Doldwaze avonturen tijdens
het zakendoen in luiers
Gevoelig alzheimerdrama is
vooral film over ware liefde
Veel hysterische typetjes
in sympathieke romkom
13
Hilarische
horrorflop van
Sixth Sense-
regisseur
Shyamalan
In de film heerst eerste grote
paniek en verwarring. Die maken
langzaam plaats voor acceptatie (ze
kunnen ook niet van het eiland af). Je
neerleggen bij een versneld veroude
ringsproces biedt vervolgens ruimte
voor emoties als vergeving. In Old
komen Bernals personage Guy en
zijn vrouw Prisca (gespeeld door
Vicky Krieps) door de bijzondere
omstandigheden dichter tot elkaar.
„Mensen raken te snel in paniek
van ouder worden", vervolgt de ac
teur, die zelf 42 jaar is. ,,In vooral het
Westen wordt ouder worden ook er
varen alsof alles stopt, alsof je steeds
minder kunt. Ik spreek veel liever van
wijzer en idealistischer worden, meer
inzicht hebben in de menselijke
natuur en waarderen wat je hebt."
Is Bernal dan ook een betere acteur
geworden? ,,Ik zie dit wel gebeuren
met de meeste collega-acteurs. Dus
ja, ik hoop dat dit ook voor mij geldt.
Maar ik ben nog lang niet uitge
leerd." Met een bescheiden lach: ,,Ik
hoop mijn leven te eindigen als een
wijze sjamaan."
Mensen raken
te snel in paniek
van ouder
worden
The Boss Baby: Family Business
OLD
Fans van de animatiecultserie Bo-
Jack Horseman herkennen de ei
genzinnige, ietwat nasale stem
van Amy Sedaris (Puss in Boots,
The Lion King) direct. Met haar
stembuigingen van elastiek is zij
als baby Lisa de grote ster in dit
vervolg op The Boss Baby uit 2017.
Qua animatie worden er helaas
weinig grenzen verlegd in deze
tweede film, ook weer gebaseerd
op de karakteristieke kinderboe
ken van de Amerikaanse auteur
en illustrator Marla Frazee. De
personages zien er ietwat inwis
selbaar uit. Maar hun malle karak
tertrekjes en doldwaze avonturen
maken veel goed.
De kleine Templeton-broers uit
de eerste film zijn inmiddels vol
wassen. Boss Baby (Baldwin)
blijkt Ted te heten en is opge
groeid tot een heuse zakenman,
die z'n familie op afstand houdt.
Zijn broer Tim (Marsden) is huis
man geworden. Tims oudste
dochtertje gaat naar de lagere
school, maar baby Tina heeft een
andere, zeer geheime missie. Ze
roept daartoe zowel de hulp in
van haar vader als haar oom. Die
vinden het wederom lastig om in
goede orde samen te werken.
- Marieke Nieuwdorp
Supernova
Terwijl het alzheimerdrama The
Father begin dit jaar alle aandacht
kreeg bij de Oscars - hoofdrolspe
ler Anthony Hopkins won er ook
daadwerkelijk een - bleef het the
matisch verwante Supernova in de
schaduw. Dat is even zonde als
verklaarbaar. Waar The Father de
kijker meeneemt m het gedesori-
enteerde brein van iemand met
dementie en daarmee een zeer
onconventionele vorm kiest, is
Supernova een meer klassiek ver
teld drama. Een waarin het ziek
zijn van het hoofdpersonage Tus
ker, gespeeld door Stanley Tucci,
bovendien zelden gepaard gaat
met vette uitroeptekens.
Tucci speelt de gevierde schrij
ver Tusker, die zich allesbehalve
een patiënt voelt, laat staan door
anderen als zodanig behandeld
wil worden. Of hij deels een mas
ker draagt, is lang moeilijk vast te
stellen. Ook zijn partner Sam
(Colin Firth) blijft maar horen dat
het allemaal nog best meevalt.
'Wat is je naam ook alweer?', is
een veelgemaakt grapje om de
boel maar luchtig te houden. Eén
ding is zeker: de ziekte van
Alzheimer vreet langzaam aan
Tuskers geheugen.
Het stel, al twintig jaar samen,
reist in een caravan door Enge
land waarmee ze bijzondere loca
ties, maar ook familie en vrien
den bezoeken. Een afscheidstour-
nee willen ze het niet noemen,
toch is er continu het besef dat
aan het zorgeloze samenzijn een
einde komt. En op momenten dat
ze dit even dreigen te vergeten,
worden ze er pijnlijk aan herin
nerd wanneer Tusker even écht
niet op een naam kan komen, of
wanneer hij ineens worstelt met
iets simpels als het aantrekken
van een trui. Ook zijn lontje is
wat korter dan normaal.
