de Grevelingen
£3
Bekijk nu de actuele
weersverwachting
op jouw locatie!
ZEELAND 3
MOPPERT OP PLEZIERBOTEN^
Niet iedereen is
erop voorbereid
Download de PZC app
hij voortdurend van Sluiskil over de
Westerschelde, het Schelde-Rijn-
kanaal, de Oosterschelde en het
Volkerak naar depots in Duitsland.
Onderweg komt hij veel plezierbo
ten tegen. Hoe drukker het op het
water wordt, hoe gekker de situa
ties die hij soms meemaakt, vertelt
hij.
Inschatten
„Mensen schatten de snelheid van
binnenvaartschepen nogal eens
verkeerd in. Doordat die meer ver
mogen hebben en meer gestroom
lijnd zijn, varen ze sneller. Ook
gaan mensen soms zeilen op plek
ken waarvan ik denk: waarom nou
daar? Neem de Oosterschelde. Ik
denk: ga zeilen waar het niet druk
is. Nee, dan varen ze precies in de
geul en moeten ze dwars voor de
schepen laveren."
Dode hoek
Vanuit zijn stuurhut tuurt Faasse
over zijn tanker naar het water. Ja,
uiteraard, er is een radar en er han
gen camera's aan voor- en zijkant.
,,Maar we hebben allemaal een
dode hoek, voor het schip. Van een
zeilboot zie je nog de mast. Weet je,
het veiligst is als mensen doorva
ren. Ik kies dan de koers zodanig dat
ik ze veilig kan passeren. Maar het
wordt gevaarlijk als mensen gaan
twijfelen en ze eerst de ene kant
opvaren en op het laatste moment
ineens de andere kant opgaan en
hem er toch voor gooien."
Waar het volgens Jaap ook vaak
gevaarlijk wordt, is bij sluizen en
bruggen. ,,Er zijn steigers om aan te
leggen als je moet wachten. Maar ze
leggen óf niet goed óf helemaal niet
vast. Als wij de schroeven aanzet
ten, ontstaan gevaarlijke situaties.
Dan varen ze precies
in de geul en moeten
ze dwars voor de
schepen laveren
Ook staan marifoons niet altijd op
het juiste kanaal, en is communica
tie niet mogelijk. Als ik mensen
erop attendeer, steken ze hun mid
delvinger op."
Cursus
Wat Faasse betreft zou iedereen die
het water op gaat, verplicht een cur
sus moeten volgen. „Theorie en
praktijk. Al is het maar van een dag.
Om de basis te leren: hoe ga je om
met stroming, wind, zuiging, wat
gebeurt er in een sluis als er water
in komt en uit gaat. Dat soort din
gen."
Ook de Zeeuwse redders van de
KNRM zien de drukte op het water
met lede ogen aan. Niet voor niets
ZEEUWSE WATER
geven ze watersporters vanaf dit
jaar meer voorlichting. ,,Hoe druk
ker het wordt, hoe groter de kans
dat je niet altijd even goed rekening
met elkaar houdt", zegt Kees den
Hollander. ,,Ik woon aan het Veerse
Meer en zie ook de binnenvaart
passeren. Wat je dan ziet. Ik weet
dat het met regelmaat leidt tot ge
kromde tenen."
Is het de grootsheid van het
Zeeuwse water, of de stroming?
,,Ook. Maar het gaat ook om gebrek
aan behendigheid. Mensen die niet
vaak en goed opgeleid varen, stun
telen met het beheersen van hun
boot. Hoe minder ervaren je bent,
hoe sneller je kans loopt op rare
toestanden."
den gecontroleerd. Een groepje
werd betrapt met 70 kilogram oes
ters. De oesters zijn in beslag ge
nomen en teruggezet in het wa
ter.
Vakantie
,,Aan het begin van het seizoen
hebben we een grote actie, door
het seizoen heen gevolgd door een
aantal kleinere", zei boswachter
Van Loon. Sinds vorig jaar zijn er
veel nieuwkomers op het water.
Een verklaring daarvoor is dat
door corona meer mensen 'coro-
naveilig' vakantie in eigen land
willen houden. ,,Dit is een hele
nieuwe doelgroep van mensen die
niet altijd precies op de hoogte
zijn van de regels op het water. Die
moet je een beetje bijsturen."
De handhavers slingerden niet
iedereen meteen op de bon. Er
werd tientallen keren gewaar
schuwd voor zaken als het niet
kunnen tonen van een vaarbewij s,
niet voldoende zwemvesten aan
boord hebben en wildkamperen.
Bij de controles werden ook me
dewerkers van Omgevingsdienst
Zuid-Holland Zuid, de RUD Zee
land, Sportvisserij Zuidwest Ne
derland en de douane ingezet. Bij
de controles, die drie dagen duur
den, waren per dag 30 tot 35 hand
havers betrokken.
Stel je locatie in en ontvang het
uitgebreide weerbericht van de
gemeente waarin je je bevindt,
inclusief temperatuur, kans op regen,
hoeveelheid neerslag, wind
en luchtvochtigheid. Je ziet de
weersinformatie tot wel
14 dagen vooruit.
Nieuw
inde
PZC app
woensdag 28 juli 2021
Jaap is echt geen Fiat 500
- Jaap Faasse, schipper
Alleen al vorig jaar grepen
de 180 vrijwilligers van de
zes Zeeuwse KNRM-stations
293 keer in. Omdat het druk
ker wordt op het Zeeuwse
water en niet iedereen goed is
voorbereid, geeft de KNRM
dit jaar meer voorlichting.
„Begin in klein vaarwater en
bij rustig weer en bouw je er
varing op", adviseert Kees den
Hollander van de KNRM. ,,Dan
krijg je gevoel met de boot,
met de lengte. Met de manier
waarop die stuurt."
En als je een bootje huurt?
,,Ook een verhuurder heeft
een rol. Ik huurde zelfs on
langs een zeilbootje. De ver
huurder waarschuwde vooraf:
als het harder waait dan wind
kracht vier, verhuren we de
boot niet. En ja hoor, er stond
windkracht vijf. Het ging niet
door."
Meer tips over veilig zwem
men en varen staan op:
zeelandveilig.nl/veiligaanzee
Kijk op de site bij /video
Rijkswaterstaat houdt
controleweekend
veere
Max 197 Min tr owwpea
9 Toon weer op jouw locatie
Jocatie loe en krijg een veel
ider weerbericht (met oa
slag en wind)
20* 10° NNW2
20* 10° WZW 3
21* 13s NN0 2
22' 15*
NN0 2