NIEUWS 3
Ever Given meert aan in Rotterdam, manschappen mogen niet van boord
Ze zwaaien en soms
is er een brul. Het blijft
gissen hoe het met de
bemanning van
blokkeerschip Ever
Given gaat. Ze zijn
gisteren in Rotterdam
aangekomen. Maar ze
mogen niet van boord en
niemand komt bij ze in
de buurt. Wel zijn er
cadeautjes voor ze.
Voor de 24 opvarenden van
de Ever Given is Rotter
dam de eerste haven die
zij in lange tijd aandoen.
De in maart uit China
vertrokken containerreus lag maanden
vast in het Suezkanaal, na een ongeval.
Het blokkeerde de belangrijke vaarweg
een kleine week. Je zou dus verwach
ten dat de Indiase bemanningsleden
de bloemetjes gaat buitenzetten in
Rotterdam. Maar ze mogen vanwege
de coronaregels niet van boord van re
derij Evergreen, de eigenaar van de
Ever Given.
Reden voor zeemanscentrum The
Bridge uit Oostvoorne om cadeaus af
te leveren bij het schip, zegt coördina
tor Marco Benedict van de vrijwilli
gersorganisatie. Hij heeft met de ma
trozen te doen; lang van huis, maan
den van onzekerheid en nu ze dan ein
delijk in veilige haven zijn, mogen ze
het schip niet af. De linnen tassen zijn
speciaal bedrukt met de tekst 'Ever Gi
ven! Welcome to the Port of Rotterdam'.
In de tassen zitten onder zeevaren
den gewilde cadeaus als mutsen, sim
kaarten, chocolade en bagageriemen.
Die zijn geschonken door bedrijven en
vrijwilligers, zegt Benedict. Een groep
kunstenaars van de stichting Hoge-
drukgebied heeft kaarten gemaakt.
Volgens het Bernhard Schulte Ship-
management gaat het goed met de be
manning. Dit Singaporese bedrijf re
gelt de personeelszaken voor de Taiwa
nese rederij Evergreen.
Stipjes
Op het gevaarte zijn de matrozen stip
jes in de verte, tijdens het afmeren
druk in de weer met de trossen. De
communicatie met de Rotterdamse
roeiers die de touwen opvangen, ge
beurt met gebaren en een enkele brul.
Voor een gesprek is de afstand te groot.
Hoe groot de 400 meter lange en 59
meter brede Ever Given is, werd al dui
delijk toen het overdwars in het Suez-
kanaal lag. Dagelijks komen in de Rot
terdamse haven vijf tot tien van zulke
reuzen uit China aan, zegt Tjitte de
Groot van de Loodsencorporatie Rot
terdam-Rijnmond. Loodsen zijn lokale
zeevarenden die helpen bij het navige
ren van het laatste stuk. Normaal stapt
er eentje aan boord, in het geval van de
Ever Given zijn dat er twee. Die
tweede man is nodig omdat het schip
volop in de aandacht staat, zegt de
loodsenvoorman. ,,En ook omdat wij
denken dat dit extra geruststellend is
voor de bemanning.'' Ook voor de in
zet van het aantal sleepboten is het ze
kere voor het onzekere genomen; vier
in plaats van de drie die doorgaans hel
pen de kolos op z'n plek te houden bij
het aanmeren.
Checklist
Voordat de Ever Given de Rotterdamse
haven binnenvoer, hebben de loodsen
en de havenmeester er zich van verge
wist dat de besturing goed functio
neerde. ,,Er is een checklist, die trou
wens ieder schip moet inleveren, maar
nu extra grondig door ons is nageke
ken.''
Voor De Groot is het gissen hoe het
met de bemanning is. ,,Ze zullen wel
blij zijn, maar in Rotterdam breekt ook
een drukke tijd voor ze aan.'' De ko
mende dagen lost de Ever Given het
grootste deel van alle containers aan
boord. Het gaat om ruim 17.000 TEU,
de maat voor 20-voetcontainers. Waar
ze normaal meerdere Europese havens
zou aandoen, gaan nu alle containers
voor het continent er in één keer af bij
de ECT Delta-terminal op de Maas
vlakte. Naar verwachting duurt het een
kleine week voordat de duizenden
laadkisten met kleding, elektronica,
meubels, levensmiddelen en chemica
liën zijn gelost. Vervolgens vaart het
schip naar het Engelse Felixstowe om
de laatste containers voor het Verenigd
Koninkrijk af te leveren. Daarna zal het
schip voor reparatie het dok ingaan.
Op het oog was geen schade van het
ongeluk in het Suezkanaal aan het
schip te zien. De opvarenden mogen
van boord als zij hun contract hebben
uitgediend. Meestal hebben ze een
contract van acht maanden.
vrijdag 30 juli 2021
AA De Ever Given
wordt behoedzaam
naar zijn plaats in de
Rotterdamse haven
geloodst.
A De zak met
spulletjes om de 24
bemanningsleden
een hart onder de
riem te steken.
FOTO'S GETTY EN THE BRIDGE
Simkaarten en chocola voor
bemanning van 'blokkeerschip'
Leon van Heel
Rotterdam
Voor de
bemanning
van de Ever
Given bre
ken drukke
tijden aan.
Er moeten
zo'n 17.000
containers
worden
gelost.