II Belastingdienst opent weer een balie in Terneuzen 16 ZEELAND STALEN PINNEN LOSGEKOMEN VAN WAGENS ONDERHOUDSDIENST De borstels onder de wagens van de gemeentelijke onderhoudsdienst op Schouwen- Duiveland laten stalen pinnen los. Straten liggen ermee bezaaid. In Nieuwerkerk en Sirjansland zorgde dat al voor lekke auto- en fietsbanden. Bewoners zijn aan het oprapen geslagen. ,,Wat een toestand." f ensen zullen A HA AH wel gedacht hebben, wat loopt die man I toch te zoeken op de Burgemeester van Veen- laan", lacht Willem Folmer. De in woner van de Merellaan in Nieu werkerk heeft handen vol stalen pinnen opgeraapt en diverse zoek- rondjes achter de rug. De pinnen hebben een gemiddelde lengte van ongeveer 10 centimeter. ,,Die wil je echt niet in je autobanden hebben", vertelt de oud-politie man. ,,Je ziet ze niet snel, maar je band raakt langzaam leeg. Ik be greep dat er zelfs een band van een rolstoel lek is gegaan. De autogara gehouder heeft het er druk mee." Wim Dijkgraaf van het gelijkna mige autoservicebedrijf op het dorp, heeft inderdaad al diverse autobanden, waar stalen pinnen in zaten, moeten repareren. ,,Wat een toestand, ej. Er zijn al diverse lekke fietsbanden geweest, hoorde ik. Zelf heb ik een achttal autobanden vervangen, omdat de ijzerdraadjes er vanaf de borstels zo aan de zij- kant ingeschoten werden. Leuk is anders toch? Als je die borstels te lang gebruikt, breken de staaldra den af door metaalmoeheid. Met alle gevolgen van dien", laat de Nieuwerkerker weten. ,,Je moet er niet aan denken dat er honden of kleine kinderen in deze scherpe dingen stappen." Bewoners uit Nieuwerkerk zijn verontwaardigd over de rondslingerende scherpe pinnen en deden melding bij ge meente en onderhoudsdienst Prop uit het Brabantse Hoogerheide. Ook uit Sirjansland komen be richten van gevonden stalen pin nen. ,,We hebben ook een paar hoeken van Zierikzee, Bruinisse Ik begreep dat er zelfs een band van een rolstoel lek is gegaan en Brouwershaven gedaan met deze borstels", vertelt Erwin Suij- kerbuijk van onderhoudsdienst Prop. Hij kreeg na het afgelopen weekend veel meldingen binnen vanaf Schouwen-Duiveland. ,,Er is duidelijk wat aan de hand wat niet hoort. Bij het onkruid weghalen, zeker op niet-vlakke stukken, is veel druk nodig. Dat redt je niet met normale veegborstels. We ge bruiken stalen borstels die twee dagen meegaan. Daarna zijn ze versleten. Metaal slijt snel. Er is iets misgegaan. We hebben deze serie borstels teruggestuurd", al dus Suijkerbuijk. Hij liet dinsdag middag medewerkers een rondje rijden om pinnen op te rapen. Schadeclaims Circa 20 jaar onderhoudt Prop voor de gemeente Schouwen-Dui- veland de buitenboel, sinds een jaar of 5 als hoofdaannemer. ,,Ik heb dit in al die jaren nog maar één keer eerder meegemaakt. Dat was ongeveer drie jaar geleden in Brouwershaven. Ons bedrijf is continue in ontwikkeling. Eerst bestreden we onkruid nog met gif. Dat mag niet meer. Kunststofbor stels zijn milieutechnisch niet ge wenst. Theoretisch kan wat er nu gebeurt met die stalen borstels niet. We kijken met welk soort borstels we nu verder gaan. Men sen kunnen de schadekosten bij ons claimen. Wij kijken dan of het inderdaad door onze borstels komt en lossen het vervolgens netjes op", aldus Suijkerbuijk. Guido van der Heijden Terneuzen ,,Welkom terug. Dat hadden we niet verwacht toen jullie zeven jaar geleden naar de overkant vertrok ken." Burgemeester Erik van Me- rienbroek herinnerde Peter Smink, directeur-generaal van de Belas tingdienst aan het vertrek van de dienst uit Terneuzen. Smink, de hoogte baas van de dienst, was naar Terneuzen geko men om een handtekening te zet ten en samen met de burgemeester een lint door te knippen van het servicepunt van de belastingdienst. Wie hulp nodig heeft met belas tingzaken is niet langer afhankelijk van computer of telefoon. Twee da gen per week zijn er mensen van de belastingdienst op afspraak be schikbaar aan de eigen balie op het Uit onderzoek bleek dat we bereikbaar moeten zijn Terneuzense stadhuis. De Belastingdienst komt met tien servicepunten gedeeltelijk te rug op eerder beleid waarbij vol werd ingezet op digitalisering, ge- combineerd met het sluiten van kantoren. De Terneuzense balie is hiervan het eerste die opengaat. „Digitale dienstverlening geldt niet voor iedereen", erkende Smink. ,,Voor hen die liever met een per soon te maken hebben, willen we er zijn. Tegenover elkaar zitten is toch anders dan achter een scherm of via de telefoon." ,,We hadden te maken met geo grafische witte vlekken", zegt Bjorn Meijer, afdelingshoofd dienstverle ning bij de Belastingdienst. ,,De laatste jaren lieten we onderzoek doen en steeds kwam eruit dat we beter bereikbaar moeten zijn. Hier mee willen we ook mensen het ge voel geven dat ze niet van het kastj e naar de muur gestuurd worden." donderdag 22 juli 2021 Gerrit van Loon Nieuwerkerk Willem Folmer raapt stalen pinnen op langs de Burgemeester van Veenlaan. fotos sandra schimmelpennink -Willem Folmer, oud-politieagent De Belastingdienst is weer in persoon terug in Terneuzen. Nu niet met een eigen kantoor maar op de vloer in het stadhuis. -Bjorn Meijer, afdelingshoofd Burgemeester Erik van Merrienboer en Belastingdienst-directeur Peter Smink bij de opening van de balie in Terneuzen. foto gianni agosti

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 124