Eisen aan overname Zanddijk in Yerseke Automobilist gaat ervandoor na salto met auto tegen flat II (K Sluis blijft strijden voor een vismijn 8 ZEELAND Mogelijk lachgas in het spel Momenteel onderhandelen de pro vincie, waterschap Scheldestromen en de gemeente Reimerswaal over het toekomstig beheer van de Mo lendijk. De afspraken die hieruit rollen zijn mede bepalend voor het kostenplaatje, dat eind dit jaar moet worden voorgelegd aan Provinciale Staten. Wat betreft het beheer is het aan- Het verhaal over de vismijn in Bres kens is genoegzaam bekend. In maart is in een vergadering van de Holding, waar de gemeente Sluis 35 procent aandeel in heeft en Vlissin- gen 65 procent, besloten dat de mijn zou sluiten om de kosten te drukken. Alle activiteiten van de garnalenveiling zouden daardoor naar Vlissingen verhuizen. Sluis vocht dat besluit aan bij de rechter, maar verloor. Te hard van stapel Sluis wil nu dat de Holding wordt opgeheven in de hoop dat een vis mijn in Breskens kan blijven be staan. In Bressiaander Mike de Houck is al een exploitant voor de 'nieuwe' vismijn gevonden. En dat is niet de enige reden waarom Sluis de stekker eruit wil trekken. ,,Waarom zouden we geld in de Holding blijven steken, als de vis mijn niet eens op onze eigen grond staat?", vraagt wethouder Poisson- nier zich hardop af. Ze vindt dat het besluit over de Breskense vismijn in maart over haast is genomen. ,,We waren nog helemaal niet rijp voor besluitvor ming, anders waren we in samen spraak tot een besluit gekomen", is haar overtuiging. Poissonnier had het raadzaam gevonden pas vol gend jaar te besluiten. ,,Er verandert momenteel veel in de gehele visse- tal toekomstige weggebruikers een groot punt van zorg. Nu rijden da gelijks zo'n 10.000 voertuigen over de dijk, in 2040 loopt dit op tot 15.000 per etmaal. Vanaf de rotonde Nishoek bij de A58 tot aan de nieuwe rotonde ter hoogte van de Olzendedijk wordt de Zanddijk zo ingrijpend verbreed dat de nieuwe weg deze stroom goed en veilig kan verwerken. Niet verbreed Het probleem is dat vanaf deze ro tonde een groot deel van het ver keer over de kortste weg richting het dorp rijdt. Dit gedeelte (dat of ficieel de Molendijk heet) wordt niet verbreed, maar afgewaardeerd tot 60-kilometerweg. Inzet van de provincie is dat het waterschap de dijk overneemt tot aan de Molen- dijkseweg en dat de gemeente het resterende gedeelte tot de be bouwde kom voor haar rekening neemt. rij. Door de brexit verliezen vissers grote visgebieden en ook door het Noordzeeakkoord (waarin nog meer ruimte wordt gemaakt voor windmolenparken op zee, red.) ontstaat veel onduidelijkheid. Over een jaar is er meer bekend over de gevolgen van die veranderingen." De relatie met de Holding is vol gens haar niet verstoord. ,,Met de raad van commissarissen hebben we geen problemen." Ontwikkelingen Of de vismijn blijft of niet, de ont wikkelingen in het Breskense ha vengebied gaan door. De oplevering van de eerste van de drie woonto rens van project Pharos, met daarin Waarom zouden we geld in de Holding blijven steken, als de vismijn niet eens op onze grond staat? 39 appartementen, is binnen enkele weken. In totaal komen er 460 nieuwe appartementen in de ha ven. Na de zomervakantie hervat ten de gesprekken over de bouw van het nieuwe viscentrum, dat on der meer bestaat uit een museum en een toeristische vismarkt. Sluis heeft de provincie, die een miljoen euro bijdraagt, wel een jaar uitstel gevraagd. Het viscentrum moet er uiterlijk december 2023 staan. Luxe jachten Verder wordt de jachthaven uitge breid met negentig ligplaatsen voor luxe jachten en komt er een cen trum waar zeezeilers worden opge leid. Het ongeluk gebeurde rond 01.50 uur net voorbij de kruising van de Koudekerkseweg met de Badhuis straat. De auto knalde daar met hoge snelheid eerst tegen een rich tingaanwijzer en kwam uiteinde lijk ondersteboven tegen een flat gebouw tot stilstand. Toen de po litie ter plaatse kwam, zat er nie mand meer in het voertuig. De po litie is nog op zoek naar de inzit tenden. ,,We hebben het kenteken, dus we gaan verder met het onder zoek", laat een woordvoerster van de politie weten. ,,Er is nog nie mand aangehouden." Het was een 'gigaklap', vertelt een man die aan het kruispunt woont. ,,Ik werd wakker van de klap en ben meteen naar buiten gerend om hulp te verlenen, maar de inzittenden waren al gevlogen. Ik zag ze nog net weglopen, eentje hinkend. Bij de auto lag een grote tank lachgas. Dus ik dacht: aha. Verder lag de hele straat bezaaid met auto-onderdelen. Er lagen zelfs bodemplaten op de grond. LACHGAS, WAT