ING is hersteld van corona, winst vervijfvoudigd ECONOMIE 17 Vorig jaar was het alle hens aan dek voor de grootste bank van Nederland. De maatregelen om de corona- pandemie in te dammen zetten de economie bijna op slot. Veel bedrijven moesten noodgedwongen de deuren sluiten. Dat leidde tot grote onzeker heid bij de bank. ING heeft voor vele miljarden aan kredieten uitstaan in het bedrijfsleven. De vraag was hoeveel daarvan niet meer zouden worden terugbe taald. De bank stopte daarom 1,34 miljard euro in de stroppenpot, als buffer om kredietverliezen op te vangen. Die toevoeging aan de stroppenpot drukte de winst. Nu, een jaar later, blijkt het echter erg mee te vallen met de kredietverliezen. Wat heet, de bank kon zelfs 91 miljoen uit de stroppen- pot halen. Daarmee is de belangrijkste oorzaak van de winststijging tot 1,5 mil jard euro genoemd. Daarnaast speelde de rente een hoofdrol, zowel positief als negatief. Tradi tioneel verdient een bank aan geld goedkoop inlenen en duur uitlenen. Maar met de lage, en soms zelfs nega tieve rente, is dat lastig. Spaargeld bijvoorbeeld kost de bank vaak geld. En juist van dat spaargeld heeft ING een boel. De ren temarge, het verschil tus sen de rente op inlenen en en uitlenen, daalde in het tweede kwartaal verder. Dat drukte de inkomsten. Spaargeld Spaargeld levert de bank niets op, maar de spaarder ook niet. Vandaar dat steeds meer mensen hun geld beleggen op de beurs. En uiteraard biedt ING die diensten ook aan aan de klanten. En daarin was de bank succesvol. De bank kreeg 855 miljoen euro bin nen aan vergoedingen voor beleggingsdiensten, 18 pro cent meer dan in het tweede kwartaal van 2020. ING is in veel landen ac tief. Met ING Direct heeft de bank een internetspaar bank die in veel landen opereert. Daarnaast be dient de bank grote klanten wereldwijd. Maar niet overal is de consumentenbank een doorslaand succes. In Oos tenrijk en Tsjechië heeft ING de handdoek in de ring gegooid en in Frank rijk wordt nu bekeken of de bank wil doorgaan met de consumententak. De aandeelhouders van de bank hebben een mager jaar achter de rug. De Euro pese Centrale Bank ver bood banken het afgelopen jaar om dividend te beta len. Door de onzekerheid over de economie was het verstandiger om het geld binnen de bank te houden, als extra buffer tegen mo gelijke verliezen. Nu het met de economie weer de goede kant op gaat gaan ook voor de aandeel houders de remmen los. ING kondigde aan bijna vier miljard euro terug te geven aan de aandeelhou ders. De bank gaat weer di vidend betalen en gaat daarnaast eigen aandelen inkopen. Dat zorgt voor een hogere winst en dus dividend per aandeel. ed y si ma y [A3 mg en tijdrovender. En heel recent kwam daar het probleem met Haringvlietbrug bij. De kosten lopen op en de economische schade wordt steeds groter. Nu geven we zo'n 2,5 miljard euro per jaar uit aan onderhoud, ge meenten, provincies en Rijk. TNO heeft recent becijferd dat die uitgaven met miljarden per jaar moeten stijgen om het on derhoud op peil te houden. We praten niet alleen over wegen en bruggen, maar ook om 87.000 duikers en tienduizenden via ducten bijvoorbeeld.'' Elisabeth Post (EP): ,,We hebben een berekening gemaakt. De kos ten voor een uur extra vertraging bedragen zo'n 50 euro per vrachtwagen. Als we alleen naar de Haringvlietbrug kijken, waar de files flink langer gaan worden omdat er rijstroken worden ver smald en de snelheid wordt be perkt, dan rijden daar in de spits ook niet alleen maar thuis zit ten.'' MV: ,,Die Haringvlietbrug wordt pas in 2023 gerenoveerd. Maar nu al worden er maatregelen geno men zoals een snelheidsbeper king van 50 kilometer. De bood schap voor de mensen in West Brabant en Zeeland is dat ze dus twee jaar lang met een uur extra reistijd worden opgezadeld. Dat is absurd.'' EP: ,,Die A12 gaat in september dicht. Waarom niet nu in de ver