Pas op als deltavariant incheckt 5 heeft intern gezegd dat het theore tisch mogelijk is om zelfs twaalf da gen na de besmetting nog positief te testen. Los van dat doemscenario is het zo mogelijk nog erger om te wor den bestempeld als 'close contact'. Dan wachten - afhankelijk van de besmettingsgraad van de besmette persoon - tot veertien dagen quaran taine. Pechvogels mogen dan pas te rugvliegen als de Spelen allang afge sloten zijn. Charter Of er echt fouten zijn gemaakt, moet blijken. Je zou kunnen denken datje atleten uit de diverse spor ten geclusterd in een vlieg tuig zou moeten plaatsen in plaats van lukraak. KLM zegt in een reactie dat er 'uitge breid contact' was met NOC*NSF met betrekking tot vervoer van TeamNL. Een woordvoerder: „De groep is zoveel mogelijk bij elkaar ge zet met de kennis dat de TeamNL passagiers in drie secties (Economy Class, Eco nomy Comfort Class en Busi ness Class) verspreid zaten. Waar dat mogelijk was, zijn ook de middenstoelen vrijge laten." Als de sportbond had willen uitsluiten dat er ook niet-sporters aan boord zaten, was een speciaal chartervliegtuig misschien een beter idee geweest. KLM voert nou een maal lijnvluchten uit (volgens zijn eigen richtlijnen), en daar mag ieder een een kaartje voor kopen. Ook zo'n charter biedt overigens geen garanties. In Tsjechië loopt al dagen een nationaal debat over een speciaal geregeld toestel voor een groot deel van hun olympische selec tie. Een teamarts die waarschijnlijk niet was gevaccineerd, maar ver trouwde op mondwater als anticoro- namiddel, heeft mogelijk diverse at leten besmet, zo luidt daar al dagen de coverstory. Of neem de Britten. Van de 889 atleten in Tokio is er niet één positief. Daar zijn ze best een beetje trots op. Ze vlogen net als de Nederlanders ook met 'gewone men sen' naar Japan. De beelden die doorsijpelen van de coronahotels maken angstig. Als een melaatse werd tennisser Rojer gister ochtend afgevoerd van zijn apparte ment naar het speciale coronahotel. Alle tennissers zwaaiden hun ge liefde vriend uit, niemand hield het droog. Er wachten Rojer tien lange dagen op een piepklein kamertje, zonder enige luxe en bezoek. Het ver driet verdrinken met een biertje zit er zelfs niet in, voedselpakketten worden eerst doorzocht. Uit de spea kers in het plafond klinkt meerdere keren per dag een stem die oproept een gezondheidscheck te doen. Voor Rojer, Candy Jacobs, Reshmie Oog- ink, Finn Florijn, Josy Verdonkschot en de anonieme begeleider uit de roeiploeg heeft NOC*NSF een psy choloog paraat. Tijdens het schrijven van dit ver haal druppelen negatieve testuitsla gen van de verslaggevers binnen. Een gelijktijdige zucht van opluchting, weer een paar dagen geen stress. Al zegt dat ook niet alles. Candy Ja cobs, de positief geteste skateboard ster, zat tussen Keet Oldenbeuving en Roos Zwetsloot. Met z'n drieën op een rijtje. Die twee bleven negatief, net als coach Sjoerd Vlemings en de teammanager, die beiden weer één rij voor de uiteindelijk positief ge teste taekwondoka Oogink zaten. Wat de skatecoach zich afvraagt: werkt de mondkap nou echt zo goed? Of is wel of geen besmetting ook ge woon een soort Russisch roulette? Navraag bij KLM leert dat het per soneel aan boord van te voren niet is getest. Dat hoeft niet volgens de richtlijnen van zowel de Nederlandse als de Japanse overheid, stelt een woordvoerder. Een temperatuur- check is voor de Japanse overheid voldoende, mits de KLM-crew in het Aziatische land in het hotel blijft en binnen 72 uur weer naar Nederland vertrekt. Bij de sporters leeft de vrees dat het juist een van de stewardessen is ge weest die het virus bij zich droeg. Vlak voor de landing deelt het cabi nepersoneel nog handgeschreven an sichtkaarten uit aan alle atleten. Er zijn Japanse gelukskittens opgeplakt. Wie weet wat ze nog meer overbren gen? Of verspreiden virusdeeltjes zich toch via de klink van het toilet? NOC*NSF heeft de vlucht al dagen 'onder de loep', maar wil er voorlopig niets over zeggen. Een paar dagen ge leden meldde de sportkoepel dat het