sa jYia. NIEUWS 13 Na tien jaar is er duidelijkheid voor Hongaarse chauffeurs V*yty!H Hallo sauna.nl special: ,,Een geweldige overwinning.'' Zo betitelt Edwin Atema van vakbond FNV de uitspraak van het gerechts hof Arnhem-Leeuwarden dat transportbedrijfVan den Bosch het achterstallig Nederlandse loon van tien Hongaarse chauffeurs moet betalen. Atema is van mening dat het arrest van grote invloed kan zijn op de wijze waarop de Nederlandse transportsector buitenlandse truc kers inzet en betaalt. ,,Deze uit spraak is ook van belang voor de vele duizenden andere chauffeurs die structureel worden onder betaald en uitgebuit. Met deze uit spraak in de hand kunnen veel meer buitenlandse chauffeurs het Nederlandse loon opeisen waar ze recht op hebben.'' De rechter gaat nu de hoogte van het nog uit te be talen bedrag vaststellen. 'Koninklijk oplossen' De tien chauffeurs werkten tussen 2007 en 2012 voor Van den Bosch in Hongarije, tot zij werden ontslagen. Vakbondsbestuurder Atema rekent erop dat Van den Bosch 'het verlies zal nemen en de zaak koninklijk zal oplossen'. Hij vindt dat de tien chauffeurs - van wie er inmiddels eentje is overleden - hun achter stallig Nederlands loon snel uitbe taald moeten krijgen. Volgens Atema kan dat voor Van den Bosch neerkomen op honderdduizenden euro's. Van den Bosch Transporten uit Erp laat zich daar nu niet over uit. In een eerste reactie stelt algemeen directeur Rico Daandels zich niet volledig te herkennen in de motive ring van het hof. Daandels betwij felt of deze zich verhoudt met een eerdere uitspraak van het Europese Hof over de kwestie. ,,Het gerechts hof Arnhem-Leeuwarden hecht in het arrest veel waarde aan de con- Nu kunnen veel meer truckers opeisen waarzerechtop hebben cernrelatie, terwijl dit in de eerdere uitspraak van het Europese Hof niet relevant is gebleken.'' Het bedrijf beraadt zich op nadere stappen. De zaak kent een lange geschiede nis. Die voert terug naar 2011, toen FNV een onderzoek startte bij Van den Bosch en andere transportbe drijven. Uit het FNV-onderzoek bleek dat buitenlandse chauffeurs zwaar onderbetaald werden en on geveer een derde ontvingen van waar ze, volgens de vakbond, recht op hebben. FNV en tien Hongaarse chauffeurs, in dienst van Silo Tank van Van den Bosch Hongarije, sleepten het bedrijf in 2014 voor de rechter om betaling van het Neder landse cao-loon af te dwingen. Met een eerste uitspraak in 2015 oordeelde de rechter dat de Hon gaarse chauffeurs recht hadden op Nederlands loon. Van den Bosch was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep, waarop het ge rechtshof in mei 2017 de uitspraak van de rechter vernietigde. De door de chauffeurs uitgevoerde trans porten vonden, aldus Van den Bosch, 'namelijk slechts voor een klein deel' in Nederland plaats en voor het overgrote deel in het bui tenland. Daarnaast vond het hof het relevant dat de chauffeurs in Hon garije wonen en daar hun financi- ele en maatschappelijke verplich tingen hebben. FNV en de chauffeurs stapten daarop naar de Hoge Raad, die het arrest van het gerechtshof in no vember 2018 vervolgens weer ver nietigde en de zaak terugverwees naar het gerechtshof Arnhem Leeuwarden. Dat hof bekrachtigde deze week het eerste vonnis uit 2015 door te stellen dat het Nederlands recht van toepassing was op de ar beidsverhoudingen van de Hon gaarse chauffeurs. Ingehaald Een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) meldt dat de uitspraak 'niet onbe langrijk is', maar volgens hem is de kwestie inmiddels ingehaald door nieuwe Europese wetgeving. ,,Het is positief dat het hof meer duide lijkheid schept over de bepaling van het 'werkland' van chauffeurs. Maar vanaf februari 2022 gaan bin nen de EU nieuwe regels in over de- tachering van werkzaamheden. Het betekent dat chauffeurs recht hebben op het minimum- of cao- loon in de lidstaat waar hij laadt en/of lost. Dat loon moet dan wel hoger zijn dan in zijn thuisland.'' Beryl ter Haar, bijzonder hoogle raar Europees en vergelijkend ar beidsrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het deels eens met het standpunt van TLN. ,,De nieuwe EU-regels zullen zeker po sitief uitpakken voor een deel van de chauffeurs. Maar om te bepalen of er sprake is van detachering, is het van belang te weten wat het werkland is. Die richtlijnen vind je niet in de EU-wetgeving. Daarom is het zo belangrijk dat het gerechts hof die bepalingen nu wel helder heeft geformuleerd." Volgens Ter Haar zullen trans portbedrijven door de uitspraak mogelijk bedrijfsonderdelen over hevelen naar landen waar de lonen lager liggen. ,,Er zullen altijd manieren worden gezocht om de kosten laag te houden en winst te maken.'' üWRVi V Dagentree van 10.00 tot 23.00 uur Vanaf €24,95 P-P- -46% vrijdag 30 juli 2021 GO Recht op Nederlands loon Tien Hongaarse chauffeurs die voor transportbedrijf Van den Bosch uit Erp werkten, hadden recht op hetzelfde loon als hun Nederlandse collega's. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald. De uitspraak kan grote invloed hebben op de manier waarop de sector omgaat met buitenlandse chauffeurs. Wouter ter Haar Sanne Schelfaut Erp/Leeuwarden - Edwin Atema, FNV yfli%l DEN BOSCH. V/W OEN VAN DEN BOSCH con De tien chauffeurs die een zaak aanspanden, werkten tussen 2007 en 2012 voor Van den Bosch in Hongarije. foto van den bosch TREATMENTS' Ga naarwww.sauna.nl/hallo, koop jouw e-ticket en laat het genieten beginnen V TREATMENTS® parfum d'interieur t.w.v. €17,50* *Ga voor alle voorwaarden naar sauna.nl/hallo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 13