Saskia Noort Ik ben bang dat mijn mening me de kop kost Dierenmens De 'oude witte man' is ziek Ü3E 'Ze vallen bijna weg tegen de kleur van de rotsen 10 Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. Vroeger had je een mening. Die was soms anders dan de mening van je vrienden of je ouders, maar dat gaf niet. Je had een discus sie, of een ruzie, die je moeder dan vergoelijkend een 'menings verschil' noemde, maar zodra een discussie klaar was, ging de vriendschap gewoon weer op de oude voet verder. Er waren linkse mensen met rechtse meningen en andersom, en het leukste was om in een zeer links gezelschap ineens een rechts kluifje in de groep te gooien en te kijken hoe het viel. Discussiëren als hobby, als spel, ik was er dol op. Zo dol, dat vrienden destijds weleens zeiden: heb je haar weer met d'r eeuwige gediscussieer. Liefst discussieerde ik met mijn vader, die destijds op de VVD stemde, met als favoriete onderwerpen woningnood, kraken, het milieu, het rode gevaar. Dat was toen iedereen nog bang was voor de Russen en hun com munistische zendingsdrang. Er ging heus weleens een vuist op tafel, er werd ook gedemonstreerd dat het een lieve lust was en er was zelfs het ex treemrechtse geluid van Janmaat, maar daar luisterde nauwelijks iemand naar. Dat was allemaal in het tijdperk dat we topless op het strand lagen, in minirok naar school gingen, bloot douchten na de gym en je nog op je 14de mocht drinken. Was het toen allemaal beter dan nu? Nee, natuurlijk niet. Maar een mening hebben was wel een stuk relaxter. Je werd bijvoorbeeld niet bedreigd nadat je een prik tegen een potentieel dodelijke ziekte had gekregen, je waterpokken werden niet ontkend, je mocht dansen op alle muziek en alle boeken lezen behalve Mein Kampf. Ik kan me een geval van can- celen herinneren, dat ging om ouders van een vriendinnetje die Zuid-Afrikaanse wijn dronken. Waren we ons dan toen niet bewust van sek sisme, racisme en alle andere -ismes? Jawel, al moet ik eerlijk bekennen dat Turks Fruit toen een van mijn lievelingsboeken was, en ik er bij de tweede keer lezen van schrok. Wat we toen zagen als superromantische, intens gepassioneerde liefde, zou nu een toxische relatie met een narcis tische gaslighter genoemd worden. Tegenwoordig is de vraag 'waar je staat' zo ongeveer alles. Kunnen we nog vrienden zijn met personen die op een andere politieke partij stemmen dan wij? Kunnen we blijven op een feestje waar Michael Jackson wordt ge draaid? Gaan we als vaxxers naar de verjaardag van een antivaxxer of an dersom? Negeren we de vriend die het opnam voor Lil' Kleine? Halen we nooit meer koffie bij de tent waarover het 'racisten'-gerucht gaat? Dumpen we geliefden die JK Rowling op Twitter volgen? Vooral mensen die zogenaamd vechten tegen 'labels' en 'hokjes', lijken anderen zonder pardon te labelen. Iemand zei van de week op Twitter dat alle columnisten die schrijven over de keerzijdes van de woke cancelculture dat doen omdat ze er bang voor zijn. En dat klopt. Ik ben bang dat mijn me ning, als die eens niet goed in het straatje van mijn eigen bubbel valt, me de kop zal kosten. Ik zal nooit zwichten voor die angst, want vrijheid van me ningsuiting, zelfs als die mening abject is, is voor mij het hoogste goed. En nog even voor alle twitterende rechtswappies die nu gaan juichen: hiermee bedoel ik niet jullie haatzaaierij, gedreig, gescheld en geïntimideer. Meestal gaat de krant over mensen. Annemarie Haverkamp schrijft over dieren met een verhaal. f Het zijn mysterieuze we zens. Twee jaar geleden reisde ik door het uiterste westen van Mongolië. De gids wees naar een bergke ten. ,,Daar leven ze'', zei ze. Om er direct aan toe te voegen dat sneeuwluipaar den zelden worden gezien. Die onzichtbaarheid geeft ze een bijna mythische sta tus. Vol ontzag bleef ik uit ons busje naar buiten tu ren. Natuurlijk zag ik niks. De Nederlandse wild life-expert Femke Hilde- rink behoort tot