7 dinsdag 27 juli 2021 ten. Nederlanders, Filipijnen, Oost Europeanen, een brede groep, de voertaal is dan Engels." De Svanen kan dit jaar zijn 30e ver jaardag vieren, in 1991 ging het schip te water, het is gebouwd voor Ballast Nedam. Eerst is met de Svanen ge werkt aan de Grote Beltverbinding, een enorme hangbrug in Denemar ken. Een volgende klus was de Con federation Bridge in Canada en daarna de Sontbrug tussen Kopenha gen en Malmö. De laatste 15 jaar is de Svanen een schip waarmee windparken op zee worden gebouwd. In november 2014 nam Van Oord de offshore-divisie van Ballast Nedam over en kreeg daarmee ook de Svanen in de vloot. Erwin ging kort daarna meewerken op het schip. Oosterscheldekering ,,Voor een scheepswerktuigkundige als ik, is dit een geweldig schip", zegt Erwin. ,,De oudste onderdelen van de Svanen zijn de motoren en hijslie ren die nog van hefschip Ostrea afko men. Dat schip werkte in de jaren '80 mee aan de bouw van de Ooster- scheldekering." Nauwkeurig Door de jaren kreeg de Svanen er al lerlei apparatuur bij, onder meer voor exacte plaatsbepaling. ,,Stel je voor, dit schip is 103 meter hoog en onge veer even lang, de breedte is 72 meter, maar we hebben apparatuur aan boord waarmee we tot op 10 centi meter exact een locatie kunnen bepa len." Die nauwkeurigheid is extra be langrijk voor aanleg van windmolen parken op zee. De plek, de onderlinge afstand van de turbines en de oriën tatie zijn erg belangrijk. Met acht an kers wordt het schip dan helemaal op de positie gebracht. ,,Ik blijf studeren, we hebben door lopend cursussen. We hebben stapels instructieboeken van steeds nieuwe apparatuur. Bijblijven is belangrijk. De oudste onderdelen van de Svanen zijn de motoren en de hijslieren die nog van hefschip Ostrea afkomen - Erwin de Bree Er komen ook nieuwe werkzaamhe den bij op en rond het schip. ,,We nemen tegenwoordig mammal watchers mee als we gaan heien op zee", vertelt Erwin. ,,Onze opdracht gevers willen niet dat we zeezoogdie ren afschrikken met het geluid dat we maken bij het installeren van de fundaties." Zeehondjes De Svanen moet 20 minuten vóórdat ze gaan heien gaan 'pingen'. Door onderwater hoge geluiden te maken gaan dieren als zeehondjes en dolfij nen weg. Als de mammal watchers nog dieren zien, wachten we weer 20 minuten met verder gaan. ,,We wer ken ook met een noise mitigation sys teem, een omhulsel rond de paal dat geluid onder water dempt." Verder legt een schip rondom de Svanen twee verzwaarde luchtslan- gen op de zeebodem. Daarmee wordt een scherm van luchtbellen geblazen rond de locatie waar de fundaties worden geplaatst. Ook dat is bedoeld om geluid te dempen. Aan boord zijn niet alleen slaap- en werkvertrekken, een woonkamer en een restaurant. Er is ook een gym met loopbanden en fietsen en een krachthonk. ,,Door al het trappenlo pen naar de verschillende onderde len van het schip, kom ik aan mijn beweging", vertelt Erwin. Sinds een aantal jaar is er wel een liftje dat je kunt nemen als je helemaal boven moet zijn. Afscheid Bij een volgende klus van de Svanen gaat Erwin waarschijnlijk zelf niet meer mee. ,,Ik ga door naar een vol gend project in Roemenië. Daar mag ik meewerken aan een nieuw schip dat elektriciteitskabels gaat leggen." Om de 5, 6 jaar weer een heel andere klus doen met nieuwe collega's is op zich ook goed, vindt Erwin. Maar het lijkt erop dat hij de Svanen toch ook een beetje zal missen. GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 35