Aan de start voor een werelduurrecord Pakt Zeeland Voordeel nadelig uit? Provincie start onderzoek naar nieuw betaalsysteem voor busreizigers Kruiskruid is bijna niet uit te roeien Plant is belangrijk, maar vergiftigt paarden en koeien Houten wielen, stalen banden en een zadel met paardenhaar: de Macmillanfiets uit 1839 is nou niet bepaald de meest comfortabele tweewieler. Voor Arie Liefhebber ging het gistermiddag echter niet om comfort, maar om snelheid. Op zijn historische fiets verbrak hij het werelduurrecord over het traject Sluis-Damme-Sluis. Bij het passeren van het uur wist Liefhebber al min of meer dat hij geslaagd was. ,,Ik denk dat ik het gehaald heb'', zuchtte hij afgepeigerd. Hij kwam driehonderd meter verder dan zijn voorganger Toon Duyck uit Brugge in 2019: 14,1 kilometer. foto anne hana Het systeem werd op 2 mei dit jaar ingevoerd. Wie vaak de bus neemt ofver reist, is met Zeeland Voordeel goedkoper uit. Daarnaast is Zeeland Voordeel een flexibeler systeem. Het zou tegemoetkomen aan de wisselende vervoerbehoeften van scholieren, door stages bijvoor beeld. Het vroegere 'sterabonne ment' kan niet meer worden afge sloten: daarbij kon binnen een be paalde straal vrij gereisd worden. Met Zeeland Voordeel betaalt de reiziger een variabel bedrag per ki lometer. Hoe meer kilometers, hoe lager het bedrag per kilometer (met een maximum van 130 euro per maand, en scholieren 117 euro per maand). Het kilometertarief werd voor de eerste kilometers wel direct zo'n dertig procent hoger dan in het oude systeem. Reizigersvereniging Rover Zee land liet in januari al weten dat het systeem nadelig zou zijn voor maar liefst tweederde van de Zeeuwse buspassagiers: de mensen die al leen zo nu en dan de bus pakken. Zij zijn met het nieuwe systeem per kilometer ongeveer dertig procent duurder uit. Rover Zeeland sprak de vrees uit, dat deze groep eerder voor Mensen gaan niet zomaar een beetje meer reizen omdat ze dan minder betalen alternatief vervoer zou kiezen. Zee land Voordeel was juist in het leven geroepen om mensen te stimuleren vaker de bus te pakken. Rover wees erop dat de incidentele reiziger niet altijd afhankelijk is van het open baar vervoer en door het duurdere prijskaartje eerder de bus uit ge jaagd wordt of ongewild thuisblijft. Het systeem zou bovendien ook ongunstig kunnen uitpakken voor scholieren die vaak de bus pakken, stelde de reizigersvereniging. Een scholier die vijf keer per week van Westkapelle via Zoutelande naar Middelburg reist, zou per maand 48 procent duurder uit zijn (28,21 euro). Gelijk krijgen De provincie wilde het nieuwe sys teem in het najaar evalueren, maar haalt dat nu naar voren. Gerda Spaander van Rover Zeeland is aan genaam verrast over het aangekon digde onderzoek. ,,In Zuid-Tirol pakte een vergelijkbaar reisproduct wel goed uit, maar we waren er niet gerust op dat het hier ook zo gun stig zou zijn. Het idee was: als het voordeliger is om meer kilometers te maken, gaan mensen vaker of verder met de bus reizen. Maar mensen gaan niet zomaar een beetje meer reizen omdat ze dan minder betalen. Toen Zeeland Voordeel in voorbereiding was heb ben we vanuit Rover al de nodige aanmerkingen gemaakt. Het lijkt erop dat wij nu een beetje gelijk krijgen. Toch verrassend dat GS nu tot deze conclusie is gekomen, want eerst dachten ze toch dat het wel zou loslopen." GS laten weten dat - als de con clusies daartoe aanleiding geven - maatregelen worden genomen. It I maandag 26 juli 2021 I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND4 Welke gevolgen heeft het nieuwe reissysteem Zeeland Voordeel nu eigenlijk voor bus reizigers? Hoeveel reizigers zijn goedkoper of juist duurder uit? Gedeputeerde Staten laten dat versneld onderzoeken, vanwege signalen dat reizen voor veel mensen 'significant duurder' is geworden. Ondine van der Vleuten Vlissingen -Gerda Spaander, Rover Zeeland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21