Geheim van Paolo Conte blijft geheim Proef die Afrikaanse Somer! BEEKSE BERGEN 21 19/ LEUKSTE TICKETS.NL ,,Ik zie het schrijven van een lied als het schilderen van een landschap'', gromt Paolo Conte (84) aan het begin van Via Con Me (It's Wonderful). Om er aan toe te voegen: 'Van het autobi ografische ben ik altijd weggebleven.' Waarom? Regisseur Giorgio Ver- delli vraagt er niet naar, maar be grijpt het vermoedelijk wel. Want ook in de documentaire speelt het persoonlijke leven van de Italiaanse evenknie van Leonard Cohen geen enkele rol. Het is alsof Conte met het einde van zijn loopbaan in zicht heeft verordonneerd dat de film er al leen mocht komen als die zijn per soonlijke mysterie niet al te veel zou ontrafelen. Aan die opdracht heeft Verdelli keurig voldaan. In Via Con Me wordt honderd minuten lang alleen in su perlatieven gesproken over de maestro van de mompeljazz. En er wordt vooral heel veel muziek ge toond, onder meer met livebeelden uit theater Carré in 1988. Klarinetmelodie Ook daar is Conte de gentleman die in maatkostuum achter zijn vleugel zijn poëzie van een dikke laag vocaal gruis voorziet. De muzikant ver gaarde in Nederland bekendheid met de aanstekelijke titelsong van deze documentaire (It's wonderful! It's wonderful! Good luck, my baby!) en met Max met zijn majestueus sle pende klarinetmelodie. Die song is vreemd genoeg een van de weinige die niet uitvoerig wordt besproken. Conte's andere composities worden tot in detail ontleed door een legertje kenners en bewonderaars, onder wie zangeres Jane Birkin en acteur Ro berto Begnini. De laatste is een schot in de roos als ronkende commentator van Contes loopbaan. In prachtig vlammend Ita liaans struikelen de metaforen over elkaar heen in zijn karakterisering van Conte als edelman, graaf, zelfs als prins van de Italiaanse muziek. Die status kreeg Conte overigens pas op latere leeftijd. Tot zijn 40ste werkte de troubadour namelijk nog als advocaat. Liedjes schrijven deed hij wel, maar altijd met de bedoeling dat anderen ze zouden zingen. In 1968 bleek hij met Azurro een hymne van Italiaanse nationale trots te heb ben geschreven, toen Adriano Celen- tano er een hit mee scoorde. Pas in 1974 liet Conte zich overha- W Conte voorziet zijn poëzie van een dikke laag vocaal gruis len om voor het eerst zelf een album op te nemen. ,,Ik ben nooit op per soonlijk succes uit geweest'', zegt hij in Via Con Me. ,,Ik begon te zingen om mijn liedjes te verdedigen. Ik ben als het ware hun advocaat gewor den.'' Dat beroep oefent hij nog steeds uit vanuit zijn geboorteplaats Asti in de regio Piemonte. Daar, tussen de ci pressen en de olijfbomen, moet zich ergens het geheim van de diepe me lancholie in de stem van de trouba dour bevinden. Maar waar? Het doet Conte ongetwijfeld deugd dat ook na deze documentaire nog steeds bijna niemand het precies weet. Bernal noemt ook de testevenemen ten van Fieldlab, waardoor het leek dat de festivals vrij konden doorgaan. ,,Er zijn zoveel miljoenen opzij gezet en er is bewezen dat je voor tiendui zend man een evenement kunt orga niseren met minimale besmettingen. Dus het ^s mogelijk. Maar als dan wordt besloten dat een testbewijs niet 40 maar 24 uur geldig is, kan ik daar met mijn kop niet bij." Volgens de zanger had het geld beter naar de zorgsector kun nen gaan. „Als je nu terugkijkt, dan hadden van mij die teste venementen helemaal niet ge hoeven; als je de belangrijkste regel, de reis om naar binnen te kunnen, gaat aanpas sen." Kroes maakt zich in- tussen zorgen om de fi- nanciële en de mentale situatie van de mensen in de cultuur- en evene mentensector. ,,Ik heb in dertig jaar een buffer op gebouwd, maar het gaat niet alleen om de artiest die je op het podium ziet. Al die fantastische licht- en geluidsmensen, die podi umbouwers, moeten nu noodge dwongen werk aannemen waarbij hun hart niet ligt, alleen om rond te kunnen komen. Als ik mijn geluids man aan de telefoon heb, dan word ik daar wel verdrietig van. Ik hoor over gezinnen die uit elkaar vallen.'' Jody Bernal focust zich op wat wel kan. Zo is hij bezig met een eigen la bel. „Dat geeft mij een bepaalde vrijheid, dat is fijn. Maar als ik naar een voetbalwedstrijd kijk, word ik geconfronteerd met hoe het had kunnen zijn. Die mensen komen allemaal binnen. Voor het oog zitten ze op stoeltjes, maar in werkelijkheid is er beweging en duiken ze daarna de kroeg in." Een zitconcert geven ziet Bernal dan ook niet zitten. „Ik kan er altijd wel iets van maken, maar zo hoort het niet. Een festival heeft een heel andere sfeer." ÊLTL/MI ha ÜLAJAD VOOR vrijdag 6 augustus 2021 PC Wat is het geheim achter de diepe melancholie waarmee de Itali aanse troubadour Paolo Conte (84) de wereld veroverde? De do cumentaire Via Con Me (It's Won derful) vermijdt een antwoord op die vraag en kiest voor een hom mage aan de maestro van de mompeljazz. Stefan Raatgever Paolo Conte trad ook in 2005 op in Nederland. foto anp Paolo Conte - Via Con Me (It's Won derful) is alleen aanstaande zondag en dinsdag te zien in vijftig bioscopen in Nederland. voor 4 Bezoekers van Lowlands in betere tijden Jett Rebel zette de frustratie van de artiesten op de kaart. FOTO'S ANP, EM-PRESS voetbal, geen muzjefl maar V Volgens Wolter Kroes hadden de miljoenen voor Fieldlab, achteraf gezien, beter naar de zorgsector kun nen gaan. FOTO BRUNOPRESS SOMER AVOND Ontdek de uitgestrekte savannes en bosgebieden en sta oog in oog met de meest fascinerende wilde dieren tijdens één van de safari's. Droom weg met familie, vrienden óf met zijn tweeën, en geniet van de unieke ambiance in het prachtige Safaripark. Schuif aan voor een uitgebreid diner in het vernieuwde Grill-restaurant Wanyama of proef verschillende hapjes 'on the go' op één van de sfeervolle pleinen, van de 'Bakongo Fish Wine Bar' tot Somerkroeg. Van 1 juli t/m 5 september

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21