9 j^C» V -Sr Van levensbelang tijdens De Ramp COUPURE '9ê§iag*5^».!?^S' r'aytm W*' - iiï wy's^Jfsï, 8*3 -! r«M ,"i,^ i.' vjteei SC ■"^'w.* 5/ 'rr^y^wP *'!y i 1 - -ï-^ïé3/' *t ,v "V - -Jv"r - ;ft «r*aK3 zijn als er geen doden tussen za ten." Trein uit Krabbendijke ,,Ik weet nog dat een persoon, ik weet niet meer of het een man of vrouw was, helemaal in paniek was omdat die dacht ernstig gewond te zijn", vult De Bat aan. ,,Maar later bleek dat hij of zij niets mankeerde. De oudere mannen zijn de gewon den toen gaan helpen en ik ben richting Krabbendijke gelopen over het spoor." Een tweede ongeval dreigt. De trein vanuit de 'andere kant' nadert met hoge snelheid. ,,Ik heb staan zwaaien op de rails naar de trein die vanuit Krabbendijke kwam. Die kon gelukkig net op tijd stoppen." Ook Theo van Hecke is inmiddels ter plaatse. De twintiger werkt sinds een paar jaar bij de politie en is wel wat gewend. ,,Maar dit was iets onwezenlijks'', kijkt hij vijftig jaar later terug op de ramp. ,,Ik her inner me het allemaal nog zo goed omdat mijn vrouw zo bang was van dat onweer. De lucht zag echt groen, geel, zwart, zulk smerig weer, dat vergeet je niet meer." Van Hecke is in eerste instantie overmand door wat hij aantreft. ,,Je denkt even van: waar moet ik be ginnen? Maar dan ga je zo snel mo gelijk op zoek naar de slachtoffers." De reddingsactie komt snel op gang. De gewonde passagiers wor den eerst opgevangen in het huis van A. Aarnoudse die vlak langs het spoor woont. Wonder boven won der lijken alle passagiers nog in le ven, wel zijn er 22 (zwaargewon den. Later blijkt dat de lichamelijke schade beperkt blijft tot hersen schuddingen en botbreuken. Ook bij de NS zijn ze daarover - positief Van Loo kan zich de treinramp met de bewuste coupure ook nog goed herinneren. ,,Ik was 13 jaar en zat die zomer van wege astmaproblemen in de Klokkenberg in Breda. Mijn ouders kwamen me het week end na de ramp halen en mijn vader vertelde over het onge luk. We zijn toen even gaan kijken. Het maakte een enorme indruk op me. Dat er geen doden zijn gevallen is ongelooflijk." 'S - verbaasd: 'Als je het allemaal be kijkt, valt het honderd procent mee dat hier geen doden zijn gevallen. Vooral de stevige constructie van de trein heeft er toe bijgedragen dat de verwondingen nog meevallen'. In de dagen daarna krijgt Van Hecke samen met opperwacht meester Plaisier uit Krabbendijke de opdracht de ramp te onderzoe ken. Want hoe kon het gebeuren dat die enorme vloeddeur, die je niet zomaar even van zijn plek krijgt, op de rails is beland? Een van de vermoedens is dat de vloeddeur niet goed is geborgen na een laatste test en door de harde wind van zijn plek is gekomen. Van Hecke meent dat er sprake is geweest van een bij zondere samenloop van omstan digheden: ,,De oorzaak is waar schijnlijk een bolbliksem die tus sen de coupuredeuren een vacuüm heeft veroorzaakt, de zogenaamde doka-sluitingen van deuren kwa men daardoor los. De trein is fron taal op deze deur gebotst." Maar ze ker weten doet niemand het. Als herinnering aan de treinramp krijgt Van Hecke de luchthoorn van de verongelukte Intercity mee naar huis, die hij na vijftig jaar nog steeds koestert. Maar de herinne ring die het meest beklijft, is de goede afloop, zonder doden. Vijftig jaar later spreken Harthoorn, De Bat en Van Hecke nog steeds over het wonder van Oostdijk. dinsdag 3 augustus 2021 GO - jit< i, - - 1 '71^1 li '->tTj<8r '■4 - ,-**■ >A/ -■ ^w- 'h s "- li - wr><: .7 tSW«f - ■■■Jati&JS X'Attf/ n. -:.£liff - -iSjWif* li Ai Sjaak van Loo wijst de vloed deur aan die op onverklaarbare wijze dicht was en een trein ramp veroorzaakte. foto johan van DER HEIJDEN M De ramp- trein bij Oost- dijk. Het eer ste rijtuig werd een dag later teruggeplaatst naast het spoor nadat het in de sloot was beland. FOTO PRVÉCOLLECTIE FAM. B. DEK; SCANS I.M. VAN LOO Sjaak van Loo houdt zich al vele jaren bezig met de ge schiedenis van zijn dorp en beheert de Facebookpagina Kruiningen - toen en nu. Vol gens hem was de coupure van levensbelang tijdens de Ramp van '53. ,,Bij de coupure en de spoorwegovergang in de Nieuwlandse Binnendijk in Oostdijk stond indertijd een spoorwachtershuis waarin de familie Witte woonde. Deze mensen hebben in de ramp nacht van 31 januari op 1 fe bruari in allerijl de vloeddeu ren kunnen sluiten. Door het tijdig sluiten van de coupure is voorkomen dat de Nieuwlan- depolder en mogelijk nog meer polders rondom Krab- bendijke zouden zijn onderge lopen. Later in het voorjaar van 1953 is door mensen van de spoorwegen bij laagwater een enkelspoors noodspoor- lijn aangelegd door de polder van Kruiningen. Om tijdens laagwater daar een trein te kunnen laten passeren, moes ten steeds de vloeddeuren in de coupures worden geopend om vervolgens voor de vol gende vloed weer gesloten te worden. Deze spoorlijn werd badkuipspoorlijn genoemd." Zicht op de dijkcoupure met vloeddeuren te Oostdijk, tussen Kruiningen-Yerseke en Krabbendijke, na de watersnoodramp. FOTO NS/W. VAN SCHAIK De ramptrein bij Oostdijk is net uit de sloot getakeld. foto prvécol- LECTIE FAM. B. DEK; SCANS I.M. VAN LOO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37