een te kopen?
De vaccinatieteller: zo gaat het
in Nederland met vaccineren
Ruime gezinsauto
laat te wensen over
15
„Voor de oudste model-generaties,
de Ti's en T2's, leg je zo 20.000 euro
neer. Die zijn haast niet meer te krij
gen zonder roest. Daar heb je dus een
hoop werk aan. Ook voor een VW T3
- de derde generatie Transporter - is
een bedrag tussen de i0.000 en
15.000 euro inmiddels heel normaal.
En dan moet je er nog veel aan doen.
Sommige mensen restaureren ze
compleet en steken er 20.000 euro in.
Anderen zorgen dat ze elk jaar de apk
halen en doen alleen het noodzake
lijke. Net wat het je waard is.''
Tip 2 Word niet verliefd
Sterk weet dat het moeilijk is, maar
wil toch even benadrukken: voorkom
dat je smoorverliefd wordt. „Mensen
die niet technisch zijn, pompen
anders een hoop geld in hun miskoop
om er nog wat van te maken en ver
liezen zo het plezier. Dat is zonde.''
Neem iemand mee die wel kennis
van zaken heeft, is zijn advies. ,,Naast
alles wat je met het blote oog kunt
zien - gaten, roest, lekkende olie of
water duiden op problemen - kun je
het beste kijken naar de onder-
houdshistorie. Ti's tot en met T4's
hebben er al een heel leven op zitten.
Op zoek gaan naar busjes met een
lage kilometerstand heeft voor deze
modellen weinig zin, die zijn er
gewoon niet meer. Een belangrijke
vraag kan zijn: koop je de bus van een
handelaar of van een particulier die
'm al z'n hele leven heeft? Wat is er al
aan gedaan? En staat er groot onder
houd voor de deur?''
Tip 3 Kies voor een keuring
Laat een aankoopkeuring verrichten.
Sommige garages, bijvoorbeeld van
Bovag of Bosch Car Service, zijn
gespecialiseerd in kampeerauto's.
Het kost je iets voordat je je bus über
haupt hebt gekocht, maar het kan een
hoop ellende besparen, denkt Klein-
leugenmors. ,,Zeker bij zelfbouw-
campers is het verstandig de elektri
sche installatie en de gasleidingen na
te laten kijken op veiligheid. Meestal
wordt er een vochtmeting gedaan, al
moet je dat onderdeel soms apart
benoemen. In camperbusjes worden
extra raampjes en ventilatieroosters
gemonteerd. Dat zijn plekken waar
lekkages kunnen ontstaan en die zijn
niet altijd waarneembaar.''
Ook doen kopers er verstandig aan
het gewicht van de bus te checken.
,,De gegevens op het kentekenbewijs
wijken weleens af omdat er nadien
accessoires als een luifel en zonnepa
nelen zijn toegevoegd'', weet Klein-
leugenmors. ,,Rijd tijdens de proefrit
naar een weegbrug om te voorkomen
dat je later de maximale belasting
overschrijdt.''
Tip 4 Check het voertuig
grondig
De verkoper moet je goed informe
ren, beaamt Kleinleugenmors, maar
zelf heb je ook een onderzoeksplicht.
Vraag daarom ook naar eventuele
gebreken.
,,Neem zowel het voertuig- als het
campergedeelte grondig onder de
loep en test of alles het doet. Maak
een flinke proefrit. Niet alleen een
rondje rotonde en terug, ook de snel
weg op. Rem stevig. Hoe is de kwali
teit van de banden? Wat is de leeftijd?
Hebben ze voldoende profiel? Is de
kilometerstand verklaarbaar? Bekijk
of er een werkende huishoudaccu in
zit of dat de elektriciteit op de
motoraccu is aangesloten - dat laatste
beperkt je stroomverbruik flink. Tot
slot: check of het gas aangaat en zelfs
of de rolgordijntjes het doen.''
Miljoenen Nederlanders hebben inmiddels al een coronaprik gehad, maar een deel wacht nog.
Hoe staat het met de doelstelling om elke volwassen Nederlander voor half juli een vaccinatie aan te bieden?
En welk effect heeft dat op de virusverspreiding in Nederland?
Het uitgebreide antwoord vind je op de vaccinatieteller.
Kijk op pzc.nl/vaccinatieteller
Zodra je in deze Skoda
stapt, ervaar je de ruimte:
een compleet gezin kun
je hier moeiteloos in
kwijt. Handig is de vlak
ke vloer bij de achter
bank en ook de bagage
ruimte blijkt met 585 li
ter groot voor een auto in
deze klasse. Maar een te
genvaller is dat het niet is
gelukt om in het motor
compartiment een extra
bagageruimte te creëren.
Andere elektrische auto's
hebben die wel.
Het interieur is fraai
aangekleed en daarin valt
onder meer het kleine
pookje van de automaat
op. Dat zit gewoon tus
sen de voorstoelen en
niet op het dashboard,
zoals bij familielid VW
ID.4. Het infotainment-
scherm is met maximaal
13 inch lekker groot.
Helaas kon ook Skoda
de verleiding niet weer
staan om de klimaatrege
ling in het centrale
scherm onder te bren
gen. Heus: aparte bedie
ningsknoppen werken
fijner en sneller. Het in
fotainment zelf heeft bo
vendien een menustruc
tuur die je niet altijd lo
gisch en snel op weg
helpt.
De geteste motorversie
is de sterkste, maar
maakt dat in de praktijk
niet helemaal waar. De
dynamische rijbeleving
die veel elektrische au
to's kenmerkt, valt in
deze Skoda een beetje te
gen. Door het gewicht
van het accupakket voelt
de auto te zwaar en log
aan en schiet hij ook niet
bij het aantippen van het
stroompedaal meteen
weg, zoals veel andere
elektrische auto's dat wel
doen. De lichte, directe
besturing kan aan die te
leurstelling weinig ver
anderen. Doordat het ge
wicht zo op het onderstel
drukt, blijkt deze SUV
bovendien extra gevoelig
voor wiebelen.
Tijdens deze test
kwam de Enyaq maxi
maal zo'n 410 kilometer
ver. Daar valt goed mee
te leven, hoewel de bro
chure rept over 510 kilo
meter. Snelladen gaat
met maximaal 130 kilo
watt: niet slecht, maar
sommige concurrenten
kunnen alweer meer aan.
/auto voor extra
testnotities
PC VRIJDAG 23 JULI 2021
Sommige mensen steken 20.000 euro in de restauratie, anderen zorgen er alleen voor dat ze elk jaar de apk halen.
Skoda Enyaq iV80 (150 kW/204 pk), vanaf €48.480
De Enyaq iV is lekker ruim. Voor een elektrische
auto rijdt hij wel wat log. fotos bart hoogveld
De Skoda Enyaq iV is
de zoveelste variant
van de elektrische
compacte SUV's in de
VW-familie. Dat maakt
hem niet minder aan
trekkelijk. Maar hij laat
hier en daar wel steken
vallen.
Veel zitruimte.
Flinke bagage
ruimte. Veel keus in aan-
drijflijnen. Flinke actiera
dius.
Rijdt minder dyna
misch dan verwacht.
Geen bagageruimte
voorin. Wiebelneigingen.
De ontwikkeling van
elektrische auto's gaat zo
snel, dat de Enyaq iV op
enkele punten alweer
achterloopt. Met zijn
ruimte is hij een ideale
gezinsauto. Maar wat be
treft de rijbeleving is er
nog werk aan de winkel.
- Niek Schenk
HKijk op de site bij