Red Bull kritisch over straffenbeleid FIA
9
Verliezen van momentum aan Hamilton leidt nog niet tot paniek rond Verstappen
Na zijn crash op
Silverstone, was
er in Hongarije
een nieuwe
deceptie voor
Max Verstappen.
De Limburger is het
momentum én de
leiding in het WK
kwijt. Welk effect
gaat dat na de
zomerstop
hebben?
MARIJN
ABBENHUIJS
32 punten was de voorsprong van
Max Verstappen op Lewis Hamil
ton in aanloop naar de tiende
grand prix van dit Formule 1 sei
zoen. En tijdens dat tiende week
end werd het verschil tussen de
Nederlander en de Brit nog een
punt groter. Toen hij op zaterdag
17 juli overtuigend de sprintrace
won op Silverstone en daarmee
aantoonde dat hij de regerend we
reldkampioen óók op zijn thuis-
circuit aankon, verwachtte nie
mand dat niet Verstappen nu de
zomerstop ingaat als leider in het
WK, maar Hamilton.
De Red Bull-coureur had tot be
gin mei de tijd nodig gehad aan te
tonen dat hij dit jaar de snelste is.
Van de eerste vier grands prix van
het seizoen won hij alleen de
tweede. Maar sinds de Grand Prix
van Monaco was hij een klasse
apart. Alleen pech leek hem te
kunnen stoppen. Zoals de klap
band in de slotfase van de Grand
Prix van Azerbeidzjan, begin juni.
Chagrijn
Maar daar bleef het niet bij. De
laatste twee races voor de zomer
stop liepen uit op een gigantische
deceptie. Door zijn heftige crash
op Silverstone, veroorzaakt door
Hamilton, en zijn pech in de
Grand Prix van Hongarije, afgelo
pen zondag is zijn rivaal hem
weer voorbij. Het zorgde dit
weekend voor veel chagrijn bij
Red Bull. En misschien ook wel
voor twijfels. Want het momen
tum dat Verstappen sinds zijn
zege in Monaco zo stevig te pak
ken had, is hij nu kwijt.
,,Dit gaat ons niet helpen", zei
zijn teambaas Christian Horner na
de deceptie op de Hungaroring al.
,,We hebben een shitload aan
schade. We hebben twee motoren
verloren door acties van andere
coureurs. Maar we komen weer te
rug om te vechten voor het we
reldkampioenschap. Het zijn
zware weken, maar er is nog een
lange weg te gaan en het kan snel
FORMULE 1
omdraaien. Dat hebben we de af
gelopen weken wel gezien."
Maar toch. De buffer die Ver
stappen had, is weg. En daarnaast
startte hij in Hongarije voor het
eerst sinds vier races niet vanaf
poleposition. Tom Coronel krijgt
er buikpijn van. ,,Het klopt niet, ik
heb hier een raar gevoel bij", re
ageert hij. De Nederlandse coureur
en Formule 1-analyticus is er al
maandenlang stellig overtuigd dat
Verstappen dit seizoen de titel
pakt. ,,Hoe kan het gebeuren dat
hij zoveel pech heeft en Hamilton
zoveel mazzel? Je denkt natuurlijk
dat het zich wel rechttrekt, maar
dit is niet normaal. Hier raak ik
wel van in paniek. Ik had ook ver
wacht dat Mercedes niet de snel-
ste auto zou zijn in Hongarije. Dat
was een no-brainer, dat circuit is
voor Red Bull."
Niet dus. Al raakte Verstappen
daar zelf niet van in paniek. ,,Mijn
start was gewoon prima, daar was
niets mis mee", analyseerde hij al
snel. ,,Ik had liever op een andere
manier de vakantie ingegaan, maar
er is nog niets verloren. We blijven
gewoon aanvallen."
En Horner denkt nog steeds dat
Verstappen het WK gaat winnen.
