Altijd die twijfel. Barbara remt Kees af als hij weer eens last heeft van kwade buien Als Leen Jongewaard Cabaret Lurelei verlaat, vult Kees diens plaats op. De teksten die Van Kooten aanlevert worden door de bezoekers lauw ontvangen. Hij leert er ook dat hij niet rijp is voor optredens voor publiek. Hij is onzeker en nerveus, acteert geforceerd. Na een jaar houdt hij het voor gezien. Kees twijfelt over wat hij nu eigenlijk echt wil. Cabaret? Radio? Tv? Of toch reclame? Een belangrijk moment in zijn leven vindt plaats als Kees tijdens een vliegreis stewardess Barbara Kits ontmoet, de vrouw met wie hij alweer ruim vijftig jaar getrouwd is. Zij is, zoals Van Kooten zich regelmatig heeft laten ontvallen, perfect in staat hem af te remmen in zijn kwade buien, onzekerheid en geprikkelde stemmingen. Begin jaren 80 verschijnt Barbara regelmatig op tv als Cock van der Laak, de vrouw van 'krities Avro-lid' Cor van der Laak. De doorbraak komt als Dimitri Frenkel Frank Kees en Wim in 1968 uitnodigt voor zijn satirische tv-programma Hadimassa. Binnen een jaar groeit hun aandeel van één geschreven sketch en liedje per uitzending uit tot vijf. (Van Kooten: 'Zonder Wim had ik mijn dagen op een muf kantoor gesleten.') Hadimassa haakt naadloos aan bij de tijdgeest en de populariteit schiet omhoog. Na een ongelukkig maar satirisch bedoeld item over joden- en negermoppen stopt hun geloof in de Vara. Kees en Wim azen op een eigen show bij de VPRO. Die krijgen ze niet, maar ze stappen toch over als ze vijf sketches per uitzending mogen maken in Nederlands eerste latenightprogramma 't Gat van Nederland. Beiden koesteren de vrijheid bij de VPRO omdat ze, in de woorden van Kees 'gelukkig niet de verplichting hadden aan shitkwissen en Sterrenslag te moeten deelnemen'. Het is even zoeken naar een vorm, maar met hun Simplis- ties Verbond staan ze volop in de schijnwerpers. In 1977 komt daar een eind aan als twijfels van Kees de kop op steken: wil hij nog wel televisie maken? Vindt hij dat nog wel leuk? Er wordt besloten te stoppen en voor het oog van de kijker naar België te emigreren ('want daar is nog cultuur'). De VPRO laat de mannen weten te rekenen op een quotum van een contractueel aantal uren door hen i- tuner, «o^n 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 112