9
j^C» V -Sr
Van levensbelang
tijdens De Ramp
COUPURE
'9ê§iag*5^».!?^S'
r'aytm
W*' - iiï wy's^Jfsï, 8*3
-! r«M ,"i,^
i.' vjteei
SC ■"^'w.* 5/ 'rr^y^wP *'!y i 1 - -ï-^ïé3/' *t ,v
"V - -Jv"r - ;ft
«r*aK3
zijn als er geen doden tussen za
ten."
Trein uit Krabbendijke
,,Ik weet nog dat een persoon, ik
weet niet meer of het een man of
vrouw was, helemaal in paniek was
omdat die dacht ernstig gewond te
zijn", vult De Bat aan. ,,Maar later
bleek dat hij of zij niets mankeerde.
De oudere mannen zijn de gewon
den toen gaan helpen en ik ben
richting Krabbendijke gelopen over
het spoor." Een tweede ongeval
dreigt. De trein vanuit de 'andere
kant' nadert met hoge snelheid. ,,Ik
heb staan zwaaien op de rails naar
de trein die vanuit Krabbendijke
kwam. Die kon gelukkig net op tijd
stoppen."
Ook Theo van Hecke is inmiddels
ter plaatse. De twintiger werkt
sinds een paar jaar bij de politie en
is wel wat gewend. ,,Maar dit was
iets onwezenlijks'', kijkt hij vijftig
jaar later terug op de ramp. ,,Ik her
inner me het allemaal nog zo goed
omdat mijn vrouw zo bang was van
dat onweer. De lucht zag echt
groen, geel, zwart, zulk smerig
weer, dat vergeet je niet meer."
Van Hecke is in eerste instantie
overmand door wat hij aantreft. ,,Je
denkt even van: waar moet ik be
ginnen? Maar dan ga je zo snel mo
gelijk op zoek naar de slachtoffers."
De reddingsactie komt snel op
gang. De gewonde passagiers wor
den eerst opgevangen in het huis
van A. Aarnoudse die vlak langs het
spoor woont. Wonder boven won
der lijken alle passagiers nog in le
ven, wel zijn er 22 (zwaargewon
den. Later blijkt dat de lichamelijke
schade beperkt blijft tot hersen
schuddingen en botbreuken. Ook
bij de NS zijn ze daarover - positief
Van Loo kan zich de treinramp
met de bewuste coupure ook
nog goed herinneren. ,,Ik was
13 jaar en zat die zomer van
wege astmaproblemen in de
Klokkenberg in Breda. Mijn
ouders kwamen me het week
end na de ramp halen en mijn
vader vertelde over het onge
luk. We zijn toen even gaan
kijken. Het maakte een
enorme indruk op me. Dat er
geen doden zijn gevallen is
ongelooflijk."
'S
- verbaasd: 'Als je het allemaal be
kijkt, valt het honderd procent mee
dat hier geen doden zijn gevallen.
Vooral de stevige constructie van
de trein heeft er toe bijgedragen dat
de verwondingen nog meevallen'.
In de dagen daarna krijgt Van
Hecke samen met opperwacht
meester Plaisier uit Krabbendijke
de opdracht de ramp te onderzoe
ken. Want hoe kon het gebeuren
dat die enorme vloeddeur, die je
niet zomaar even van zijn plek
krijgt, op de rails is beland? Een van
de vermoedens is dat de vloeddeur
niet goed is geborgen na een laatste
test en door de harde wind van zijn
plek is gekomen. Van Hecke meent
dat er sprake is geweest van een bij
zondere samenloop van omstan
digheden: ,,De oorzaak is waar
schijnlijk een bolbliksem die tus
sen de coupuredeuren een vacuüm
heeft veroorzaakt, de zogenaamde
doka-sluitingen van deuren kwa
men daardoor los. De trein is fron
taal op deze deur gebotst." Maar ze
ker weten doet niemand het.
Als herinnering aan de treinramp
krijgt Van Hecke de luchthoorn van
de verongelukte Intercity mee naar
huis, die hij na vijftig jaar nog
steeds koestert. Maar de herinne
ring die het meest beklijft, is de
goede afloop, zonder doden. Vijftig
jaar later spreken Harthoorn, De
Bat en Van Hecke nog steeds over
het wonder van Oostdijk.
dinsdag 3 augustus 2021
GO
- jit< i,
- - 1 '71^1
li '->tTj<8r
'■4 - ,-**■ >A/ -■ ^w- 'h s "- li
-
wr><:
.7 tSW«f - ■■■Jati&JS
X'Attf/ n.
-:.£liff - -iSjWif* li Ai
Sjaak van Loo wijst de vloed
deur aan die op onverklaarbare
wijze dicht was en een trein
ramp veroorzaakte. foto johan van
DER HEIJDEN
M De ramp-
trein bij Oost-
dijk. Het eer
ste rijtuig werd
een dag later
teruggeplaatst
naast het
spoor nadat
het in de sloot
was beland.
FOTO PRVÉCOLLECTIE
FAM. B. DEK; SCANS I.M.
VAN LOO
Sjaak van Loo houdt zich al
vele jaren bezig met de ge
schiedenis van zijn dorp en
beheert de Facebookpagina
Kruiningen - toen en nu. Vol
gens hem was de coupure
van levensbelang tijdens de
Ramp van '53. ,,Bij de coupure
en de spoorwegovergang in
de Nieuwlandse Binnendijk in
Oostdijk stond indertijd een
spoorwachtershuis waarin de
familie Witte woonde. Deze
mensen hebben in de ramp
nacht van 31 januari op 1 fe
bruari in allerijl de vloeddeu
ren kunnen sluiten. Door het
tijdig sluiten van de coupure is
voorkomen dat de Nieuwlan-
depolder en mogelijk nog
meer polders rondom Krab-
bendijke zouden zijn onderge
lopen. Later in het voorjaar
van 1953 is door mensen van
de spoorwegen bij laagwater
een enkelspoors noodspoor-
lijn aangelegd door de polder
van Kruiningen. Om tijdens
laagwater daar een trein te
kunnen laten passeren, moes
ten steeds de vloeddeuren in
de coupures worden geopend
om vervolgens voor de vol
gende vloed weer gesloten te
worden. Deze spoorlijn werd
badkuipspoorlijn genoemd."
Zicht op de dijkcoupure met vloeddeuren te Oostdijk, tussen
Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke, na de watersnoodramp.
FOTO NS/W. VAN SCHAIK
De ramptrein bij Oostdijk is net uit de sloot getakeld. foto prvécol-
LECTIE FAM. B. DEK; SCANS I.M. VAN LOO