Unilever heeft last van dure grondstof ECONOMIE 19 BEEKSE BERGEN 19/ Proef die Afrikaanse Somer! LEUKSTE TICKETS.NL Bestel snel op Leukstetickets.nl/somer-pzc vrijdag 23 juli 2021 tot 30 procent in tien jaar tijd. Traditionele supermarktna men als Albert Heijn, Jumbo, Plus en Spar investeren flink in hun on- lineboodschappendienst. Dat doet ook de in 2015 opgerichte online- supermarkt Picnic. Dit bedrijf is inmiddels in 125 Nederlandse plaatsen actief. Ook in tientallen steden in Duitsland en Frankrijk timmert het aan de weg. Winst wordt er tot nu toe niet gemaakt, maar dat ligt volgens medeoprich ter Michiel Muller aan de investe ringen in (gerobotiseerde) distri butiecentra, elektrische wagentjes en personeel. Hij verwacht dat er volgend jaar wel zwarte cijfers worden geschreven. Het markt aandeel van Picnic bedroeg vorig jaar 19,8 procent, daarmee moet Mullers onderneming alleen AH voor zich dulden. Volgens Rupert Parker Brady snoept Picnic vooral 'maagaandeel' (uitgaven aan eten en drinken) af van traditionele su permarkten. MAALTIJDBOXEN EN LOKALE PRODUCTEN Het is niet voor niets dat Jumbo veel investeert in de uitbreiding van Jumbo City en La Place Ex press, compacte gemakswinkels in drukbezochte gebieden zoals bin nensteden. Ook Spar doet dat met Spar City en niet te vergeten Al bert Heijn met AH To Go. Parker Brady: ,,Alle bedrijven die met food te maken hebben, merken dat klanten zich meer richten op ge mak en vers. Daar valt nog veel te Als ik Jumbo of AH was, zou ik niet zelf een flitsdienst optuigen, maar lekker wachten tot de sterkste overblijft - Rupert Parker Brady, retaildeskundige halen. Je ziet die ontwikkeling bij Picnic, maar bijvoorbeeld ook bij de groei van een andere onlinespeler: Crisp.'' Bij het 2,5 jaar geleden opge richte Crisp ligt de nadruk op vers eten, producten die bij kleine of mid delgrote leveranciers worden inge kocht. De initiatiefnemers meldden gisteren in NRC dat in hun sector smaak dé onderscheidende factor zal zijn. Ook het succes van de maaltijdboxen (denk aan Hello Fresh, Boerschappen of Marley Spoon) geeft volgens Parker Brady aan dat er een groeiende markt is voor verse ingre diënten, het liefst afkomstig van lo kale producenten. ,,Maar vergeet ook niet de term 'gemak'. Bij maaltijd boxen moet je nog steeds zelf koken en dat blijft voor sommigen toch een drempel. Daar valt winst te halen voor de supermarkten. Nu ondervin den ze best wat concurrentie van de maaltijdboxen van andere partijen, maar ze proberen die terug te krijgen door zelf ook verse kant-en-klaar- maaltijden aan te bieden. Of neem Spar, dat sinds vorig jaar een meer derheidsbelang heeft in The Tosti Club. Met verse tosti's van deze keten kun je scoren in je winkels.'' BACK TO BASIC Aldi heeft het uitgevonden: de dis countformule. Later volgde Lidl. Maar deze twee Duitse ketens schu ren steeds meer aan tegen de klas sieke supermarkt. Dat biedt ruimte voor een nieuwe speler die vooral met lagere prijzen het verschil kan maken. De Russische harddiscounter Mere probeert vanuit Oost-Europa nu ook Engeland, België en zeer waarschijnlijk ook Nederland te ver overen met een eigen verdienmodel: leveranciers leveren de goederen di rect aan de winkels en nemen onver kochte voorraad terug. Distrifood, het vakblad voor supermarkten, be schreef de werkwijze van Mere tref fend: 'Mere brengt dit Marktplaats idee naar de stenen wereld en wil zo Aldi en Lidl - en zelfs Action - eruit rammen.' Voor opsmuk en verse pro ducten hoeven we straks niet naar de nieuwe discounter. Parker Brady: ,,Nee, ze verkopen alleen houdbare artikelen, vanuit pallets. Veel mensen met een kleine beurs vinden Lidl en ook Aldi al te duur en daarom denk ik dat er zeker een markt voor dit soort formules is. In die zin vormen deze discounters ook een bedreiging voor de huidige supermarkten.'' Nu corona op de terugweg lijkt, steekt er een nieuw probleem de kop op voor Unilever: stijgende grondstofprijzen. Die leidden tot dalende marges en minder winst in het eerste halfjaar. Peet Vogels Rotterdam De omzet van het bedrijf, bekend van mer ken als Dove, Omo, Knorr en Unox, steeg nog wel en kwam uit op 25,8 miljard euro. Unilever merkt dat de wereld weer lang zaam opengaat, nu de pandemie in veel lan den over het hoogtepunt heen is. Dat merken ze bijvoorbeeld in de divisie persoonlijke verzorging. Vorig jaar liepen vooral de zeepproducten goed. Mensen wasten hun handen veel vaker. Maar door de lockdown was er minder behoefte aan make-up, deodorant en shampoo. Iedereen zat toch alleen maar thuis. Dat geldt ook bij de wasmiddelen en schoonmaakproducten. Vorig jaar poetste iedereen zich een ongeluk om het virus bui ten te houden. Nu is die noodzaak een stuk kleiner. Bij de voedings- en ijsdivisie liepen i Door de lockdown was er minder behoefte aan make-up en deodorant vooral de verkopen aan de horeca en groot handel weer flink op. Vorig jaar was de ho reca voor een groot deel van het jaar geslo ten vanwege de strenge lockdowns. Al met al wist Unilever de verkopen we reldwijd op te voeren, onder andere door meer luxeproducten met hogere marges te verkopen. De omzet steeg met 5,4 procent. Maar de kosten groeiden nog harder. Dat deed zich vooral bij de inkoop van grond stoffen voelen. ,,Olie is 60 procent duurder geworden, palmolie 70 procent en sojabo nen 80 procent. Daarnaast zijn de transport tarieven met 40 tot 50 procent gestegen'', somde topman Alan Jope op bij de presen tatie van de cijfers. Bovendien gaf Unilever weer meer uit aan marketing en reclame. Unilever ondernam wel actie om de stij gende kosten het hoofd te bieden, in de eer ste plaats door kostenbesparingen. Daar naast werden waar mogelijk de prijzen ver hoogd. Maar dat was onvoldoende om de gestegen kosten te compenseren. In Europa kon van prijsverhoging bijvoorbeeld hele maal geen sprake zijn, omdat de concurren tie tussen fabrikanten te hevig is. ÊLTLfMI hij ÜLAJAD VOOR rvr SOMER AVOND Ontdek de uitgestrekte savannes en bosgebieden en sta oog in oog met de meest fascinerende wilde dieren tijdens één van de safari's. Droom weg met familie, vrienden óf met zijn tweeën, en geniet van de unieke ambiance in het prachtige Safaripark. Schuif aan voor een uitgebreid diner in het vernieuwde Grill-restaurant Wanyama of proef verschillende hapjes 'on the go' op één van de sfeervolle pleinen, van de 'Bakongo Fish Wine Bar' tot Somerkroeg. Van 1 juli t/m 5 september =1 pi

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19