Kleine kerken, blije deeltijdpredikanten 10 ZEELAND EXPOSITIE KIM STUMPF EN ROBERT VAN DROMME IN HULST ART Schilderijen in alle soorten en maten. De expositieruimte van Hulst Art ademt verf met het werk van de Vlaamse schilders Kim Stumpf en Robert van Dromme. Monnikenwerk Voor Kim Stumpf (1982) is het vertrekpunt het waarnemen van iets. Dat kan een prop pa pier zijn, een foto of een tekening van één van haar dochters. Het improviserende, de vrijheid van de kindertekening in spireert haar sowieso. Robert van Dromme (1963) start bij een ge beurtenis. Dat kan iets zijn uit de geschiedenis van de 20ste eeuw, maar ook iets uit zijn persoonlijk leven. Ook hij begint dus met een bestaand beeld, meestal een foto, en laat zich daarna leiden door puur picturale beslissingen. Het werk van Stumpf en Van Dromme, in het dagelijks leven partners, verschilt vooral qua sfeer. Bij Van Dromme herken ik altijd iets landschappelijks. Zijn werk oogt over het algemeen zwaar en duister. Vette vlekken De schilderijen van Stumpf zijn niet tot een voorstelling te herlei den en losser geschilderd. In haar composities zie ik afwisselend brede transparante vegen, vette vlekken en speelse lijnen. Organi sche vormen domineren en het werk is geladen met fysieke ener gie. Stumpf laat zich mede leiden door de eigenschappen van mate riaal en ondergrond. Zo ontstaan intrigerende schilderijen, die je meenemen in een eigen wereld van vorm, lijn, kleur, contrast en textuur. Is dat genoeg? Meestal wel. Al haar werk heeft een van zelfsprekendheid die me mee neemt. Ik zie geen geforceerde kunstjes om iets mooi te maken of correcties die de spontaniteit te niet doen. De werken waarin zij met grote contrasten aan de gang gaat, boeien mij het meest. Een goed voorbeeld is Collage, waarin de lichte partijen deels door zilver- glanzend karton worden ingevuld. Fluwelig zwart, een scala aan witte- en grijstinten, expressief blauwe lijnen, met hier en daar een toets van rood, vormen een prachtig beeld waar ik naar kan blijven kijken, zoals ik ook nooit genoeg krijg van het aanschouwen van de natuur. Malcolm X Ook in het werk van Van Dromme speelt het licht-donker contrast een hoofdrol. De landschappelijke referentie maakt zijn composities tot plekken waar je geconfronteerd wordt met jezelf. Ik weet dat 1965 geschilderd is met de moord op Malcolm X als aanleiding. Het landschap was een geschilderd de cor op het hotelpodium waar deze voorvechter van gelijke rechten werd neergeschoten. Zwarte vor men tegen een lichte achtergrond suggereren een naaldbos, oranje vlekken verwijzen naar de kogel gaten in het decor. Ook zonder deze aanleiding te kennen, is 1965 een dreigende compositie en zo boeiend geschilderd dat je er voor blijft stilstaan. Van Dromme speelt vaak met ruimte, schilderkunstig én illu soir. In 2020 herken ik in de verti cale lijnen in de bovenste helft van de compositie bomen. Het wit op de voorgrond zou zowel sneeuw kunnen zijn als een vorm die met een witte laag wordt bedekt. Of is het een waterval? Hij weet ook in zo'n relatief eenvoudige composi tie door dekkende en transparante lagen af te wisselen het vlak te la ten zinderen. Met hun op picturale ambities gebaseerde visuele reizen nemen Stumpf en Van Dromme mij mee naar werelden die ik niet ken, maar wel voel. Meestal zijn het on gemakkelijke plekken. Een enkele keer brengt Stumpf mij verlich ting. In een stralend klein twee luik dat ze op plexiglas schilderde, waarbij ze zowel de voor- als de achtergrond gebruikte, beland ik in een abstract impressionistisch