ING is hersteld
van corona, winst
vervijfvoudigd
ECONOMIE 17
Vorig jaar was het alle hens
aan dek voor de grootste
bank van Nederland. De
maatregelen om de corona-
pandemie in te dammen
zetten de economie bijna
op slot. Veel bedrijven
moesten noodgedwongen
de deuren sluiten. Dat
leidde tot grote onzeker
heid bij de bank. ING heeft
voor vele miljarden aan
kredieten uitstaan in het
bedrijfsleven. De vraag was
hoeveel daarvan niet meer
zouden worden terugbe
taald. De bank stopte
daarom 1,34 miljard euro in
de stroppenpot, als buffer
om kredietverliezen op te
vangen. Die toevoeging aan
de stroppenpot drukte de
winst.
Nu, een jaar later, blijkt
het echter erg mee te vallen
met de kredietverliezen.
Wat heet, de bank kon zelfs
91 miljoen uit de stroppen-
pot halen. Daarmee is de
belangrijkste oorzaak van
de winststijging tot 1,5 mil
jard euro genoemd.
Daarnaast speelde de
rente een hoofdrol, zowel
positief als negatief. Tradi
tioneel verdient een bank
aan geld goedkoop inlenen
en duur uitlenen. Maar met
de lage, en soms zelfs nega
tieve rente, is dat lastig.
Spaargeld bijvoorbeeld
kost de bank vaak geld. En
juist van dat spaargeld
heeft ING een boel. De ren
temarge, het verschil tus
sen de rente op inlenen en
en uitlenen, daalde in het
tweede kwartaal verder.
Dat drukte de inkomsten.
Spaargeld
Spaargeld levert de bank
niets op, maar de spaarder
ook niet. Vandaar dat
steeds meer mensen hun
geld beleggen op de beurs.
En uiteraard biedt ING die
diensten ook aan aan de
klanten. En daarin was de
bank succesvol. De bank
kreeg 855 miljoen euro bin
nen aan vergoedingen voor
beleggingsdiensten, 18 pro
cent meer dan in het
tweede kwartaal van 2020.
ING is in veel landen ac
tief. Met ING Direct heeft
de bank een internetspaar
bank die in veel landen
opereert. Daarnaast be
dient de bank grote klanten
wereldwijd.
Maar niet overal is de
consumentenbank een
doorslaand succes. In Oos
tenrijk en Tsjechië heeft
ING de handdoek in de
ring gegooid en in Frank
rijk wordt nu bekeken of de
bank wil doorgaan met de
consumententak.
De aandeelhouders van de
bank hebben een mager
jaar achter de rug. De Euro
pese Centrale Bank ver
bood banken het afgelopen
jaar om dividend te beta
len. Door de onzekerheid
over de economie was het
verstandiger om het geld
binnen de bank te houden,
als extra buffer tegen mo
gelijke verliezen.
Nu het met de economie
weer de goede kant op gaat
gaan ook voor de aandeel
houders de remmen los.
ING kondigde aan bijna
vier miljard euro terug te
geven aan de aandeelhou
ders. De bank gaat weer di
vidend betalen en gaat
daarnaast eigen aandelen
inkopen. Dat zorgt voor
een hogere winst en dus
dividend per aandeel.
ed y si ma y [A3 mg
en tijdrovender. En heel recent
kwam daar het probleem met
Haringvlietbrug bij. De kosten
lopen op en de economische
schade wordt steeds groter. Nu
geven we zo'n 2,5 miljard euro
per jaar uit aan onderhoud, ge
meenten, provincies en Rijk.
TNO heeft recent becijferd dat
die uitgaven met miljarden per
jaar moeten stijgen om het on
derhoud op peil te houden. We
praten niet alleen over wegen en
bruggen, maar ook om 87.000
duikers en tienduizenden via
ducten bijvoorbeeld.''
Elisabeth Post (EP): ,,We hebben
een berekening gemaakt. De kos
ten voor een uur extra vertraging
bedragen zo'n 50 euro per
vrachtwagen. Als we alleen naar
de Haringvlietbrug kijken, waar
de files flink langer gaan worden
omdat er rijstroken worden ver
smald en de snelheid wordt be
perkt, dan rijden daar in de spits
ook niet alleen maar thuis zit
ten.''
MV: ,,Die Haringvlietbrug wordt
pas in 2023 gerenoveerd. Maar nu
al worden er maatregelen geno
men zoals een snelheidsbeper
king van 50 kilometer. De bood
schap voor de mensen in West
Brabant en Zeeland is dat ze dus
twee jaar lang met een uur extra
reistijd worden opgezadeld. Dat
is absurd.''
