Eis 90 uur
taakstraf
dood vrouw
Lamb Weston/Meijer investeert
200miljoen in duurzame fabriek
Bunzing is vaak verkeersslachtoffer
8 ZEELAND
Vrouw aangereden bij Dow
Bij de rechtbank in Breda zat gis
teren de 53-jarige bestuurder van
de trekker uit Mijdrecht. De offi
cier van justitie eiste 90 uur taak
straf en een voorwaardelijk rijver
bod van een jaar. Volgens de aan
klager heeft de man onvoorzichtig
gereden en heeft hij daarom
schuld aan het ongeluk. Op het
terrein was groot onderhoud aan
Kraker 1. Dat zou twee maanden
duren en er waren 500 extra men
sen ingehuurd. Zo ook de 63-jarige
uitzendkracht en de bestuurder
van de negentien meter lange
trekker met oplegger, met daarop
het contragewicht voor een kraan.
Het zicht bij die grote oplegger
is een hele kunst, zo legde de be
stuurder uit. Achter de wagen is
een dode hoek van misschien wel
dertig ofveertig meter. Op die dag
verlieten ze het terrein. Twee
combinaties moesten achteruit
rijden. Normaal is dan vereist dat
elke wagen een aparte gids krijgt,
die meeloopt. Bij Mammoet, het
bedrijf dat de wagens leverde, was
een andere werkwijze ontstaan
bij de werknemers. Die hield in
dat ze vlak achter elkaar zouden
rijden en dat de bestuurders met
een portofoon met elkaar in con
tact stonden en alles voor elkaar in
de gaten hielden.
Tijdens het rijden moest de ver
dachte echter even steken en daar
door ontstond een gat van 111 se
conden in het konvooi, bij het
tempo van 5 kilometer per uur
toch al 150 meter. Door die afstand
konden mensen tussen de wagens
door oversteken. Het slachtoffer
bleef even naar de achteruit rij
dende wagen staan kijken en zag
de combinatie van de verdachte
niet aankomen. Die zag de vrouw
niet. Ze overleed ter plekke.
Sinds het ongeluk bij Dow is de
manier van rijden bij Mammoet
niet meer toegestaan en mogen
Ik vecht me er maar
doorheen, er moet
brood op de plank
bestuurders alleen nog met een
gids achteruit rijden.
,,Het is zo erg voor die familie.
Een oma en moeder zijn wegge
rukt. En ik moet daar ook maar
mee leven'', zei de man vol spijt.
,,Elke keer als ik de achterkant van
zo'n trailer zie, zie ik die vrouw
weer liggen. Ik kan werken, ik
vecht me daar maar doorheen. Er
moet toch brood op de plank.'' De
man stuit nog regelmatig op boze
collega's, als hij weer wijst op de
veiligheid. ,,Maar die hebben niet
meegemaakt wat ik heb meege
maakt.''
Frank Balkenende
Kruiningen
Uitbreiding is nodig door de we
reldwijd toegenomen vraag naar
diepgevroren aardappelproducten.
De fabriek komt naast de bestaande
fabriek in Kruiningen. Naar ver
wachting zal de fabriek in het eerste
kwartaal van 2023 de eerste aardap
pelen verwerken tot friet en andere
diepgevroren aardappelproducten.
Dat proces gebeurt in de nieuwe fa-
briek met een minimale hoeveel
heid water en energie. Dat past in
het beleid van Lamb Weston/Mei-
jer om in 2030 zo duurzaam moge
lijk te producen.
Lamb Weston/Meijer heeft nu
Naar verwachting
zal de fabriek
begin 2023 de
eerste aardappelen
verwerken
drie productielijnen in Kruiningen.
De nieuwe fabriek wordt nog ver-
gaander geautomatiseerd en wordt
daarmee het paradepaardje van de
multinational.
