©NDERNEMER Podcast Geef je omzet een boost! 'Onze jongeren denken mee over reclamecampagnes' van de week Hoe EARTH Water na B2B-markt ook retail verovert deondernemer.nl Na zijn middelbareschooltijd leest een scholier geen Scholieren.com meer. Zonde, dacht directeur en oprichter Jon Geerars, die zijn trouwe bezoekers jaarlijks zag vertrekken. „Met Studenten.com neem ik mijn doelgroep nog minimaal vier jaar met me mee." Scholieren.com bestaat sinds 1998. Toen richtte Geerars, de 'opperscholier', zijn platform op. „Het laatste jaar van de middel bare school was ik een beetje een nerd. Voor mijn plezier verzamelde ik handige huiswerkcontent. Het leek me wel wat als dat op één centrale plek zou staan. Internet was in opkomst, dus ik ging met boekverslagen op diskettes aan de slag. Dat werd Scholieren.com." Ruim 23 jaar later trekt dit platform maande lijks twee miljoen unieke bezoekers. Met een naamsbekendheid van 85 procent onder Nederlandse en 78 procent onder Vlaamse schoolgangers is het een begrip in het voortgezet onderwijs. Podcast voor studenten Tot 2010 groeide Scholieren.com het hardst. Dat hing volgens Geerars samen met de digitalisering van het onderwijs. „Vandaag de dag zijn we stabiel. We zijn bekend onder scholieren en nog meer groei is nauwelijks mogelijk. Dat bete kent: tijd voor een nieuwe uitdaging!" Het idee voor Studenten.com lag al een tijdje op de plank. De domeinnaam was gekocht, maar een goede insteek ont brak. Tot vorig jaar, vertelt Geerars. „In coronatijd kwam één van onze redactie leden met een idee. 'Wat nu als we eens een podcast maken over het studenten leven?' Die bestond nog niet." Het bleek een enorm succes. Na 150.000 streams wist Geerars dat ze iets te pakken had den. „Studentenverhalen voor én door studenten, dat werd de insteek." Dankzij Studenten.com is er weer een flinke groeicurve, zegt algemeen directeur Roos Smetsers. „We bereikten al enorm veel eindexamenkandidaten. Na één jaar veranderen zij automatisch in onze nieuwe doelgroep 'student'. Dit betekent dat wij scholieren in hun eindexamen- jaar kennis kunnen laten maken met ons tweede platform. Daar gaan we dit jaar voor het eerst mee experimente ren." Ook binnen de redactie profiteert Smetsers van de natuurlijke overgang van scholier naar student. „We nemen de vorige generatie medewerkers mee naar ons nieuwe platform." Eigen creatief bureau In coronatijd ontstond er nóg een goed idee: Lichting.nu. Een nieuwe generatie creatief talent, zegt Smetsers. „Adver teerders vroegen onze redactie steeds vaker mee te denken over campagnes. Op den duur dachten we: misschien moeten we daar wat mee. Zo zijn we ons eigen creatief bureau voor jongeren campagnes gestart, met jongeren tussen de 17 en 23 jaar." Dat bureau loopt boven verwachting goed, zegt Smetsers. „In slechts een paar maanden tijd staat er al een flink aantal grote campagnes op onze naam. Zo werken we onder meer met Vattenfall, Rijksmuseum en de ministeries van VWS en Defensie." You'll Never Drink Alone Jon Geerars (Scholieren.com) lanceert tweede website: studenten.com ©NDERNEMER unieke KOSTELOZE Masterclass JE OMZET LATEN STIJGEN MET MINIMAAL 20%? Dat begint met het vergroten van je kennis, het ontwikkelen van je skills en het bouwen aan een optimale salesroutine bij jezelf én je salesteam. In een kosteloze online masterclass leer je wat je moet doen om het onderscheidend vermogen van je organisatie te verbeteren. Schrijf je in voor de kosteloze online masterclass via deondernemer.nl/sba of scan de QR-code P ELKE MAAND EEN SESSIE 'Wij nemen vorige generatie mee naar nieuw platform' volg ons op nffloo1 De Zo Genaamde Podcast FLORIS HÜLSMANN Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om deze specifieke aflevering van De Zo Genaamde Podcast te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/podcast Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. Alle nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar dat heel hard nodig is. Ook is het merk inmiddels totaal plasticvrij en wordt de supermarkt veroverd. Hoog tijd dus voor merknaamexpert Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast. De basis van het idee én de naam haalde zakenpartner De Nekker (toen nog werkzaam voor Heineken) uit Canada, waar een gelijk namig project al langere tijd succesvol is. Witteveen wilde geen ambassadeur worden, maar echt samen in het bedrijf stappen en er een succesverhaal van maken. Zo geschiedde. Bijzonder: onder het motto 'You'll never drink alone' (je haalt de Rotterdammer nimmer uit de ondernemer) doneert EARTH Water de ge hele nettowinst aan waterprojecten in landen als Kenia en Kameroen. „Inmiddels hebben we sinds de vijftien jaar dat we bestaan al anderhalf miljoen euro kunnen doneren." De volgende stap is het supermarktschap. Daar goed opvallen doet EARTH Water in ieder geval met zijn ken merkende kartonnen verpakkingen. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19