O O O lil ar 16 ECONOMIE Marktaandeel supermarktketen groeit Kort co2-uitstoot Shell in hoger beroep tegen uitspraak in klimaatzaak Oliemaatschappij Shell gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de Haagse rechtbank over de beperking van de CO2-uitstoot van het bedrijf. Eerder liet Shell-topman Ben van Beurden weten de uitspraak van de rechtbank te respecteren en die als een aan moediging te zien om de uitstoot van het broeikasgas CO2 sneller te verminderen. Het bedrijf gaat toch in beroep 'omdat een rech terlijke uitspraak tegen één enkel bedrijf niet effectief is', aldus Van Beurden. ,,Er is duidelijk, ambitieus beleid nodig dat funda mentele verandering in het hele energie systeem stimuleert", zegt hij. Arcadis en Fugro aan de slag met kademuren en bruggen Advies- en ingenieursbureau Arcadis en bo demonderzoeker Fugro gaan zich de ko mende jaren bezighouden met het herstel van bruggen en kademuren in het centrum van Amsterdam. Met deze nieuwe opdracht is per samenwerkingspartner een bedrag van naar schatting 30 miljoen euro gemoeid. De gemeente Amsterdam werkt aan een groot programma om een aanzienlijk deel van de ongeveer 850 bruggen en 200 kilo meter kademuur te vervangen of te renove ren. Arcadis en Fugro behoren tot de bedrij ven die hieraan gaan werken, evenals Witte- veen+Bos en Antea Group. Moederbedrijf van Marlboro verkoopt meer sigaretten Philip Morris heeft het afgelopen kwartaal meer sigaretten verkocht. De maker van on der meer Marlboro- en L&M-sigaretten zag vooral de verkoop aan Afrika en het Mid den-Oosten groeien. Het Amerikaanse be drijf verkocht in de EU bijna 3 procent meer sigaretten. Naar Oost-Europa verscheepte het juist minder sigaretten. De omzet van Philip Morris steeg in het tweede kwartaal van 2021 met 14 procent naar bijna 7,6 mil jard dollar. De operationele winst steeg met bijna 15 procent naar 3,1 miljard dollar. Arcelor Mittal Fugro Akzo Nobel Just Eat Takeaway Supermarktketen Jumbo draaide het afgelopen halfjaar een omzet van 5,4 miljard euro, een stijging van 5,3 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van 2020. Het marktaandeel van de op een na grootste supermarkt van Ne derland steeg volgens onder zoeksbureau Nielsen naar 21,8 procent. Wie omzetcijfers met negen nullen scoort, mag volgens Jum bo's financieel topman Ton van Veen niet klagen. Maar het beeld dat de supermarkten de grote coronakampioenen zijn, ligt vol gens hem een stuk genuanceer der. ,,We doen het goed, zeker. Maar we zien dat de omzetcijfers de laatste maanden normaliseren. Dat is niet zo gek, nu alles weer open is. En omzet is nog geen winst. Het is niet dat we verlies draaien (Jumbo maakt bij de half jaarcijfers alleen omzetcijfers be kend, red.), maar we hebben met behoorlijk wat kosten te maken die de winst drukken. Daarnaast hebben we in toenemende mate last van inflatie. Leveranciers ver- hogen de prijzen door duurdere grondstoffen en schaarste. De marges staan hierdoor onder druk. Daarbovenop hebben we met meer concurrentie te maken. Denk daarbij vooral aan de flits- bezorgers die de Nederlandse markt betreden. Ons verdienmo- del komt hierdoor meer onder druk te staan'', zegt Van Veen. Jumbo scoorde het eerste half jaar opnieuw met online bestel lingen: het concern boekte daar mee 50 procent meer omzet dan in de eerste jaarhelft van 2020. Door corona gingen veel meer klanten online boodschappen be stellen. Jumbo telt nu twaalf dis tributiecentra speciaal voor het verwerken van de online bestel lingen. Dit jaar opent de Bra bantse supermarktformule nog Online kost ons nog steeds geld, het kantelpunt is niet bereikt eens vier nieuwe centra. Voor de zakelijke onlinemarkt werkt Jumbo samen met groothandel Makro. Van Veen: ,,We groeien flink, maar ook hier geldt weer de kanttekening dat online ons nog steeds geld kost, het kantelpunt is nog niet bereikt.'' België Jumbo opent ook 23 nieuwe win kels. Daarbij gaat het vooral om uitbreiding in België en in de bin nensteden. Jumbo opende in 2019 het eerste filiaal in Vlaanderen en volgens ceo Frits van Eerd zijn de Belgen erg te spreken over zijn winkelconcept. ,,De resultaten zijn boven verwachting en het enthousiasme van Belgische klanten is buitengewoon groot. Er zijn nu elf Jumbo's geopend in België. In het tweede halfjaar van 2021 verwachten we verder te groeien naar circa twintig win kels. De ambitie om binnen vijf jaar te groeien naar honderd win kels in België, blijft overeind.'' Foodserviceformule La Place, ook onderdeel van de Jumbo-fa milie, doet het door de corona maatregelen een stuk minder goed. De omzet in de eerste helft Voor bestek Jumbo draaide in de eerste helft van 2021 een omzet van ruim 5 miljard euro. De supermarktketen uit Veghel vergrootte daarmee zijn marktaandeel in Nederland. Toch ziet het bedrijf zijn verdienmodel onder druk staan. „Omzet is nog geen winst.'' woensdag 21 juli 2021 AMSTERDAM PHILIP MORRIS O Staalfabrikant profiteert van economische opleving. Bodemonderzoe ker kreeg presti gieuze order uit Amsterdam. Concurrent verf- producent PPG kwam met te genvallende cij fers. Analisten zijn minder positief over aandeel maaltijdbezorger. Sanne Schelfaut Veghel - Ton van Veen, Jumbo E o c Jumbo Extra's a pp. Jumbo kijkt bezorgd naar verdienmodel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16