mpsp 16 ECONOMIE jiisnnwff +i 1^ MARC VAN DEURSEN D-REIZEN Hoewel de reisbranche nog lang niet uit de greep is van de pandemie, heeft de nieuwe eigenaar van D-reizen, Marc van Deursen van Prijsvrij, volop plannen. ,,We willen in testwinkels een huiskamersfeer creëren, waar je met een drankje op een grote iPad accommodaties kunt bekijken.'' Kort Verhogen van pensioenen bijna weer toegestaan Veel Nederlandse pensioenfondsen kunnen voorzichtig gaan nadenken over het verho gen van de pensioenen. Nieuwe cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) wijzen uit dat hun financiële gezondheid gemiddeld genomen bijna op het niveau zit waarop het fondsen is toegestaan indexeringen door te voeren. De dekkingsgraad is voor de sector als geheel opgelopen tot 109,4 procent. Als de dekkingsgraad boven de 110 procent is, mag een fonds de pensioenen indexeren. Famaceut Pfizer verwacht forse groei omzet en winst Farmaceut Pfizer denkt dit jaar fors meer te verdienen aan de verkoop van het corona- vaccin dat het samen met BioNTech ont wikkelde. Daardoor verhoogt het bedrijf ook zijn verwachtingen voor heel het jaar. De inentingen blijken een goudmijn voor het bedrijf, want ook in het tweede kwartaal kende Pfizer een enorme groei van de omzet en de winst. Pfizer verwachtte eerder 26 miljard dollar binnen te halen met de ver koop van vaccins, maar verhoogde dat met bijna een derde tot 33,5 miljard dollar. Dat komt doordat Pfizer inmiddels contracten voor de levering van 2,1 miljard doses van het vaccin heeft getekend. Belgen verklikken elkaar massaal bij belastingdienst Een recordaantal Belgen heeft vorig jaar bij de belastingdienst geklikt over vermeende ontduiking of ontwijking door derden, hoe wel de dienst niet eens een kliklijn heeft. Volgens zakenkrant De Tijd kwamen er in 2020 meer dan 3500 meldingen binnen, vaak van wraakzuchtige bekenden van de aange geven persoon. Dat is bijna 60 procent meer dan in 2019. „Meestal vermelden ze in hun klacht, anoniem of op naam, niet hun relatie tot de persoon over wie het gaat, maar als ze het toch doen, zien we vaak ex-medewerker, ex-partner of ex-werknemer", aldus Francis Adyns, de woordvoerder van Financiën. Prosus Just Eat Takeaway JDE Peet's Vopak et idee was om deze zomer af te trappen met een flitsende tv-reclame om vakantiemin- nend Nederland warm te maken om een reis bij D- reizen te boeken. Dat liep anders: het kabinet besloot net op dat mo ment de coronateugels weer aan te halen vanwege het oplopende aan tal besmettingen. ,,We hebben de tv-reclame maar even uitgesteld tot begin septem ber. Hopelijk kunnen we dan nog wat boekingen voor de herfstva kantie meepakken'', vertelt reison- dernemer Marc van Deursen (50), directeur van Prijsvrij, de organi satie die onlangs de naam van D-reizen en tientallen winkels overnam. Hoewel de schade volgens Van Deursen meevalt voor Prijsvrij - ,,we kopen pas vliegtickets en ho tels in op het moment van boe ken'' -, is het toch een flinke dom per. „Iedereen in de reissector had gehoopt en gedacht dat het een zorgeloze zomervakantie zou wor den.'' Nu het kabinet landen binnen de Europese Unie een gele of groene kleurcode heeft gegeven, hoopt hij dat de reiswereld weer wat lucht krijgt en het vertrouwen terugkeert bij de reizigers. Overi gens gaat hij er niet van uit dat de aanpassing van de kleurensyste- matiek deze zomer nog zal leiden tot een enorme boekingsgolf. Daarvoor komt het besluit van het kabinet te laat, zegt hij. Doekje ,,Het zomerseizoen is nu al zo goed als voorbij. Afgelopen vrijdag is voor het zuiden de zomervakan tie begonnen. De meeste mensen zijn al op vakantie of zelfs alweer terug. Het lijkt een beetje een doekje voor het bloeden." Desondanks is de ondernemer uit Den Bosch best positief over de nabije toekomst; zó positief, dat hij heeft besloten de opening