Religie zonder navigatiesysteem 10 ZEELAND EXPOSITIE VIERVAART JAN ERIC VISSER EN SUZETTE BOUSEMA OVERTUIGEN Monnikenwerk Je als kunstenaar verhouden tot de essentie van het bestaan én tot die van de kunst zelf. Die insteek zie je steeds vaker. Maar Jan Eric Visser is er al decennia mee bezig. is veelal een product dat in zijn ontstaan en verwerking haaks staat op wat ecologisch verant woord is. Elk beeld van Visser is visueel interessant door vorm, ver houding, materiaalbehandeling en kleur. En tegelijkertijd is elk beeld een aanklacht tegen de vervuiling die de wortels van de levenscyclus aantast. Het is alsof Visser vormen die je in de natuur zou kunnen aantreffen vertaalt naar sculpturen die nooit meer zullen op gaan in die cyclus. Visser noemde zijn tentoonstelling Plastikos en ver bindt daarmee het gebruikte ma teriaal met het Griekse woord voor sculptuur. Plastic afval uit zee Curator Iris Cornelis vond in Fu ture Relics van Suzette Bousema (Den Haag, 1995) een uitstekende pendant. Bouwsema maakte blauwdrukken van plastic afval uit de zee. Op met lichtgevoelig mate riaal bewerkt papier legt zij een stukje plastic, een rietje of een stuk 'touw' en belicht dat net zo lang tot het beeld als een lichte vlek op een blauwe achtergrond verschijnt. Zo roept ze meteen de habitat van deze nieuwe oceaan bewoners op, naast de idee dat plastic afval steeds meer de plaats inneemt van de levensvormen die nu nog onder water bestaan. Op het eerste gezicht zien de zwe vende objecten er mooi uit, maar als je het verschil beseft met le vende organismen dan krijgen de blauwdrukken een andere lading. Dat het een vrouw was, Anna At kins, die in 1843 deze techniek voor het eerst in een fotoboek toe paste is een bijzondere bijkom stigheid. Naast werk van Visser en Bousema is een ook een kleine ex positie Souvenir met prachtig werk van Annemarie van Sprang, Nanda Runge en Edith Meijering die korte tijd op de Viervaart verble ven. Een aanrader. Terwijl het wassende water het land van Maas en Waal kleineert, gebeurt het on derweg van fietsknooppunt 81 naar 57. Rechtdoor op het pad wandelen mensen, er staat geen routeaanwijzing en wij gaan links, de Ubbergse Holleweg in. Tussen Nijmegen en Berg en Dal dende ren we op de tandem naar bene den. 'Fietsers afstappen' staat er nog, 'helling 10%', maar mijn man racet door en om dan zelf af te stappen Heelhuids op de Rijksstraatweg zijn we het roerend eens dat het een bijzondere route was. Maar er staat geen bordje richting knoop punt 57. Op mijn mobieltje zien we dat we afdaling niet hadden moeten nemen. Op een tandem ga je naar beneden wel twee keer zo snel als op een gewone fiets, maar naar boven is dat een ander ver haal. Iets verderop lijkt op de kaart de stijging iets minder steil. We fietsen een stukje langs de Rijks straatweg en kijken naar de prach tige buitens. De huizen, de oude beuken, zó anders dan Zeeland. Berg en Dal bereiken we natuur lijk zo ook, puffend en met rode koppen. Op de camping aan de Zeven- heuvelenweg is het wat drukker ge worden en er verschijnen aan ten ten groene vlaggen met een oranje kruis. Vierdaagsevlaggen, googel ik. ,,Maar die is toch helemaal niet?", verbaas ik me. Ik ontdek de Alter natieve Vierdaagse waarbij wie wil vier dagen op zelfgekozen locaties wandelkilometers mag maken. En dat kan gewoontegetrouw rond Nijmegen zijn. Een app op de tele foon registreert de prestaties. Te vreden over mijn ontdekkingen en gaar van het fietsen, soes ik weg. In halfslaap mijmer ik over zo'n massaal wandelevenement, strak