sa
jYia.
NIEUWS 13
Na tien jaar is er duidelijkheid voor Hongaarse chauffeurs
V*yty!H
Hallo sauna.nl special:
,,Een geweldige overwinning.'' Zo
betitelt Edwin Atema van vakbond
FNV de uitspraak van het gerechts
hof Arnhem-Leeuwarden dat
transportbedrijfVan den Bosch het
achterstallig Nederlandse loon van
tien Hongaarse chauffeurs moet
betalen.
Atema is van mening dat het
arrest van grote invloed kan zijn op
de wijze waarop de Nederlandse
transportsector buitenlandse truc
kers inzet en betaalt. ,,Deze uit
spraak is ook van belang voor de
vele duizenden andere chauffeurs
die structureel worden onder
betaald en uitgebuit. Met deze uit
spraak in de hand kunnen veel
meer buitenlandse chauffeurs het
Nederlandse loon opeisen waar ze
recht op hebben.'' De rechter gaat
nu de hoogte van het nog uit te be
talen bedrag vaststellen.
'Koninklijk oplossen'
De tien chauffeurs werkten tussen
2007 en 2012 voor Van den Bosch in
Hongarije, tot zij werden ontslagen.
Vakbondsbestuurder Atema rekent
erop dat Van den Bosch 'het verlies
zal nemen en de zaak koninklijk zal
oplossen'. Hij vindt dat de tien
chauffeurs - van wie er inmiddels
eentje is overleden - hun achter
stallig Nederlands loon snel uitbe
taald moeten krijgen. Volgens
Atema kan dat voor Van den Bosch
neerkomen op honderdduizenden
euro's.
Van den Bosch Transporten uit
Erp laat zich daar nu niet over uit. In
een eerste reactie stelt algemeen
directeur Rico Daandels zich niet
volledig te herkennen in de motive
ring van het hof. Daandels betwij
felt of deze zich verhoudt met een
eerdere uitspraak van het Europese
Hof over de kwestie. ,,Het gerechts
hof Arnhem-Leeuwarden hecht in
het arrest veel waarde aan de con-
Nu kunnen veel meer
truckers opeisen
waarzerechtop
hebben
cernrelatie, terwijl dit in de eerdere
uitspraak van het Europese Hof niet
relevant is gebleken.'' Het bedrijf
beraadt zich op nadere stappen.
De zaak kent een lange geschiede
nis. Die voert terug naar 2011, toen
FNV een onderzoek startte bij Van
den Bosch en andere transportbe
drijven. Uit het FNV-onderzoek
bleek dat buitenlandse chauffeurs
zwaar onderbetaald werden en on
geveer een derde ontvingen van
waar ze, volgens de vakbond, recht
op hebben. FNV en tien Hongaarse
chauffeurs, in dienst van Silo Tank
van Van den Bosch Hongarije,
sleepten het bedrijf in 2014 voor de
rechter om betaling van het Neder
landse cao-loon af te dwingen.
Met een eerste uitspraak in 2015
oordeelde de rechter dat de Hon
gaarse chauffeurs recht hadden op
Nederlands loon. Van den Bosch
was het daar niet mee eens en ging
in hoger beroep, waarop het ge
rechtshof in mei 2017 de uitspraak
van de rechter vernietigde. De door
de chauffeurs uitgevoerde trans
porten vonden, aldus Van den
Bosch, 'namelijk slechts voor een
klein deel' in Nederland plaats en
voor het overgrote deel in het bui
tenland. Daarnaast vond het hof het
relevant dat de chauffeurs in Hon
garije wonen en daar hun financi-
ele en maatschappelijke verplich
tingen hebben.
FNV en de chauffeurs stapten
daarop naar de Hoge Raad, die het
arrest van het gerechtshof in no
vember 2018 vervolgens weer ver
nietigde en de zaak terugverwees
naar het gerechtshof Arnhem
Leeuwarden. Dat hof bekrachtigde
deze week het eerste vonnis uit 2015
door te stellen dat het Nederlands
recht van toepassing was op de ar
beidsverhoudingen van de Hon
gaarse chauffeurs.
Ingehaald
Een woordvoerder van Transport
en Logistiek Nederland (TLN)
meldt dat de uitspraak 'niet onbe
langrijk is', maar volgens hem is de
kwestie inmiddels ingehaald door
nieuwe Europese wetgeving. ,,Het
is positief dat het hof meer duide
lijkheid schept over de bepaling
van het 'werkland' van chauffeurs.
Maar vanaf februari 2022 gaan bin
nen de EU nieuwe regels in over de-
tachering van werkzaamheden.
Het betekent dat chauffeurs recht
hebben op het minimum- of cao-
loon in de lidstaat waar hij laadt
en/of lost. Dat loon moet dan wel
hoger zijn dan in zijn thuisland.''
Beryl ter Haar, bijzonder hoogle
raar Europees en vergelijkend ar
beidsrecht aan de Rijksuniversiteit
Groningen, is het deels eens met
het standpunt van TLN. ,,De
nieuwe EU-regels zullen zeker po
sitief uitpakken voor een deel van
de chauffeurs. Maar om te bepalen
of er sprake is van detachering, is
het van belang te weten wat het
werkland is. Die richtlijnen vind je
niet in de EU-wetgeving. Daarom is
het zo belangrijk dat het gerechts
hof die bepalingen nu wel helder
heeft geformuleerd."
Volgens Ter Haar zullen trans
portbedrijven door de uitspraak
mogelijk bedrijfsonderdelen over
hevelen naar landen waar de lonen
lager liggen. ,,Er zullen altijd
manieren worden gezocht om de
kosten laag te houden en winst te
maken.''
üWRVi
V Dagentree van 10.00 tot 23.00 uur
Vanaf €24,95 P-P- -46%
vrijdag 30 juli 2021
GO
Recht op Nederlands loon
Tien Hongaarse chauffeurs die
voor transportbedrijf Van den
Bosch uit Erp werkten, hadden
recht op hetzelfde loon als hun
Nederlandse collega's. Dat heeft
het gerechtshof in Leeuwarden
bepaald. De uitspraak kan grote
invloed hebben op de manier
waarop de sector omgaat met
buitenlandse chauffeurs.
Wouter ter Haar
Sanne Schelfaut
Erp/Leeuwarden
- Edwin Atema, FNV
yfli%l DEN BOSCH.
V/W OEN
VAN DEN BOSCH con
De tien chauffeurs die een zaak aanspanden, werkten tussen 2007 en 2012 voor Van den Bosch in Hongarije. foto van den bosch
TREATMENTS'
Ga naarwww.sauna.nl/hallo, koop jouw e-ticket en laat het genieten beginnen
V TREATMENTS® parfum d'interieur
t.w.v. €17,50*
*Ga voor alle voorwaarden naar sauna.nl/hallo