IS DAT? Nou, dan heb je écht hard gere den." Racestraat Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk gebeurt bij de Badhuis straat. ,,Het is echt een racestraat geworden", vertelt de man, die er al vijftien jaar woont. ,,Veel moto ren ook, die na het kruispunt flink optrekken tot aan de Leeuwentrap. Dan zit je zo aan de honderd, hoor. Maar het laatste jaar met name verveelde jeugd in van die opge voerde Golfjes die vol gas door de straat racen. Soms wel drie, vier rondjes achter elkaar. Superirri- tant." Nul respons En gevaarlijk voor spelende kinde ren, die er ook genoeg wonen. On langs vroegen Vlissingse raadsle den nog aandacht voor de situatie. Bewoners doen dit al jaren. ,,Maar je krijgt nul respons", weet me neer uit ervaring. ,,Ze doen er ge woon niks aan. Maar wel de boule vard afsluiten zodat j e als bewoner na je werk 's avonds niet nog even naar de zee kunt kijken. Het is de omgekeerde wereld." De gemeente moet snel ingrij pen, stelt de bewoner. ,,Laat ze maar verhogingen maken, of drempels. Zoals ze dat in woon wijken ook doen. Op de Spuikom- weg heeft het ook geholpen. Daar rijden ze zo hard niet meer. Ze kij ken wel uit met die verlaagde race wagens!" Niet verboden, maar je mag er niet mee rijden vrijdag 23 juli 2021 De auto belandde na de klap op zijn dak. Het wegdek ligt be zaaid met auto-onderdelen. foto hv zeeland Zodra de Zanddijk is opgeknapt, wil de provincie de dijk vanaf de nieuwe aansluiting naar indu strieterrein Olzendepolder tot Yerseke overdragen aan de ge meente en het waterschap. Die laatste partij is niet van plan om zomaar bij het kruisje te teke nen. ,,We stellen harde eisen", zegt dagelijks bestuurder Ma rien Weststrate (Partij voor Zee land, wegen). Joeri Wisse Yerseke De gemeente Sluis blijft strijden voor een vismijn in Breskens. De Holding Zeeuwse Visveilingen is veel te hard van stapel gelopen door alle activiteiten naar Vlis- singen te verhuizen, vinden de wethouders Marianne Poisson- nier en Jack Werkman. ,,Dat de knoop zo snel is doorgehakt, is niet fair." En er gebeurt nog veel meer in het havengebied. Bob Maes Breskens -Marianne Poissonnier, wethouder Een bestuurder is afgelopen nacht met zijn auto over de kop geslagen in Vlissingen en tegen flat d'Orangerie tot stilstand gekomen. In de auto troffen agenten twee flessen met lach gas aan. Vermoedelijk zaten er minimaal twee personen in het voertuig. Zij wisten zelf uit de auto te komen en gingen ervan door. De politie heeft de omge ving uitgekamd maar de inzit tenden niet aangetroffen. Maurice Steketee, Wendy Wa genmakers, Rolf Bosboom Vlissingen Kijk op de site bij /video Auto over de kop in Vlissingen Wat is het effect van lachgas? Het inhaleren van lach gas zorgt voor een korte, maar sterke roes. De werkzame stof is stikstofmonoxide. Lachgas wordt ver kocht in patronen (zoals die ook in slag roomspuiten zitten) en in grotere tanks. Ge bruikers spuiten het gas in een ballon, die ze gebruiken om in en uit te ademen. Hoe gevaarlijk is het? Er zijn groeiende zor gen over de gezond heidsrisico's. Gebrui kers klagen vaak over tintelende en gevoel- loze handen en voeten, duizeligheid, hoofdpijn, hallucinaties en ver wardheid. Ook ernstige neurologische klachten komen wel voor. Die lei den soms tot een dwarslaesie. Cardiolo gen sloegen recent alarm omdat zij een toename zien van hart infarcten en trombose onder twintigers die overmatig lachgas ge bruikten. Beïnvloedt lachgas de rijvaardigheid? Zeker. Lachgas vermin dert het reactie- en waarnemingsvermogen en kan zorgen voor dui zeligheid. De roes duurt weliswaar kort, maar de gevolgen werken veel langer door. Het aantal verkeersincidenten waarbij lachgas in het spel is, neemt snel toe. Vorig jaar ging het lan delijk om een kleine 3000 gevallen. Veilig Verkeer Nederland maakt zich dan ook grote zorgen. Team- Alert lanceerde eind vorig jaar een cam pagne: 'Rij ballonvrij'. Is het gebruik verbo den? Wettelijk gezien nog al tijd niet. Het kabinet heeft een landelijk ver bod uitgesteld tot zeker 2022. Wel hebben veel gemeenten inmiddels een bepaling in hun APV opgenomen om vooral overlast door lachgasgebruik te kun nen aanpakken. Autorijden na lachgas- gebruik is wel strafbaar, omdat je niet onder in vloed van middelen achter het stuur mag zitten. Het probleem is dat nauwelijks is aan te tonen dat iemand lach gas heeft gebruikt. Daarom worden be stuurders vaak beboet voor gevaarlijk gedrag of, als ze een lachgas tank in de auto hebben, voor het illegale ver voer van gevaarlijke stoffen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 60