i EUWS 11 STRANDING VERTRAGING De Ever Given komt morgen aan in Rotterdam. Het is voor het eerst dat het 'blokkeerschip' uit het Suezkanaal een haven aandoet na zijn stranding. Aan boord: duizenden containers waarop bedrijven wachten en 25 Indiërs die niet aan wal mogen. Ik ben blij dat de contai ners ein-de-lijk binnen komen." Maandenlang heeft Ad Schoenmakers aan z'n klanten moeten uitleggen waar hun be stelde kleding en matras sen bleven. En, o ja, dat het wat duur der kon worden. „Vanwege 16de- eeuwse wetgeving.'' Schoenmakers is directeur van het expeditiebedrijf Ri- tra Cargo in de haven van Rotterdam. Expediteurs regelen internationale transporten. Volgens eigen zeggen is hij 'één van de schakels in de logis tieke keten' die ervoor zorgen dat een bestelling van de ene kant wereld naar de andere reist. Tot maart was de Ever Given gewoon één van de vele schepen uit China die lading voor hem vervoeren. Op zondag 7 maart vertrekt de Ever Given uit de Zuid-Chinese haven van Yantian. Aan boord heeft het schip dan 25 bemanningsleden en duizen den containers met bestemming Rot terdam. Gewoonlijk zijn ze een maand onderweg. Voor de Indiase crew is de reis routine, inclusief de passage van het Suezkanaal door Egypte. Zoals de Ever Given zijn er nog honderden containerreuzen die af en aan varen tussen Europa en China. ,,Dat land is de fabriek van de wereld'', zegt Schoenmakers. Met een lengte van 400 meter en breedte van 59 meter is de Ever Given een imposant gevaarte. Hij heeft een capaciteit van 20.000 TEU, ofwel plek voor 20.000 twintig voets-containers. Voor het idee: de Titanic past er drie keer in. De containerschepen uit Azië behoren tot de grootste vaartuigen ter wereld en de rederijen bouwen met het jaar grotere die weer meer containers kunnen meenemen. Dat drukt de transportkosten en daarmee de prijs van de bestellingen uit China. Die race speelt zich buiten het zicht van het grote publiek af. Tot dinsdagmorgen 23 maart 2021. Muis en mammoet De foto van de graafmachine onder de kolossale, vastgevaren boeg gaat de wereld over. Een muis bij een mammoet. Als satellietbeelden ver schijnen van het blokkeerschip over dwars in het Suezkanaal is het al snel een populair internetspelletje om het gestrande gevaarte op plattegronden van steden te plakken; de Ever Given op het te krappe Sint Pietersplein in Rome, de Ever Given die net past in het meer van het Central Park in New York, de Ever Given klem op de Seine in Parijs. Schoenmakers beleeft er geen ple zier aan. Dat een schip zich in het Su- ezkanaal zou vastvaren, had hij nooit kunnen bedenken. Tot zijn afgrijzen ziet hij de file achter het schip, op de drukste vaarroute van de wereld, snel groeien. ,,Triest voor de winkeliers, die het in coronatijd toch al niet ge makkelijk hebben.'' Ritra Cargo verzorgt het transport voor modewinkels en beddenfabri kanten, maar er staan volgens Schoenmakers op de Ever Given ook containers met groente en fruit. ,,In koelcontainers weliswaar, maar of de inhoud nog te verkopen is, vraag ik me af.'' Bekend is dat de Ever Given ruim honderd containers met meu bels van Ikea aan boord heeft, een be stelling van 23.000 panelen voor een Amersfoorts zonneveld, een la ding hout, fietsen van Specialized en ook zaken als schoolagenda's, sokken, kokosmelk en noedels. Eenmaal in Rotterdam mogen al deze spullen pas naar de eigenaar als die zich gemeld heeft voor het beta len van de meerkosten. ,,Dat klinkt als de omgekeerde wereld; een schip Blokkade was triest voorde winkeliers die het in coronatijd toch al niet makkelijk hebben heeft een ongeluk, komt veel later aan dan gepland en de gedupeerden moeten daarvoor betalen, maar dat is hier wel aan de hand. Averij grosse heet dat.'' Deze regel is honderden ja ren geleden bedacht, legt de Ritra-di- recteur uit, toen schippers de hache lijke reis alleen aandurfden als de la dingeigenaren het risico droegen. Dat zeerecht is nog steeds van kracht. Nog zo'n regel: de ladingeigenaren moeten betalen, ook als zij de lading niet meer willen hebben. Uitleggen Schoenmakers was de afgelopen maanden druk met dit uitleggen aan zijn klanten. En met hem zijn col lega-expediteurs, zegt hij. Schoen makers is vicevoorzitter van Fenex, de brancheorganisatie van transport bemiddelaars. De Ever Given mocht pas vertrekken uit Egypte na maan den van onderhandelen tussen de Taiwanese rederij Evergreen en de beheerder van het Suezkanaal én een voorlopige betaling van 600 miljoen dollar voor het lostrekken van het schip en het herstel aan de vaarweg. De gehele juridische procedure rond de Ever Given - wat nu precies tot het ongeluk heeft geleid, hoe groot de schade is, wie verantwoordelijk en wie welk bedrag moet betalen - kan volgens Schoenmakers nog zo vijf a tien jaar duren. ,,De meeste van onze klanten zijn er wel voor verzekerd.'' En wie dat niet is, zal dat voortaan doen, zegt hij. Het zal ze er volgens hem niet van weerhouden hun spul len uit China te blijven halen. ,,Het klinkt misschien logisch om de pro ductie voortaan dichterbij te doen, maar waar denk je dat de grondstof fen en de onderdelen vandaan moe ten komen? Juist.'' Als het schip morgenochtend in Rotterdam aankomt, gaat Schoenma kers niet kijken. ,,Uiteindelijk is het gewoon een van de schepen waar containers voor ons op staan. Alleen deze was wel erg lang onderweg.'' En de bemanningsleden? Daar gaat het goed mee, laat een woordvoerder van Bernhard Schulte Shipmanage- ment weten. Dit bedrijf regelt de per soneelszaken op het schip van rederij Evergreen. Van de 25 zijn er nog 16 aan boord die er vanaf het vertrek uit China -145 dagen geleden - bij zijn. De rest is later in de plaats gekomen van bemanningsleden van wie het contract was afgelopen. De beman ning mag in Rotterdam niet van boord. Dat is ze niet toegestaan van wege coronaregels. woensdag 28 juli 2021 GO 'Blokkeerschip' Suezkanaal na 145 dagen eindelijk in Rotterdam VcHOhEEN Leon van Heel Rotterdam Dwarsligger Ever Given maakte lange tijd scheepvaart door het Suezkanaal onmogelijk. FOTO REUTERS -Ad Schoenmakers Met graafwerk en heel veel sleepkracht lukte het uiteindelijk om de Ever Given los te trekken. foto epa Sr- <=ÉL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11