Chaos op Schiphol door tekort aan grondpersoneel €24,95 p•p• -46% •»r,W,". ECONOMIE 19 Hallo sauna.nl special: vaartmaatschappijen zeer lastig zulke lijsten te delen'', aldus de KLM-woordvoerder. ,,We zijn voorstander van gegevensuitwisse ling, in het belang van de veiligheid van passagiers en medewerkers, het liefst in internationaal verband.'' Voorwaarden Volgens de Autoriteit Persoonsge gevens is het delen van zwarte lijs ten onder strenge voorwaarden wel mogelijk. ,,We hebben dat onlangs toegestaan in de horeca en de de tailhandel", zegt een woordvoerder. ,,Als je zo'n lijst wilt delen, moet je een vergunning bij ons aanvragen. Niet alleen dient de privacy van mensen gewaarborgd te zijn, er moet ook duidelijk zijn hoe wordt voorkomen dat mensen ten on rechte op zo'n lijst komen." Ook de toegang tot zulke overzichten moet goed zijn geregeld, zodat die alleen beperkt blijft tot medewerkers die er belang bij hebben. In Nederland staat er geen boete op, als wij een incident melden, gebeurt er niks mee Volgens de bonden is ook veel te onduidelijk welke straffen er staan op amok maken aan boord. In de VS is de maximumboete ervoor on langs verhoogd naar 35.000 dollar. ,,In Nederland staat er eigenlijk geen boete op'', zegt Van Elswijk. ,,Als wij een incident melden, ge beurt daar verder niks mee." Tot rechtszaken komt het zelden. ,,Er moeten duidelijker richtlijnen van uit de overheid komen over wat er gebeurt als men zich niet aan de re gels houdt'', zegt Nelen. ,,De straf moet impact hebben, zodat die mensen ervan afschrikt om zich te misdragen aan boord. De Koninklijke Marechaussee moest vorig jaar in 101 gevallen na ophef aan boord ingrijpen. Daarbij werden twintig mensen aangehou den, evenveel als in 2019 toen er ruim twee keer zoveel vluchten en drie keer zoveel passagiers waren. Dit jaar moest de marechaussee al 26 keer ingrijpen vanwege onrust aan boord en volgden er tien aan houdingen, terwijl er tussen ja nuari en juni nauwelijks passa- giersvluchten waren. Alleen als een reiziger geweld heeft gebruikt, wordt proces-ver baal opgemaakt. In andere gevallen moet de bemanning aangifte doen. ,,Wij hopen natuurlijk dat als er aan boord van een vliegtuig misstan den zijn, passagiers en bemanning aangifte doen'', zegt een woord voerder van de marechaussee, ,,ze- ker bij strafbare feiten zoals ge weldpleging.'' De vakantievlieger kiest er sinds deze week bewust voor vliegtui gen zonder koffers te laten ver trekken, om te voorkomen dat al zijn vluchten vertraagd raken, Desondanks moeten in de pieken ook nog eens vluchten worden vertraagd, omdat er op de plat forms en in de bagagekelder niet voldoende personeel is. We hebben sinds zondag tien vliegtuigen weggestuurd zonder bagage'', zegt een woordvoerder van Transavia. ,,We kiezen daarbij voor bestemmingen die we vaker per week aanvliegen, zodat we koffers nog tijdens het verblijf kunnen bezorgen.'' Desondanks zijn vakantiegangers hierover woedend. Niet alleen moeten ze dagenlang in dezelfde kleren lo pen, ook zijn ze bij aankomst uren bezig met het het invullen van de benodigde papieren. ,,We gaan dit soort problemen dit weekend voorkomen'', zegt de Transavia-woordvoerder. ,,Er wordt nu extra personeel ingezet van andere vliegvelden, en zelfs kantoorpersoneel.'' Pilotenbond VNV tweette gistermiddag zelfs een foto van twee vliegers die meehelpen met de bagage. ,,Minder mensen betekent lan ger doorwerken'', zegt een mede werker van bagageafhandelaar Viggo, die anoniem wil blijven. ,,Soms moet je al bij het volgende toestel aan de slag als je nog met het eerste vliegtuig bezig bent. Dat gaat niet, dus raakt de boel vertraagd.'' Overwerk en dubbele diensten zijn de norm geworden. ,,Dat is heel zwaar. Er zijn al colle ga's uitgevallen. Dan krijg je een sneeuwbaleffect en hebben we nóg minder mensen.'' Daardoor zijn regelmatig maar twee man per toestel beschikbaar, in plaats van drie. Ook is er een personeels tekort in de bagagekelders. Daar door duurt het nog langer voor koffers op de bagageband liggen. Gewaarschuwd ,,We hebben hiervoor de afgelo pen maanden gewaarschuwd'', zegt bestuurder Joost van Does burg van FNV Luchtvaart. ,,Het is jammer dat er niet is geluisterd. Heel veel mensen zijn vorig jaar vanwege corona ontslagen. Die mensen hebben vaak ander werk gevonden; met betere werktijden, betere roosters en minder zwaar werk. Die komen niet meer terug. Mensen willen niet meer op drie verschillende contracten en rot- W Transavia laat bewust vliegtuigen zonder koffers vertrekken tige roosters werken voor 10,40 euro per uur. Als je bij Albert Heijn hetzelfde loon krijgt als vakkenvuller, waarom zou je dan op Schiphol aan de slag gaan?'' FNV wil al jaren een verplichte cao voor de hele afhandelingssec tor. ,,Met leefbaar loon en werk bare roosters, met 80 procent vaste banen en flex alleen voor piek en ziek. En er moeten vier of vijf afhandelaars van Schiphol verdwijnen'', aldus Van Doesburg. Schiphol zei eerder geen cao te kunnen opleggen bij aanbestedin gen en wettelijk gezien elke af- handelaar die een luchtvaart maatschappij inhuurt, te moeten toelaten. Van Doesburg: ,,Dan moet de regering ingrijpen, dat is in het buitenland ook gebeurd.'' »AV.Vil Ga naarwww.sauna.nl/hallo, koop jouw e-ticket en laat het genieten beginnen V Dagentree van 10.00 tot 23.00 uur TREATMENTS® parfum d'interieur t.w.v. €17,50* Vanaf *Ga voor alle voorwaarden naar sauna.nl/hallo vrijdag 6 augustus 2021 GO lijst vlieghufters „V riflÜÉ - Chris van Elswijk, purser KLM Vertraagde vakantievluchten en vakantiegangers die zonder koffer op reis moeten. Door een tekort aan personeel op Schiphol kunnen koffersjou wers op het vliegveld het werk niet meer aan. Bij Transavia laden zelfs piloten bagage in. Herman Stil Schiphol TREATMENTS' m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19