Eisen aan overname
Zanddijk in Yerseke
Automobilist gaat
ervandoor na salto
met auto tegen flat
II
(K
Sluis blijft strijden
voor een vismijn
8 ZEELAND
Mogelijk lachgas in het spel
Momenteel onderhandelen de pro
vincie, waterschap Scheldestromen
en de gemeente Reimerswaal over
het toekomstig beheer van de Mo
lendijk. De afspraken die hieruit
rollen zijn mede bepalend voor het
kostenplaatje, dat eind dit jaar moet
worden voorgelegd aan Provinciale
Staten.
Wat betreft het beheer is het aan-
Het verhaal over de vismijn in Bres
kens is genoegzaam bekend. In
maart is in een vergadering van de
Holding, waar de gemeente Sluis 35
procent aandeel in heeft en Vlissin-
gen 65 procent, besloten dat de
mijn zou sluiten om de kosten te
drukken. Alle activiteiten van de
garnalenveiling zouden daardoor
naar Vlissingen verhuizen. Sluis
vocht dat besluit aan bij de rechter,
maar verloor.
Te hard van stapel
Sluis wil nu dat de Holding wordt
opgeheven in de hoop dat een vis
mijn in Breskens kan blijven be
staan. In Bressiaander Mike de
Houck is al een exploitant voor de
'nieuwe' vismijn gevonden. En dat
is niet de enige reden waarom Sluis
de stekker eruit wil trekken.
,,Waarom zouden we geld in de
Holding blijven steken, als de vis
mijn niet eens op onze eigen grond
staat?", vraagt wethouder Poisson-
nier zich hardop af.
Ze vindt dat het besluit over de
Breskense vismijn in maart over
haast is genomen. ,,We waren nog
helemaal niet rijp voor besluitvor
ming, anders waren we in samen
spraak tot een besluit gekomen", is
haar overtuiging. Poissonnier had
het raadzaam gevonden pas vol
gend jaar te besluiten. ,,Er verandert
momenteel veel in de gehele visse-
tal toekomstige weggebruikers een
groot punt van zorg. Nu rijden da
gelijks zo'n 10.000 voertuigen over
de dijk, in 2040 loopt dit op tot
15.000 per etmaal. Vanaf de rotonde
Nishoek bij de A58 tot aan de
nieuwe rotonde ter hoogte van de
Olzendedijk wordt de Zanddijk zo
ingrijpend verbreed dat de nieuwe
weg deze stroom goed en veilig kan
verwerken.
Niet verbreed
Het probleem is dat vanaf deze ro
tonde een groot deel van het ver
keer over de kortste weg richting
het dorp rijdt. Dit gedeelte (dat of
ficieel de Molendijk heet) wordt
niet verbreed, maar afgewaardeerd
tot 60-kilometerweg. Inzet van de
provincie is dat het waterschap de
dijk overneemt tot aan de Molen-
dijkseweg en dat de gemeente het
resterende gedeelte tot de be
bouwde kom voor haar rekening
neemt.
rij. Door de brexit verliezen vissers
grote visgebieden en ook door het
Noordzeeakkoord (waarin nog
meer ruimte wordt gemaakt voor
windmolenparken op zee, red.)
ontstaat veel onduidelijkheid. Over
een jaar is er meer bekend over de
gevolgen van die veranderingen."
De relatie met de Holding is vol
gens haar niet verstoord. ,,Met de
raad van commissarissen hebben
we geen problemen."
Ontwikkelingen
Of de vismijn blijft of niet, de ont
wikkelingen in het Breskense ha
vengebied gaan door. De oplevering
van de eerste van de drie woonto
rens van project Pharos, met daarin
Waarom zouden we
geld in de Holding
blijven steken, als de
vismijn niet eens op
onze grond staat?
39 appartementen, is binnen enkele
weken. In totaal komen er 460
nieuwe appartementen in de ha
ven. Na de zomervakantie hervat
ten de gesprekken over de bouw
van het nieuwe viscentrum, dat on
der meer bestaat uit een museum
en een toeristische vismarkt. Sluis
heeft de provincie, die een miljoen
euro bijdraagt, wel een jaar uitstel
gevraagd. Het viscentrum moet er
uiterlijk december 2023 staan.
Luxe jachten
Verder wordt de jachthaven uitge
breid met negentig ligplaatsen voor
luxe jachten en komt er een cen
trum waar zeezeilers worden opge
leid.
Het ongeluk gebeurde rond 01.50
uur net voorbij de kruising van de
Koudekerkseweg met de Badhuis
straat. De auto knalde daar met
hoge snelheid eerst tegen een rich
tingaanwijzer en kwam uiteinde
lijk ondersteboven tegen een flat
gebouw tot stilstand. Toen de po
litie ter plaatse kwam, zat er nie
mand meer in het voertuig. De po
litie is nog op zoek naar de inzit
tenden. ,,We hebben het kenteken,
dus we gaan verder met het onder
zoek", laat een woordvoerster van
de politie weten. ,,Er is nog nie
mand aangehouden."
Het was een 'gigaklap', vertelt
een man die aan het kruispunt
woont. ,,Ik werd wakker van de
klap en ben meteen naar buiten
gerend om hulp te verlenen, maar
de inzittenden waren al gevlogen.
Ik zag ze nog net weglopen, eentje
hinkend. Bij de auto lag een grote
tank lachgas. Dus ik dacht: aha.
Verder lag de hele straat bezaaid
met auto-onderdelen. Er lagen
zelfs bodemplaten op de grond.
LACHGAS, WAT IS DAT?
Nou, dan heb je écht hard gere
den."
