Aan de start voor een werelduurrecord
Pakt Zeeland Voordeel nadelig uit?
Provincie start onderzoek naar nieuw betaalsysteem voor busreizigers
Kruiskruid is bijna
niet uit te roeien
Plant is belangrijk, maar
vergiftigt paarden en koeien
Houten wielen, stalen banden en een zadel met paardenhaar: de Macmillanfiets uit 1839 is nou niet bepaald de meest comfortabele
tweewieler. Voor Arie Liefhebber ging het gistermiddag echter niet om comfort, maar om snelheid. Op zijn historische fiets verbrak hij het
werelduurrecord over het traject Sluis-Damme-Sluis. Bij het passeren van het uur wist Liefhebber al min of meer dat hij geslaagd was. ,,Ik
denk dat ik het gehaald heb'', zuchtte hij afgepeigerd. Hij kwam driehonderd meter verder dan zijn voorganger Toon Duyck uit Brugge in
2019: 14,1 kilometer. foto anne hana
Het systeem werd op 2 mei dit jaar
ingevoerd. Wie vaak de bus neemt
ofver reist, is met Zeeland Voordeel
goedkoper uit. Daarnaast is Zeeland
Voordeel een flexibeler systeem.
Het zou tegemoetkomen aan de
wisselende vervoerbehoeften van
scholieren, door stages bijvoor
beeld. Het vroegere 'sterabonne
ment' kan niet meer worden afge
sloten: daarbij kon binnen een be
paalde straal vrij gereisd worden.
Met Zeeland Voordeel betaalt de
reiziger een variabel bedrag per ki
lometer. Hoe meer kilometers, hoe
lager het bedrag per kilometer (met
een maximum van 130 euro per
maand, en scholieren 117 euro per
maand). Het kilometertarief werd
voor de eerste kilometers wel direct
zo'n dertig procent hoger dan in het
oude systeem.
Reizigersvereniging Rover Zee
land liet in januari al weten dat het
systeem nadelig zou zijn voor maar
liefst tweederde van de Zeeuwse
buspassagiers: de mensen die al
leen zo nu en dan de bus pakken.
Zij zijn met het nieuwe systeem per
kilometer ongeveer dertig procent
duurder uit. Rover Zeeland sprak de
vrees uit, dat deze groep eerder voor
Mensen gaan niet
zomaar een beetje
meer reizen omdat ze
dan minder betalen
alternatief vervoer zou kiezen. Zee
land Voordeel was juist in het leven
geroepen om mensen te stimuleren
vaker de bus te pakken. Rover wees
erop dat de incidentele reiziger niet
altijd afhankelijk is van het open
baar vervoer en door het duurdere
prijskaartje eerder de bus uit ge
jaagd wordt of ongewild thuisblijft.
Het systeem zou bovendien ook
ongunstig kunnen uitpakken voor
scholieren die vaak de bus pakken,
stelde de reizigersvereniging. Een
scholier die vijf keer per week van
Westkapelle via Zoutelande naar
Middelburg reist, zou per maand 48
procent duurder uit zijn (28,21
euro).
Gelijk krijgen
De provincie wilde het nieuwe sys
teem in het najaar evalueren, maar
haalt dat nu naar voren. Gerda
Spaander van Rover Zeeland is aan
genaam verrast over het aangekon
digde onderzoek. ,,In Zuid-Tirol
pakte een vergelijkbaar reisproduct
wel goed uit, maar we waren er niet
gerust op dat het hier ook zo gun
stig zou zijn. Het idee was: als het
voordeliger is om meer kilometers
te maken, gaan mensen vaker of
verder met de bus reizen. Maar
mensen gaan niet zomaar een
beetje meer reizen omdat ze dan
minder betalen. Toen Zeeland
Voordeel in voorbereiding was heb
ben we vanuit Rover al de nodige
aanmerkingen gemaakt. Het lijkt
erop dat wij nu een beetje gelijk
krijgen. Toch verrassend dat GS nu
tot deze conclusie is gekomen, want
eerst dachten ze toch dat het wel
zou loslopen."
GS laten weten dat - als de con
clusies daartoe aanleiding geven -
maatregelen worden genomen.
It
I maandag 26 juli 2021
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND4
Welke gevolgen heeft het
nieuwe reissysteem Zeeland
Voordeel nu eigenlijk voor bus
reizigers? Hoeveel reizigers zijn
goedkoper of juist duurder uit?
Gedeputeerde Staten laten dat
versneld onderzoeken, vanwege
signalen dat reizen voor veel
mensen 'significant duurder' is
geworden.
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
-Gerda Spaander, Rover Zeeland