de geluk kigen die wél een sneeuw luipaard zagen. Ze spotte er zelfs vier tegelijk. ,,Vier jongen'', vertelt ze dolblij. Ook zij was - namens het Wereld Natuur Fonds (WWF) - in het Mon goolse Altai-gebergte voor overleg met lokale collega's over het beschermen van de zeldzame soort. ,,Op een gegeven moment belde een van onze vrijwilli gers'', zegt Hilderink. ,,We moesten nü komen, hij had sneeuwluipaarden voor de lens van zijn telescoop." In Mongolië zijn plaatse lijke herders betrokken bij de bescherming. Zij zijn de hele dag met hun vee bui ten, zij zien alles wat leeft. De afgelopen jaren telde het WWF hun aantal in Mongolië. Herders, weten schappers en natuurbe schermers plaatsten came- ravallen en noteerden waar ze ze tegenkwamen. Rond de duizend zijn er geturfd. Wereldwijd zijn er nog maar tussen de 4000 en 8000 exemplaren. Een probleem is dat wilde dieren steeds vaker in conflict komen met mensen - het WWF publi ceerde er deze zomer een RAMIL verontrustend rapport over. Waar de bergen in West-Mongolië vroeger vooral waren voorbehou den aan wilde dieren, ne men herders hun vee steeds vaker mee naar die regio's. Nomaden hebben hun kuddes uitgebreid, en het gras op de steppes is niet meer voldoende om de monden van alle scha pen en geiten te voeden. Die concurreren nu met wilde grazers als steenbok- ken. Gevolg: de steenbok ken, het favoriete hapje van de sneeuwluipaarden, ver dwijnen. Dan is het niet verwonderlijk dat een hongerige sneeuwluipaard zijn tanden zet in een tamme geit en zich daar mee de woede van de Mongool op de hals haalt. Toch is het niet zo dat de grote katten massaal wor den afgeschoten. Het ge beurt een enkele keer, ter bescherming van de kudde. Maar waar in an dere regio's in Centraal- Azië nog weleens wordt gejaagd op sneeuwluipaar den vanwege hun schitte rende pels of om hun bot ten te verwerken in medi cijnen, hebben de noma den respect voor de dieren. Ze geloven dat het ongeluk brengt als je een sneeuw luipaard doodt. Nomaden gebruiken nooit de naam van de schuchtere roofdie ren, maar spreken van 'de geest van de bergen' of 'de oude witte man'. Wat vaker voorkomt, is dat sneeuwluipaarden in een val stappen die be doeld is om marmotten - een lokale delicatesse - te vangen. Hilderink: ,,We hebben beelden van sneeuwluipaarden die rondlopen met zo'n klem om hun poot. Die redden het vaak niet." WWF lanceerde een campagne om leerlingen bewust te maken van de sneeuwluipaard als onge wenste 'bijvangst'; de kin deren bewogen vervolgens hun ouders ertoe om de gevaarlijke klemmen niet meer te gebruiken. ,,Hon- derden vallen zijn ingele verd", vertelt Hilderink. ,,Nomadenfamilies kregen er keukengerei voor terug.'' Het probleem van de overbegrazing is ingewik kelder, maar ook daar werkt het WWF aan. Zo kijken natuurbeschermers en herders naar manieren om met minder vee meer inkomsten te genereren, bijvoorbeeld door hoog waardiger vlees (of wol) te leveren. Voor Femke Hilderink was de ontmoeting met vier bloedmooie welpjes de ervaring van haar leven. ,,Het duurde even voor ik ze zag, ze vallen bijna weg tegen de kleur van de rot sen. De herder bleef maar wijzen. En toen... ja! Ze la gen zich loom te koesteren in de zon.'' Ze was daarna nog vastberadener om zich in te zetten voor deze mys terieuze dieren. Dat gevoel hebben ook de verzorgers in de San Diego Zoo. Ramil zit in quarantaine. Hij maakt het goed, op een hoestje en loopneus na. ZATERDAG 7 AUGUSTUS 2021 GO Sneeuwluipaard Ramil in de San Diego Zoo heeft corona. Zorgelijk nieuws, want de wereld telt nog maar weinig sneeuwlui paarden. Dierentuinen zijn uitermate zuinig op de roofdieren met hun prach tige witgevlekte vacht. Soort: sneeuwluipaard Woonplaats: San Diego en West- Mongolië Bijzonderheid: kan tot 15 meter ver springen Heeft u een suggestie voor een dier met een ver haal? Mail annemarie.haver- kamp@persgroep. ne t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 54