II 10 NIEUWS MONTENEGRO MEGAPROJECT In Montenegro ligt een van de duurste snelwegen ter wereld, maar hij leidt voorlopig nergens heen. Nu is het geld op, en tot overmaat van ramp kan het land de lening van een miljard euro aan China niet terugbetalen. In Montenegro regent het beschuldigingen van corruptie. het land dat zo graag lid wil wor den van de Europese Unie. De aflossing van de schuld had dit jaar moeten beginnen, maar nog voor er één auto over de weg heeft gereden, komt Montenegro al in de problemen. Het geld ont breekt, mede vanwege corona: de economie kromp afgelopen jaar meer dan 15 procent, vooral door dat toeristen wegbleven. In paniek klopte Podgorica aan bij de EU: wilde Brussel die lening niet over nemen? Een voorspelbare koude douche was het gevolg. De EU neemt geen leningen over, hele maal niet van kandidaat-leden, en zeker niet als een lening in een eerder stadium is afgewezen. Naar verluidt onderhandelt de regering, die geen commentaar wil geven, nog wel met private banken. Chinees zwaard Peking wil best wat uitstel geven, maar volgens het contract mag China bij wanbetaling uiteindelijk stukken infrastructuur opeisen. De haven van Bar aan de Adriati- sche Zee, die nu nog via een spoorlijn verbonden is met de rest van Europa, is niet te versmaden. ,,Er hangt ons permanent een Chinees zwaard boven het hoofd'', zegt onderzoeksdirecteur Dejan Milovac van MANS, een organisa tie in Podgorica die de aanleg van de snelweg kritisch volgt. ,,China kan de lening ook besluiten door te verkopen aan een commerciële partij. Dan worden we als land dus afhankelijk van de grillen van een bedrijf.'' Voor de EU is het niet erg aanlokkelijk om Montenegro on der die voorwaarden op termijn op te nemen als lid. Het land maakt sinds 2017 al deel uit van de Navo, waar ze er niet op zitten te wach ten dat China straks belangrijke infrastructuur beheert. Intussen is er ook bij de daad werkelijke aanleg volgens Milovac veel mis. Veel werk wordt gedaan door Chinezen, maar de onder aannemers zouden allemaal vriendjes zijn van president Milo Djukanovic. 400 miljoen euro uit de lening gaat naar hen. ,,Maar be wijzen is lastig, want bijna alle China kan de lening ook besluiten door te verkopen aan een commerciële partij et is een adembe nemend gezicht, vlak buiten de hoofdstad Podgo rica: een kolossaal viaduct dat een val- lei overspant, met op een van de peilers een gigantische vlag van Montenegro. Het werk aan de tun nelbuizen erachter, waarin de snelweg verdwijnt, is nog in volle gang. Zes jaar geleden begon een Chi nees bedrijf met de bouw van de eerste 40 kilometer snelweg van Montenegro. Langs, over en dwars door de ruige bergen. De adembe nemende natuur wordt niet ge spaard. Wanneer de eerste auto's eroverheen kunnen razen is nog niet bekend, maar wel is duidelijk dat er geen plan maar ook geen geld is voor de 120 resterende kilo meters. Die zijn nodig voor een snelle verbinding van de haven stad Bar, via de hoofdstad Podgo rica, naar de grens met Servië, waar de snelweg doorgetrokken zou worden naar Belgrado. En dus eindigt de weg vooralsnog in de middle of nowhere, bij het dorp Matesevo. Ook indrukwekkend zijn de schulden waarin het kleine land met iets meer dan 600.000 inwo ners zich stak om de weg te finan cieren. Europese landen en de EU- investeringsbank zagen het project niet zitten: de weg zou nooit ren dabel worden, ook niet met tolhef fing. Het tolgeld zou naar ver- wachting niet eens genoeg opleve ren om het onderhoud te betalen. Ook het Internationaal Monetair Fonds adviseerde tegen de aanleg. Maar China hapte wel toe. Pe king kwam over de brug met een lening van bijna 1 miljard euro, met als een van de voorwaarden dat het project zou worden uitge voerd door een Chinees bedrijf. De lening beslaat bijna een vijfde van de totale schuld van Montenegro, maandag 2 augustus 2021 GO t Snelweg van de torenhoge schulden - Dejan Milovac van MANS Een groot deel van het werk zou zijn vergund aan vrienden van president Djukanovic. foto hh Thijs Kettenis Podgorica

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10