georganiseerd met gebaande pa den, vaste routes. Blaren, spierpijn, EHBO-posten. Mijn gedachten dwalen. Dwalen, dat is het mooi ste. Een idee hebben van een be stemming, wel zien of je er komt De juiste weg ,,Dat is echt vakantie, vind je niet? Wat vandaag gebeurde", opper ik 's avonds bij de afwas. ,,Reizen is iets anders dan rechtstreeks van A naar B rijden. Zonder navigatie systeem was vakantie toch ook veel leuker?" We herinneren ons het gekissebis van toen we kind waren, in de auto onderweg door Frankrijk. Moeders met een kaart op schoot, vaders achter het stuur. ,,Het is toch net als met gelovi gen?" Ik negeer de zucht naast me. ,,Je hebt in elke religie geloofsrich tingen waar de routes strak vast liggen, afwijkingen worden opge merkt en becommentarieerd met 'keer om indien mogelijk'. Met be wakers van de juiste weg en hulp posten van naastenliefde. Volgens een vaste route leiden ze gelovigen als kuddedieren van A naar B. Met de belofte van beloning in het hiernamaals als je je maar aan de regels houdt. Religie als route van en voor het leven." Het komt me ineens erg fanta sieloos voor. ,,Zonde toch? Je ont dekt zelf niks. Als je reist is alles anders, je wordt verrast en je moet soms improviseren, zelf bedenken hoe je moeilijkheden oplost dat is toch juist de lol ervan?" We beslui ten al reizend verder te trekken, terwijl in Escharen een koe uit de Maas wordt gevist. En ik denk aan de blijdschap in religieuze verha len als verdwaalde schapen wor den teruggevonden. materialen zijn in onze tijd essen tiële onderdelen van de productie en de verpakking van ons voedsel. Rottend vlees Dat komt overtuigend bij elkaar in een sculptuur die op een formica tafeltje ligt, als een enorme homp rottend plastic vlees. Visser ser veert ons als consument een koekje van eigen deeg. Wat er ge woonlijk op tafel smakelijk bij ligt Dankzij het Mondriaan Fonds kon Visser (Leeuwarden, 1962) drie maanden lang werken op de Vier- vaart, een plek waar kunst maken en presenteren, bio logisch voedsel telen en recreëren samen gaan. Visser ver werkt altijd zijn ei gen huishoudelijk af val tot sculptuur. In Groede kwam er een dimensie bij. Hij werkte vooral met folie dat boeren uit de omgeving gebrui ken om kuilgras te bewaren. De uitda ging was om het vaak vieze en stin kende materiaal zon der schoonmaakmiddelen en met hernieuwbare energie te transfor meren tot beelden en daarbij ook geen vervuilende lijmsoorten te gebruiken. De eigenschappen van het materiaal zelf en kaarsstom pjes die hij kreeg van een nabijge legen katholieke kerk moesten de beelden overeind houden. Visser gebruikte de kleuren zoals hij ze aantrof. Het resultaat van dat alles is een sterke en relevante tentoon stelling waarin het maken van sculptuur samengaat met het aan de orde stellen van het menselijk onvermogen om in harmonie met de natuur te leven. In beelden val len vorm, inhoud en materiaal sa- men. Het zijn aangetaste of ver scheurde vormen die doen denken aan half vergaan organisch materi aal, boomstammen, insectennes ten of dierenhuiden. Maar waar die voortkomen uit en weer wor den opgenomen in de natuur, geldt dat niet voor de kunststoffen die Visser gebruikt. En juist die zaterdag 24 juli 2021 GO De vinger op de zere plek Te zien tot en met 10 oktober. Viervaart, Barendijk 5, Groede. Za. en zo. 13.00 - 17.00 uur José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk v.' Nico Out Recensie Plastikos van Jan Eric Visser. FOTO'S NICO OUT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 34