
een besnorde Turkse man expo
seert in een vlot gemonteerde
video hoe hij een overheerlijke
kebab marineert en roostert.
me intens bezighouden. Dat wist
ook het algoritme van Facebook,
dat me donderdagochtend con
fronteerde met een wel héél bij
zonder bericht: een verdwenen
gewaand manuscript van de
schrijver Louis-Ferdinand Céline
is gevonden. Bizar en tegelijkertijd
fenomenaal nieuws. Voor degenen
die met weten wie de beste man
is, moet ik dat misschien verkla
ren. Céline schreef twee klassie
kers, om precies te zijn Reis
naar het eind van de nacht (1932) en
Dood op krediet (1936).
Deze boeken zijn wereldwijd
vertaald, beroemd om de bijzon
dere schrijfstijl van de schrijver en
gelauwerd vanwege de tijdgeest
die hij vangt in rauwe bewoordin-
gen. De schrijver bleek later on
dubbelzinnig een antisemiet, zo
als we konden lezen in talrijke
pamfletten, waardoor hij al snel
van zijn voetstuk viel. Hij raakte
verbitterd en begon tegen ieder
een te fulmineren. Ik heb zelfs een
'scheldwoordenboekje' van hem
in mijn kast.
roman is, mag groot literair
nieuws heten. De Franse krant
Le Monde kopte er dan ook mee op
de voorpagina, ten koste van de
Olympische Spelen en alle corona
protesten die de wereld bezighou
den. In Nederland gebeurde er om
precies te zijn helemaal niets.
Geen enkel bericht bij geen en
kel medium. De ontdekking van
allerlei nieuwe teksten van deze
literaire mastodont zorgden ken
nelijk op geen enkele redactie voor
opwinding.
Ik zit nog steeds te denken hoe
dit kan. Is de literatuur, en de
waarde die we haar toekennen, de
finitief gedaald tot de bodem? Of
wordt de auteur, vanwege zijn an
tisemitische uitspattingen, bij
voorbaat gecanceld, zoals we dat
tegenwoordig zo mooi noemen?
Beide scenario's zouden zorgwek
kend zijn. In het eerste geval kun
nen we gerust spreken van een
cultuurarm land. De literatuur is
blijkbaar alleen nog maar voor de
fijnproever. En als niemand op een
redactie zijn vingers aan de schrij
ver durft te branden vanwege
diens uitgesproken Jodenhaat, is
er duidelijk een probleem: dan
worden schrijvers en wat zij
scheppen niet meer los van elkaar
gezien.
In beide gevallen slaan we een
modderfiguur. Er is deze week een
literair wonder gebeurd. En in Ne
derland haalden we onze schou
ders op.
,,Vrijwillige toezeggingen van au
tobedrijven doen een goed voor
nemen op 1 januari op een juri
disch bindend contract lijken",
zei Dan Becker, directeur van de
Safe Climate Transport Cam
paign. Biden is van plan regels
voor uitstoot van nieuwe auto's
steeds verder aan te scherpen, om
zo fabrikanten te stimuleren over
te stappen op elektrische voertui
gen en opwarming van de aarde
te bestrijden.
De grote vraag is of Ameri
kaanse consumenten overstag
gaan. Afstanden in de VS zijn
groot en aan laadpalen is gebrek.
Nu is slechts 2 procent van de
nieuwe auto's elektrisch. In Ne
derland ligt dat al op 20 procent.
Autofabrikanten pleiten voor
miljarden aan overheidsuitgaven
om elektrisch rijden goedkoper
en makkelijker te maken. Biden
wil 174 miljard vrijmaken voor
onder meer laadstations. In een
infrastructuurwet die de Senaat
op dit moment behandelt is
slechts 7,5 miljard voor laadpalen
opgenomen, maar mogelijk volgt
meer financiering in het najaar.
Benzineauto's zijn goed voor
meer dan een kwart van de totale
uitstoot van broeikasgassen in de
VS. In Europa en China wordt al
flink ingezet op elektrisch rijden.
Als Amerikaanse fabrikanten
competitief willen blijven, kun
nen ze er ook niet meer omheen.
Sommige Democraten willen
dat Biden net als de EU verkoop
van nieuwe benzineauto's op ter
mijn helemaal stopt. In 2035 wil
de EU alleen nog verkoop van uit-
stootvrije wagens toestaan.
Onder meer de vakbond van
personeel van autofabrieken ver
zet zich daar in de VS tegen. De
vakbond maakt zich zorgen over
banen en lonen. Om elektrische
auto's te maken is minder perso
neel nodig. Biden hoopt ter com
pensatie banen te creëren in bat-
terijfabrieken. Nu worden accu's
nog vooral in China gemaakt.
r
zaterdag 7 augustus 2021
GO
$0 @OzcanAkyol
Wonder
Er zijn natuurlijk meer zaken die
Hoe dan ook, dat er een nieuwe
President Biden van de VS
gaat niet ver genoeg in zijn
plannen om elektrisch rijden te
stimuleren, vinden milieuorga
nisaties. Biden wil dat in 2030
de helft van alle nieuw ver
kochte auto's elektrisch rijdt.
De drie grootste Amerikaanse
autofabrikanten schaarden
zich achter die belofte. Maar
het is slechts een streven.
Karlijn van Houwelingen
Washington
ten