Lockdowns Azië: productie omlaag TUDSÊHRIFT Alle ogen op Tijdschrift.nl Lees nu twee weken gratis! Ga snel naar tijdschrift.nl ECONOMIE 17 Opmars 0.0 ALLe populaire tijdschriften in een handige app: dat is Tijdschrift.nl. de weg terug, na in het coronajaar hard te zijn getroffen door de slui ting van de horeca. In de eerste helft van dit jaar steeg de omzet met ruim 13 procent naar 11,9 mil jard euro. Waar Heineken tussen januari en juli 2020 nog bijna 300 miljoen euro verloor, kwam de halfjaarwinst nu weer boven het miljard uit. Van den Brink is positiever ge worden, maar blijft voorzichtig. Dat landen regelmatig de deuren weer dichtgooien om de pandemie in te dammen, levert een uitda ging op. Zo daalde tussen januari en juli het biervolume in Neder land met tussen 5 en 10 procent door de aanhoudende horecaslui- tingen en festivalannuleringen. ,,De coronamaatregelen hebben wel wat van ons gevergd. We zijn hard geraakt. Onze productielij nen voor fustbier (voor de horeca, red.) stonden plotseling stil; blik en fles voor supermarkt en slijter groeide met 40 procent. Maar het is vooral vervelend voor de samen leving, horecaondernemers en evenementenondernemers, die telkens twee stappen vooruit, twee stappen naar achteren moe ten maken. Wy hebben sterke schouders, z^' zijn kwetsbaar", al dus Van den Brink. Horecaklanten ,,We blijven zorgen voor onze ho- recaklanten, financieel en in na- tura; met waar nodig het kwijt schelden van huren, hulp bij leve ranties, eerste leveringen op onze kosten. Het ziet er zonniger uit met de stijgende vaccinatiegraad. De behoefte om met elkaar een biertje te drinken in het café is niet verdwenen, dus de horeca komt terug. In Europa en de VS gaat het de goede kant op, maar we zijn nog lang niet van het virus af." In Zuid-Amerika, Afrika en vooral Azië is de situatie minder rooskleurig. „Vietnam wordt hard getroffen, dat is een belangrijke markt voor ons. In Maleisië moe ten we onze brouwerij zelfs slui ten. Door de lage vaccinatiegraad blijft dit nog wel even duren. Dat betekent dat we voorzichtig moe ten blijven." ALCOHOLVRIJ Het is volgens Lieke Ruijmschoot van CNV Internationaal een nieuwe klap voor honderddui zenden fabrieksarbeiders in deze Aziatische landen. ,,In landen als Cambodja en Vietnam wordt veel kleding gemaakt voor westerse kledingmerken. Tijdens de lock- down in onder meer Europa zakte de productie in en werden veel werknemers naar huis gestuurd. Nu bij ons alles weer open is en de vraag weer aantrekt, worden juist deze landen getroffen door de del tavariant en gaat de boel er op slot. Een deel van de fabrieken ligt stil en de vrees is dat dat lang kan du ren. De vaccinatiegraad is er laag. In Indonesië is bijvoorbeeld nog geen 8 procent van de bevolking gevaccineerd. We vrezen dat veel mensen zonder inkomsten thuis komen te zitten.'' Volgens Ruijmschoot heeft de lockdown ook gevolgen voor Ne derlandse bedrijven, waaronder kledingmerken. ,,Er zijn nu al on dernemingen die problemen er varen met leveringen uit Azië. De komende weken zal dat alleen maar toenemen.'' Alternatieven Volgens Ruijmschoot komen de rechten van werknemers door de verslechtering van de situatie ver der onder druk te staan. ,,We roe pen Nederlandse bedrijven op om met hun leveranciers in gesprek te gaan en oplossingen te zoeken, in plaats van heel snel contracten op te zeggen en alternatieven te zoe ken. Daar help je de lokale arbei ders ook niet mee.'' Ook in China - de voorraad schuur van de wereld - worden steeds meer corona-uitbraken in provincies gemeld, waardoor de industriële productiecapaciteit nog meer klappen oploopt. Daar naast nam de groei van de Chi nese fabrieksactiviteit in juli al sterk af, doordat de vraag voor het eerst in meer dan een jaar vermin derde. Dat kwam naar voren uit een rondgang bij inkopers. De uit slag van deze particuliere meting kwam nagenoeg overeen met de officiële cijfers van zaterdag. De exportmogendheden Japan en Zuid-Korea kenden in juli wel een toename van de productie. Maar bedrijven kampten ook daar met productiebeperkingen door pro Het IMF stelde de groeiprognose voor opkomende landen naar beneden bij blemen in de toeleveringsketen en tekorten aan grondstoffen. De meest recente cijfers maken duidelijk dat het tempo waarin economieën wereldwijd herstel len van de crisis, enorm varieert. Het Internationaal Monetair Fonds stelde zijn groeiprognose voor opkomende landen in Azië voor dit jaar naar beneden bij. Op komende economieën in Azië werden voorheen gezien als een motor van de wereldwijde groei. Nu lopen ze met het herstel achter op de gevestigde economieën. dinsdag 3 augustus 2021 Heineken brouwt steeds meer bier zonder alcohol. Van de 110 miljoen hectoliter bier die Heineken tussen ja nuari en juli produceerde, be vatte 7,5 miljoen hectoliter geen of minder dan 0,5 pro cent alcohol. De hoeveelheid 'lono' (low and no alcohol) nam met ruim 20 procent toe ten opzichte van de eerste helft van 2020. In Noord-, Midden- en Zuid-Amerika steeg het zelfs met 50 pro cent. Alleen in Europa bleef de groei door de coronacrisis beperkt tot 10 procent. Het in 2017 als eerste in Nederland gelanceerde Heineken 0.0 leidt de opmars en is in 95 landen verkrijgbaar. Heineken wil over twee jaar in al zijn markten tenminste twee alco holvrije varianten hebben. Fabrieken in Azië hebben flink last van oplopende productie kosten en een nieuwe golf van coronabesmettingen. Vooral Indonesië, Vietnam, Cambodja en Maleisië kampen sinds juli door de opleving van het coro navirus met een vertraging van fabrieksactiviteiten. Steeds meer regio's in deze landen gaan in lockdown, waardoor bedrijven komen stil te liggen. Sanne Schelfaut Utrecht Een textielfabriek in China. FOTO GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17