'Iedereen faalde, het CBR, de politie, de rechtbank, het OM'
'Hij heeft het met opzet
gedaan', hoort Edwin M.
zeggen. 'Dan is het
bedrijf failliet, dacht ik'
Aanrijding 1
12
ZATERDAG 31 JULI 2021 GO
VERVOLG VAN PAGINA 11
met M. is dit scenario precies waar
Mike voor had gewaarschuwd. In
een noodbrief van januari 2019 aan
het CBR - waarover later meer -
noemt hij M. een 'wandelende
tijdbom', die 'op ramkoers' is te
gen de politie en andere controle
rende instanties.
Hoe is die strijd tegen de autori
teiten ontstaan? Deze krant sprak
bekenden van Edwin M., kreeg
dossierstukken en corresponden
tie in handen en sprak Edwin M.
zelf. De trucker had na november
2020 meerdere keren contact met
deze krant. Dit was na de twee
eerdere aanrijdingen, maar nog
voor de dodelijke aanrijding met
Arno de Korte.
Edwin M. staat bekend als een
eenling, een introverte man die bij
zijn ouders woont. Op het erf
staan de trucks van het familiebe
drijf. Hij is geboren en getogen in
het strenggelovige dorp Melissant.
Als kind is hij al gek op vrachtwa
gens. Op zijn 15de koopt hij een
klassieke DAF Torpedo, die hij zelf
restaureert. Twee jaar later rijdt die
mee in een show, met glimmende
melkbussen achterop. De lokale
krant noemt hem 's lands jongste
transportondernemer: 'Van Edwin
M. gaan we nog wel horen.'
De Melissantenaar werkt bij het
kleine transportbedrijf dat in 1947
is opgericht en via zijn opa en va
der nu in handen is gekomen van
zijn oudere broer. M. vervoert zee
containers. De concurrentie is
groot en veel vervoeren in één rit
scheelt geld. Hij voorziet zijn
vrachtwagen van een extra as, zo
dat hij meer gewicht kan laden.
Aan anderen legt hij uit: op een
dure parketvloer richt een vrouw
van 50 kilo op naaldhakken meer
schade aan dan een zware man
met schoenmaat 55. Doordat hij
het gewicht over meer wielen ver
deelt, ontstaat er geen schade aan
het wegdek.
De aanpassingen aan zijn
vrachtwagen kosten hem tiendui
zenden euro's. Omdat Nederland
de constructie niet wil goedkeu
ren, laat hij zijn wagen met opleg
ger keuren door het Duitse insti
tuut Tüv. Met die goedkeuring im
porteert hij zijn wagen weer.
Maar de logica die Edwin M.
hanteert, is in strijd met de wet.
Waar zijn truck technisch gezien
ruim 70.000 kilo kan torsen, mo-
gen vrachtwagens zonder speciale
ontheffing in Nederland niet
zwaarder zijn dan 50.000 kilo.
Halsstarrig overtuigd van zijn ge
lijk blijft M. te zwaar rijden en
wordt tot zijn woede bekeurd.
Enkele mensen uit zijn omge
ving schetsen Edwin als iemand
die snel boos kan worden. Een
vrouw die hem kent vanaf zijn
9de, noemt hem 'simpel en agres
sief'. Als hij in 2010 twee ambtena
ren van de Inspectie Leefomge
ving en Transport mishandelt,
komt hem dat op een straf van 740
euro te staan. Volgens M. noemde
één van de ambtenaren zijn ou
ders criminelen. ,,Toen heb ik hem
een stomp op zijn smoel gegeven."
Zijn wrok tegen de instanties
zwelt aan na een ernstig verkeers-
incident.
Donderdag 1 oktober 2015 ziet mo
toragent Dennis (achternaam bij
de redactie bekend) Edwin M. rij
den. Hij gebaart de trucker hem te
volgen naar een weegpunt. M. rijdt
achter de agent aan de A15 op,
waar veel verkeersdrukte is. Daar
gaat het gruwelijk mis. M. botst te
gen de motor van Dennis aan, die
slingert en ten val komt. Zijn rech
terarm komt onder de wielen en
wordt verbrijzeld. Zonder arm
sleept hij zich naar zijn motor.
