EUROPA J PER TREIN
8
In het spoor van de grootste Franse zomerhit aller tijden.
Op reis met de zingende dwaas', tussen het hemelse blauw van
het Meer van Thau en het azuur van Middellandse Zee.
tegraal op de populaire naturisten-
stranden? Idem dito voor de aan
geklede strandcampings bij Vias
Plage, Portiragnes en Valras-Plage.
Het waren tot twee jaar geleden
Nederlandse enclaves. Vanuit de
trein zie je de impact van corona.
De zee aan gele nummerborden
langs de stranden is niet meer. De
kentekens zijn nu in overgrote
meerderheid wit en Frans.
De Zee. Zie de meren met die grote
natte rietstengels. Zie die witte vogels
en die roestkleurige huizen.
Precies 75 jaar zijn verstreken
sinds La Mer werd uitgebracht.
Het decor dat Trenet zo inspi
reerde, komt alleen nog in flarden
voorbij. Een verdwaalde zilverrei
ger en die roestkleurige huisjes
ontwaar je nog wel tussen de uit
gedunde wijngaarden. Al heel lang
is een deel van dit blauwe para
dijsje betegeld, zijn parkeerplaat
sen aangelegd, om met een andere
singer-songwriter te spreken. Ro
tondes te over. Ze draaien naar
camperplekken en parkeerterrei
nen voor badgasten. De grote natte
rietstengels staan aan de zeekant
vele meters hoog, een groen
scherm dat je af en toe nog een
doorkijkje gunt naar het blauwe.
Vrijduiken
Maar hoe is het nu met La Mer? In
Valras Plage wacht Brigitte Bane-
gas (55). Als er een persoon weet
hoe het met de zee en de kust gaat
dan is zij het wel. De meervoudige
Franse kampioen vrijduiken
zwemt regelmatig naar dieptes
van 50 meter (2 minuut 20 secon
den je adem inhouden). In sep
tember gaat ze naar de wereld-
Over twintig jaar
zullen ze zeggen
hoe stom dit was
net - zo wil de legende - werd ly
risch toen zijn trein tussen blauw
en nog blauwer reed. Rechts no
teerde hij de onbewolkte weer
spiegeling van het Meer van Thau,
links de azuren golven van de
Middellandse Zee. Spoor, trein en
lied zijn verbonden.
Na vertrek uit Montpellier door
kruisen we bekend terrein. Hoe
veel Nederlanders hebben er niet
gekampeerd in Sète of Agde? Hoe
veel landgenoten bakten daar in-
et digitale ver-
trekbord op sta
tion Montpellier
Saint-Roch affi
cheert bestem
mingen die eer
der zijn bezon
gen: Avignon, Narbonne, Barce
lona. Maar nu even niet. De AVE
(Spaanse hogesnelheidstrein) naar
het zuiden heeft uiteindelijk twee
uur en tien minuten vertraging.
De reden staat er bij: 'accident de
personne'. Een menselijk drama bij
Nimes leidt hier tot humeurige
vakantiegangers en daarna tot een
run op de eerste intercity's als de
dienst weer wordt hervat. De AVE
naar Barcelona pikt een half per
ron gestrande reizigers op. Het ge
reserveerde tripje in de ruime eer
ste klas wordt vechten voor je
plekje. Hoezo 1,5 meter afstand?
Het gangpad staat vol. De Spaanse
conducteur schudt het grijze
hoofd.
Nee, natuurlijk is dit niet het
moment. Maar stel, stel je zou al
die samengepakte Fransen
vragen even een stukje mee te
zingen met misschien wel dé
Franse zomerhit aller tijden;
dan kenden ze vrijwel allemaal
de tekst La Mer. Qu'on voit
danser le long desgolfes clairs...
(De zee. Die men ziet dansen
langs de heldere baaien...)
Het ultieme Franse vakantie
gevoel zit ingebakken in dit
lied dat precies op dit spoor
werd gecomponeerd - en vast
ook voor het eerst geneuried -
door Charles Trenet (1913
2001). Waar 'Le Fou Chantant'
('de zingende dwaas' (Trenets
bijnaam vanwege een eeuwige
grijns en een raar hoedje waar
mee hij optrad) driekwart
eeuw geleden op en neer dieselde
naar Parijs, glijdt nu gestroom
lijnde hightech over de rails. Tre-
Drie types
TGV-treinen
dinsdag 27 juli 2021
GO
Valras-Plage
Narbonne
De zee, die men
zag dansen
langs de
heldere baaien
Vlnr: Catherine Fradier strijdt tegen vervuiling van het Étang de Thau.
- Brigitte Banegas trekt van
leer tegen de bouwplannen
Bob van Huët
Je kunt een TGV-reis
maken naar Narbonne
vanuit Nederland.
Dat is reizen voor de lief
hebber: je moet over
stappen, in Brussel en
Valence (Zuid-Frankrijk).
De reis gaat in drie ver
schillende types uit de
zelfde familie hogesnel
heidstreinen: Thalys,
TGV SNCF en AVE (Alta
Velocidad Espanola).
Een enkeltje in de
tweede klas vanuit Ne
derland kost ongeveer
170 euro. Dit verhaal be
schrijft een deel van de
reis, tussen Montpellier
en Narbonne. Een
kaartje eersteklas kost
27,50.
Balaruc-les-Bains