Stoere Outback is
niet voor de massa
elektrische limousine
7,5
Reiswijzer: naar welk land kan ik op reis
en welke regels gelden er?
15
zit 'm voor een flink deel in de gun
stige aërodynamica. In de windtun
nel is een cW-waarde van 0,20 be
haald, een nieuw record voor een
productieauto.
Overigens lanceert Mercedes later
dit jaar een EQS 350; die is voorzien
van een 90 kWh-accu. Hoewel de
Duitse autofabrikant nog niets los
laat over prijzen, is de kans reëel dat
deze basis-EQS net onder de 100.000
euro blijft. De vierwielaangedreven
EQS 580 met wat opties gaat vermoe
delijk voorbij de 150.000 euro.
Drive Pilot
Een van de opties die volgend jaar be
schikbaar komt - eerst in Duitsland -
is Drive Pilot. Een zogenaamd 'level
3' autonoom rijsysteem, waarbij de
bestuurder in fileverkeer op de snel
weg tot een snelheid van maximaal
60 km/uur niet actief de auto hoeft te
besturen. Duitsland heeft een wette
lijke ontheffing gecreëerd, zodat be
stuurders van zo'n rijsysteem ge
bruik mogen maken. In Nederland
geldt deze ontheffing (nog) niet.
Wij konden op het Mercedes-test-
centrum in Immendingen proefrij
den met een EQS Drive Pilot. Hoewel
het systeem voorlopig niet werkt in
de regen, maakte het wel indruk met
de souplesse van de correcties die het
uitvoert. Je kunt als bestuurder bij
voorbeeld een Netflix-film kijken op
het hyperscreen, terwijl de auto alle
taken overneemt.
Laadsysteem
Merken als Porsche, Audi, Hyundai
en Kia bieden op sommige van hun
elektrische auto's een 800 Volt-
laadsysteem aan. Daarmee kan tot
350 kWh worden geladen, wat de
stop bij een snellader tijdens een
lange rit relatief kort maakt. Althans,
op papier. Want volgens Mercedes
heeft een dergelijk 800 Volt-systeem
voorlopig amper voordelen. Daarom
houden ze het zelf bij 400Volt.
De onafhankelijke P3 Charging In
dex lijkt Mercedes gelijk te geven: de
EQS 580 heeft een maximum piek in
de laadcurve van 200 kW, maar over
het gehele laadproces laadt de Merce
des sneller dan de Porsche Taycan
Turbo S en de Tesla Model S P100D.
Niet minder dan 350 sensoren hou
den de wacht over de veiligheid voor
de inzittenden. Zo detecteert de EQS
auto's die in de omgeving rijden. Is
de luchtkwaliteit in het interieur niet
op het juiste niveau, dan grijpt hij in.
Merkt de auto dat de berijder wel wat
energie kan gebruiken, dan schakelt
hij automatisch de stoelmassage in,
activeert de verlichting en klinkt er
plotseling opwekkende muziek. Dit
alles met als doel de veiligheid en het
comfortniveau zo optimaal mogelijk
te houden.
Zowel voor- als achterin biedt de
EQS niet de ruimte van een S-klasse,
maar je komt niets tekort. Vooral
dankzij de afwezigheid van een car-
danas die van de motor naar de ach
teras loopt, ontstaat een vlakke bo
dem. De elektromotor ligt bij de EQS
onder de achterbank. Kies je voor een
EQS 580 dan is voorin ook een elek
tromotor te vinden.
Hoewel, te vinden... De EQS heeft
geen voorklep die zomaar open kan.
Mercedes-monteurs kunnen er uiter
aard wel bij, mocht dat nodig zijn.
Het reservoir voor de ruitenwisser-
sproeier kun je wel zelf vullen: daar
voor open je een klepje op het linker
voorscherm waar je de jerrycan
vloeistof in leeg kunt kiepen.
Z'n uitrusting - denk aan een par
fumeur, stoelmassage, stoelkoeling
en -verwarming, een joekel van een
te openen transparant dak - maakt
dat je in de EQS uiterst comfortabel
je kilometers maakt. Je hoort amper
rijgeluid en op elk ogenblik biedt de
aandrijflijn kracht, veel kracht. Het
maakt de EQS de beste elektrische
auto van dit moment. Daarmee re
vancheert Mercedes zich voor de ach
terstand die het heeft opgelopen op
Tesla. Bijna tien jaar na de lancering
van de Tesla Model S biedt Mercedes
eindelijk een elektrische auto die op
veel punten de strijd met de Ameri
kaanse concurrent aankan.
