Chaos op Schiphol
door tekort aan
grondpersoneel
€24,95 p•p• -46%
•»r,W,".
ECONOMIE 19
Hallo sauna.nl special:
vaartmaatschappijen zeer lastig
zulke lijsten te delen'', aldus de
KLM-woordvoerder. ,,We zijn
voorstander van gegevensuitwisse
ling, in het belang van de veiligheid
van passagiers en medewerkers, het
liefst in internationaal verband.''
Voorwaarden
Volgens de Autoriteit Persoonsge
gevens is het delen van zwarte lijs
ten onder strenge voorwaarden wel
mogelijk. ,,We hebben dat onlangs
toegestaan in de horeca en de de
tailhandel", zegt een woordvoerder.
,,Als je zo'n lijst wilt delen, moet je
een vergunning bij ons aanvragen.
Niet alleen dient de privacy van
mensen gewaarborgd te zijn, er
moet ook duidelijk zijn hoe wordt
voorkomen dat mensen ten on
rechte op zo'n lijst komen." Ook de
toegang tot zulke overzichten moet
goed zijn geregeld, zodat die alleen
beperkt blijft tot medewerkers die
er belang bij hebben.
In Nederland staat er
geen boete op, als wij
een incident melden,
gebeurt er niks mee
Volgens de bonden is ook veel te
onduidelijk welke straffen er staan
op amok maken aan boord. In de VS
is de maximumboete ervoor on
langs verhoogd naar 35.000 dollar.
,,In Nederland staat er eigenlijk
geen boete op'', zegt Van Elswijk.
,,Als wij een incident melden, ge
beurt daar verder niks mee." Tot
rechtszaken komt het zelden. ,,Er
moeten duidelijker richtlijnen van
uit de overheid komen over wat er
gebeurt als men zich niet aan de re
gels houdt'', zegt Nelen. ,,De straf
moet impact hebben, zodat die
mensen ervan afschrikt om zich te
misdragen aan boord.
De Koninklijke Marechaussee
moest vorig jaar in 101 gevallen na
ophef aan boord ingrijpen. Daarbij
werden twintig mensen aangehou
den, evenveel als in 2019 toen er
ruim twee keer zoveel vluchten en
drie keer zoveel passagiers waren.
Dit jaar moest de marechaussee al
26 keer ingrijpen vanwege onrust
aan boord en volgden er tien aan
houdingen, terwijl er tussen ja
nuari en juni nauwelijks passa-
giersvluchten waren.
Alleen als een reiziger geweld
heeft gebruikt, wordt proces-ver
baal opgemaakt. In andere gevallen
moet de bemanning aangifte doen.
,,Wij hopen natuurlijk dat als er aan
boord van een vliegtuig misstan
den zijn, passagiers en bemanning
aangifte doen'', zegt een woord
voerder van de marechaussee, ,,ze-
ker bij strafbare feiten zoals ge
weldpleging.''
De vakantievlieger kiest er sinds
deze week bewust voor vliegtui
gen zonder koffers te laten ver
trekken, om te voorkomen dat al
zijn vluchten vertraagd raken,
Desondanks moeten in de pieken
ook nog eens vluchten worden
vertraagd, omdat er op de plat
forms en in de bagagekelder niet
voldoende personeel is.
We hebben sinds zondag tien
vliegtuigen weggestuurd zonder
bagage'', zegt een woordvoerder
van Transavia. ,,We kiezen daarbij
voor bestemmingen die we vaker
per week aanvliegen, zodat we
koffers nog tijdens het verblijf
kunnen bezorgen.'' Desondanks
zijn vakantiegangers hierover
woedend. Niet alleen moeten ze
dagenlang in dezelfde kleren lo
pen, ook zijn ze bij aankomst uren
bezig met het het invullen van de
benodigde papieren.
,,We gaan dit soort problemen
dit weekend voorkomen'', zegt de
Transavia-woordvoerder. ,,Er
wordt nu extra personeel ingezet
van andere vliegvelden, en zelfs
kantoorpersoneel.'' Pilotenbond
VNV tweette gistermiddag zelfs
een foto van twee vliegers die
meehelpen met de bagage.
,,Minder mensen betekent lan
ger doorwerken'', zegt een mede
werker van bagageafhandelaar
Viggo, die anoniem wil blijven.
,,Soms moet je al bij het volgende
toestel aan de slag als je nog met
het eerste vliegtuig bezig bent.
Dat gaat niet, dus raakt de boel
vertraagd.'' Overwerk en dubbele
diensten zijn de norm geworden.
,,Dat is heel zwaar. Er zijn al colle
ga's uitgevallen. Dan krijg je een
sneeuwbaleffect en hebben we
nóg minder mensen.'' Daardoor
zijn regelmatig maar twee man
per toestel beschikbaar, in plaats
van drie. Ook is er een personeels
tekort in de bagagekelders. Daar
door duurt het nog langer voor
koffers op de bagageband liggen.
Gewaarschuwd
,,We hebben hiervoor de afgelo
pen maanden gewaarschuwd'',
zegt bestuurder Joost van Does
burg van FNV Luchtvaart. ,,Het is
jammer dat er niet is geluisterd.
Heel veel mensen zijn vorig jaar
vanwege corona ontslagen. Die
mensen hebben vaak ander werk
gevonden; met betere werktijden,
betere roosters en minder zwaar
werk. Die komen niet meer terug.
Mensen willen niet meer op drie
verschillende contracten en rot-
W Transavia laat
bewust vliegtuigen
zonder koffers
vertrekken
tige roosters werken voor 10,40
euro per uur. Als je bij Albert
Heijn hetzelfde loon krijgt als
vakkenvuller, waarom zou je dan
op Schiphol aan de slag gaan?''
FNV wil al jaren een verplichte
cao voor de hele afhandelingssec
tor. ,,Met leefbaar loon en werk
bare roosters, met 80 procent
vaste banen en flex alleen voor
piek en ziek. En er moeten vier of
vijf afhandelaars van Schiphol
verdwijnen'', aldus Van Doesburg.
Schiphol zei eerder geen cao te
kunnen opleggen bij aanbestedin
gen en wettelijk gezien elke af-
handelaar die een luchtvaart
maatschappij inhuurt, te moeten
toelaten. Van Doesburg: ,,Dan
moet de regering ingrijpen, dat is
in het buitenland ook gebeurd.''
»AV.Vil
Ga naarwww.sauna.nl/hallo, koop jouw e-ticket en laat het genieten beginnen
V Dagentree van 10.00 tot 23.00 uur
TREATMENTS® parfum d'interieur
t.w.v. €17,50*
Vanaf
*Ga voor alle voorwaarden naar sauna.nl/hallo
vrijdag 6 augustus 2021
GO
lijst vlieghufters
„V
riflÜÉ
- Chris van Elswijk, purser KLM
Vertraagde vakantievluchten
en vakantiegangers die zonder
koffer op reis moeten. Door
een tekort aan personeel op
Schiphol kunnen koffersjou
wers op het vliegveld het werk
niet meer aan. Bij Transavia
laden zelfs piloten bagage in.
Herman Stil
Schiphol
TREATMENTS'
m