keersluwe periode. Dat betekent dat de vrachtwagens straks ge dwongen over polderwegen moeten gaan rijden die daar he lemaal niet op berekend zijn. En dan gaat ook de jeugd weer op de fiets naar school over diezelfde wegen. Is dit beleid of is er over nagedacht, vraag ik me wel eens af. En de problemen met de Ha ringvlietbrug waren al in 2017 bekend. Waarom moet het alle maal zo lang duren?'' MV: De capaciteit is er, nog wel. Maar dat kan wel een probleem worden. Als er te lang geen werk is dan verlaten steeds meer men sen de sector. Die komen niet meer terug. En die men sen gaan we hard no dig hebben. Er komt veel extra werk aan. De vier grote steden hebben bijvoor beeld aange kondigd 15 miljard meer no dig te heb ben voor openbaar vervoer. Daar moe ten voorzieningen voor komen. Nieuwe woonwijken moeten ook worden ontsloten. Dan heb ben we het nog niet over de energietransitie. Dat betekent bijvoorbeeld meer elektriciteits netten en laadpalen voor elektri sche auto's en infrastructuur In 2025 zal de filedruk weer even groot zijn als in het filerecordjaar 2019 voor waterstof. En bedrijven moeten investeren in nieuwe ap paratuur. Dan moeten ze wel ze ker zijn van voldoende werk, an ders lonen de investeringen niet.'' MV: ,,Zorg als de bliksem dat het aanpakken van achterstallig on derhoud in het regeerakkoord komt. Zorg voor die extra miljar den, anders lopen we nog jaren achter de feiten aan. En koppel onderhoud aan de infrastructuur aan klimaatmaatregelen. We hebben onlangs in Limburg kun nen zien hoe noodzakelijk dat is. Het is bizar dat we miljarden in Brussel laten liggen voor kli maatmaatregelen. Nederland en Bulgarije zijn de enige EU- landen die nog geen plan heb ben voor die miljarden. En zorg voor een meerjarig on derhoudsplan en plan het onderhoud goed, dus datje snelwegen in verkeersluwe periodes aanpakt." EP: „Pak het onderhoud nu We doen dat veel te slecht en dat betekent vervangen. Dat is veel duurder. We schuiven de rekening door naar de toekomst. Ik weet ook wel dat uitga ven aan zorg, onder wijs en defensie be langrijk zijn. Maar we moeten ook investeren in de verdienca paciteit. An ders belemmer je de economi sche groei." aan Er wordt jaarlijks 1 tot 1,5 miljard te weinig uitgegeven aan onderhoud - Maxime Verhagen 5000 tot 7000 vrachtwagens per uur. Dan praat je al over 120.000 euro extra kosten per dag. Inge nieursbureau Sweco heeft bere kend dat het afsluiten van brug gen miljoenen per dag kost.'' EP: ,,Nee hoor. Het Kennisinsti tuut voor Mobiliteitsbeleid heeft berekend dat in 2025 de filedruk weer even groot zal zijn als in 2019, het filerecordjaar. Mensen werken niet alleen vanuit huis. Veel mensen kunnen sowieso niet thuis werken, onze chauf feurs bijvoorbeeld. En vergeet niet dat de bedoeling is dat er nog een miljoen woningen bij moet komen. Die mensen gaan zaterdag 7 augustus 2021 Vorig jaar was het alle hens aan dek, maar het gaat nu goed met ING. foto reuters ING rapporteerde een vervijfvoudiging van de winst over het tweede kwartaal van 2021. Al leen de lage rente blijft problematisch. Peet Vogels Amsterdam De bank kon dit jaar 91 miljoen uit de stroppen- pot halen, die vorig jaar met 1,34 miljard euro was gespekt als extra buffer in coronatijd. Amsterdam H Schiphol Wat is de economische schade? Het is nooit goed lijkt het. Nu pakt het Rijk verschillende knelpunten aan, zoals de A12 richting Den Haag en de Ha ringvlietbrug en zijn er weer problemen. Misschien capaciteitsgebrek bij de bouwers? - Elisabeth Post Wat moet er dan gebeuren? TNO heeft becijferd dat die uitgaven met miljarden per jaar moeten stijgen om het onder houd op peil te houden. foto anp Mensen blijven ook na corona meer thuiswerken. De filepro- blematiek wordt toch sowieso kleiner en daarmee de nood zaak om miljarden in wegen te steken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17