„A15! Hij heeft het met opzet ge
daan, hij wil me dood hebben!"
roept hij naar de meldkamer. Den
nis herstelt in het ziekenhuis van
zes gebroken ribben, een klaplong,
gebroken linkerhand en een arm-
amputatie.
,,Hij heeft het met opzet ge
daan", hoort Edwin M. ook over de
mobilofoon zeggen als hij als ar
restant in de politiebus zit. Dat be
zorgt hem angst, vertelt hij later
aan deze krant. ,,Dan is het bedrijf
failliet, dacht ik." Meermaals
vraagt hij hoe het met de agent is,
maar hij beklaagt zich later ook
over zijn eigen situatie. Hij voelt
zich 'als een hond behandeld'. Dat
hij op de foto moet en vingeraf
drukken moet afgeven, valt hem
zwaar. Huilend vertelt hij daar
over: ,,Je hebt al iemand aangere
den en dan word je ook nog als cri
mineel weggezet.''
Hoewel motoragent Dennis vol
houdt dat hij de vrachtwagen met
gierende motor hoorde optrekken
en uitgaat van kwade opzet, laat
het Openbaar Ministerie al na een
paar dagen de verdenking van po
ging tot doodslag varen. M. krijgt
zijn rijbewijs terug. Drie jaar later
concludeert de rechtbank dat op
zet niet bewezen kan worden: de
agent bevond zich in de dode hoek
van de vrachtwagen. Omdat M.
niet in zijn dodehoekcamera heeft
gekeken, wordt hij wel veroor
deeld tot een werkstraf van 236
uur wegens 'onvoorzichtig en on
oplettend' rijden.
M. rijdt intussen alweer drie jaar
op de vrachtwagen, al was dat vlak
na de aanrijding niet makkelijk.
,,Ik durfde de weg niet meer op. Ik
heb vijf weken niet gereden. Na de
eerste dag stond ik om drie uur 's
nachts naast mijn wagen te jan
ken." De dagen detentie bezorgen
hem nog jaren later stress. Dan
krijgt hij rugpijn en blaren in zijn
mond.
Dat Edwin M. na 2015 regelma
tig te zwaar beladen over de weg
gaat, schiet verkeersagenten als
Mike Damen in het verkeerde
keelgat. ,,We kregen vanaf het be
gin te horen dat we deze man niet
mochten controleren, terwijl we
wisten dat hij elke dag de regels
overtrad. Maar hem bekeuren zou
ten koste kunnen gaan van het
strafproces rond onze collega Den
nis'', vertelt Damen. ,,Toch heb ik
hem twee keer aan de kant van de
weg gezet. Dat is mijn werk, als ik
zie dat iemand de wet overtreedt.
Als ik hem verbaliseerde, re
ageerde hij zwaar gefrustreerd.''
M. heeft namelijk het gevoel dat
de politie op hem aan het jagen is.
Sinds de aanrijding van motor
agent Dennis ziet hij regelmatig
politie rond zijn ouderlijk huis,
vertelt hij aan deze krant. Hij
meent ook regelmatig Mike Da-
men te zien. De agent ontkent dat.
,,Ik ben één keer langs dat adres
gereden, om een beeld te krijgen
van het bedrijf en de voertuigen
waarmee ze reden. Niet vaker."
De ouders van Edwin M. zeggen
anonieme telefonische (doods)be-
dreigingen te ontvangen. De tij
den noteren ze. Ze vermoeden dat
de bellers agenten zijn. Zo horen
ze iemand een kenteken natrek-
motoragent Dennis
Met een kilometerslange erehaag en een indrukwek
kende optocht met motoren namen zijn politiecollega's
op 16 juli afscheid van Arno de Korte. fotos anp, frank de roo