PLAY ►OH
MEDIA CULTUUR 23
Kostuumserie over trauma's
en intriges aan Spaanse hof
Album dat volgt op superhit
te flets om te beklijven
Horrordrama verteld in
omgekeerde volgorde
woensdag 21 juli 2021
Onze selectie nieuwe on-demandfilms, series, albums en podcasts. Bekijk en beluister op AD.nl/show
Zijn achtste studioalbum is er een
waarvan John Mayer (43) sterk het
gevoel had dat hij het moest ma
ken. Het idee zat vastgebeiteld in
zijn hoofd en het moest eruit. Ook
de weinig aansprekende titel
stond vast, de Amerikaan hield
hem tot het laatste moment ge
heim voor zijn omgeving, om af
keurende blikken en woorden te
vermijden. Die kwamen alsnog,
maar toen was het al een gedane
zaak. Sob Rock, vrij vertaald 'mu
ziek om bij te snikken'.
Is het werkelijk zo erg? Zeker
niet, de muziek geeft allerminst
reden tot huilen. Het album luis
tert erg prettig weg; easy listening
in optima forma, het glijdt de oren
in. Sob Rock is troost in muzikale
vorm.
De liedjes kwamen vorig jaar
midden in de lockdown in een
paar maanden tijd tot stand, in een
periode waarin Mayer op zichzelf
was aangewezen. Elk liedje lokte
het volgende uit.
Aanvankelijk kwam hij in het
coronatijdperk nergens aan toe,
totdat hij volledig in zichzelf ge
keerd het leven begon te beschou
wen. ,,Niet als een beroemde mu
zikant, maar als een doodgewone
man die bij zichzelf naar binnen
kijkt'', zei de zanger en gitarist
daar zelf over. Mayer beschrijft een
soort trance, waarin hij de num
mers componeerde.
Hij liet het aan producer Don
Was (Bob Dylan, Elton John, Rol
ling Stones) over om er een fijn ge
heel van te maken. Toen het rond
de jaarwisseling vanwege corona
onmogelijk was nog langer de stu
dio in te gaan, bouwden de twee
in een tent in Mayers achtertuin
een mobiele studio om de plaat af
te ronden. Helemaal in lockdown-
stijl zong Mayer Wild blue in van
uit zijn eigen slaapkamer.
Het eindresultaat is een album
waarin Mayer bewust het geluid
van de jaren 80 opzoekt, waarbij
hij flirt met het geluid van acts als
Dire Straits, Steely Dan en Phil
Collins. Mayer, die zijn gitaar ge
doseerd en daardoor doeltreffend
inzet, verwarmt met zijn stem. Hij
doet dat onder meer op Shouldn't
matter but it does, het mooiste
liedje van het album. Dat gaat over
de pijnlijke, nooit verdwijnende
restanten van verloren liefdes.
Mayer wilde met zijn album ge
ruststelling brengen na een tijd
van onzekerheid. Die geruststel
ling vond hij zelf in de muziek van
de jaren 80, het decennium waarin
Mayer als kind opgroeide. De vei
ligheid en geborgenheid van toen
liet hij doorklinken op Sob Rock,
dat met New light, Last train home
en I guess it just feels like ook de ty
pische Mayer-hits huisvest.
In zijn soort is Sob Rock een
topalbum, waar vrijwel niets op
aan te merken valt. Hoe vaker je
het hoort, hoe fijner het klinkt.
- Alexander van Eenennaam
rond 1720. Beide hoofdper
sonen kampen met een
trauma. Gaandeweg voe
len de twee beschadigde
mensen zich tot elkaar
aangetrokken.
In visueel opzicht heeft
de serie veel te bieden. De
makers hadden fraaie kas
telen in de buurt van Ma
drid en Segovia tot hun be
schikking. Maar de hoofd
moot vormen toch vooral
de intriges aan het hof,
waarbij de twee geliefden
tegen wil en dank betrok
ken raken. Het wankele
evenwicht in hun relatie
vormt de rode draad in
deze serie, die meer te bie
den heeft aan verwikkelin
gen dan de gemiddelde
kasteelroman. - Ab Zagt
Kostuumdrama's uit
Spanje bereiken vrijwel
nooit de Nederlandse
beeldschermen. Toch is
het aanbod uit deze regio
de moeite waard, zoals
blijkt uit La Cocinera de
Castamar (De kokkin van
Castamar).
De twaalfdelige serie, ge
baseerd op een roman van
Fernando de Munez, be
helst de relatie tussen de
kok Clara Belmonte (ge
speeld door Michelle Jen-
ner) en de graaf van Casta-
mar (Roberto Enriquez)
Zoals uit de titel blijkt, is
de horrorfilm Fear Street
Part One: 1994 een deel van
een serie, een trilogie om
precies te zijn. De twee
overige delen, waarvan het
derde nog bij Netflix moet
verschijnen, heten simpel
weg Part Two: 1978 en Part
Three: 1666. Daaruit blijkt
al dat het overkoepelende
verhaal achterwaarts
wordt verteld.
Bedenker hiervan is R.L.
Stine, bekend als de Ste
phen King-auteur voor
jongeren. Dat neemt niet
weg dat er in de verfilming
van de trilogie voldoende
gore scènes zitten.
Het uitgangspunt be
treft de vloek van een heks
uit 1666, die jarenlang de
inwoners van het plaatsje
Shadyville in Ohio terrori
seert. Normale burgers
veranderen in bloeddor
stige wezens die zonder
aanleiding hun kennissen
aanvallen en vermoorden.
Over het hoe en waarom
buigt zich een groepje tie
ners. Die proberen onder
deze helse omstandighe
den uit te vissen wat de
achtergrond van dit alles
is. De waarheid komt van
zelfsprekend pas in de
derde film aan het licht.
- Ab Zagt
J V !11! M /I
te blijven boeien, zitten er
leuke creaties tussen.
Tones and I schrijft in
haar liedjes onder meer over
het pestgedrag dat ze vooral
online heeft ervaren. Haar
grote hit uit 2019, niet op dit
album, leidde tot onnodig
positieve en negatieve reac
ties. Met beide rekent ze af
in Westside Lobby, waarin ze
zelfs rechtstreeks refereert
aan Dance Monkey: There's
no place for you in music is all
I hear/But my song went
number one in over30 fucking
countries/And I'm sorry if that
offends you my dear.
Het gevoel
dat overheerst,
is dat het de
buutalbum
niet onder
scheidend ge
noeg is. Dat er
geen nieuwe
Dance Monkey
op staat, is al
lerminst een
schande, maar
het totaal is te
flets om echt te
beklijven.
- Alexander van
Eenennaam
Ga er maar aan staan als een
van je eerste nummers het
op twee na meest gestream-
de nummer ooit is op Spo-
tify. Na ruim 2,2 miljard
luisterbeurten voor haar
enorme hit Dance Monkey
(2019) komt de 26-jarige
Australische Tones and I
(artiestennaam voor Toni
Watson) nu met haar eerste
complete album. Hoewel
veertien liedjes te veel is om
GO
ROCK ALBUM
Sob Rock
Artiest: John Mayer
KOSTUUMDRAMA
SERIE
La Cocinera de Castamar
te zien op: Netflix
HORROR SERIE
Fear Street Part One:
1994
Te zien op: Netflix
POP ALBUM
Welcome to the madhouse
Artiest: Tones and I