PLAY ►OH MEDIA CULTUUR 23 Kostuumserie over trauma's en intriges aan Spaanse hof Album dat volgt op superhit te flets om te beklijven Horrordrama verteld in omgekeerde volgorde woensdag 21 juli 2021 Onze selectie nieuwe on-demandfilms, series, albums en podcasts. Bekijk en beluister op AD.nl/show Zijn achtste studioalbum is er een waarvan John Mayer (43) sterk het gevoel had dat hij het moest ma ken. Het idee zat vastgebeiteld in zijn hoofd en het moest eruit. Ook de weinig aansprekende titel stond vast, de Amerikaan hield hem tot het laatste moment ge heim voor zijn omgeving, om af keurende blikken en woorden te vermijden. Die kwamen alsnog, maar toen was het al een gedane zaak. Sob Rock, vrij vertaald 'mu ziek om bij te snikken'. Is het werkelijk zo erg? Zeker niet, de muziek geeft allerminst reden tot huilen. Het album luis tert erg prettig weg; easy listening in optima forma, het glijdt de oren in. Sob Rock is troost in muzikale vorm. De liedjes kwamen vorig jaar midden in de lockdown in een paar maanden tijd tot stand, in een periode waarin Mayer op zichzelf was aangewezen. Elk liedje lokte het volgende uit. Aanvankelijk kwam hij in het coronatijdperk nergens aan toe, totdat hij volledig in zichzelf ge keerd het leven begon te beschou wen. ,,Niet als een beroemde mu zikant, maar als een doodgewone man die bij zichzelf naar binnen kijkt'', zei de zanger en gitarist daar zelf over. Mayer beschrijft een soort trance, waarin hij de num mers componeerde. Hij liet het aan producer Don Was (Bob Dylan, Elton John, Rol ling Stones) over om er een fijn ge heel van te maken. Toen het rond de jaarwisseling vanwege corona onmogelijk was nog langer de stu dio in te gaan, bouwden de twee in een tent in Mayers achtertuin een mobiele studio om de plaat af te ronden. Helemaal in lockdown- stijl zong Mayer Wild blue in van uit zijn eigen slaapkamer. Het eindresultaat is een album waarin Mayer bewust het geluid van de jaren 80 opzoekt, waarbij hij flirt met het geluid van acts als Dire Straits, Steely Dan en Phil Collins. Mayer, die zijn gitaar ge doseerd en daardoor doeltreffend inzet, verwarmt met zijn stem. Hij doet dat onder meer op Shouldn't matter but it does, het mooiste liedje van het album. Dat gaat over de pijnlijke, nooit verdwijnende restanten van verloren liefdes. Mayer wilde met zijn album ge ruststelling brengen na een tijd van onzekerheid. Die geruststel ling vond hij zelf in de muziek van de jaren 80, het decennium waarin Mayer als kind opgroeide. De vei ligheid en geborgenheid van toen liet hij doorklinken op Sob Rock, dat met New light, Last train home en I guess it just feels like ook de ty pische Mayer-hits huisvest. In zijn soort is Sob Rock een topalbum, waar vrijwel niets op aan te merken valt. Hoe vaker je het hoort, hoe fijner het klinkt. - Alexander van Eenennaam rond 1720. Beide hoofdper sonen kampen met een trauma. Gaandeweg voe len de twee beschadigde mensen zich tot elkaar aangetrokken. In visueel opzicht heeft de serie veel te bieden. De makers hadden fraaie kas telen in de buurt van Ma drid en Segovia tot hun be schikking. Maar de hoofd moot vormen toch vooral de intriges aan het hof, waarbij de twee geliefden tegen wil en dank betrok ken raken. Het wankele evenwicht in hun relatie vormt de rode draad in deze serie, die meer te bie den heeft aan verwikkelin gen dan de gemiddelde kasteelroman. - Ab Zagt Kostuumdrama's uit Spanje bereiken vrijwel nooit de Nederlandse beeldschermen. Toch is het aanbod uit deze regio de moeite waard, zoals blijkt uit La Cocinera de Castamar (De kokkin van Castamar). De twaalfdelige serie, ge baseerd op een roman van Fernando de Munez, be helst de relatie tussen de kok Clara Belmonte (ge speeld door Michelle Jen- ner) en de graaf van Casta- mar (Roberto Enriquez) Zoals uit de titel blijkt, is de horrorfilm Fear Street Part One: 1994 een deel van een serie, een trilogie om precies te zijn. De twee overige delen, waarvan het derde nog bij Netflix moet verschijnen, heten simpel weg Part Two: 1978 en Part Three: 1666. Daaruit blijkt al dat het overkoepelende verhaal achterwaarts wordt verteld. Bedenker hiervan is R.L. Stine, bekend als de Ste phen King-auteur voor jongeren. Dat neemt niet weg dat er in de verfilming van de trilogie voldoende gore scènes zitten. Het uitgangspunt be treft de vloek van een heks uit 1666, die jarenlang de inwoners van het plaatsje Shadyville in Ohio terrori seert. Normale burgers veranderen in bloeddor stige wezens die zonder aanleiding hun kennissen aanvallen en vermoorden. Over het hoe en waarom buigt zich een groepje tie ners. Die proberen onder deze helse omstandighe den uit te vissen wat de achtergrond van dit alles is. De waarheid komt van zelfsprekend pas in de derde film aan het licht. - Ab Zagt J V !11! M /I te blijven boeien, zitten er leuke creaties tussen. Tones and I schrijft in haar liedjes onder meer over het pestgedrag dat ze vooral online heeft ervaren. Haar grote hit uit 2019, niet op dit album, leidde tot onnodig positieve en negatieve reac ties. Met beide rekent ze af in Westside Lobby, waarin ze zelfs rechtstreeks refereert aan Dance Monkey: There's no place for you in music is all I hear/But my song went number one in over30 fucking countries/And I'm sorry if that offends you my dear. Het gevoel dat overheerst, is dat het de buutalbum niet onder scheidend ge noeg is. Dat er geen nieuwe Dance Monkey op staat, is al lerminst een schande, maar het totaal is te flets om echt te beklijven. - Alexander van Eenennaam Ga er maar aan staan als een van je eerste nummers het op twee na meest gestream- de nummer ooit is op Spo- tify. Na ruim 2,2 miljard luisterbeurten voor haar enorme hit Dance Monkey (2019) komt de 26-jarige Australische Tones and I (artiestennaam voor Toni Watson) nu met haar eerste complete album. Hoewel veertien liedjes te veel is om GO ROCK ALBUM Sob Rock Artiest: John Mayer KOSTUUMDRAMA SERIE La Cocinera de Castamar te zien op: Netflix HORROR SERIE Fear Street Part One: 1994 Te zien op: Netflix POP ALBUM Welcome to the madhouse Artiest: Tones and I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 23