i
EUWS 11
STRANDING VERTRAGING
De Ever Given komt morgen aan in
Rotterdam. Het is voor het eerst dat
het 'blokkeerschip' uit het Suezkanaal
een haven aandoet na zijn stranding.
Aan boord: duizenden containers
waarop bedrijven wachten en
25 Indiërs die niet aan wal mogen.
Ik ben blij dat de contai
ners ein-de-lijk binnen
komen." Maandenlang
heeft Ad Schoenmakers
aan z'n klanten moeten
uitleggen waar hun be
stelde kleding en matras
sen bleven. En, o ja, dat het wat duur
der kon worden. „Vanwege 16de-
eeuwse wetgeving.'' Schoenmakers is
directeur van het expeditiebedrijf Ri-
tra Cargo in de haven van Rotterdam.
Expediteurs regelen internationale
transporten. Volgens eigen zeggen is
hij 'één van de schakels in de logis
tieke keten' die ervoor zorgen dat een
bestelling van de ene kant wereld
naar de andere reist. Tot maart was de
Ever Given gewoon één van de vele
schepen uit China die lading voor
hem vervoeren.
Op zondag 7 maart vertrekt de Ever
Given uit de Zuid-Chinese haven van
Yantian. Aan boord heeft het schip
dan 25 bemanningsleden en duizen
den containers met bestemming Rot
terdam. Gewoonlijk zijn ze een
maand onderweg. Voor de Indiase
crew is de reis routine, inclusief de
passage van het Suezkanaal door
Egypte. Zoals de Ever Given zijn er
nog honderden containerreuzen die
af en aan varen tussen Europa en
China. ,,Dat land is de fabriek van de
wereld'', zegt Schoenmakers.
Met een lengte van 400 meter en
breedte van 59 meter is de Ever Given
een imposant gevaarte. Hij heeft een
capaciteit van 20.000 TEU, ofwel plek
voor 20.000 twintig voets-containers.
Voor het idee: de Titanic past er drie
keer in. De containerschepen uit Azië
behoren tot de grootste vaartuigen
ter wereld en de rederijen bouwen
met het jaar grotere die weer meer
containers kunnen meenemen. Dat
drukt de transportkosten en daarmee
de prijs van de bestellingen uit
China. Die race speelt zich buiten het
zicht van het grote publiek af. Tot
dinsdagmorgen 23 maart 2021.
Muis en mammoet
De foto van de graafmachine onder
de kolossale, vastgevaren boeg gaat
de wereld over. Een muis bij een
mammoet. Als satellietbeelden ver
schijnen van het blokkeerschip over
dwars in het Suezkanaal is het al snel
een populair internetspelletje om het
gestrande gevaarte op plattegronden
van steden te plakken; de Ever Given
op het te krappe Sint Pietersplein in
Rome, de Ever Given die net past in
het meer van het Central Park in
New York, de Ever Given klem op de
Seine in Parijs.
Schoenmakers beleeft er geen ple
zier aan. Dat een schip zich in het Su-
ezkanaal zou vastvaren, had hij nooit
kunnen bedenken. Tot zijn afgrijzen
ziet hij de file achter het schip, op de
drukste vaarroute van de wereld, snel
groeien. ,,Triest voor de winkeliers,
die het in coronatijd toch al niet ge
makkelijk hebben.''
Ritra Cargo verzorgt het transport
voor modewinkels en beddenfabri
kanten, maar er staan volgens
Schoenmakers op de Ever Given ook
containers met groente en fruit. ,,In
koelcontainers weliswaar, maar of de
inhoud nog te verkopen is, vraag ik
me af.'' Bekend is dat de Ever Given
ruim honderd containers met meu
bels van Ikea aan boord heeft, een be
stelling van 23.000 panelen voor
een Amersfoorts zonneveld, een la
ding hout, fietsen van Specialized en
ook zaken als schoolagenda's, sokken,
kokosmelk en noedels.
Eenmaal in Rotterdam mogen al
deze spullen pas naar de eigenaar als
die zich gemeld heeft voor het beta
len van de meerkosten. ,,Dat klinkt
als de omgekeerde wereld; een schip
Blokkade
was triest
voorde
winkeliers
die het in
coronatijd
toch al niet
makkelijk
hebben
heeft een ongeluk, komt veel later
aan dan gepland en de gedupeerden
moeten daarvoor betalen, maar dat is
hier wel aan de hand. Averij grosse
heet dat.'' Deze regel is honderden ja
ren geleden bedacht, legt de Ritra-di-
recteur uit, toen schippers de hache
lijke reis alleen aandurfden als de la
dingeigenaren het risico droegen. Dat
zeerecht is nog steeds van kracht.
Nog zo'n regel: de ladingeigenaren
moeten betalen, ook als zij de lading
niet meer willen hebben.
Uitleggen
Schoenmakers was de afgelopen
maanden druk met dit uitleggen aan
zijn klanten. En met hem zijn col
lega-expediteurs, zegt hij. Schoen
makers is vicevoorzitter van Fenex,
de brancheorganisatie van transport
bemiddelaars. De Ever Given mocht
pas vertrekken uit Egypte na maan
den van onderhandelen tussen de
Taiwanese rederij Evergreen en de
beheerder van het Suezkanaal én een
voorlopige betaling van 600 miljoen
dollar voor het lostrekken van het
schip en het herstel aan de vaarweg.
De gehele juridische procedure rond
de Ever Given - wat nu precies tot het
ongeluk heeft geleid, hoe groot de
schade is, wie verantwoordelijk en
wie welk bedrag moet betalen - kan
volgens Schoenmakers nog zo vijf a
tien jaar duren. ,,De meeste van onze
klanten zijn er wel voor verzekerd.''
En wie dat niet is, zal dat voortaan
doen, zegt hij. Het zal ze er volgens
hem niet van weerhouden hun spul
len uit China te blijven halen. ,,Het
klinkt misschien logisch om de pro
ductie voortaan dichterbij te doen,
maar waar denk je dat de grondstof
fen en de onderdelen vandaan moe
ten komen? Juist.''
Als het schip morgenochtend in
Rotterdam aankomt, gaat Schoenma
kers niet kijken. ,,Uiteindelijk is het
gewoon een van de schepen waar
containers voor ons op staan. Alleen
deze was wel erg lang onderweg.''
En de bemanningsleden? Daar gaat
het goed mee, laat een woordvoerder
van Bernhard Schulte Shipmanage-
ment weten. Dit bedrijf regelt de per
soneelszaken op het schip van rederij
Evergreen. Van de 25 zijn er nog 16
aan boord die er vanaf het vertrek uit
China -145 dagen geleden - bij zijn.
De rest is later in de plaats gekomen
van bemanningsleden van wie het
contract was afgelopen. De beman
ning mag in Rotterdam niet van
boord. Dat is ze niet toegestaan van
wege coronaregels.
woensdag 28 juli 2021
GO
'Blokkeerschip' Suezkanaal na
145 dagen eindelijk in Rotterdam
VcHOhEEN
Leon van Heel
Rotterdam
Dwarsligger
Ever Given
maakte lange tijd
scheepvaart door
het Suezkanaal
onmogelijk.
FOTO REUTERS
-Ad
Schoenmakers
Met graafwerk en
heel veel sleepkracht
lukte het uiteindelijk
om de Ever Given los
te trekken. foto epa
Sr- <=ÉL