landschap, waar ik even op adem kan komen. De kracht van de kerk zit in de kwetsbaarheid van kleine gemeenten. Daar wordt de vraag gesteld: 'Wat is werkelijk urgent?' Vervolgens is het vanzelfsprekend dat ook ge meenteleden de handen uit de mouwen steken. Je moet het im mers samen doen." Aan het woord is ds. Leuny de Kam, doopsgezind predikant in Middelburg en Goes. Zij werkt parttime bij de twee ge meenten, voor 40 en 10 procent (0,4 en 0,1 fte). ,,Door de deeltijd contracten ga ik veel bewuster met mijn tijd om. Mensen willen altijd consumeren, hebben van oudsher een bepaalde verwachting van een predikant. Ik stel de vraag welke meerwaarde iets heeft en voor wie." ,,Wanneer een kerkelijke gemeen schap krimpt, brengt dat een cul tuuromslag mee. De kerk wordt het huis van een gemeente, die daarvoor zelf verantwoordelijk heid draagt. Als deeltijdpredikant coach ik en lever ik expertise. Ik vind het een luxepositie, predi kant zijn is een prachtig vak en zo wordt het spannend. Ik vind het geweldig wanneer een kleine ge meente toch iemand voor een aan tal uren kan aanstellen, het geld daarvoor bijeen brengt. Ik baken mijn werk af maar als ik mij eens wat meer uren inzet, heb ik daarbij het prettige gevoel dat ik niet te weinig doe. Ik gun iedere ge meente een deeltijdpredikant. Veel vrijzinnige gemeenten zijn klein, daar werken de meeste deel tijders." Deeltijdpredikanten, ik vraag me af hoeveel er in Zeeland zijn. De Protestantse Kerk in Nederland is hier overal wel aanwezig, maar classispredikant ds. Arie van der Maas laat mij rap weten dat de vraag stellen, eenvoudiger is dan die beantwoorden. Hij schat in dat de meeste deeltijdwerkers een aanstelling van 0,6 tot 0,8 fte om vang hebben. De Protestantse Kerk in Nederland helpt mij aan een lijstje met landelijke gegevens. En inderdaad heeft 86 procent van de PKN-predikanten een aanstel ling gelijk of groter dan 0,6 fte. Mannen zijn goed vertegenwoor digd onder de fulltimers, vrouwen zijn onder hen een kleine minder heid (14 procent). Als de predi kantsformatie kleiner is dan 0,4 fte, dan is de predikant in twee derde van de gevallen vrouw. In banen met een functieomvang tot 0,8 blijven vrouwen in de meer derheid. Verfrissend Ds. Arie Spaans werkt voor de PKN-gemeenten Colijnsplaat en Wilhelminadorp, beide in deel tijd. ,,Bij mijn start in Colijnsplaat had ik daar een contract van 0,75 fte, maar de gemeente kwam fi nancieel in zwaar weer. Een col- lega in Wilhelminadorp stopte, ik had een klik met de gemeente en ben daar één dag per week gedeta cheerd, zodat mijn predikantschap minder zwaar op de begroting van Colijnsplaat drukt. In Westkapelle werkte ik fulltime. Ik voel nu niet meer de plicht voortdurend aan het werk te zijn. Uren bijhouden per gemeente doe ik niet, je doet wat op je pad komt. Maar je kunt ook dingen combineren. De zo- mergroet die ik schreef voor de ene gemeente, kan prima dienen als opening van een vergadering bij de andere. Het is verfrissend om aan verschillende gemeenten tegelijk verbonden te zijn." Deeltijdwerk lijkt een zegen voor zowel predikanten als kerke lijke gemeenten. Ik vraag me af of de toekomst van de kerk daarmee in vrouwenhanden ligt. zaterdag 7 augustus 2021 GO hh^ii m Expositie Hulst Art met Kim Stumpf en Robert van Dromme. Foto rechts: werk van Stumpf. fotos nico out Op avontuur naar onbekende werelden Nico Out Recensie T/m 29/8. Kim Stumpf en Robert van Dromme. Hulst Art. 's Graven hofstraat, Hulst. Do. t/m zo. 14.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 34