,,We voelen nog steeds dat we con
trole hebben. Hij heeft al vijf races
gewonnen. In Azerbeidzjan, op
Silverstone en nu in Hongarije
heeft Max nauwelijks punten ge
pakt, maar het was steeds niet zijn
eigen fout. Uiteindelijk zal dat
zichzelf rechttrekken. Ik kijk uit
naar het tweede gedeelte van het
jaar. Het wordt nog interessant."
Laatste race
Die conclusie trekt Coronel ook als
hij door zijn eerste emoties heen
kijkt. ,,Ik probeer objectief te zijn,
maar dat lukt me niet", zegt hij
eerlijk.
,,lk ben er te betrokken bij. Maar
ik had even contact met Max na de
race en hij bleef zelf zo rustig. Dan
moet ik het ook zijn. En normaal
gesproken is Red Bull het team dat
zich het beste ontwikkelt gedu
rende het seizoen. Dus ja, hij
wordt nog steeds wereldkampi
oen. Het wordt alleen wel pas be
slist in de laatste bocht van het
laatste rondje in de laatste race."
dinsdag 3 augustus 2021
GO
'Red Bull ontwikkelt zich
vaak het beste in seizoen'
$0 @MarijnAb
Rotterdam
ïs
Hét moment van de laatste Grand Prix: Lando Norris wordt geraakt door Valtteri Bottas en knalt op Max Verstappen. foto ap
BOEDAPEST De straf die Lewis
Hamilton kreeg nadat hij op Sil
verstone Max Verstappen de
baan af tikte, heeft lang tot kriti
sche vragen geleid. Dat de Brit
de Grand Prix van Groot-Brittan-
nië nog kon winnen, ondanks dat
hij als veroorzaker werd aange
wezen voor de crash van Ver
stappen, was volgens iedereen
rondom Red Bull onrechtvaardig.
Dat gevoel werd afgelopen week
end nogmaals versterkt.
Tijdens en na de Grand Prix van
Hongarije werden meerdere
straffen uitgedeeld. Aan Merce-
des-coureur Valtteri Bottas en
Aston Martin-rijder Lance Stroll,
omdat ze botsingen veroorzaak
ten waarbij Lando Norris, Sergio
Pérez en Charles Leclerc uitvie
len. Zij worden na de kwalificatie
van de volgende race, op Spa-
Francorchamps, vijf plaatsen naar
achteren gezet. Ook over die
straf zijn ze bij Red Bull niet te
vreden.
FIA-race directeur Michael
Masi reageerde dat de
straffen voor Bottas en
Stroll, net als de straf voor
Hamilton op Silverstone,
zijn gegeven op basis van de
ernst van het incident zelf en dat
de FIA geen straffen wil uitdelen
die worden beïnvloed door het ef
fect van de actie.
Maar juist door twee andere
straffen uitgedeeld in Hongarije,
kunnen maar weinig betrokkenen
bij de Formule 1 dat accepteren.
Antonio Giovinazzi kreeg een
tijdstraf van 10 seconden, omdat
hij te hard reed in de pitstraat. Die
actie werd daarmee even zwaar
bestraft als de actie van Hamilton
waarmee hij op Silverstone Ver
stappen van de baan reed. Se
bastian Vettel werd gediskwalifi
ceerd omdat hij te weinig
benzine overhield.
De Franse F1-specialist
Julien Billiotte zegt: „Vettel
kon door zo weinig brand
stof over te houden niet
aantonen dat hij niet heeft
valsgespeeld. En valsspelen is
erger dan botsen, tenzij je dat
duidelijk expres doet. Ik denk niet
dat Hamilton Verstappen expres
heeft uitgeschakeld op Silver-
stone. Hij was schuldig, maar ook
ik vind dat je niet naar de conse
quenties moet kijken.'' En dus
wordt het gevoel van onrecht
vaardigheid bij de manier waarop
de FIA straffen heeft uitgedeeld
in de laatste twee races zeker
niet door iedereen gedeeld.