AUTO
'Robotauto' stuurt zichzelf
dwars door New York
Deze Toyota mag niet
worden doorverkocht
Elektro-caravan rijdt op
eigen kracht naar Italië
Mercedes maakt forse inhaalslag met nieuwe
k
Na drie 'verbouwde' modellen (de EQA, EQC en EQV)
brengt Mercedes nu de EQS op de markt. Die is vanaf
de allereerste schets puur en alleen als elektrische
auto ontwikkeld. Deze luxe limousine is innovatief,
comfortabel en gemakkelijk te rijden.
14
^ilüüfiïl®;
et is bewonderenswaardig
hoe schijnbaar moeiteloos
je de EQS door smalle stra
ten en drukke stadscentra
manoeuvreert. We hebben
het hier over een 5,22 m lange, 1,93 m
brede en bijna 2500 kilo wegende
auto, maar Mercedes heeft er veel aan
gedaan om z'n nieuwe elektrische
paradepaardje wendbaar te maken.
Met achterwielen die meesturen gaat
de EQS een haakse bocht om alsof
het een stadsautootje is. Het zicht
rondom is prima en voor de delen die
minder goed zichtbaar zijn, krijgt de
bestuurder assistentie van camera's.
De beelden daarvan zijn zichtbaar
op het enorme zogenaamde 'hyper-
screen' display, dat van links naar
rechts het dashboard vult. Dit
scherm komt als optie (prijs nog niet
bekend). Mocht je daarvan af zien,
dan trefje in de EQS standaard twee
iets bescheidener displays die we
kennen uit de S-klasse. Het hyper-
screen oogt indrukwekkend, maar
belangrijker: het laat zich eenvoudig
bedienen, is duidelijk afleesbaar en
leidt niet af tijdens het rijden. Wel la
ten je vingers na het bedienen vlek
ken achter. Dat wordt poetsen.
De naam 'EQS' wekt de suggestie
dat de auto een elektrische Mercedes
S-klasse is, maar is dat niet. Het is het
topmodel binnen het EQ-label. Min
of meer op basis van dezelfde tech-
niek maakt volgend jaar de iets klei
nere EQE z'n opwachting. Later vol
gen SUV-achtige modellen. Voor de
echte sportievelingen lanceert Mer
cedes eind dit jaar een AMG EQS, die
het maar liefst tot zo'n 760 pk schopt.
Niet noodzakelijk, wel vermakelijk.
Grootste accu
Maar eerst dus de EQS 450 en 580, die
deze zomer de showroom binnen
rollen. Beide beschikken over een
accu met een capaciteit van 108 kilo
wattuur (kWh). Voorlopig is dat
's werelds grootste accu in een pro
ductiemodel. Het pakket weegt 692
kilo. Dat is zwaar, maar de accu van
de drie jaar geleden gelanceerde Audi
e-tron weegt 699 kilo en levert
'slechts' 86 kWh. Dat geeft wel aan
dat de accutechniek in sneltreinvaart
verbetert. Dat biedt de fabrikant en
koper de keuze: meer capaciteit uit
hetzelfde formaat accu, of evenveel
capaciteit uit een minder zware accu.
Met die 108 kWh-accu kun je met
de EQS in theorie 770 kilometer af
leggen. Bij een actieve rijstijl haal je
in Nederland vermoedelijk vrij een
voudig ruim 600 kilometer rijbereik
Het praktijkverbruik bleek bij een rit
van 240 kilometer in elk geval opval
lend goed: 16,6 kWh per 100 kilome
ter. Let wel, de vierwielaangedreven
EQS 580 weegt leeg zoals gezegd
bijna 2500 kilo. Die goede efficiëntie
VRIJDAG 30 JULI 2021 PC
Een robotauto van het Israëli
sche technologiebedrijf Mobil-
eye heeft ruim veertig minuten
lang door New York gereden
zonder menselijke ingrepen.
Deze test, een primeur, moet
aantonen dat zelfrijdende voer
tuigen geen gevaar vormen
voor het overige verkeer.
De 'autonome' Ford werd ge
stuurd door een heel arsenaal
aan camera's, sensoren en ra
darsystemen, al dan niet aan
gestuurd door lasers. Volgens
Mobileye is het drukke centrum
van zo'n grote metropool als
New York, vol onvoorspelbaar
ander verkeer, een grote uitda
ging voor een zelfstandig rij
dende auto. Hoewel de test
zonder schade is verlopen,
duurt het nog jaren voordat
particuliere auto's volledig zelf
standig kunnen rijden.
Wie in Japan een Toyota Land
Cruiser koopt, krijgt te maken
met een doorverkoopverbod.
Naar verluidt is dat ingesteld
omdat de auto populair is on
der terroristen. Kopers moeten
beloven dat ze hun terreinauto
niet doorverkopen en vooral
niet exporteren. De clausule
verwijst naar de populariteit
van het model en mogelijke
vormen van speculatie, maar er
staat ook dat 'een doorverkoop
kan leiden tot grote problemen
die een bedreiging vormen
voor de veiligheid in de wereld'.
Anders gezegd: Toyota zit er
mee in zijn maag dat terroris
ten geregeld in Land Cruisers
te zien zijn en dat doet het
imago geen goed.
BhmKu
Na fietsen, auto's en campers
krijgen ook caravans elektri
sche aandrijving. De Duitse ca
ravanfabrikant Dethleffs heeft
aangetoond waartoe zo'n voer
tuig in staat is, door een elek
trische aangedreven caravan
grotendeels op eigen kracht
van Zuid-Duitsland naar het
Gardameer in Italië te laten rij
den. De e-Home Coco heeft
twee grote accupakketten in
zijn bodemplaat en twee eigen
elektromotoren. Omdat de ca
ravan zelf aandrijving heeft,
hoeft de trekkende auto veel
minder hard te werken en zijn
langere ritten mogelijk. De
combinatie legde ruim 400 ki
lometer af zonder onderweg te
laden: een wereldrecord. Deth-
leffs wil binnen drie jaar een
productiemodel op de markt
brengen.
EQS bindt
de strijd aan
met Tesla
WERNER BUDDING
Het hyperscreen
maakt indruk.
De stoel koelt,
verwarmt of mas
seert. Zelfs op ei
gen initiatief, om
de bestuurder
scherp te houden.
De vragenrubriek wordt na de zomervakantie hervat.
Vragen blijven welkom: mail naar auto@dpgmedia.nl