Supernova (de titel verwijst
naar Tuskers fascinatie voor 'ster
vende sterren' in het heelal) heeft
geen groteske huilbuien, monolo
gen over de zin van het leven of
weeïge muziek nodig om te ont
roeren. De film maakt het nooit
dramatischer dan het al is. Ook
een sterke keuze: het draait hier
meer om de liefde dan om de
ziekte. En in de meest emotionele
scènes smelt dat vanzelfsprekend
samen. Tusker houdt zich groter
dan hij is, Sam doet eigenlijk het
zelfde. In kleine gebaren - knap
subtiel spel van Firth - kunnen
we hem betrappen op pijn en ver
driet. Maar hij stopt het zo goed
en kwaad als hij kan weg om het
de liefde van zijn leven niet nog
moeilijker te maken. Verstopper
tje spelen uit pure hartstocht dus.
Hoe lang hou je zoiets vol?
Meskina
De 30 jaar aantikken, nog geen
man of een kind hebben, én niet
weten welk carrièrepad te bewan
delen. Leyla (Maryam Hassouni,
bekend van Dunya en Desie) is
daarmee volgens haar omgeving
een meskina, ofwel een 'zieligerd'.
Voor haar ligt een zoektocht naar
zichzelf met een hoop vallen, op
staan, chips eten uit frustratie en
weer doordaten. Comédienne
Soundos El Ahmadi, zelf te zien
in een flinke bijrol, liep al enige
tijd rond met het idee voor een
grappige film met een Marok
kaanse vrouw in de hoofdrol, die
ook 'het alledaagse leven van
echte mensen' laat zien. Meskina
is vooral een door en door Hol
landse romkom; met een voor
spelbaar, clichérijk plot, en be
volkt door hysterische typetjes.
Amusant en sympathiek is het
beslist, maar die 'echte mensen'
zien we zelden.
- G.T
donderdag 22 juli 2021
GO
in Old worden gedwongen zichzelf
ook dergelijke vragen te stellen."
Gael Garcia Bernal in
Old. FOTO UNIVERSAL PICTURES
M Bernal is niet bang om
ouder te worden. manuel ro-
MANO/NURPHOTO/SHUTTERSTOCK
44
Gael Garcia Bernal,
hoofdrolspeler in Old
HORROR
Regie: M. Night Shyamalan
Hoofdrollen: Gael Garcia Ber
nal, Vicky Krieps, Rufus Sewell.
Halverwege Old van regisseur en
scenarist M. Night Shyamalan,
die na een droomstart met het
bejubelde The Sixth Sense uit
1999 steeds verder weggleed in
het moeras van de pulpcinema,
zit een hilarische scène. Op het
mysterieuze eiland waar een
groep bezoekers schrikbarend
snel mentaal én fysiek oud lijkt te
worden, ziet een moeder in
plaats van haar schattige doch
tertje van 11 ineens een boom
van een tienermeid voor zich. Tu
rend naar haar plotseling volwas
sen lijf: „Trek anders maar een
bikini van mij aan..."
Of het de bedoeling is dat deze
scène op de lachspieren werkt?
Het begint je gaandeweg de film
steeds meer te dagen; Shyama-
lan neemt alles juist bloedseri
eus. Dat is ergens een nobel
streven. Ook het bronmateriaal -
de graphic novel The Sandcastle
uit 2010 waar hij zich op ba
seerde - is bittere ernst. Het hor
rorverhaal over dit afgelegen ei
land waar mensen van middel
bare leeftijd zich binnen een paar
uur tijd hoogbejaard voelen en
jonge kinderen van het ene op
het andere moment ineens al
kampen met gierende hormonen
(met alle gevolgen van dien!), is
een meditatie op de onvermijde
lijkheid van de dood.
Het vergt simpelweg een betere
filmmaker en vooral scenarist
dan Shyamalan om zoiets naar
het witte doek te vertalen. Nu
geldt: hoe ernstiger de toon (zet
je schrap voor een bizarre opera
tiescène), hoe grappiger het
onbedoelde effect. Ook omdat
we de acteurs zien en horen
stuntelen met dialogen die even
snel op een servetje lijken te zijn
gekrabbeld.
FAMILIEFILM
Regie: Tom McGrath. Met: Alec
Baldwin, James Marsden.
Ted Templeton (Alec Baldwin)
en de jonge Tim Templeton
(James Marsden). foto dreamworks
DRAMA
Regie: Harry Mcqueen. Hoofdrol
len: Stanley Tucci, Colin Firth en
Pippa Haywood.
- Gudo Tienhooven
Colin Firth en Stanley Tucci als Sam en de zieke Tusker, die in
een caravan door Engeland reizen. foto cineart
ROMANTISCHE KOMEDIE
Regie: Daria Bukvic. Hoofdrollen:
Maryam Hassouni, Soundos El
Ahmadi en Bilal Wahib.