II 9 OPINIE DENIS STEIJAERT Met de beelden van Limburg nog vers in het geheugen mag er volgens waarnemend dijkgraaf Denis Steijaert geen twijfel meer bestaan over nut en noodzaakvan de waterschappen. I r wordt nogal eens ge mopperd wanneer er waterschapsbelasting moet worden betaald. I Waar gaat al dat geld naartoe? Het antwoord op die vraag werd duidelijk zichtbaar in Limburg: Je ziet dat schade van zulk groot natuurgeweld inge damd kan worden door goed door dacht waterbeheer. Waar een overdaad aan hemelwater in om ringende landen omvangrijke schade en slachtoffers veroor zaakte, kwam Nederland ervanaf met 'slechts' materiële schade. Een aantal gebieden werd zelfs ge spaard doordat er uitvoering is ge geven aan toekomstbestendig wa terbeheer. Een direct positief re sultaat van jarenlang investeren in een robuust watersysteem, als je het mij vraagt. Oudste democratie Waterschappen zijn de oudste de mocratie in Nederland. In 1255 werd het eerste waterschap opge richt met als doel het zeewater te gen te houden. Boeren werkten sa men om hun landerijen door geza menlijke inspanningen droog te houden. De focus lag destijds vooral op het afvoeren van water, tegenwoordig is juist in tijden van droogte het bergen en vasthouden van water van belang. Nederland ligt voor twee derde deel onder zeespiegel. Vanwege het grote belang voor onze water veiligheid zijn de waterschappen als bestuurslaag verankerd in de grondwet. Waterschappen kun nen drie wettelijke taken uitvoe ren: zorg voor veilige dijken en duinen, zorg voor voldoende schoon oppervlaktewater in wa terlopen en het zuiveren van huis houdelijk afvalwater. Ook de zorg voor wegen in het buitengebied kan een waterschapstaak zijn. ^ieuw Nederland niet alleen te danken aan grote waterkunstwerken als de Deltawerken. Ook de verschil len in het watersysteem binnen een relatief klein gebied zijn uit zonderlijk. Werk op maat Als je kijkt naar Limburg is het watersysteem niet te vergelijken met het Zeeuwse watersysteem. Limburg heeft door hellend ge bied veel oppervlakkige afvoer met 'golven' tot gevolg. Golven kennen we in Zeeland alleen als het water dat tegen de buitenkant van de badkuip klotst, terwijl er binnen de polder alle moeite wordt gedaan om de badkuip droog te houden. Schade door modderstromen zal je hier dus niet gauw zien. Het op pervlak waar de rivier zijn sporen nalaat, loopt dwars door Limburg en is vele malen groter dan het ge bied waar in Zeeland een plaatse lijke stortbui valt of het gebied dat getroffen kan worden door een eventuele dijkdoorbraak. Waar in Zeeland overtollig water relatief snel afgevoerd kan worden naar het buitenwater, is dat in Limburg geen optie. Daar wordt de rivier letterlijk de ruimte gegeven, zodat in geval van nood een natuurlijke sluiproute ontstaat waarlangs het water weg kan. In gevallen van nood, zoals in Limburg, is de onderlinge solidari teit tussen waterschappen enorm. Veiligheid is een collectief belang voor heel Nederland. Niet alleen onderling, maar ook vanuit het Rijk is solidariteit noodzakelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat we in Zeeland 15 procent van de pri maire dijken hebben en slechts 2,3 procent van de Nederlandse be volking om de veiligheid van die dijken te bekostigen. Het mag duidelijk zijn dat een toekomstbestendig watersysteem voor iedere regio om maatwerk vraagt. Zoet, zout of brak water. Droge of juist natte omstandighe den. Zand- en veengronden of de stugge Zeeuwse klei. Misschien zijn waterschappen niet altijd even opvallend, maar wel degelijk essentieel. Zeker nu de gevolgen van klimaatverandering eerder tot uiting komen dan gedacht. Dat betekent ook dat investeren in waterbeheer niet eenmalig is. Er moet continue aandacht zijn voor waterveiligheid enerzijds en me degebruik van het watersysteem anderzijds. Want als inwoner, als agrariër, als natuurliefhebber, als recreant, wie dan ook: we gebrui ken en profiteren van water. Het zoeken naar een balans tussen te veel en te weinig water blijft een opgave die alleen in gezamenlijk heid en met kennis en ervaring van experts kan worden ingevuld. Deze laatste taak wordt door slechts vijf waterschappen, waar onder Scheldestromen, in Neder land uitgevoerd. Drie miljard Uit een onderzoek dat uitgevoerd werd door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) bleek dat het Nederlandse model voor watervei ligheid het beste ter wereld is. Een van de redenen was het heffen van waterschapsbelasting. In totaal heffen de waterschappen circa drie miljard euro aan belastingen. Dit geld wordt enkel aan waterschaps- taken besteed en hoeft niet te con curreren met andere doelen, zo als cultuur, openbare orde en veiligheid of gezondheidszorg. Waterschappen zijn de oudste democratie in Dit maakt het systeem uniek in de wereld. Op dit moment zijn er Ne derland 21 waterschappen actief. Waterschappen zijn dus een ty pisch Nederlands verschijnsel. Vanuit het buitenland is er grote interesse voor de manier waarop we in het laaggelegen Nederland de strijd met water aangaan. Ne derland wordt ge roemd met de beste waterin frastructuur ter wereld en er wordt ge sproken over 'Dutch les sons'. En dat heeft Nederland. In 1255werd het eerste waterschap opgericht donderdag 5 augustus 2021 GO De op deze pagina geplaatste opinie stukken vindt u ook op onze website onder het kopje Opinie Continue aandacht voor waterveiligheid is noodzakelijk -.(tv Berqen zien* kviede/sehen Brandweerlieden kijken naar het hoge water van de Maas op de toegangsweg naar het geïsoleerde Bergen, dat door het water van de Maas omsloten is. foto anp - Denis Steijaert, waarnemend dijkgraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33