Eis 90 uur taakstraf dood vrouw Lamb Weston/Meijer investeert 200miljoen in duurzame fabriek Bunzing is vaak verkeersslachtoffer 8 ZEELAND Vrouw aangereden bij Dow Bij de rechtbank in Breda zat gis teren de 53-jarige bestuurder van de trekker uit Mijdrecht. De offi cier van justitie eiste 90 uur taak straf en een voorwaardelijk rijver bod van een jaar. Volgens de aan klager heeft de man onvoorzichtig gereden en heeft hij daarom schuld aan het ongeluk. Op het terrein was groot onderhoud aan Kraker 1. Dat zou twee maanden duren en er waren 500 extra men sen ingehuurd. Zo ook de 63-jarige uitzendkracht en de bestuurder van de negentien meter lange trekker met oplegger, met daarop het contragewicht voor een kraan. Het zicht bij die grote oplegger is een hele kunst, zo legde de be stuurder uit. Achter de wagen is een dode hoek van misschien wel dertig ofveertig meter. Op die dag verlieten ze het terrein. Twee combinaties moesten achteruit rijden. Normaal is dan vereist dat elke wagen een aparte gids krijgt, die meeloopt. Bij Mammoet, het bedrijf dat de wagens leverde, was een andere werkwijze ontstaan bij de werknemers. Die hield in dat ze vlak achter elkaar zouden rijden en dat de bestuurders met een portofoon met elkaar in con tact stonden en alles voor elkaar in de gaten hielden. Tijdens het rijden moest de ver dachte echter even steken en daar door ontstond een gat van 111 se conden in het konvooi, bij het tempo van 5 kilometer per uur toch al 150 meter. Door die afstand konden mensen tussen de wagens door oversteken. Het slachtoffer bleef even naar de achteruit rij dende wagen staan kijken en zag de combinatie van de verdachte niet aankomen. Die zag de vrouw niet. Ze overleed ter plekke. Sinds het ongeluk bij Dow is de manier van rijden bij Mammoet niet meer toegestaan en mogen Ik vecht me er maar doorheen, er moet brood op de plank bestuurders alleen nog met een gids achteruit rijden. ,,Het is zo erg voor die familie. Een oma en moeder zijn wegge rukt. En ik moet daar ook maar mee leven'', zei de man vol spijt. ,,Elke keer als ik de achterkant van zo'n trailer zie, zie ik die vrouw weer liggen. Ik kan werken, ik vecht me daar maar doorheen. Er moet toch brood op de plank.'' De man stuit nog regelmatig op boze collega's, als hij weer wijst op de veiligheid. ,,Maar die hebben niet meegemaakt wat ik heb meege maakt.'' Frank Balkenende Kruiningen Uitbreiding is nodig door de we reldwijd toegenomen vraag naar diepgevroren aardappelproducten. De fabriek komt naast de bestaande fabriek in Kruiningen. Naar ver wachting zal de fabriek in het eerste kwartaal van 2023 de eerste aardap pelen verwerken tot friet en andere diepgevroren aardappelproducten. Dat proces gebeurt in de nieuwe fa- briek met een minimale hoeveel heid water en energie. Dat past in het beleid van Lamb Weston/Mei- jer om in 2030 zo duurzaam moge lijk te producen. Lamb Weston/Meijer heeft nu Naar verwachting zal de fabriek begin 2023 de eerste aardappelen verwerken drie productielijnen in Kruiningen. De nieuwe fabriek wordt nog ver- gaander geautomatiseerd en wordt daarmee het paradepaardje van de multinational. Topman Marc Schroeder van Lamb Weston/Meijer: ,,Deze nieuwe fabriek op onze locatie in Kruiningen weerspiegelt niet al leen onze ambitie om op een duur zame manier aan de groeiende vraag naar hoogwaardige aardap pelproducten te voldoen, het toont ook onze betrokkenheid bij onze klanten en telers door voort te bou wen op de voordelen van deze re gio. De state-of-the-art fabriek zal minder water en energie verbrui ken en stelt ons in staat te produce ren met minder uitstoot. Dit is cru ciaal voor onze duurzaamheidsstra tegie. Deze investering versterkt Lamb Weston/Meijers wereldwijde positie en maakt onze groeiambi tie, nieuwe productinnovatie en verbeterde service aan klanten mo gelijk." NATUURJOURNAAL De bunzing is een nachtdier en daarom krijg je hem maar weinig te zien. De meeste kans om een bunzing te zien is in de nazomer. Nadat in het vroege voorjaar, in de zogenaamde ranstijd, de balts en de paring plaatsvinden worden zo vanaf mei de jonge bunzingen geboren. Die worden eerst enkele maanden door de ouders verzorgd, maar dan bereiken ze de leeftijd dat ze een eigen territorium moeten vesti gen. Ze worden uit het ouderlijk territorium verdreven en het schijnt dat daar soms wel het no dige geweld aan te pas komt. Maar je hebt een flinke dosis geluk no dig om getuige te zijn van zo'n confrontatie. De jongen gaan op pad en oner varen als ze zijn lopen ze veel kans om te sneuvelen. Ze vertonen zich relatief vaak overdag en zijn dan extra kwetsbaar. Maar de meesten sneuvelen in de nachtelijke uren en heel veel jong volwassen bun zingen worden doodgereden. Ze worden verblind door de koplam pen van aanstormende auto's en ze hebben nog geen besef van het gevaar. Er zijn plaatsen waar vrij wel jaarlijks bunzingen worden doodgereden, bijvoorbeeld aan weerszijden van de Veerse Gat- dam en op de A58 ter hoogte van het Schelde-Rijnkanaal. Dat is natuurlijk geen toeval: op beide plaatsen is een soort flessen hals voor trekkende bunzingen, waar ze de weg vaak moeten over steken. Het is goed om op dat soort plaatsen bedacht te zijn op over stekende jonge bunzingen (en andere marterachtigen!). Ook op polderwegen zijn rond zwervende jonge bunzingen vaak de klos. Maar waar in dat geval de slachtoffers vallen is veel minder voorspelbaar. Op dat soort wegen is het sowieso een goed idee om kalm aan te doen tijdens nachte lijke autoritten. Er zijn in de nazo mer meer trekkende dieren, zoals egels en padden, maar vooral op wat koelere dagen ook andere die ren die de warmte van het wegdek opzoeken. En op donkere polder wegen rustig rijden komt natuur lijk ook de eigen veiligheid ten goede. Al met al ruim voldoende redenen om rekening te houden met nachtelijke bezoekers op de weg! woensdag 28 juli 2021 Voor de 63-jarige Rotterdamse was die grote onderhoudsklus bij Dow in Terneuzen zo'n beetje de laatste klus die ze in haar werkzame leven zou doen. Daarna zou ze vervroegd met pensioen gaan en lekker op vakantie met haar man. Die dag, 7 oktober 2019, werd ze echter op het Dow-terrein doodgereden door een reus achtig voertuig. Pieter van Klinken Breda -Chauffeur truck De uitspraak is 10 augustus. Lamb Weston/Meijer (LW/M) steekt 200 miljoen euro in de bouw van een nieuwe frietfa- briek in Kruiningen. De produc tiecapaciteit stijgt daardoor naar 180.000 miljoen ton per jaar. Ook levert de investering 50 nieuwe banen op. Een tweewekelijkse rubriek over natuur in Zeeland Chiel Jacobusse Broertjes bunzing gaan aan de wandel. FOTO CHIEL JACO BUSSE 'Seasoned Crinkled Wedges', een product dat Lamb Weston Meijer in Kruiningen maakt. FOTO TONNY PRESSER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 36