EUROPA J PER TREIN 8 In het spoor van de grootste Franse zomerhit aller tijden. Op reis met de zingende dwaas', tussen het hemelse blauw van het Meer van Thau en het azuur van Middellandse Zee. tegraal op de populaire naturisten- stranden? Idem dito voor de aan geklede strandcampings bij Vias Plage, Portiragnes en Valras-Plage. Het waren tot twee jaar geleden Nederlandse enclaves. Vanuit de trein zie je de impact van corona. De zee aan gele nummerborden langs de stranden is niet meer. De kentekens zijn nu in overgrote meerderheid wit en Frans. De Zee. Zie de meren met die grote natte rietstengels. Zie die witte vogels en die roestkleurige huizen. Precies 75 jaar zijn verstreken sinds La Mer werd uitgebracht. Het decor dat Trenet zo inspi reerde, komt alleen nog in flarden voorbij. Een verdwaalde zilverrei ger en die roestkleurige huisjes ontwaar je nog wel tussen de uit gedunde wijngaarden. Al heel lang is een deel van dit blauwe para dijsje betegeld, zijn parkeerplaat sen aangelegd, om met een andere singer-songwriter te spreken. Ro tondes te over. Ze draaien naar camperplekken en parkeerterrei nen voor badgasten. De grote natte rietstengels staan aan de zeekant vele meters hoog, een groen scherm dat je af en toe nog een doorkijkje gunt naar het blauwe. Vrijduiken Maar hoe is het nu met La Mer? In Valras Plage wacht Brigitte Bane- gas (55). Als er een persoon weet hoe het met de zee en de kust gaat dan is zij het wel. De meervoudige Franse kampioen vrijduiken zwemt regelmatig naar dieptes van 50 meter (2 minuut 20 secon den je adem inhouden). In sep tember gaat ze naar de wereld- Over twintig jaar zullen ze zeggen hoe stom dit was net - zo wil de legende - werd ly risch toen zijn trein tussen blauw en nog blauwer reed. Rechts no teerde hij de onbewolkte weer spiegeling van het Meer van Thau, links de azuren golven van de Middellandse Zee. Spoor, trein en lied zijn verbonden. Na vertrek uit Montpellier door kruisen we bekend terrein. Hoe veel Nederlanders hebben er niet gekampeerd in Sète of Agde? Hoe veel landgenoten bakten daar in- et digitale ver- trekbord op sta tion Montpellier Saint-Roch affi cheert bestem mingen die eer der zijn bezon gen: Avignon, Narbonne, Barce lona. Maar nu even niet. De AVE (Spaanse hogesnelheidstrein) naar het zuiden heeft uiteindelijk twee uur en tien minuten vertraging. De reden staat er bij: 'accident de personne'. Een menselijk drama bij Nimes leidt hier tot humeurige vakantiegangers en daarna tot een run op de eerste intercity's als de dienst weer wordt hervat. De AVE naar Barcelona pikt een half per ron gestrande reizigers op. Het ge reserveerde tripje in de ruime eer ste klas wordt vechten voor je plekje. Hoezo 1,5 meter afstand? Het gangpad staat vol. De Spaanse conducteur schudt het grijze hoofd. Nee, natuurlijk is dit niet het moment. Maar stel, stel je zou al die samengepakte Fransen vragen even een stukje mee te zingen met misschien wel dé Franse zomerhit aller tijden; dan kenden ze vrijwel allemaal de tekst La Mer. Qu'on voit danser le long desgolfes clairs... (De zee. Die men ziet dansen langs de heldere baaien...) Het ultieme Franse vakantie gevoel zit ingebakken in dit lied dat precies op dit spoor werd gecomponeerd - en vast ook voor het eerst geneuried - door Charles Trenet (1913 2001). Waar 'Le Fou Chantant' ('de zingende dwaas' (Trenets bijnaam vanwege een eeuwige grijns en een raar hoedje waar mee hij optrad) driekwart eeuw geleden op en neer dieselde naar Parijs, glijdt nu gestroom lijnde hightech over de rails. Tre- Drie types TGV-treinen dinsdag 27 juli 2021 GO Valras-Plage Narbonne De zee, die men zag dansen langs de heldere baaien Vlnr: Catherine Fradier strijdt tegen vervuiling van het Étang de Thau. - Brigitte Banegas trekt van leer tegen de bouwplannen Bob van Huët Je kunt een TGV-reis maken naar Narbonne vanuit Nederland. Dat is reizen voor de lief hebber: je moet over stappen, in Brussel en Valence (Zuid-Frankrijk). De reis gaat in drie ver schillende types uit de zelfde familie hogesnel heidstreinen: Thalys, TGV SNCF en AVE (Alta Velocidad Espanola). Een enkeltje in de tweede klas vanuit Ne derland kost ongeveer 170 euro. Dit verhaal be schrijft een deel van de reis, tussen Montpellier en Narbonne. Een kaartje eersteklas kost 27,50. Balaruc-les-Bains

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8