NIEUWS 3 Ever Given meert aan in Rotterdam, manschappen mogen niet van boord Ze zwaaien en soms is er een brul. Het blijft gissen hoe het met de bemanning van blokkeerschip Ever Given gaat. Ze zijn gisteren in Rotterdam aangekomen. Maar ze mogen niet van boord en niemand komt bij ze in de buurt. Wel zijn er cadeautjes voor ze. Voor de 24 opvarenden van de Ever Given is Rotter dam de eerste haven die zij in lange tijd aandoen. De in maart uit China vertrokken containerreus lag maanden vast in het Suezkanaal, na een ongeval. Het blokkeerde de belangrijke vaarweg een kleine week. Je zou dus verwach ten dat de Indiase bemanningsleden de bloemetjes gaat buitenzetten in Rotterdam. Maar ze mogen vanwege de coronaregels niet van boord van re derij Evergreen, de eigenaar van de Ever Given. Reden voor zeemanscentrum The Bridge uit Oostvoorne om cadeaus af te leveren bij het schip, zegt coördina tor Marco Benedict van de vrijwilli gersorganisatie. Hij heeft met de ma trozen te doen; lang van huis, maan den van onzekerheid en nu ze dan ein delijk in veilige haven zijn, mogen ze het schip niet af. De linnen tassen zijn speciaal bedrukt met de tekst 'Ever Gi ven! Welcome to the Port of Rotterdam'. In de tassen zitten onder zeevaren den gewilde cadeaus als mutsen, sim kaarten, chocolade en bagageriemen. Die zijn geschonken door bedrijven en vrijwilligers, zegt Benedict. Een groep kunstenaars van de stichting Hoge- drukgebied heeft kaarten gemaakt. Volgens het Bernhard Schulte Ship- management gaat het goed met de be manning. Dit Singaporese bedrijf re gelt de personeelszaken voor de Taiwa nese rederij Evergreen. Stipjes Op het gevaarte zijn de matrozen stip jes in de verte, tijdens het afmeren druk in de weer met de trossen. De communicatie met de Rotterdamse roeiers die de touwen opvangen, ge beurt met gebaren en een enkele brul. Voor een gesprek is de afstand te groot. Hoe groot de 400 meter lange en 59 meter brede Ever Given is, werd al dui delijk toen het overdwars in het Suez- kanaal lag. Dagelijks komen in de Rot terdamse haven vijf tot tien van zulke reuzen uit China aan, zegt Tjitte de Groot van de Loodsencorporatie Rot terdam-Rijnmond. Loodsen zijn lokale zeevarenden die helpen bij het navige ren van het laatste stuk. Normaal stapt er eentje aan boord, in het geval van de Ever Given zijn dat er twee. Die tweede man is nodig omdat het schip volop in de aandacht staat, zegt de loodsenvoorman. ,,En ook omdat wij denken dat dit extra geruststellend is voor de bemanning.'' Ook voor de in zet van het aantal sleepboten is het ze kere voor het onzekere genomen; vier in plaats van de drie die doorgaans hel pen de kolos op z'n plek te houden bij het aanmeren. Checklist Voordat de Ever Given de Rotterdamse haven binnenvoer, hebben de loodsen en de havenmeester er zich van verge wist dat de besturing goed functio neerde. ,,Er is een checklist, die trou wens ieder schip moet inleveren, maar nu extra grondig door ons is nageke ken.'' Voor De Groot is het gissen hoe het met de bemanning is. ,,Ze zullen wel blij zijn, maar in Rotterdam breekt ook een drukke tijd voor ze aan.'' De ko mende dagen lost de Ever Given het grootste deel van alle containers aan boord. Het gaat om ruim 17.000 TEU, de maat voor 20-voetcontainers. Waar ze normaal meerdere Europese havens zou aandoen, gaan nu alle containers voor het continent er in één keer af bij de ECT Delta-terminal op de Maas vlakte. Naar verwachting duurt het een kleine week voordat de duizenden laadkisten met kleding, elektronica, meubels, levensmiddelen en chemica liën zijn gelost. Vervolgens vaart het schip naar het Engelse Felixstowe om de laatste containers voor het Verenigd Koninkrijk af te leveren. Daarna zal het schip voor reparatie het dok ingaan. Op het oog was geen schade van het ongeluk in het Suezkanaal aan het schip te zien. De opvarenden mogen van boord als zij hun contract hebben uitgediend. Meestal hebben ze een contract van acht maanden. vrijdag 30 juli 2021 AA De Ever Given wordt behoedzaam naar zijn plaats in de Rotterdamse haven geloodst. A De zak met spulletjes om de 24 bemanningsleden een hart onder de riem te steken. FOTO'S GETTY EN THE BRIDGE Simkaarten en chocola voor bemanning van 'blokkeerschip' Leon van Heel Rotterdam Voor de bemanning van de Ever Given bre ken drukke tijden aan. Er moeten zo'n 17.000 containers worden gelost.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3