Stoere Outback is niet voor de massa elektrische limousine 7,5 Reiswijzer: naar welk land kan ik op reis en welke regels gelden er? 15 zit 'm voor een flink deel in de gun stige aërodynamica. In de windtun nel is een cW-waarde van 0,20 be haald, een nieuw record voor een productieauto. Overigens lanceert Mercedes later dit jaar een EQS 350; die is voorzien van een 90 kWh-accu. Hoewel de Duitse autofabrikant nog niets los laat over prijzen, is de kans reëel dat deze basis-EQS net onder de 100.000 euro blijft. De vierwielaangedreven EQS 580 met wat opties gaat vermoe delijk voorbij de 150.000 euro. Drive Pilot Een van de opties die volgend jaar be schikbaar komt - eerst in Duitsland - is Drive Pilot. Een zogenaamd 'level 3' autonoom rijsysteem, waarbij de bestuurder in fileverkeer op de snel weg tot een snelheid van maximaal 60 km/uur niet actief de auto hoeft te besturen. Duitsland heeft een wette lijke ontheffing gecreëerd, zodat be stuurders van zo'n rijsysteem ge bruik mogen maken. In Nederland geldt deze ontheffing (nog) niet. Wij konden op het Mercedes-test- centrum in Immendingen proefrij den met een EQS Drive Pilot. Hoewel het systeem voorlopig niet werkt in de regen, maakte het wel indruk met de souplesse van de correcties die het uitvoert. Je kunt als bestuurder bij voorbeeld een Netflix-film kijken op het hyperscreen, terwijl de auto alle taken overneemt. Laadsysteem Merken als Porsche, Audi, Hyundai en Kia bieden op sommige van hun elektrische auto's een 800 Volt- laadsysteem aan. Daarmee kan tot 350 kWh worden geladen, wat de stop bij een snellader tijdens een lange rit relatief kort maakt. Althans, op papier. Want volgens Mercedes heeft een dergelijk 800 Volt-systeem voorlopig amper voordelen. Daarom houden ze het zelf bij 400Volt. De onafhankelijke P3 Charging In dex lijkt Mercedes gelijk te geven: de EQS 580 heeft een maximum piek in de laadcurve van 200 kW, maar over het gehele laadproces laadt de Merce des sneller dan de Porsche Taycan Turbo S en de Tesla Model S P100D. Niet minder dan 350 sensoren hou den de wacht over de veiligheid voor de inzittenden. Zo detecteert de EQS auto's die in de omgeving rijden. Is de luchtkwaliteit in het interieur niet op het juiste niveau, dan grijpt hij in. Merkt de auto dat de berijder wel wat energie kan gebruiken, dan schakelt hij automatisch de stoelmassage in, activeert de verlichting en klinkt er plotseling opwekkende muziek. Dit alles met als doel de veiligheid en het comfortniveau zo optimaal mogelijk te houden. Zowel voor- als achterin biedt de EQS niet de ruimte van een S-klasse, maar je komt niets tekort. Vooral dankzij de afwezigheid van een car- danas die van de motor naar de ach teras loopt, ontstaat een vlakke bo dem. De elektromotor ligt bij de EQS onder de achterbank. Kies je voor een EQS 580 dan is voorin ook een elek tromotor te vinden. Hoewel, te vinden... De EQS heeft geen voorklep die zomaar open kan. Mercedes-monteurs kunnen er uiter aard wel bij, mocht dat nodig zijn. Het reservoir voor de ruitenwisser- sproeier kun je wel zelf vullen: daar voor open je een klepje op het linker voorscherm waar je de jerrycan vloeistof in leeg kunt kiepen. Z'n uitrusting - denk aan een par fumeur, stoelmassage, stoelkoeling en -verwarming, een joekel van een te openen transparant dak - maakt dat je in de EQS uiterst comfortabel je kilometers maakt. Je hoort amper rijgeluid en op elk ogenblik biedt de aandrijflijn kracht, veel kracht. Het maakt de EQS de beste elektrische auto van dit moment. Daarmee re vancheert Mercedes zich voor de ach terstand die het heeft opgelopen op Tesla. Bijna tien jaar na de lancering van de Tesla Model S biedt Mercedes eindelijk een elektrische auto die op veel punten de strijd met de Ameri kaanse concurrent aankan. Kijk op pzc.nl/reiswijzer Ken je het gevoel dat je spontaan een bouwter rein op wilt rijden om te kijken hoe ver je auto komt? Die neiging heb je regelmatig achter het stuur van de nieuwe Subaru Outback. Hij ziet er dankzij z'n grove dak rails, verhoogde onder stel en stoere details uit alsof hij zonder proble men door een omge woelde bouwput ploegt. Deze ruig aangeklede stationcar maakt die be lofte waar. De slimme vierwielaandrijving (in stelbaar via het dash board) staat permanent aan om je uit de prut te helpen, de zeer overzich telijke carrosserie geeft je het gevoel van controle en de betrouwbare boxermotor is gebouwd om een mensenleven mee te gaan. In een wereld waar de (deels) elektrische auto snel terrein wint, houdt de Outback vast aan beproefde techniek. Subaru, zo zegt het merk zelf, ziet bij dit topmodel af van hybride aandrij ving omdat het z'n inzet baarheid zou beperken. Een hybride zou immers geen geremde aanhanger van 2000 kilo kunnen trekken en onnodig zwaar worden op een uitdagende ondergrond. Dus draait de robuuste 2,5-liter boxermotor, die niet overdreven krachtig is, 'ouderwets' op ben- zine. Reken op hooguit 1 op 12 gemiddeld. Het mag duidelijk zijn: de Outback is bedoeld voor 'het echte werk'. Maar wat als je niet spon taan linksaf wilt slaan om via de berm naar je werk te rijden en je de Outback voor 'normaal' gebruik wilt? Dan is deze Subaru bovengemiddeld kostbaar. In aanschaf, vanwege de hoge CO2- boetes. In gebruik, van wege z'n gewicht en ste vige drinkgedrag. In de lease, vanwege de eer dere kostenposten. Dat maakt deze ruime, comfortabele en veelzij dige stationcar zeker op financieel vlak niet voor iedereen geschikt. - Roland Tameling PC VRIJDAG 30 JULI 2021 Subaru Outback (169 pk/124 kW), vanaf €58.995 E Mercedes heeft alles uit de kast gehaald om met de EQS in één klap mee te doen in het topsegment van de elektrische auto's. De limousine is van alle gemakken voorzien. foto's mercedes E De Subaru Outback doet motorisch weinig con cessies aan de moderne tijd. foto's bart hoogveld Met onze Reiswijzer vind je alle actuele regels die gelden voor je favoriete reisbestemming. Welke landen hebben een geel reisadvies, heb je een vaccinatiepaspoort nodig, is de horeca open of moetje in quarantaine? Alle antwoorden op die vragen vind je terug in de Reiswijzer. Vul jouw bestemming in of klik op het gewenste land op de kaart en laatje informeren. Hij trekt met gemak een aanhanger van 2000 kilo, biedt veel comfort en voelt onverwoest baar. Maar ondanks z'n vele talenten speelt de nieuwe Subaru Out back in Nederland hooguit een indrukwek kende bijrol. Hoog trekgewicht. Veel interieurruimte. Bewezen betrouwbaar. Zeer comfortabel. Hoge aanschafkos ten. Zwaar en dor stig. Gemiddelde presta ties. Geen hybridevariant. De Outback is eigenzin nig en beschikt over bij zondere kwaliteiten, maar in Nederland zullen de meeste automobilis ten die niet vaak gebrui ken. Tenzij je een grote caravan en een flink bud get hebt, óf vaak op een bouwplaats komt. Zo'n prettige ruime stationcar verdient eigenlijk een grotere doelgroep. HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39