7
dinsdag 27 juli 2021
ten. Nederlanders, Filipijnen, Oost
Europeanen, een brede groep, de
voertaal is dan Engels."
De Svanen kan dit jaar zijn 30e ver
jaardag vieren, in 1991 ging het schip
te water, het is gebouwd voor Ballast
Nedam. Eerst is met de Svanen ge
werkt aan de Grote Beltverbinding,
een enorme hangbrug in Denemar
ken. Een volgende klus was de Con
federation Bridge in Canada en
daarna de Sontbrug tussen Kopenha
gen en Malmö.
De laatste 15 jaar is de Svanen een
schip waarmee windparken op zee
worden gebouwd. In november 2014
nam Van Oord de offshore-divisie
van Ballast Nedam over en kreeg
daarmee ook de Svanen in de vloot.
Erwin ging kort daarna meewerken
op het schip.
Oosterscheldekering
,,Voor een scheepswerktuigkundige
als ik, is dit een geweldig schip", zegt
Erwin. ,,De oudste onderdelen van
de Svanen zijn de motoren en hijslie
ren die nog van hefschip Ostrea afko
men. Dat schip werkte in de jaren '80
mee aan de bouw van de Ooster-
scheldekering."
Nauwkeurig
Door de jaren kreeg de Svanen er al
lerlei apparatuur bij, onder meer voor
exacte plaatsbepaling. ,,Stel je voor,
dit schip is 103 meter hoog en onge
veer even lang, de breedte is 72 meter,
maar we hebben apparatuur aan
boord waarmee we tot op 10 centi
meter exact een locatie kunnen bepa
len." Die nauwkeurigheid is extra be
langrijk voor aanleg van windmolen
parken op zee. De plek, de onderlinge
afstand van de turbines en de oriën
tatie zijn erg belangrijk. Met acht an
kers wordt het schip dan helemaal op
de positie gebracht.
,,Ik blijf studeren, we hebben door
lopend cursussen. We hebben stapels
instructieboeken van steeds nieuwe
apparatuur. Bijblijven is belangrijk.
De oudste
onderdelen
van de Svanen
zijn de
motoren en de
hijslieren die
nog van
hefschip
Ostrea
afkomen
- Erwin de Bree
Er komen ook nieuwe werkzaamhe
den bij op en rond het schip.
,,We nemen tegenwoordig mammal
watchers mee als we gaan heien op
zee", vertelt Erwin. ,,Onze opdracht
gevers willen niet dat we zeezoogdie
ren afschrikken met het geluid dat
we maken bij het installeren van de
fundaties."
Zeehondjes
De Svanen moet 20 minuten vóórdat
ze gaan heien gaan 'pingen'. Door
onderwater hoge geluiden te maken
gaan dieren als zeehondjes en dolfij
nen weg. Als de mammal watchers
nog dieren zien, wachten we weer 20
minuten met verder gaan. ,,We wer
ken ook met een noise mitigation sys
teem, een omhulsel rond de paal dat
geluid onder water dempt."
Verder legt een schip rondom de
Svanen twee verzwaarde luchtslan-
gen op de zeebodem. Daarmee wordt
een scherm van luchtbellen geblazen
rond de locatie waar de fundaties
worden geplaatst. Ook dat is bedoeld
om geluid te dempen.
Aan boord zijn niet alleen slaap-
en werkvertrekken, een woonkamer
en een restaurant. Er is ook een gym
met loopbanden en fietsen en een
krachthonk. ,,Door al het trappenlo
pen naar de verschillende onderde
len van het schip, kom ik aan mijn
beweging", vertelt Erwin. Sinds een
aantal jaar is er wel een liftje dat je
kunt nemen als je helemaal boven
moet zijn.
Afscheid
Bij een volgende klus van de Svanen
gaat Erwin waarschijnlijk zelf niet
meer mee. ,,Ik ga door naar een vol
gend project in Roemenië. Daar mag
ik meewerken aan een nieuw schip
dat elektriciteitskabels gaat leggen."
Om de 5, 6 jaar weer een heel andere
klus doen met nieuwe collega's is op
zich ook goed, vindt Erwin. Maar
het lijkt erop dat hij de Svanen toch
ook een beetje zal missen.
GO