Topman Marc Schroeder van
Lamb Weston/Meijer: ,,Deze
nieuwe fabriek op onze locatie in
Kruiningen weerspiegelt niet al
leen onze ambitie om op een duur
zame manier aan de groeiende
vraag naar hoogwaardige aardap
pelproducten te voldoen, het toont
ook onze betrokkenheid bij onze
klanten en telers door voort te bou
wen op de voordelen van deze re
gio. De state-of-the-art fabriek zal
minder water en energie verbrui
ken en stelt ons in staat te produce
ren met minder uitstoot. Dit is cru
ciaal voor onze duurzaamheidsstra
tegie. Deze investering versterkt
Lamb Weston/Meijers wereldwijde
positie en maakt onze groeiambi
tie, nieuwe productinnovatie en
verbeterde service aan klanten mo
gelijk."
NATUURJOURNAAL
De bunzing is een nachtdier
en daarom krijg je hem
maar weinig te zien. De
meeste kans om een bunzing te
zien is in de nazomer. Nadat in het
vroege voorjaar, in de zogenaamde
ranstijd, de balts en de paring
plaatsvinden worden zo vanaf mei
de jonge bunzingen geboren. Die
worden eerst enkele maanden
door de ouders verzorgd, maar dan
bereiken ze de leeftijd dat ze een
eigen territorium moeten vesti
gen. Ze worden uit het ouderlijk
territorium verdreven en het
schijnt dat daar soms wel het no
dige geweld aan te pas komt. Maar
je hebt een flinke dosis geluk no
dig om getuige te zijn van zo'n
confrontatie.
De jongen gaan op pad en oner
varen als ze zijn lopen ze veel kans
om te sneuvelen. Ze vertonen zich
relatief vaak overdag en zijn dan
extra kwetsbaar. Maar de meesten
sneuvelen in de nachtelijke uren
en heel veel jong volwassen bun
zingen worden doodgereden. Ze
worden verblind door de koplam
pen van aanstormende auto's en
ze hebben nog geen besef van het
gevaar. Er zijn plaatsen waar vrij
wel jaarlijks bunzingen worden
doodgereden, bijvoorbeeld aan
weerszijden van de Veerse Gat-
dam en op de A58 ter hoogte van
het Schelde-Rijnkanaal.
Dat is natuurlijk geen toeval: op
beide plaatsen is een soort flessen
hals voor trekkende bunzingen,
waar ze de weg vaak moeten over
steken. Het is goed om op dat soort
plaatsen bedacht te zijn op over
stekende jonge bunzingen
(en andere marterachtigen!).
Ook op polderwegen zijn rond
zwervende jonge bunzingen vaak
de klos. Maar waar in dat geval de
slachtoffers vallen is veel minder
voorspelbaar. Op dat soort wegen
is het sowieso een goed idee om
kalm aan te doen tijdens nachte
lijke autoritten. Er zijn in de nazo
mer meer trekkende dieren, zoals
egels en padden, maar vooral op
wat koelere dagen ook andere die
ren die de warmte van het wegdek
opzoeken. En op donkere polder
wegen rustig rijden komt natuur
lijk ook de eigen veiligheid ten
goede. Al met al ruim voldoende
redenen om rekening te houden
met nachtelijke bezoekers op de
weg!
woensdag 28 juli 2021
Voor de 63-jarige Rotterdamse
was die grote onderhoudsklus
bij Dow in Terneuzen zo'n
beetje de laatste klus die ze in
haar werkzame leven zou
doen. Daarna zou ze vervroegd
met pensioen gaan en lekker
op vakantie met haar man. Die
dag, 7 oktober 2019, werd ze
echter op het Dow-terrein
doodgereden door een reus
achtig voertuig.
Pieter van Klinken
Breda
-Chauffeur truck
De uitspraak is 10 augustus.
Lamb Weston/Meijer (LW/M)
steekt 200 miljoen euro in de
bouw van een nieuwe frietfa-
briek in Kruiningen. De produc
tiecapaciteit stijgt daardoor
naar 180.000 miljoen ton per
jaar. Ook levert de investering
50 nieuwe banen op.
Een tweewekelijkse rubriek
over natuur in Zeeland
Chiel Jacobusse
Broertjes
bunzing gaan
aan de wandel.
FOTO CHIEL JACO
BUSSE
'Seasoned Crinkled Wedges', een product dat Lamb Weston Meijer in Kruiningen maakt.
FOTO TONNY PRESSER