een te kopen? De vaccinatieteller: zo gaat het in Nederland met vaccineren Ruime gezinsauto laat te wensen over 15 „Voor de oudste model-generaties, de Ti's en T2's, leg je zo 20.000 euro neer. Die zijn haast niet meer te krij gen zonder roest. Daar heb je dus een hoop werk aan. Ook voor een VW T3 - de derde generatie Transporter - is een bedrag tussen de i0.000 en 15.000 euro inmiddels heel normaal. En dan moet je er nog veel aan doen. Sommige mensen restaureren ze compleet en steken er 20.000 euro in. Anderen zorgen dat ze elk jaar de apk halen en doen alleen het noodzake lijke. Net wat het je waard is.'' Tip 2 Word niet verliefd Sterk weet dat het moeilijk is, maar wil toch even benadrukken: voorkom dat je smoorverliefd wordt. „Mensen die niet technisch zijn, pompen anders een hoop geld in hun miskoop om er nog wat van te maken en ver liezen zo het plezier. Dat is zonde.'' Neem iemand mee die wel kennis van zaken heeft, is zijn advies. ,,Naast alles wat je met het blote oog kunt zien - gaten, roest, lekkende olie of water duiden op problemen - kun je het beste kijken naar de onder- houdshistorie. Ti's tot en met T4's hebben er al een heel leven op zitten. Op zoek gaan naar busjes met een lage kilometerstand heeft voor deze modellen weinig zin, die zijn er gewoon niet meer. Een belangrijke vraag kan zijn: koop je de bus van een handelaar of van een particulier die 'm al z'n hele leven heeft? Wat is er al aan gedaan? En staat er groot onder houd voor de deur?'' Tip 3 Kies voor een keuring Laat een aankoopkeuring verrichten. Sommige garages, bijvoorbeeld van Bovag of Bosch Car Service, zijn gespecialiseerd in kampeerauto's. Het kost je iets voordat je je bus über haupt hebt gekocht, maar het kan een hoop ellende besparen, denkt Klein- leugenmors. ,,Zeker bij zelfbouw- campers is het verstandig de elektri sche installatie en de gasleidingen na te laten kijken op veiligheid. Meestal wordt er een vochtmeting gedaan, al moet je dat onderdeel soms apart benoemen. In camperbusjes worden extra raampjes en ventilatieroosters gemonteerd. Dat zijn plekken waar lekkages kunnen ontstaan en die zijn niet altijd waarneembaar.'' Ook doen kopers er verstandig aan het gewicht van de bus te checken. ,,De gegevens op het kentekenbewijs wijken weleens af omdat er nadien accessoires als een luifel en zonnepa nelen zijn toegevoegd'', weet Klein- leugenmors. ,,Rijd tijdens de proefrit naar een weegbrug om te voorkomen dat je later de maximale belasting overschrijdt.'' Tip 4 Check het voertuig grondig De verkoper moet je goed informe ren, beaamt Kleinleugenmors, maar zelf heb je ook een onderzoeksplicht. Vraag daarom ook naar eventuele gebreken. ,,Neem zowel het voertuig- als het campergedeelte grondig onder de loep en test of alles het doet. Maak een flinke proefrit. Niet alleen een rondje rotonde en terug, ook de snel weg op. Rem stevig. Hoe is de kwali teit van de banden? Wat is de leeftijd? Hebben ze voldoende profiel? Is de kilometerstand verklaarbaar? Bekijk of er een werkende huishoudaccu in zit of dat de elektriciteit op de motoraccu is aangesloten - dat laatste beperkt je stroomverbruik flink. Tot slot: check of het gas aangaat en zelfs of de rolgordijntjes het doen.'' Miljoenen Nederlanders hebben inmiddels al een coronaprik gehad, maar een deel wacht nog. Hoe staat het met de doelstelling om elke volwassen Nederlander voor half juli een vaccinatie aan te bieden? En welk effect heeft dat op de virusverspreiding in Nederland? Het uitgebreide antwoord vind je op de vaccinatieteller. Kijk op pzc.nl/vaccinatieteller Zodra je in deze Skoda stapt, ervaar je de ruimte: een compleet gezin kun je hier moeiteloos in kwijt. Handig is de vlak ke vloer bij de achter bank en ook de bagage ruimte blijkt met 585 li ter groot voor een auto in deze klasse. Maar een te genvaller is dat het niet is gelukt om in het motor compartiment een extra bagageruimte te creëren. Andere elektrische auto's hebben die wel. Het interieur is fraai aangekleed en daarin valt onder meer het kleine pookje van de automaat op. Dat zit gewoon tus sen de voorstoelen en niet op het dashboard, zoals bij familielid VW ID.4. Het infotainment- scherm is met maximaal 13 inch lekker groot. Helaas kon ook Skoda de verleiding niet weer staan om de klimaatrege ling in het centrale scherm onder te bren gen. Heus: aparte bedie ningsknoppen werken fijner en sneller. Het in fotainment zelf heeft bo vendien een menustruc tuur die je niet altijd lo gisch en snel op weg helpt. De geteste motorversie is de sterkste, maar maakt dat in de praktijk niet helemaal waar. De dynamische rijbeleving die veel elektrische au to's kenmerkt, valt in deze Skoda een beetje te gen. Door het gewicht van het accupakket voelt de auto te zwaar en log aan en schiet hij ook niet bij het aantippen van het stroompedaal meteen weg, zoals veel andere elektrische auto's dat wel doen. De lichte, directe besturing kan aan die te leurstelling weinig ver anderen. Doordat het ge wicht zo op het onderstel drukt, blijkt deze SUV bovendien extra gevoelig voor wiebelen. Tijdens deze test kwam de Enyaq maxi maal zo'n 410 kilometer ver. Daar valt goed mee te leven, hoewel de bro chure rept over 510 kilo meter. Snelladen gaat met maximaal 130 kilo watt: niet slecht, maar sommige concurrenten kunnen alweer meer aan. /auto voor extra testnotities PC VRIJDAG 23 JULI 2021 Sommige mensen steken 20.000 euro in de restauratie, anderen zorgen er alleen voor dat ze elk jaar de apk halen. Skoda Enyaq iV80 (150 kW/204 pk), vanaf €48.480 De Enyaq iV is lekker ruim. Voor een elektrische auto rijdt hij wel wat log. fotos bart hoogveld De Skoda Enyaq iV is de zoveelste variant van de elektrische compacte SUV's in de VW-familie. Dat maakt hem niet minder aan trekkelijk. Maar hij laat hier en daar wel steken vallen. Veel zitruimte. Flinke bagage ruimte. Veel keus in aan- drijflijnen. Flinke actiera dius. Rijdt minder dyna misch dan verwacht. Geen bagageruimte voorin. Wiebelneigingen. De ontwikkeling van elektrische auto's gaat zo snel, dat de Enyaq iV op enkele punten alweer achterloopt. Met zijn ruimte is hij een ideale gezinsauto. Maar wat be treft de rijbeleving is er nog werk aan de winkel. - Niek Schenk HKijk op de site bij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 39