af van de typetjes. Hij vindt het geweldig om de Vieze Man te spelen, maar voor een sketch van drie minuten zit hij drie uur bij de schmink. In de zomer van 1985 bekent Kees dat hij eigenlijk alleen nog maar boeken zou willen schrijven. Over toekomstige tv-plannen zijn beiden ontwijkend. Subtiele hints in de pers impliceren een naderend afscheid. Geen deadlines, schmink, repetities en stress meer. Een derde Nipkowschijf wordt prompt als carrière-afsluiting en eresaluut toegekend. Voorbarig, zo blijkt: de jury weet niet dat Kees en Wim negen dagen na de uitreiking al aan een nieuw winterseizoen zullen beginnen. Toch blijft Kees twijfelen over zijn tv-werk. In andere tv-programma's vraagt hij zich hardop af wat satire voor zin heeft. 'En voor wie? Men lacht even en gaat gewoon op dezelfde voet verder. Satire verandert helemaal niets en niemand.' In 1988 wordt Van Kooten uitgeroepen tot best ver kopende Nederlandse schrijver. Titels als Koot droomt zich af, Koot graaft zich autobio, Veertig, Hedonia, Modernismen en Meer modernismen vliegen over de toonbank. Woordvondsten en creatief taalgebruik zitten hem als voormalig reclamemaker in zijn dna. Hij verrijkt de taal met begrippen als regelneef, winterklaar, dames- wensen, oudere jongere, krasse knar en doemdenken. Niet voor niets creëert hij zijn alter ego, de Neerlandicus E.I. Kipping, de taalpurist die net als je leraar Nederlands altijd wel een aanleiding vindt zijn rode potlood in je tekst te zetten. Na drie serieuze - en steeds minder bekeken - seizoenen lijkt het voorbij met het tv-werk, totdat in 1988 Keek op de week van start gaat en een onverwacht kijkcijfersucces wordt. Vijf seizoenen lang is dit voor Kees van Kooten een feestje: hij geniet zichtbaar en is ontspannen tijdens live uitzendingen. Maar hoe moet of kun je deze succesformule prolongeren? Het is een krachttoer om samen met De Bie elk seizoen weer met iets nieuws voor de dag te komen, maar het werkt jarenlang. Het ene na het andere personage bedenkt en speelt Kees door de jaren: de Vieze Man, Cor van der Laak, Oost-Europadeskundige Clavan, de louche Hagenees F. Jacobse, de mediageile wethouder Hekking, Carla van Putten. De lijst is eindeloos. Na Keek op de week volgen nog zes seizoenen, met Krasse knarren, In bed met Van Kooten en De Bie en Deksel op de desk. Programma's die aanhaken bij nieuwe ontwikkelingen zoals internet, mobieltjes en interactieve tv. Wim toont zich een enthousiast volger en gaat bloggen; voor Kees hoeft dat allemaal niet. Later zegt Van Kooten dat ze na Keek op de week (met wekelijks 2 miljoen kijkers) hadden moeten stoppen. Hij zag twee verkrampte mannen die hun trucje deden; de circusclown die niet wil en kan stoppen omdat dit zijn leven is. Een winterdip en een protesterend lichaam betekent in 1998 alsnog het definitieve einde van zijn tv-carrière. Na een gesprek met zijn huisarts besluit Van Kooten er een punt achter te zetten. De stress van televisie maken valt weg; een jaar later verschijnt eindelijk het kinderboek dat hij al in 1973 had willen schrijven, Het Schaampaard. In de verhalenbundel Veertig kondigt Kees van Kooten al aan dat hij bezig is met 'Mijn Laatste Boek'. 'Wat zal ik, als ik geen volgend boek meer hoef te schrijven, gezellig en vrolijk zijn, en minder prikkelbaar!' Veertig jaar later denkt hij er nog ongeveer hetzelfde over. In een recent interview zegt hij: 'Ik ga de rest van mijn leven veel liever lezen dan schrijven.' Ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag verschijnt volgende maand wel de bloemlezing De tachtigjarige vrede, waarin Van Kooten zichzelf portretteert aan de hand van eerder verschenen verhalen. Een biografie is het zeker niet. Want, vindt hij: 'Een biografie is niet meer nodig, ik heb alles zelf verteld.' De tachtigjarige vrede - een zelfportret in twee keer veertig verhalen verschijnt op 16 september bij De Bezige Bij 22,99). 34

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 114