van enkele D-reizenwinkels, die ge pland stonden voor september, naar voren te halen. Van Deursen laat er sowieso geen gras over groeien, zo blijkt. De overname deal is pas halverwege mei beklon ken en inmiddels hebben al veer tig winkels van D-reizen de deu ren weer geopend. Deze week vol gen er nog eens vijf. „Sommige winkels die nu zijn geopend, had den net een opfrisbeurt gehad, met onder andere nieuw meubi lair", vertelt de ondernemer. In totaal wil hij 100 tot 150 win kels van D-reizen heropenen. Hij D-reizen was voor corona gewoon een winstgevend bedrijf heeft zijn pijlen gericht op de win kels op de meest succesvolle plek ken. Het logo van D-reizen dat re cent was vernieuwd, gaat wel van de gevels. ,,We halen het oude logo weer van stal. Dat vonden we toch mooier." Maar dat lijkt zo'n beetje alles wat de reisondernemer bij het oude wil laten. Van Deursen wil D-reizen ontdoen van het stoffige imago, en daarvoor heeft hij plan nen genoeg. ,,Zo is een van de ideeën om een soort holidaycafé waar je een drankje en een snack kunt krijgen uit het land waar- naartoe je een reis wilt boeken. Een ander idee is dat klanten in de winkel op de iPad of met virtual reality accommodaties kunnen be kijken.'' Testwinkels Om te kijken of zoiets aanslaat bij klanten, wil hij nog dit jaar in en kele grote steden testwinkels ope nen. De eerste zal later dit jaar de deuren openen in Den Bosch, waar ook het hoofdkantoor zit van Prijsvrij. Locaties als Rotterdam en Amsterdam liggen volgens de on dernemer ook voor de hand. ,,In de testwinkels willen we een combinatie van een horecagele genheid en een Apple Store. Nu neemt de klant in de winkel plaats aan een hoog bureau met twee krukken, waar de medewerker het beeldscherm kan omdraaien. We willen een huiskamergevoel creë ren met lage zithoeken, waar je koffie kan drinken en een versna pering kan eten, en onderwijl met een grote iPad op schoot accom modaties kan bekijken. Een reis boeken is een reis boeken, maar we willen ook zorgen voor voor pret.'' De investeringen worden voor 50 procent opgehoest door de Duitse levensmiddelengigant REWE - die al zeven jaar mede-ei genaar is van Prijsvrij - en voor 50 procent door Van Deursen zelf. De twee geloven dat er veel potentie zit in de winkels van D-reizen. ,,We hebben ze niet gekocht voor de korte termijn, maar met het oog op de toekomst'', benadrukt de reisondernemer. ,,En'', zo vult hij aan, ,,D-reizen was voor corona gewoon een winstgevend bedrijf.'' Hoewel de reisondernemer on line minded is - hij is twintig jaar geleden begonnen als ict-onder- nemer - gelooft hij sterk in de kracht van fysieke winkels. ,,Mijn vader had vroeger Blokkerachtige winkels en in die zin denk ik dat ik een redelijk gevoel heb voor de re tail.'' Volgens hem heeft corona bo vendien laten zien dat veel vakan tiegangers persoonlijk contact heel belangrijk vinden en dat daar de toegevoegde waarde kan liggen voor een reisbureau. ,,Je ziet het aan de drukte bij de klantcontact centers." Jongeren zullen er min der gevoelig voor zijn, maar Van deursen gaat ervan uit dat een grote groep het fijn vindt om een reis te boeken in een fysieke win kel bij een medewerker aan een balie. ,,Dat geeft ze een gevoel van zekerheid.'' Van Deursen verwacht vooral DE NEDERLANDSCHE BANK CORONAVACCINS l|;3= BELASTINGONTDUIKING O donderdag 29 juli 2021 GO De techinves- teerder veerde op na zorgen over ingrijpen in de techsector in China. De bezorger blijft in de lift na be richten dat die zwaar onderge waardeerd wordt. De koffie- en theefabrikant had last van een adviesverlaging van JPMorgan. Het tankopslag- bedrijf ging hard onderuit na te genvallende re sultaten. a> E o 'In winkel begint de voorpret van de vakantie' Natasja de Groot Den Bosch - Marc van Deursen, Prijsvrij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16