Verzekering tegen cyberaanval populair 16 ECONOMIE BIERBROUWER GRONDSTOFFEN Miljoenen Europeanen kunnen niet op vakantie Voor 35 miljoen Europeanen is vakantie geen optie door geldgebrek. Volgens de Eu ropese vakbondskoepel Etuc kan 28 procent van de mensen zich geen uitje van een week permitteren. In Griekenland, Roemenië en Kroatië gaan de minste mensen op vakantie. In die landen blijft tussen de 80 en 90 pro cent van de mensen met een laag inkomen gedwongen thuis. In Nederland gaat het om iets meer dan 40 procent van de mensen met lage inkomens, een groep van 775.000 mensen. Verkoop van nieuwe personenwagens keldert De afgelopen maand zijn in Nederland veel minder nieuwe auto's verkocht dan in juli vorig jaar. Dat is het gevolg van een broos economisch herstel, vertraagde leveringen door coronamaatregelen en het wereldwijde chiptekort. Dat melden brancheorganisaties Bovag, RAI Vereniging en databureau RDC. In juli werden in Nederland bijna 27.000 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is ruim 22 procent minder dan in juli 2020. Volgens de zegsman wordt het groot ste deel van de nieuwe auto's in Nederland zakelijk aangeschaft als leaseauto. 'Transportsector betaalt de rekening voor tekorten' De transportsector betaalt de rekening voor een tekort aan materiaal en personeel bij po litie en Openbaar Ministerie, waardoor het niet mogelijk is de verkeershinder bij de Ha ringvlietbrug te beperken. Die kritiek uit brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Vanaf 9 augustus is op de Haringvlietbrug twee jaar lang in beide richtingen maar één rijstrook beschikbaar en mag erop niet harder worden gereden dan 50 kilometer per uur. De brug verkeert in een slechte staat. De extra reistijd kan in de avondspits oplopen tot 68 minuten en dat kost de sector volgens TLN minstens 53 miljoen euro. Dat blijkt uit een wereldwijd on derzoek door cybersecuritybedrijf CrowdStrike. De belangstelling voor een verzekering tegen de ge volgen van een cyberaanval groeit nu het aantal aanvallen van hackers op bedrijven wereldwijd toeneemt. ,,Het is een onderwerp voor aan de keukentafel geworden'', zegt Ro nald Pool, security expert bij CrowdStrike. ,,Eerder verzekerden vooral de grote bedrijven zich, nu doen ook meer mkb-bedrijven dat.'' Elk bedrijf kan slachtoffer worden, zegt Pool. Ook vragen cri minelen na een aanval met gijzel- software steeds hogere bedragen. Inmiddels heeft 47 procent van de Nederlandse bedrijven een ver zekering hiervoor. In een land als India is meer dan 60 procent van de Verreweg de meeste bedrijven vinden losgeld betalen onwenselijk bedrijven verzekerd en in de VS bijna 60 procent. Wel hebben Ne derlandse bedrijven met gemiddeld 5,77 miljoen de hoogste dekking. Er is een grote variatie in cyberverze keringen, weet Pool. Soms verze- kert een bedrijf zich alleen voor los geld. Maar ze kunnen zich ook ver zekeren tegen schade als gevolg van het wegvallen van productie. Er zit ook een schaduwkant aan cyberverzekeringen. ,,We hebben onderhandelingen gezien van een bedrijf met een hacker. Die hacker zei 'ik weet dat je verzekerd bent voor losgeld', en daarom vroeg hij een hoog bedrag. Dan is je polis ineens een onderdeel van het pro bleem in plaats van de oplossing.'' En dat is niet de bedoeling. Acht op de tien ondervraagde bedrijven zegt dat het onwenselijk is losgeld te betalen. ,,Het probleem is dat je eerder betaalt als je een verzekering hebt'', schetst Pool. ,,Dit is iets waarvan we als maatschappij iets moeten vinden.'' Heineken KPN Arcelor- Mittal Fugro