Racestraat
Het is niet de eerste keer dat er een
ongeluk gebeurt bij de Badhuis
straat. ,,Het is echt een racestraat
geworden", vertelt de man, die er
al vijftien jaar woont. ,,Veel moto
ren ook, die na het kruispunt flink
optrekken tot aan de Leeuwentrap.
Dan zit je zo aan de honderd, hoor.
Maar het laatste jaar met name
verveelde jeugd in van die opge
voerde Golfjes die vol gas door de
straat racen. Soms wel drie, vier
rondjes achter elkaar. Superirri-
tant."
Nul respons
En gevaarlijk voor spelende kinde
ren, die er ook genoeg wonen. On
langs vroegen Vlissingse raadsle
den nog aandacht voor de situatie.
Bewoners doen dit al jaren. ,,Maar
je krijgt nul respons", weet me
neer uit ervaring. ,,Ze doen er ge
woon niks aan. Maar wel de boule
vard afsluiten zodat j e als bewoner
na je werk 's avonds niet nog even
naar de zee kunt kijken. Het is de
omgekeerde wereld."
De gemeente moet snel ingrij
pen, stelt de bewoner. ,,Laat ze
maar verhogingen maken, of
drempels. Zoals ze dat in woon
wijken ook doen. Op de Spuikom-
weg heeft het ook geholpen. Daar
rijden ze zo hard niet meer. Ze kij
ken wel uit met die verlaagde race
wagens!"
Niet verboden, maar je mag er niet mee rijden
vrijdag 23 juli 2021
De auto belandde na de klap op zijn dak. Het wegdek ligt be
zaaid met auto-onderdelen. foto hv zeeland
Zodra de Zanddijk is opgeknapt,
wil de provincie de dijk vanaf de
nieuwe aansluiting naar indu
strieterrein Olzendepolder tot
Yerseke overdragen aan de ge
meente en het waterschap. Die
laatste partij is niet van plan om
zomaar bij het kruisje te teke
nen. ,,We stellen harde eisen",
zegt dagelijks bestuurder Ma
rien Weststrate (Partij voor Zee
land, wegen).
Joeri Wisse
Yerseke
De gemeente Sluis blijft strijden
voor een vismijn in Breskens. De
Holding Zeeuwse Visveilingen is
veel te hard van stapel gelopen
door alle activiteiten naar Vlis-
singen te verhuizen, vinden de
wethouders Marianne Poisson-
nier en Jack Werkman. ,,Dat de
knoop zo snel is doorgehakt, is
niet fair." En er gebeurt nog veel
meer in het havengebied.
Bob Maes
Breskens
-Marianne Poissonnier,
wethouder
Een bestuurder is afgelopen
nacht met zijn auto over de kop
geslagen in Vlissingen en tegen
flat d'Orangerie tot stilstand
gekomen. In de auto troffen
agenten twee flessen met lach
gas aan. Vermoedelijk zaten er
minimaal twee personen in het
voertuig. Zij wisten zelf uit de
auto te komen en gingen ervan
door. De politie heeft de omge
ving uitgekamd maar de inzit
tenden niet aangetroffen.
Maurice Steketee, Wendy Wa
genmakers, Rolf Bosboom
Vlissingen
Kijk op de site bij /video
Auto over de kop in
Vlissingen
Wat is het effect van
lachgas?
Het inhaleren van lach
gas zorgt voor een
korte, maar sterke roes.
De werkzame stof is
stikstofmonoxide.
Lachgas wordt ver
kocht in patronen
(zoals die ook in slag
roomspuiten zitten) en
in grotere tanks. Ge
bruikers spuiten het
gas in een ballon, die ze
gebruiken om in en uit
te ademen.
Hoe gevaarlijk is het?
Er zijn groeiende zor
gen over de gezond
heidsrisico's. Gebrui
kers klagen vaak over
tintelende en gevoel-
loze handen en voeten,
duizeligheid, hoofdpijn,
hallucinaties en ver
wardheid. Ook ernstige
neurologische klachten
komen wel voor. Die lei
den soms tot een
dwarslaesie. Cardiolo
gen sloegen recent
alarm omdat zij een
toename zien van hart
infarcten en trombose
onder twintigers die
overmatig lachgas ge
bruikten.
Beïnvloedt lachgas de
rijvaardigheid?
Zeker. Lachgas vermin
dert het reactie- en
waarnemingsvermogen
en kan zorgen voor dui
zeligheid. De roes duurt
weliswaar kort, maar de
gevolgen werken veel
langer door. Het aantal
verkeersincidenten
waarbij lachgas in het
spel is, neemt snel toe.
Vorig jaar ging het lan
delijk om een kleine
3000 gevallen. Veilig
Verkeer Nederland
maakt zich dan ook
grote zorgen. Team-
Alert lanceerde eind
vorig jaar een cam
pagne: 'Rij ballonvrij'.
Is het gebruik verbo
den?
Wettelijk gezien nog al
tijd niet. Het kabinet
heeft een landelijk ver
bod uitgesteld tot zeker
2022. Wel hebben veel
gemeenten inmiddels
een bepaling in hun
APV opgenomen om
vooral overlast door
lachgasgebruik te kun
nen aanpakken.
Autorijden na lachgas-
gebruik is wel strafbaar,
omdat je niet onder in
vloed van middelen
achter het stuur mag
zitten. Het probleem is
dat nauwelijks is aan te
tonen dat iemand lach
gas heeft gebruikt.
Daarom worden be
stuurders vaak beboet
voor gevaarlijk gedrag
of, als ze een lachgas
tank in de auto hebben,
voor het illegale ver
voer van gevaarlijke
stoffen.