'Iedereen faalde, het CBR, de politie, de rechtbank, het OM' 'Hij heeft het met opzet gedaan', hoort Edwin M. zeggen. 'Dan is het bedrijf failliet, dacht ik' Aanrijding 1 12 ZATERDAG 31 JULI 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 11 met M. is dit scenario precies waar Mike voor had gewaarschuwd. In een noodbrief van januari 2019 aan het CBR - waarover later meer - noemt hij M. een 'wandelende tijdbom', die 'op ramkoers' is te gen de politie en andere controle rende instanties. Hoe is die strijd tegen de autori teiten ontstaan? Deze krant sprak bekenden van Edwin M., kreeg dossierstukken en corresponden tie in handen en sprak Edwin M. zelf. De trucker had na november 2020 meerdere keren contact met deze krant. Dit was na de twee eerdere aanrijdingen, maar nog voor de dodelijke aanrijding met Arno de Korte. Edwin M. staat bekend als een eenling, een introverte man die bij zijn ouders woont. Op het erf staan de trucks van het familiebe drijf. Hij is geboren en getogen in het strenggelovige dorp Melissant. Als kind is hij al gek op vrachtwa gens. Op zijn 15de koopt hij een klassieke DAF Torpedo, die hij zelf restaureert. Twee jaar later rijdt die mee in een show, met glimmende melkbussen achterop. De lokale krant noemt hem 's lands jongste transportondernemer: 'Van Edwin M. gaan we nog wel horen.' De Melissantenaar werkt bij het kleine transportbedrijf dat in 1947 is opgericht en via zijn opa en va der nu in handen is gekomen van zijn oudere broer. M. vervoert zee containers. De concurrentie is groot en veel vervoeren in één rit scheelt geld. Hij voorziet zijn vrachtwagen van een extra as, zo dat hij meer gewicht kan laden. Aan anderen legt hij uit: op een dure parketvloer richt een vrouw van 50 kilo op naaldhakken meer schade aan dan een zware man met schoenmaat 55. Doordat hij het gewicht over meer wielen ver deelt, ontstaat er geen schade aan het wegdek. De aanpassingen aan zijn vrachtwagen kosten hem tiendui zenden euro's. Omdat Nederland de constructie niet wil goedkeu ren, laat hij zijn wagen met opleg ger keuren door het Duitse insti tuut Tüv. Met die goedkeuring im porteert hij zijn wagen weer. Maar de logica die Edwin M. hanteert, is in strijd met de wet. Waar zijn truck technisch gezien ruim 70.000 kilo kan torsen, mo- gen vrachtwagens zonder speciale ontheffing in Nederland niet zwaarder zijn dan 50.000 kilo. Halsstarrig overtuigd van zijn ge lijk blijft M. te zwaar rijden en wordt tot zijn woede bekeurd. Enkele mensen uit zijn omge ving schetsen Edwin als iemand die snel boos kan worden. Een vrouw die hem kent vanaf zijn 9de, noemt hem 'simpel en agres sief'. Als hij in 2010 twee ambtena ren van de Inspectie Leefomge ving en Transport mishandelt, komt hem dat op een straf van 740 euro te staan. Volgens M. noemde één van de ambtenaren zijn ou ders criminelen. ,,Toen heb ik hem een stomp op zijn smoel gegeven." Zijn wrok tegen de instanties zwelt aan na een ernstig verkeers- incident. Donderdag 1 oktober 2015 ziet mo toragent Dennis (achternaam bij de redactie bekend) Edwin M. rij den. Hij gebaart de trucker hem te volgen naar een weegpunt. M. rijdt achter de agent aan de A15 op, waar veel verkeersdrukte is. Daar gaat het gruwelijk mis. M. botst te gen de motor van Dennis aan, die slingert en ten val komt. Zijn rech terarm komt onder de wielen en wordt verbrijzeld. Zonder arm sleept hij zich naar zijn motor. „A15! Hij heeft het met opzet ge daan, hij wil me dood hebben!" roept hij naar de meldkamer. Den nis herstelt in het ziekenhuis van zes gebroken ribben, een klaplong, gebroken linkerhand en een arm- amputatie. ,,Hij heeft het met opzet ge daan", hoort Edwin M. ook over de mobilofoon zeggen als hij als ar restant in de politiebus zit. Dat be zorgt hem angst, vertelt hij later aan deze krant. ,,Dan is het bedrijf failliet, dacht ik." Meermaals vraagt hij hoe het met de agent is, maar hij beklaagt zich later ook over zijn eigen situatie. Hij voelt zich 'als een hond behandeld'. Dat hij op de foto moet en vingeraf drukken moet afgeven, valt hem zwaar. Huilend vertelt hij daar over: ,,Je hebt al iemand aangere den en dan word je ook nog als cri mineel weggezet.'' Hoewel motoragent Dennis vol houdt dat hij de vrachtwagen met gierende motor hoorde optrekken en uitgaat van kwade opzet, laat het Openbaar Ministerie al na een paar dagen de verdenking van po ging tot doodslag varen. M. krijgt zijn rijbewijs terug. Drie jaar later concludeert de rechtbank dat op zet niet bewezen kan worden: de agent bevond zich in de dode hoek van de vrachtwagen. Omdat M. niet in zijn dodehoekcamera heeft gekeken, wordt hij wel veroor deeld tot een werkstraf van 236 uur wegens 'onvoorzichtig en on oplettend' rijden. M. rijdt intussen alweer drie jaar op de vrachtwagen, al was dat vlak na de aanrijding niet makkelijk. ,,Ik durfde de weg niet meer op. Ik heb vijf weken niet gereden. Na de eerste dag stond ik om drie uur 's nachts naast mijn wagen te jan ken." De dagen detentie bezorgen hem nog jaren later stress. Dan krijgt hij rugpijn en blaren in zijn mond. Dat Edwin M. na 2015 regelma tig te zwaar beladen over de weg gaat, schiet verkeersagenten als Mike Damen in het verkeerde keelgat. ,,We kregen vanaf het be gin te horen dat we deze man niet mochten controleren, terwijl we wisten dat hij elke dag de regels overtrad. Maar hem bekeuren zou ten koste kunnen gaan van het strafproces rond onze collega Den nis'', vertelt Damen. ,,Toch heb ik hem twee keer aan de kant van de weg gezet. Dat is mijn werk, als ik zie dat iemand de wet overtreedt. Als ik hem verbaliseerde, re ageerde hij zwaar gefrustreerd.'' M. heeft namelijk het gevoel dat de politie op hem aan het jagen is. Sinds de aanrijding van motor agent Dennis ziet hij regelmatig politie rond zijn ouderlijk huis, vertelt hij aan deze krant. Hij meent ook regelmatig Mike Da- men te zien. De agent ontkent dat. ,,Ik ben één keer langs dat adres gereden, om een beeld te krijgen van het bedrijf en de voertuigen waarmee ze reden. Niet vaker." De ouders van Edwin M. zeggen anonieme telefonische (doods)be- dreigingen te ontvangen. De tij den noteren ze. Ze vermoeden dat de bellers agenten zijn. Zo horen ze iemand een kenteken natrek- motoragent Dennis Met een kilometerslange erehaag en een indrukwek kende optocht met motoren namen zijn politiecollega's op 16 juli afscheid van Arno de Korte. fotos anp, frank de roo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 56