na de crisis Gaat De Bijenkorf Hudson's Bay en V&D soms achterna? ECONOMIE 15 Luxe warenhuis verkeert in zwaar weer AAN HET WERK Lennard Toma Hoewel we weer wat oplevingen zien, ben ik ervan overtuigd dat we nu toch wel het ergste gehad hebben wat Covid ons te bieden heeft. De meeste mensen zijn inmid dels gevaccineerd. Ook ik ben door de magi strale vaccinatietempel geweest en was onder de indruk van het Nederlandse vermogen dit soort zaken te organiseren. Als organisatiepsycholoog heb ik in het coronajaar verschillende organisaties gehol pen door de crisis heen te komen. Waar ik nor maal gezien hielp met stappen voorwaarts, was ik nu bezig pleisters te plakken. In elk van de organisaties waar ik hielp - van overheidsin stantie tot bank tot kwekersbedrijf tot zorgin stelling - is er één duidelijk ding wat nu nodig is, omdat het in coronatijd niet lukte: verbin ding maken. Dan heb ik het over verbinding tussen mensen. Tussen leidinggevenden en de werk vloer. Weer verbinding voelen met het bedrijf waarvoor je werkt en met klanten, cliënten, patiënten en burgers. Maar ook verbinding met je taken en werkplek. Verbinding met die wereld daarbuiten die je al een tijd niet echt hebt gezien. Verplichte vaccinatie personeel De teloorgang van V&D zes jaar ge leden was de eerste aanwijzing dat alles-onder-een-dakwinkels hun tijd hebben gehad in de overvolle Nederlandse winkelstraat, onder meer door het gemak van online shoppen. De strapatsen van het Ca nadese warenhuis Hudson's Bay en aanhoudende problemen bij Hema versterken die trend. En nu lijkt de moeder aller Nederlandse waren huizen aan de beurt. Magazijn De Bijenkorf kwam in 2010 in handen van het Canadese Wittington Investments. Achter Wittington zit de familie Weston. Volgens Britse krant The Guardian is die na het overlijden van stamva der Galen het winkelavontuur zat en staan alle warenhuizen, inclusief De Bijenkorf, per opbod te koop. Alle betrokkenen zwijgen. Drie Dwaze Dagen Een nieuwe baas hoeft geen slecht nieuws te zijn voor de Nederlandse keten. ,,Ik juich het vertrek van deze eigenaar toe'', zegt winkeladviseur Hans van Tellingen. ,,Dat maakt de weg vrij voor weer een echt waren huis voor Nederlanders, niet voor rijke toeristen. De Bijenkorfis te ex clusief voor de Nederlandse markt, te weinig klantgericht. Je kunt er niet grabbelen en graaien, de uit verkoop is er afgeschaft. Allemaal zaken die Nederlanders trekken.'' De klatergouden luxekoers is onder de huidige eigenaar ingezet. De ke ten kromp van twaalf naar zeven vestigingen en plebejische zaken als de populaire Drie Dwaze Dagen gingen overboord. Aanvankelijk wierp dat vruchten af. Maar al voor corona, in gebroken boekjaar 2018 2019, werden de cijfers lichtrood. In het eind januari afgesloten boekjaar 2020-2021 kelderde de eigen omzet vanwege de coronacrisis met bijna een vijfde naar 408 miljoen euro. Het verlies kwam uit op 43,2 miljoen. Er moest eind vorig jaar een noodkrediet van 44 miljoen komen van het moederbedrijf, 225 arbeidsplaatsen verdwenen. Het bedrijf verwacht dat dit boekjaar 'uitdagend' zal blijven, maar houdt vast aan de luxe koers. Dom, vindt Van Tellingen: ,,Er is sinds het faillissement van V&D en het vertrek van Hudson's Bay geen warenhuis meer voor het middensegment, zeker niet nu Hema de koers omlaag verlegd heeft.'' De warenhuiswereld ligt volgens hem wagenwijd open. ,,Er is een gat in de markt. Breng die Drie Dwaze Dagen terug. Als ze zich met aanbod en prijs op Neder landers richten, kan de Bijenkorf weer naar veertien vestingen gaan.'' Juist niet doen, vindt winkel- sectorbankier Dirk Mulder van ING. ,,Warenhuizen hebben het in de hele wereld lastig. Ze zitten op te veel plekken, op dure locaties, zijn niet meer bij de tijd en onderschei den zich te weinig van de rest van de winkelstraat en webwinkels." Maar dat geldt volgens hem vooral in het middensegment, waarin V&D en Hudson's Bay ac tief waren. ,,De