Kijk op pzc.nl/reiswijzer
Ken je het gevoel dat je
spontaan een bouwter
rein op wilt rijden om te
kijken hoe ver je auto
komt? Die neiging heb je
regelmatig achter het
stuur van de nieuwe
Subaru Outback. Hij ziet
er dankzij z'n grove dak
rails, verhoogde onder
stel en stoere details uit
alsof hij zonder proble
men door een omge
woelde bouwput ploegt.
Deze ruig aangeklede
stationcar maakt die be
lofte waar. De slimme
vierwielaandrijving (in
stelbaar via het dash
board) staat permanent
aan om je uit de prut te
helpen, de zeer overzich
telijke carrosserie geeft je
het gevoel van controle
en de betrouwbare
boxermotor is gebouwd
om een mensenleven
mee te gaan.
In een wereld waar de
(deels) elektrische auto
snel terrein wint, houdt
de Outback vast aan
beproefde techniek.
Subaru, zo zegt het merk
zelf, ziet bij dit topmodel
af van hybride aandrij
ving omdat het z'n inzet
baarheid zou beperken.
Een hybride zou immers
geen geremde aanhanger
van 2000 kilo kunnen
trekken en onnodig
zwaar worden op een
uitdagende ondergrond.
Dus draait de robuuste
2,5-liter boxermotor, die
niet overdreven krachtig
is, 'ouderwets' op ben-
zine. Reken op hooguit 1
op 12 gemiddeld.
Het mag duidelijk zijn:
de Outback is bedoeld
voor 'het echte werk'.
Maar wat als je niet spon
taan linksaf wilt slaan
om via de berm naar je
werk te rijden en je de
Outback voor 'normaal'
gebruik wilt? Dan is deze
Subaru bovengemiddeld
kostbaar. In aanschaf,
vanwege de hoge CO2-
boetes. In gebruik, van
wege z'n gewicht en ste
vige drinkgedrag. In de
lease, vanwege de eer
dere kostenposten.
Dat maakt deze ruime,
comfortabele en veelzij
dige stationcar zeker op
financieel vlak niet voor
iedereen geschikt.
- Roland Tameling
PC VRIJDAG 30 JULI 2021
Subaru Outback (169 pk/124 kW), vanaf €58.995
E Mercedes heeft alles uit de kast gehaald om met de EQS in één klap mee te doen in het topsegment van de
elektrische auto's. De limousine is van alle gemakken voorzien. foto's mercedes
E De Subaru Outback doet motorisch weinig con
cessies aan de moderne tijd. foto's bart hoogveld
Met onze Reiswijzer vind je alle actuele regels die gelden voor je favoriete reisbestemming. Welke landen
hebben een geel reisadvies, heb je een vaccinatiepaspoort nodig, is de horeca open of moetje in quarantaine?
Alle antwoorden op die vragen vind je terug in de Reiswijzer.
Vul jouw bestemming in of klik op het gewenste land op de kaart en laatje informeren.
Hij trekt met gemak een
aanhanger van 2000
kilo, biedt veel comfort
en voelt onverwoest
baar. Maar ondanks z'n
vele talenten speelt de
nieuwe Subaru Out
back in Nederland
hooguit een indrukwek
kende bijrol.
Hoog trekgewicht.
Veel interieurruimte.
Bewezen betrouwbaar.
Zeer comfortabel.
Hoge aanschafkos
ten. Zwaar en dor
stig. Gemiddelde presta
ties. Geen hybridevariant.
De Outback is eigenzin
nig en beschikt over bij
zondere kwaliteiten,
maar in Nederland zullen
de meeste automobilis
ten die niet vaak gebrui
ken. Tenzij je een grote
caravan en een flink bud
get hebt, óf vaak op een
bouwplaats komt. Zo'n
prettige ruime stationcar
verdient eigenlijk een
grotere doelgroep.
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities