AUTO 'Robotauto' stuurt zichzelf dwars door New York Deze Toyota mag niet worden doorverkocht Elektro-caravan rijdt op eigen kracht naar Italië Mercedes maakt forse inhaalslag met nieuwe k Na drie 'verbouwde' modellen (de EQA, EQC en EQV) brengt Mercedes nu de EQS op de markt. Die is vanaf de allereerste schets puur en alleen als elektrische auto ontwikkeld. Deze luxe limousine is innovatief, comfortabel en gemakkelijk te rijden. 14 ^ilüüfiïl®; et is bewonderenswaardig hoe schijnbaar moeiteloos je de EQS door smalle stra ten en drukke stadscentra manoeuvreert. We hebben het hier over een 5,22 m lange, 1,93 m brede en bijna 2500 kilo wegende auto, maar Mercedes heeft er veel aan gedaan om z'n nieuwe elektrische paradepaardje wendbaar te maken. Met achterwielen die meesturen gaat de EQS een haakse bocht om alsof het een stadsautootje is. Het zicht rondom is prima en voor de delen die minder goed zichtbaar zijn, krijgt de bestuurder assistentie van camera's. De beelden daarvan zijn zichtbaar op het enorme zogenaamde 'hyper- screen' display, dat van links naar rechts het dashboard vult. Dit scherm komt als optie (prijs nog niet bekend). Mocht je daarvan af zien, dan trefje in de EQS standaard twee iets bescheidener displays die we kennen uit de S-klasse. Het hyper- screen oogt indrukwekkend, maar belangrijker: het laat zich eenvoudig bedienen, is duidelijk afleesbaar en leidt niet af tijdens het rijden. Wel la ten je vingers na het bedienen vlek ken achter. Dat wordt poetsen. De naam 'EQS' wekt de suggestie dat de auto een elektrische Mercedes S-klasse is, maar is dat niet. Het is het topmodel binnen het EQ-label. Min of meer op basis van dezelfde tech- niek maakt volgend jaar de iets klei nere EQE z'n opwachting. Later vol gen SUV-achtige modellen. Voor de echte sportievelingen lanceert Mer cedes eind dit jaar een AMG EQS, die het maar liefst tot zo'n 760 pk schopt. Niet noodzakelijk, wel vermakelijk. Grootste accu Maar eerst dus de EQS 450 en 580, die deze zomer de showroom binnen rollen. Beide beschikken over een accu met een capaciteit van 108 kilo wattuur (kWh). Voorlopig is dat 's werelds grootste accu in een pro ductiemodel. Het pakket weegt 692 kilo. Dat is zwaar, maar de accu van de drie jaar geleden gelanceerde Audi e-tron weegt 699 kilo en levert 'slechts' 86 kWh. Dat geeft wel aan dat de accutechniek in sneltreinvaart verbetert. Dat biedt de fabrikant en koper de keuze: meer capaciteit uit hetzelfde formaat accu, of evenveel capaciteit uit een minder zware accu. Met die 108 kWh-accu kun je met de EQS in theorie 770 kilometer af leggen. Bij een actieve rijstijl haal je in Nederland vermoedelijk vrij een voudig ruim 600 kilometer rijbereik Het praktijkverbruik bleek bij een rit van 240 kilometer in elk geval opval lend goed: 16,6 kWh per 100 kilome ter. Let wel, de vierwielaangedreven EQS 580 weegt leeg zoals gezegd bijna 2500 kilo. Die goede efficiëntie VRIJDAG 30 JULI 2021 PC Een robotauto van het Israëli sche technologiebedrijf Mobil- eye heeft ruim veertig minuten lang door New York gereden zonder menselijke ingrepen. Deze test, een primeur, moet aantonen dat zelfrijdende voer tuigen geen gevaar vormen voor het overige verkeer. De 'autonome' Ford werd ge stuurd door een heel arsenaal aan camera's, sensoren en ra darsystemen, al dan niet aan gestuurd door lasers. Volgens Mobileye is het drukke centrum van zo'n grote metropool als New York, vol onvoorspelbaar ander verkeer, een grote uitda ging voor een zelfstandig rij dende auto. Hoewel de test zonder schade is verlopen, duurt het nog jaren voordat particuliere auto's volledig zelf standig kunnen rijden. Wie in Japan een Toyota Land Cruiser koopt, krijgt te maken met een doorverkoopverbod. Naar verluidt is dat ingesteld omdat de auto populair is on der terroristen. Kopers moeten beloven dat ze hun terreinauto niet doorverkopen en vooral niet exporteren. De clausule verwijst naar de populariteit van het model en mogelijke vormen van speculatie, maar er staat ook dat 'een doorverkoop kan leiden tot grote problemen die een bedreiging vormen voor de veiligheid in de wereld'. Anders gezegd: Toyota zit er mee in zijn maag dat terroris ten geregeld in Land Cruisers te zien zijn en dat doet het imago geen goed. BhmKu Na fietsen, auto's en campers krijgen ook caravans elektri sche aandrijving. De Duitse ca ravanfabrikant Dethleffs heeft aangetoond waartoe zo'n voer tuig in staat is, door een elek trische aangedreven caravan grotendeels op eigen kracht van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië te laten rij den. De e-Home Coco heeft twee grote accupakketten in zijn bodemplaat en twee eigen elektromotoren. Omdat de ca ravan zelf aandrijving heeft, hoeft de trekkende auto veel minder hard te werken en zijn langere ritten mogelijk. De combinatie legde ruim 400 ki lometer af zonder onderweg te laden: een wereldrecord. Deth- leffs wil binnen drie jaar een productiemodel op de markt brengen. EQS bindt de strijd aan met Tesla WERNER BUDDING Het hyperscreen maakt indruk. De stoel koelt, verwarmt of mas seert. Zelfs op ei gen initiatief, om de bestuurder scherp te houden. De vragenrubriek wordt na de zomervakantie hervat. Vragen blijven welkom: mail naar auto@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38