Red Bull kritisch over straffenbeleid FIA 9 Verliezen van momentum aan Hamilton leidt nog niet tot paniek rond Verstappen Na zijn crash op Silverstone, was er in Hongarije een nieuwe deceptie voor Max Verstappen. De Limburger is het momentum én de leiding in het WK kwijt. Welk effect gaat dat na de zomerstop hebben? MARIJN ABBENHUIJS 32 punten was de voorsprong van Max Verstappen op Lewis Hamil ton in aanloop naar de tiende grand prix van dit Formule 1 sei zoen. En tijdens dat tiende week end werd het verschil tussen de Nederlander en de Brit nog een punt groter. Toen hij op zaterdag 17 juli overtuigend de sprintrace won op Silverstone en daarmee aantoonde dat hij de regerend we reldkampioen óók op zijn thuis- circuit aankon, verwachtte nie mand dat niet Verstappen nu de zomerstop ingaat als leider in het WK, maar Hamilton. De Red Bull-coureur had tot be gin mei de tijd nodig gehad aan te tonen dat hij dit jaar de snelste is. Van de eerste vier grands prix van het seizoen won hij alleen de tweede. Maar sinds de Grand Prix van Monaco was hij een klasse apart. Alleen pech leek hem te kunnen stoppen. Zoals de klap band in de slotfase van de Grand Prix van Azerbeidzjan, begin juni. Chagrijn Maar daar bleef het niet bij. De laatste twee races voor de zomer stop liepen uit op een gigantische deceptie. Door zijn heftige crash op Silverstone, veroorzaakt door Hamilton, en zijn pech in de Grand Prix van Hongarije, afgelo pen zondag is zijn rivaal hem weer voorbij. Het zorgde dit weekend voor veel chagrijn bij Red Bull. En misschien ook wel voor twijfels. Want het momen tum dat Verstappen sinds zijn zege in Monaco zo stevig te pak ken had, is hij nu kwijt. ,,Dit gaat ons niet helpen", zei zijn teambaas Christian Horner na de deceptie op de Hungaroring al. ,,We hebben een shitload aan schade. We hebben twee motoren verloren door acties van andere coureurs. Maar we komen weer te rug om te vechten voor het we reldkampioenschap. Het zijn zware weken, maar er is nog een lange weg te gaan en het kan snel FORMULE 1 omdraaien. Dat hebben we de af gelopen weken wel gezien." Maar toch. De buffer die Ver stappen had, is weg. En daarnaast startte hij in Hongarije voor het eerst sinds vier races niet vanaf poleposition. Tom Coronel krijgt er buikpijn van. ,,Het klopt niet, ik heb hier een raar gevoel bij", re ageert hij. De Nederlandse coureur en Formule 1-analyticus is er al maandenlang stellig overtuigd dat Verstappen dit seizoen de titel pakt. ,,Hoe kan het gebeuren dat hij zoveel pech heeft en Hamilton zoveel mazzel? Je denkt natuurlijk dat het zich wel rechttrekt, maar dit is niet normaal. Hier raak ik wel van in paniek. Ik had ook ver wacht dat Mercedes niet de snel- ste auto zou zijn in Hongarije. Dat was een no-brainer, dat circuit is voor Red Bull." Niet dus. Al raakte Verstappen daar zelf niet van in paniek. ,,Mijn start was gewoon prima, daar was niets mis mee", analyseerde hij al snel. ,,Ik had liever op een andere manier de vakantie ingegaan, maar er is nog niets verloren. We blijven gewoon aanvallen." En Horner denkt nog steeds dat Verstappen het WK gaat winnen. ,,We voelen nog steeds dat we con trole hebben. Hij heeft al vijf races gewonnen. In Azerbeidzjan, op Silverstone en nu in Hongarije heeft Max nauwelijks punten ge pakt, maar het was steeds niet zijn eigen fout. Uiteindelijk zal dat zichzelf rechttrekken. Ik kijk uit naar het tweede gedeelte van het jaar. Het wordt nog interessant." Laatste race Die conclusie trekt Coronel ook als hij door zijn eerste emoties heen kijkt. ,,Ik probeer objectief te zijn, maar dat lukt me niet", zegt hij eerlijk. ,,lk ben er te betrokken bij. Maar ik had even contact met Max na de race en hij bleef zelf zo rustig. Dan moet ik het ook zijn. En normaal gesproken is Red Bull het team dat zich het beste ontwikkelt gedu rende het seizoen. Dus ja, hij wordt nog steeds wereldkampi oen. Het wordt alleen wel pas be slist in de laatste bocht van het laatste rondje in de laatste race." dinsdag 3 augustus 2021 GO 'Red Bull ontwikkelt zich vaak het beste in seizoen' $0 @MarijnAb Rotterdam ïs Hét moment van de laatste Grand Prix: Lando Norris wordt geraakt door Valtteri Bottas en knalt op Max Verstappen. foto ap BOEDAPEST De straf die Lewis Hamilton kreeg nadat hij op Sil verstone Max Verstappen de baan af tikte, heeft lang tot kriti sche vragen geleid. Dat de Brit de Grand Prix van Groot-Brittan- nië nog kon winnen, ondanks dat hij als veroorzaker werd aange wezen voor de crash van Ver stappen, was volgens iedereen rondom Red Bull onrechtvaardig. Dat gevoel werd afgelopen week end nogmaals versterkt. Tijdens en na de Grand Prix van Hongarije werden meerdere straffen uitgedeeld. Aan Merce- des-coureur Valtteri Bottas en Aston Martin-rijder Lance Stroll, omdat ze botsingen veroorzaak ten waarbij Lando Norris, Sergio Pérez en Charles Leclerc uitvie len. Zij worden na de kwalificatie van de volgende race, op Spa- Francorchamps, vijf plaatsen naar achteren gezet. Ook over die straf zijn ze bij Red Bull niet te vreden. FIA-race directeur Michael Masi reageerde dat de straffen voor Bottas en Stroll, net als de straf voor Hamilton op Silverstone, zijn gegeven op basis van de ernst van het incident zelf en dat de FIA geen straffen wil uitdelen die worden beïnvloed door het ef fect van de actie. Maar juist door twee andere straffen uitgedeeld in Hongarije, kunnen maar weinig betrokkenen bij de Formule 1 dat accepteren. Antonio Giovinazzi kreeg een tijdstraf van 10 seconden, omdat hij te hard reed in de pitstraat. Die actie werd daarmee even zwaar bestraft als de actie van Hamilton waarmee hij op Silverstone Ver stappen van de baan reed. Se bastian Vettel werd gediskwalifi ceerd omdat hij te weinig benzine overhield. De Franse F1-specialist Julien Billiotte zegt: „Vettel kon door zo weinig brand stof over te houden niet aantonen dat hij niet heeft valsgespeeld. En valsspelen is erger dan botsen, tenzij je dat duidelijk expres doet. Ik denk niet dat Hamilton Verstappen expres heeft uitgeschakeld op Silver- stone. Hij was schuldig, maar ook ik vind dat je niet naar de conse quenties moet kijken.'' En dus wordt het gevoel van onrecht vaardigheid bij de manier waarop de FIA straffen heeft uitgedeeld in de laatste twee races zeker niet door iedereen gedeeld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 53