i
Shoppen in
Antwerpen, dat is
ook zalig nu zondag
10 ZEELAND
EXPOSITIE JULIETTE BLIGHTMAN EN DOROTHY IANNONE IN VLEESHAL
De Vleeshal in
Middelburg
brengt een
gezamenlijke
presentatie van
Juliette Blightman
en Dorothy
Iannone, die elkaar
in Berlijn
ontmoetten.
'"Y
Dagje shoppen? Start op ontdek.antwerpen.be
Het initiatief ging uit van
Blightman (Farnham,
UK, 1980) die een aantal
jaren geleden het werk
van Iannone (Boston, VS, 1933)
ontdekte en bewondering voor
haar ontwikkelde, zowel artistiek
als persoonlijk. Iannone maakt
werk dat qua vorm een eigenzin
nige melange is van striptekenen,
Indiase en Byzantijnse kunst. In
haar tekeningen doet zij verslag
1V-C'
van haar leven en van haar visie op
samenleving en menszijn. Daarin
geeft zij de vrouwelijke seksuali
teit alle ruimte. Dat komt sterk
naar voren in (Ta)Rot Pack, geïn
spireerd op haar relatie met Dieter
Roth, een collega met wie zij in
1967 een gepassioneerde relatie
kreeg. In de jaren daarna werkte zij
aan een serie van 27 tarotkaarten
waarin momenten uit hun leven
en liefde worden verbeeld. Het
sterke van deze serie is dat ze in
een consequente beeldtaal fanta
sierijk momenten uit het persoon
lijk leven van het stel oproept
waarbij geen enkele terughou
dendheid wordt betracht en dat-
gene wat veelal onbesproken blijft
juist met enthousiasme wordt ge
toond. Blightman maakte als reac
tie eveneens een reeks tekeningen,
collages en foto's op een vergelijk
baar formaat. Anders van in de
reeks van Iannone komen liefde,
passie en lust nauwelijks aan bod.
Wel zie ik knusse momenten,
planten, een foto van een kathe
draal die gedeeltelijk in de steigers
staat, een tekening van een tram
poline en vooral veel tekeningen
van wc's, met toiletpot. Sommige
tekeningen hebben een ironische
lading, zoals die van een pisbak
waar een cactus uit groeit. Een in
houdelijke lijn is moeilijk te vin-
den, zij het dat de toiletpot voor
Blightman verwijst naar de troon
waarop in de Tarot koning en ko
ningin gezeten zijn.
De tekeningen van Iannone
mochten in de kunsthalle Bern in
1969 niet ongecensureerd worden
getoond. Blightman schilderde
bijna vijftig jaar later een aantal
monumentale doeken met penis
sen die in dezelfde Kunsthalle wél
mochten worden geëxposeerd. Die
doeken zijn in de Vleeshal te zien
samen met een enorm schilderij
van de Pussy Flower, een plant die
visueel verwant is met het vrou
welijk geslachtsdeel. Dat schilderij
is picturaal interessanter dan de
Het etaleren van een
ontwikkeling in
vrijzinnigheid alleen
vind ik te mager
wat houterige, lineaire verbeel
ding van de mannelijke geslachts
delen die nauwelijks herkenbaar
in beeld komen. De zin van het
schilderen ervan ontgaat mij. Het
etaleren van een ontwikkeling in
vrijzinnigheid alleen vind ik te
mager en ik mis een visie op ero
tiek, mens zijn, 'gender' of wat dan
ook in de schilderijen. Ze noemt
ze Still Life en de titel is nog het
sterkste van de werken: daar kun
je over fantaseren.
Iannone is in mijn ogen de ex
ponent van een heldere lijn
waarin leven en werk onscheid
baar samengaan. Dat geldt ook
voor de roulettetafel die zij oor
spronkelijk maakte naar aanlei
ding van de gokverslaafdheid van
haar kunstenaarsvriend Robert
Filliou. Inspirerend is ook het The
Statue of Liberty, een eigen, twee
dimensionale versie van het Vrij
heidsbeeld waarbij de kracht en de
seksualiteit van de vrouw stevig
worden aangezet. Overzie ik de
tentoonstelling als geheel dan
ademt het werk van Iannone vrij
heid, kracht en optimisme en
wordt het aandeel van Blightman
gekenmerkt door trivialiteit en ef
fectbejag. De spuitende vijvertjes
met staande vormen die zowel
verwijzen naar fallussen als naar
cactussen zijn daarvan het spre
kende voorbeeld.
zaterdag 31 juli 2021
GO
Dagelijks leven als inspiratie
Nico Out
Recensie
Overzicht van de Vleeshal met op voorgrond Giant People (Jan
Voss) van Dorothy Iannone. foto nico out
T/m 12/9. 'The Vleeshal Opera'.
Vleeshal, Markt, Middelburg.
Wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur,
za. en zo. 11.00-17.00 uur.
bk\iottó«i ifcropw