de Grevelingen £3 Bekijk nu de actuele weersverwachting op jouw locatie! ZEELAND 3 MOPPERT OP PLEZIERBOTEN^ Niet iedereen is erop voorbereid Download de PZC app hij voortdurend van Sluiskil over de Westerschelde, het Schelde-Rijn- kanaal, de Oosterschelde en het Volkerak naar depots in Duitsland. Onderweg komt hij veel plezierbo ten tegen. Hoe drukker het op het water wordt, hoe gekker de situa ties die hij soms meemaakt, vertelt hij. Inschatten „Mensen schatten de snelheid van binnenvaartschepen nogal eens verkeerd in. Doordat die meer ver mogen hebben en meer gestroom lijnd zijn, varen ze sneller. Ook gaan mensen soms zeilen op plek ken waarvan ik denk: waarom nou daar? Neem de Oosterschelde. Ik denk: ga zeilen waar het niet druk is. Nee, dan varen ze precies in de geul en moeten ze dwars voor de schepen laveren." Dode hoek Vanuit zijn stuurhut tuurt Faasse over zijn tanker naar het water. Ja, uiteraard, er is een radar en er han gen camera's aan voor- en zijkant. ,,Maar we hebben allemaal een dode hoek, voor het schip. Van een zeilboot zie je nog de mast. Weet je, het veiligst is als mensen doorva ren. Ik kies dan de koers zodanig dat ik ze veilig kan passeren. Maar het wordt gevaarlijk als mensen gaan twijfelen en ze eerst de ene kant opvaren en op het laatste moment ineens de andere kant opgaan en hem er toch voor gooien." Waar het volgens Jaap ook vaak gevaarlijk wordt, is bij sluizen en bruggen. ,,Er zijn steigers om aan te leggen als je moet wachten. Maar ze leggen óf niet goed óf helemaal niet vast. Als wij de schroeven aanzet ten, ontstaan gevaarlijke situaties. Dan varen ze precies in de geul en moeten ze dwars voor de schepen laveren Ook staan marifoons niet altijd op het juiste kanaal, en is communica tie niet mogelijk. Als ik mensen erop attendeer, steken ze hun mid delvinger op." Cursus Wat Faasse betreft zou iedereen die het water op gaat, verplicht een cur sus moeten volgen. „Theorie en praktijk. Al is het maar van een dag. Om de basis te leren: hoe ga je om met stroming, wind, zuiging, wat gebeurt er in een sluis als er water in komt en uit gaat. Dat soort din gen." Ook de Zeeuwse redders van de KNRM zien de drukte op het water met lede ogen aan. Niet voor niets ZEEUWSE WATER geven ze watersporters vanaf dit jaar meer voorlichting. ,,Hoe druk ker het wordt, hoe groter de kans dat je niet altijd even goed rekening met elkaar houdt", zegt Kees den Hollander. ,,Ik woon aan het Veerse Meer en zie ook de binnenvaart passeren. Wat je dan ziet. Ik weet dat het met regelmaat leidt tot ge kromde tenen." Is het de grootsheid van het Zeeuwse water, of de stroming? ,,Ook. Maar het gaat ook om gebrek aan behendigheid. Mensen die niet vaak en goed opgeleid varen, stun telen met het beheersen van hun boot. Hoe minder ervaren je bent, hoe sneller je kans loopt op rare toestanden." den gecontroleerd. Een groepje werd betrapt met 70 kilogram oes ters. De oesters zijn in beslag ge nomen en teruggezet in het wa ter. Vakantie ,,Aan het begin van het seizoen hebben we een grote actie, door het seizoen heen gevolgd door een aantal kleinere", zei boswachter Van Loon. Sinds vorig jaar zijn er veel nieuwkomers op het water. Een verklaring daarvoor is dat door corona meer mensen 'coro- naveilig' vakantie in eigen land willen houden. ,,Dit is een hele nieuwe doelgroep van mensen die niet altijd precies op de hoogte zijn van de regels op het water. Die moet je een beetje bijsturen." De handhavers slingerden niet iedereen meteen op de bon. Er werd tientallen keren gewaar schuwd voor zaken als het niet kunnen tonen van een vaarbewij s, niet voldoende zwemvesten aan boord hebben en wildkamperen. Bij de controles werden ook me dewerkers van Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, de RUD Zee land, Sportvisserij Zuidwest Ne derland en de douane ingezet. Bij de controles, die drie dagen duur den, waren per dag 30 tot 35 hand havers betrokken. Stel je locatie in en ontvang het uitgebreide weerbericht van de gemeente waarin je je bevindt, inclusief temperatuur, kans op regen, hoeveelheid neerslag, wind en luchtvochtigheid. Je ziet de weersinformatie tot wel 14 dagen vooruit. Nieuw inde PZC app woensdag 28 juli 2021 Jaap is echt geen Fiat 500 - Jaap Faasse, schipper Alleen al vorig jaar grepen de 180 vrijwilligers van de zes Zeeuwse KNRM-stations 293 keer in. Omdat het druk ker wordt op het Zeeuwse water en niet iedereen goed is voorbereid, geeft de KNRM dit jaar meer voorlichting. „Begin in klein vaarwater en bij rustig weer en bouw je er varing op", adviseert Kees den Hollander van de KNRM. ,,Dan krijg je gevoel met de boot, met de lengte. Met de manier waarop die stuurt." En als je een bootje huurt? ,,Ook een verhuurder heeft een rol. Ik huurde zelfs on langs een zeilbootje. De ver huurder waarschuwde vooraf: als het harder waait dan wind kracht vier, verhuren we de boot niet. En ja hoor, er stond windkracht vijf. Het ging niet door." Meer tips over veilig zwem men en varen staan op: zeelandveilig.nl/veiligaanzee Kijk op de site bij /video Rijkswaterstaat houdt controleweekend veere Max 197 Min tr owwpea 9 Toon weer op jouw locatie Jocatie loe en krijg een veel ider weerbericht (met oa slag en wind) 20* 10° NNW2 20* 10° WZW 3 21* 13s NN0 2 22' 15* NN0 2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 31