r- - c-
Win een Decathlon bon
t.w.v. 100 euro
MEDIA CULTUUR 23
- m
wBKse^mB' -
x-
Billie Eilish geeft haar nieuwe
plaat weer fraai een ziel mee
J
DOEN WE
Ga naar pzc.nl/buitenkansjes
ïr?l^
--- .C 5*&v -
er letterlijk buikpijn van dat dit
in 2021 nog altijd gebeurt."
Bij het maken van de docu
mentaire ontdekte Rienstra dat
de problematiek in de streng
christelijke scholengemeen
schappen ingewikkelder is dan
ze dacht. ,,Elke docent, ook op de
scholen die ik bezocht, wil dat
leerlingen zich gelukkig en vei
lig voelen. Maar de identiteits-
problemen van deze scholieren
stroken niet met wat er in de Bij
bel staat. Dat wringt. Leraren
worstelen daar ook mee."
Docenten en leerlingen spra
ken de documentairemaker ook
aan op haar eigen vooroordelen.
,,Zij zeiden: 'Je kunt wel vanuit
Amsterdam met je aangifte wap
peren en roepen 'ho stop, dit kan
écht niet, sluit al die scholen',
maar dat helpt ons niet. Dan dis
crimineer je een grote groep
christenen. De meeste jongeren
willen namelijk helemaal niet
weg uit hun omgeving. Ze wil
len het geloof behouden en zijn
op zoek naar acceptatie van hun
omgeving'."
Veiliger klimaat
Rienstra hoopt dat de documen
taire leidt tot meer begrip en een
veiliger klimaat voor homosek
suele leerlingen. ,,Van een af
stand lijkt er misschien alsof er
niks gebeurt, maar er is echt wel
beweging op de scholen die ik
heb bezocht. Zo gaat een school
bestuur in Kampen oud-leerlin
gen die gay zijn, uitnodigen voor
een gesprek over hun ervaringen
in hun schooltijd."
De aangifte tegen Slob kreeg
geen gevolg. Het OM vond de
uitspraak van de demissionair
minister niet strafbaar. De mi
nister zelf nam een dag na de
commotie zijn uitspraak terug.
Hij betreurde de ophef en stelde
dat zijn woorden verkeerd zijn
geïnterpreteerd. Hij zei ook te
vinden dat de antihomoverkla-
ringen te ver gaan. Iedereen zou
zichzelf moet kunnen zijn,
welke seksuele identiteit iemand
ook heeft, benadrukte Slob. Dat
klonk als muziek in de oren van
Rienstra. ,,Om met Frédérique te
spreken: wat maakt het uit! Laat
iedereen zijn wie die wil zijn."
Happier than ever
Op haar debuutalbum When We
All Fall Asleep, Where Do We Go?
lukte het Eilish in 2019 al om
haar eigen kwetsuren op feno
menale wijze op muziek te zet
ten. De plaat, onderscheiden
met zes Grammy's, bracht een
kleine revolutie in de pop te
weeg: de afgelopen twee jaar
durfden veel meer jonge muzi-
kantes hun persoonlijke
trauma's, fluisterend, te openba
ren. Maar niemand deed het zo
aangrijpend als Eilish zelf. Het is
niet verwonderlijk dat haar Hap
pier Than Ever bij voorbaat geldt
als de plaat van het jaar.
Waar Eilish in de geroemde
documentaire The World's a
Little Blurry er nog openlijk aan
twijfelde of ze ooit een tweede
volledige plaat zou maken, zijn
er nu al zestien nieuwe songs.
Die zijn in de lockdownperiode
opgenomen in de studio van
haar broer Finneas. Hij is Eilish'
vaste muzikale compagnon, die
haar elektronische geluid zo
fraai een ziel wist mee te geven.
Dat is op Happier than Ever op
nieuw gelukt. Toch zijn twee
dingen veranderd. Het eerste is
het muzikale pallet waarmee
broer en zus Eilish het portret
van Billies groeipijnen schilde
ren. Dat is breder dan voorheen,
leunt af en toe nadrukkelijk op
jazz en zelfs op bossanova. Maar
het belangrijkst blijft dat Fin-
neas' sound het comfortabele
kussen is voor de fluisterzang
van Billie, die daardoor nog
steeds intiem en hyperpersoon-
lijk voelt. Dat laatste komt na
tuurlijk ook door de tekstuele
openhartigheid van Eilish, die
haar liedjes wederom als thera
peutisch dagboek lijkt te gebrui
ken. Alleen zijn haar problemen
minder universeel dan op haar
debuut, dat ging over groeps
druk, romantiek en onzeker
heid. Nu doen stalkers, roem en
bedreigde privacy hun intrede.
Luisteren naar een popster die
klaagt over het popsterrenschap,
kan vaak een ergerlijke exercitie
zijn, maar Eilish weet haar frus
traties opnieuw eloquent te ver
woorden.
Zwaarder zijn de songs die
gaan over gedwongen seks. In
Your Power en, in mindere mate
Eilish lijkt haar
liedjes wederom
als therapeutisch
dagboek te
gebruiken
in Getting Older, legt Eilish haar
ziel opnieuw volledig bloot om
ziedend van woede te eindigen
met How dare you?/And how
could you?/ Will you only feel bad
when they find out?
Met z'n sobere orkestratie en
minder dansbare refreinen is
Happier than Ever minder onont
koombaar, minder in your
face, dan z'n voorganger. Maar
dat maakt de kwaliteit zeker niet
minder indrukwekkend.
Met de Buitenkansjes win je de hele Oranjezomer elke week te gekke prijzen.
Deze week maak je kans op een Decathlon bon t.w.v. 100 euro!
Winnen? Doe mee en ontvang ook het e-book Vergeten Goud
van Marian Rijk
Meedoen kan t/m 4 augustus
dinsdag 3 augustus 2021
PC
"C -«si v**! i 5 *'->
- 'L-C# V
,-r- .-.' -". «ft - - *■,- i" -
2" j -> l r - A - -«' V'.
...-.• t-
- "V,-: V
M Yora Rienstra in de docu
mentaire in gesprek met een
scholier, en bij het Homo
monument in Amsterdam.
FOTO'S NINA SCHOLLAARDT, VPRO
Ik deed aangifte tegen de
minister van Onderwijs,
donderdag 5 augustus,
20.55 uur op NPO 3.
POPALBUM
Billie Eilish wordt volwassen,
een lastige opdracht voor ie
dere 19-jarige. Maar voor ie
mand die van nature geplaagd
wordt door angststoornissen
en die daarbij aan het einde van
de puberteit plots de grootste
ster van de popmuziek is ge
worden, is opgroeien helemaal
een parcours vol hindernissen.
Stefan Raatgever
The cover van 'Happier than
ever'. foto ap
jv<Unn