luxesector met De Bijenkorf, Harrods en Galeries La fayette was vóór corona de uitzon dering. Die vult lokale klandizie aan met toeristen die geld spende ren. Webplatforms als Amazon, Za- lando, Bol en Wehkamp zitten niet in het luxesegment, omdat de klant daar persoonlijke service wil. Daar onderscheid je je nog echt mee.'' Alleen, nu de toeristen door co rona wegblijven, heeft dat tijdelijk een enorme impact. ,,Het is de vraag wanneer die business weer gezond wordt. De lokale markt is daar niet voldoende voor. Maar die luxepositie is zeker levensvatbaar, ook in de toekomst.'' Weer Nederlands? Een terugkeer naar een Neder landse eigenaar, zoals de Hema vo rig jaar doormaakte, ligt voor de Bij enkorf niet direct in het verschiet. Als de geruchten kloppen, veilt het door Wittington ingeschakelde Credit Suisse dit najaar de waren- huistak als geheel voor ten minste 4,7 miljard euro, wat vooral inter nationale investeerders zal aanspre ken. Wat er daarna gebeurt, is specu leren. ,,Zo'n buitenlandse partij kan weleens zeggen 'Wat de fuck is Ne derland?' en De Bijenkorf afsplit sen", zegt Mulder van ING. ,,Het is afwachten of er dan Nederlandse partijen zijn met voldoende finan ciële armslag.'' Chiptekort drukt de autoverkoop Verbinding zou weleens het woord van de jaren 20 na corona kunnen zijn. Ik hoop het in ieder geval. En het is zo simpel. Er is maar één ding wat je nodig hebt om verbin ding te maken: aandacht. Vraag: 'Hoe is het nou met jou?' Of: 'Vertel eens jouw verhaal van het afgelopen jaar.' En je bent er. Als we die vaccinatie tempels zo strak kunnen organiseren in Nederland, kunnen we dit al helemaal. Makkie. Verbinding is niet alleen nodig in het wer kende leven. Juist nu is het belangrijk dat poli tici weer met ons verbinding maken. Dat ze luisteren, ons vertegenwoordigen en met ons samenwerken. Hopelijk kunnen we de tijd nemen om ons weer te verbinden met familie en vrienden die we maar sporadisch onder antiknuffelomstandigheden zagen. Natuurlijk moeten we verbinding maken met de natuur en onze pla neet, zodat we die niet (verder) naar de klote helpen. En we moeten niet vergeten verbinding te maken met onszelf, in plaats van met onze tele foons en overige scherm pjes. Als we meer verbinding vinden, gaat dat ons meer voldoening geven op het werk en daarbuiten. Het gaat ons gelukkiger maken. En ons betere mensen ma ken, voor onszelf en alles eromheen. Een van de langst lopende Harvard- studies (begonnen in 1938, met een looptijd van maar liefst tachtig jaar) toont aan dat mensen gezonder, gelukkiger en langer leven door sterke sociale relaties. Er is maar één ding nodig om verbinding te maken: aandacht maandag 2 augustus 2021 GO Columnist Thijs Launspach is met vakantie. Organisatiepsycholoog Lennard Toma vervangt hem. Hij is coach en spreker en schreef het boek 99 problems but the boss ain't one'. WALMART De Amerikaan se supermarkt keten Walmart eist dat alle me dewerkers op het hoofdkan toor en alle re giomanagers begin oktober gevaccineerd zijn tegen co rona. Medewer kers van winkels en distributie centra moeten weer mondkap jes op. Laten zij zich inenten, dan krijgen zij 150 dollar. FRANKRIJK In de uitverkoop: De Bijenkorf. Na tien jaar zou de Canadese eigenaar van de Nederlandse warenhuisketen uitgekeken zijn op zijn winkelbezit. Treft De Bij enkorf straks hetzelfde lot als V&D en Hudson's Bay, zeker nu de rijkere klant wegblijft? Peet Vogels Wognum De Bijenkorf had eind 2020 een noodkrediet van 44 miljoen nodig, 225 arbeidsplaatsen verdwenen. De iconische gevel van de Amsterdamse Bijenkorf. foto anp De verkoop van auto's in Frank rijk viel in juli 35 procent lager uit dan in 2020. Dat komt onder meer door het wereldwijde chiptekort waar mee de auto sector kampt. Autofabrikant Renault denkt door tekorten aan chips dit jaar 200.000 auto's minder te kunnen produ ceren dan het zou willen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15