Heineken wil de bierprijzen verhogen. Door de coronacrisis zijn de kosten zo hard gestegen, dat een ingreep volgens topman Dolf van den Brink onvermijdelijk is. Innovaties Zo is in Nederland het aantal mer ken teruggegaan van ruim dertig naar elf, en is ook het aantal ver schillende soorten verpakkingen verminderd. ,,Dat scheelt kosten en vereenvoudigt de productie en logistiek." Dat betekent ook dat oud soms plaatsmaakt voor nieuw. ,,We moeten ruimte maken voor innovaties. We willen continu in vesteren in groei." Zo introdu ceerde Heineken dit jaar het Itali aanse Birra Moretti in Nederland. Tegelijkertijd ging Nederlandse historie naar China, waar het con cern het merk Amstel lanceerde. Het concern is volgens de vorig jaar aangetreden Van den Brink op in de VS en Brazilië. Ook het ver voer wordt duurder, door de stij gende olieprijs en een tekort aan containercapaciteit. ,,Sommige verhogingen zijn tijdelijk, andere structureel." Heineken dekt zich tegen zulke kostenstijgingen in voor negen tot twaalf maanden. ,,Zo smeren we de impact uit", zegt Van den Brink. Supermarkten ,,We moeten niet alleen naar de kostenkant kijken, maar ook naar de prijzenkant. In Brazilië en een aantal opkomende markten in Afrika en Azië hebben we de prij zen tot soms 10 procent laten stij gen. Dat zal ook in Europa ge beuren. Omdat we de zwaar ge troffen horeca willen ontzien, gebeurt dat vooral in de super markten." Daar is ook ruimte voor, meent Van den Brink. ,,We hebben onze inkoop prijzen voor winkeliers ja renlang met minder dan de inflatie verhoogd. Dat is flink ten koste van ons ren dement gegaan. Dat kunnen we niet volhouden." Heineken steekt de hand ook in eigen boezem. De brouwer kijkt met het kos tenbesparingsprogramma Of het nu gaat om voor Heineken onont beerlijke ingrediën ten als mout, gerst en hop, of om min der voor de hand liggende zaken als aluminium en karton (voor verpakkingen), wereldwijd stijgen de prijzen voor grondstoffen. Daarom ziet de bierbrouwer het als onvermijdelijk dat de prijs voor bier omhooggaat. Heineken wil daarbij de zwaargetroffen horeca ontzien, zegt Heineken-topman Dolf van den Brink.. Door het snelle herstel in de len van de wereld na de corona crisis is de vraag naar basispro ducten veel sneller toegeno men dan verwacht. Dat leidt ook tot hamsteren en specule ren, wat de prijzen verder op drijft. ,,Hogere grondstofprijzen raken iedereen", zegt Van den Brink. ,,De prijzen voor aluminium, plastic, karton en landbouwgrondstoffen als hop en gerst zijn soms wel 30 tot 50 procent geste gen." Dat heeft ook te maken met tegenvallende oogsten Evergreen, dat Van den Brink afge lopen najaar lanceerde, al langer kritisch naar zijn assortiment, in clusief de hoeveelheid verpak kingsmaterialen. Heineken wil met dat programma tot 2023 2 mil jard euro aan kosten besparen, on der meer met een flinke sanering. Daarbij verdwijnen achtduizend arbeidsplaatsen. dinsdag 3 augustus 2021 LAGE INKOMENS AUTOMARKT HARINGVLIETBRUG Een verzekering tegen cyber- aanvallen is populair. Bijna de helft van de bedrijven heeft er inmiddels een afgesloten. Peet Vogels Rotterdam O 411% Bierbrouwer verkocht afgelo pen halfjaar bijna 10 procent meer bier. UK Concurrent Delta gaat zijn glasve zelnetwerk flink uitbreiden. -Jf% Staalgigant heeft last van onrust in de markt over hoge (grond)prij- zen en lock- downs in Azië. 40% Bodemonderzoe- ker was grootste verliezer bij de middelgrote fondsen. Heineken: prijs van biertje moet omhoog Herman Stil Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16