aantal besmettingen een week na de vlucht zou afnemen. Dat bleek helaas veel te voorbarig. De angst zit er ruim een week na de landing nog altijd goed in bij de Nederlandse equipe, die voor '99 pro cent is gevaccineerd'. In plaats van de medaillespiegel voeren 'we' het coro naklassement aan. Iemand uit de ploeg spreekt van een verschrikke lijke nachtmerrie. Een ander zegt met de bibbers naar elk nieuw test resultaat toe te leven. Een teamarts AAN BOORD »De luchtvaart stelt dat het risico op besmetting laag is dinsdag 27 juli 2021 GO M Hockeyers Jip Janssen, Jonas de Geus en Joep de Mol aan boord van vlucht KL681. Onder: de tennisploeg, met Jean-Julien Rojer. fotos instagram JIP JANSSEN, INSTAGRAM JULIEN ROJER Vliegen wordt gezien als re latief 'coronaveilig', maar de deltavariant zorgt ook in de lucht voor grotere ri sico's. Met superspreaders aan boord verveelvoudigt de kans op besmetting. Sander van Mersbergen Schiphol Weten we zeker dat de be smettingen die nu aange toond zijn te herleiden zijn tot de coronavlucht? De eerste positieve test van tennisser Jean-Julien Rojer werd zondag afgenomen. Dat was acht dagen na de inmid dels beruchte vlucht en kan daar een direct gevolg van zijn. Gemiddeld houden we tenschappers een periode van vijf tot zeven dagen na besmetting aan waarin de test het vaakst positief uit slaat, maar langer kan ook. Uit een recente Chinese stu die blijkt overigens dat men sen die besmet zijn met de deltavariant gemiddeld al 3,7 dagen na besmetting voor het eerst positief testen. De be smetting van Rojer zou van na de landing kunnen dateren. Hoe veilig is vliegen, coro- natechnisch? De luchtvaart stelt dat het ri sico op besmetting laag is. Door de luchtcirculatie in vliegtuigen wordt de lucht af gezogen en met speciale fil ters van zoveel mogelijk virus- deeltjes ontdaan. Veel weten schappers gaan ervan uit dat als er besmettingen aan boord zijn, dat dat vooral via grote druppels en direct con tact is, en niet zozeer door vi rusverspreiding via de lucht ('aerosolenoverdracht'). In een recent onderzoek trok ken het RIVM en het Neder lands Lucht- en Ruimtevaart centrum (NLR) de conclusie dat als iemand met corona aan boord gaat, mensen op de zeven rijen rond deze per soon een 'laag risico' lopen op infectie via de lucht. Blijft dit overeind met de deltavariant? De deltavariant lijkt ook de kans op besmettingen aan boord van vliegtuigen te ver hogen. ,,Mensen met deze mutant lijken veel meer virus deeltjes bij zich te dragen'', zegt RIVM-onderzoeker Erwin Duizer. ,,In ons onderzoek zie je dat het risico op besmet ting sterk toeneemt als er een superspreader aan boord zit.'' Recent Chinees onderzoek suggereert dat mensen met de deltavariant duizend keer zoveel virusdeeltjes bij zich dragen. In de RIVM-simulaties is een superspreader iemand die driehonderd keer zoveel virusdeeltjes uitscheidt. De kans op een besmetting werd in het onderzoek vijf tot acht keer zo groot met een super- spreader aan boord, stelt Dui- zer. Ook verhoogt een lange vlucht (Amsterdam-Tokio duurt 11 uur) de kans op ver spreiding via aerosolen. Duizer merkt wel op dat de kans op besmetting via aero- solen, zelfs met supersprea- ders aan boord, nog steeds relatief laag is. Met zijn allen naar het vlieg tuigtoilet: speelt dat nog een rol? Volgens de officiële richtlijnen is de kans klein dat het coro navirus zich verspreidt via op pervlakten. OMT-lid Jan Kluytmans houdt een slag om de arm. ,,Als een besmettelijk persoon in een vliegtuig naar de wc gaat, de deurknop aan raakt en jij gaat meteen daarna en zit aan je gezicht, durf ik niet uit te sluiten dat je besmet raakt.'' Uitzoomend naar het totaal plaatje - een mega-evene- ment in coronatijd - is het vol gens Kluytmans onvermijdelijk dat je positieve gevallen krijgt. ,,Je zit met een pandemie die wereldwijd niet onder con trole is, en met mensen die besmettelijk kunnen zijn zon der dat ze ziekteverschijnse len hebben. Het is haast on doenlijk om dat waterdicht te houden."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 5