EP: ,,Die A12 gaat in september
dicht. Waarom niet nu in de ver
keersluwe periode. Dat betekent
dat de vrachtwagens straks ge
dwongen over polderwegen
moeten gaan rijden die daar he
lemaal niet op berekend zijn. En
dan gaat ook de jeugd weer op de
fiets naar school over diezelfde
wegen. Is dit beleid of is er over
nagedacht, vraag ik me wel eens
af. En de problemen met de Ha
ringvlietbrug waren al in 2017
bekend. Waarom moet het alle
maal zo lang duren?''
MV: De capaciteit is er, nog wel.
Maar dat kan wel een probleem
worden. Als er te lang geen werk
is dan verlaten
steeds meer men
sen de sector.
Die komen
niet meer
terug. En
die men
sen gaan
we hard no
dig hebben. Er
komt veel extra
werk aan. De
vier grote
steden
hebben
bijvoor
beeld
aange
kondigd
15 miljard
meer no
dig te heb
ben voor
openbaar
vervoer.
Daar moe
ten voorzieningen voor komen.
Nieuwe woonwijken moeten
ook worden ontsloten. Dan heb
ben we het nog niet over de
energietransitie. Dat betekent
bijvoorbeeld meer elektriciteits
netten en laadpalen voor elektri
sche auto's en infrastructuur
In 2025 zal de
filedruk weer even
groot zijn als in het
filerecordjaar 2019
voor waterstof. En bedrijven
moeten investeren in nieuwe ap
paratuur. Dan moeten ze wel ze
ker zijn van voldoende werk, an
ders lonen de investeringen
niet.''
MV: ,,Zorg als de bliksem dat het
aanpakken van achterstallig on
derhoud in het regeerakkoord
komt. Zorg voor die extra miljar
den, anders lopen we nog jaren
achter de feiten aan. En koppel
onderhoud aan de infrastructuur
aan klimaatmaatregelen. We
hebben onlangs in Limburg kun
nen zien hoe noodzakelijk dat is.
Het is bizar dat we miljarden in
Brussel laten liggen voor kli
maatmaatregelen. Nederland
en Bulgarije zijn de enige EU-
landen die nog geen plan heb
ben voor die miljarden. En
zorg voor een meerjarig on
derhoudsplan en plan het
onderhoud goed, dus datje
snelwegen in verkeersluwe
periodes aanpakt."
EP: „Pak het onderhoud nu
We doen dat veel te slecht
en dat betekent vervangen.
Dat is veel duurder. We
schuiven de rekening door
naar de toekomst. Ik
weet ook wel dat uitga
ven aan zorg, onder
wijs en defensie be
langrijk zijn. Maar
we moeten ook
investeren in
de verdienca
paciteit. An
ders belemmer
je de economi
sche groei."
aan
Er wordt jaarlijks
1 tot 1,5 miljard te
weinig uitgegeven
aan onderhoud
- Maxime Verhagen
5000 tot 7000 vrachtwagens per
uur. Dan praat je al over 120.000
euro extra kosten per dag. Inge
nieursbureau Sweco heeft bere
kend dat het afsluiten van brug
gen miljoenen per dag kost.''
EP: ,,Nee hoor. Het Kennisinsti
tuut voor Mobiliteitsbeleid heeft
berekend dat in 2025 de filedruk
weer even groot zal zijn als in
2019, het filerecordjaar. Mensen
werken niet alleen vanuit huis.
Veel mensen kunnen sowieso
niet thuis werken, onze chauf
feurs bijvoorbeeld. En vergeet
niet dat de bedoeling is dat er
nog een miljoen woningen bij
moet komen. Die mensen gaan
zaterdag 7 augustus 2021
Vorig jaar was het alle hens aan dek, maar het gaat
nu goed met ING. foto reuters
ING rapporteerde een
vervijfvoudiging van de
winst over het tweede
kwartaal van 2021. Al
leen de lage rente blijft
problematisch.
Peet Vogels
Amsterdam
De bank kon dit jaar 91
miljoen uit de stroppen-
pot halen, die vorig jaar
met 1,34 miljard euro was
gespekt als extra buffer
in coronatijd.
Amsterdam
H Schiphol
Wat is de economische
schade?
Het is nooit goed lijkt het. Nu
pakt het Rijk verschillende
knelpunten aan, zoals de A12
richting Den Haag en de Ha
ringvlietbrug en zijn er weer
problemen.
Misschien capaciteitsgebrek
bij de bouwers?
- Elisabeth Post
Wat moet er dan gebeuren?
TNO heeft becijferd dat die
uitgaven met miljarden per jaar
moeten stijgen om het onder
houd op peil te houden. foto anp
Mensen blijven ook na corona
meer thuiswerken. De filepro-
blematiek wordt toch sowieso
kleiner en daarmee de nood
zaak om miljarden in wegen te
steken?