EUROPAT 11 PER TREIN M 8 NIEUWS Reizigers tussen Athene en Thessaloniki wachten met smart op de Witte Pijl, de hogesnelheidstrein die de Italiaanse spoorwegen beloofden toen deze de Griekse passagiersvervoerder opkochten. Tot die tijd is het nog hopen dat de trein op tijd gaat en er niet langer dan vijf uur over doet. Thessaloniki is aanrader voor toerist De airco houdt het lekker koel en iedere stoel heeft een stopcontact voor telefoon of laptop. Prullen bakken zijn er niet, maar regelma tig komt er iemand met een vuil niszak langs zodat het geen zootje wordt. Het traject is tot dan toe niet bijster interessant geweest: door rommelige voorsteden van Athene, langs villa's daarbuiten en verder vooral door meest vlak of ietwat glooiend boerenland. Dit deel van Griekenland is land schappelijk nou eenmaal niet het mooiste. Verder opmerkelijk veel stops in dorpen als Oinoï (500 in woners), Leianokladi (1000) en Paleofarsalos (15.000). Ze liggen op spoorknooppunten, maar ook gezien het handjevol in- en uit- stappers lijkt het logisch dat een toekomstige hogesnelheidstrein eraan voorbijrijdt. Voor Larissa, met ruim 160.000 inwoners, lijkt een intercitystop nog wel te rechtvaardigen. Maar het station heeft duidelijk betere tijden gekend. Verf bladdert van de gevel, het bord met de vertrek tijden werkt niet meer. Achter het loket van een hokje waar informa tie te krijgen zou zijn, valt alleen een stapel papieren met daarbo ven een icoon van Maria en Jezus te ontwaren. Buiten, op het Plein van de Spoorwegen, is het markt. Veel klandizie is er niet, wat ongetwij feld te maken heeft met het tijd stip van de dag en de bijbehorende temperatuur. De zon staat recht boven aan de hemel, en het is bo ven de 40 graden. De schaduw rijke terrassen zitten bomvol, twee moeders zoeken met hun peuters verkoeling bij de fontein op het centrale plein. De omstan- twee steden en economische cen tra van Griekenland. Meestal ver kiezen de Grieken het vliegtuig (veertig minuten, ongeveer elk uur), de bus (zes uur, zo'n vijftien per dag) of hun eigen auto (vijf uur). En dat terwijl de ligging en inwonertallen ideaal zijn voor een goede spoorverbinding. De regio Athene kent zo'n vijf miljoen in woners, Thessaloniki één miljoen. Ze liggen zo'n 500 kilometer uit elkaar, een perfecte treinafstand, en de rails liggen er al. De Italiaanse spoorwegen zagen hun kans schoon toen de Griekse overheid, wederom onder Euro pese druk, passagiersvervoerder TrainOSE in 2016 afsplitste en te koop zette. De Italianen, in eigen land zeer succesvol in het runnen van een hogesnelheidsnetwerk, kochten de vervoerder en lieten er geen gras over groeien: verbete ring van de lijn Athene - Thessalo niki had topprioriteit. Forse vertraging Griekenland zou Griekenland niet zijn als het project geen forse ver traging opliep, en de partijen op het spoor elkaar niet zo zouden te genwerken dat de Europese Com missie dreigt de financiering stop te zetten als ze de koppen niet bij elkaar steken. Al meerdere keren werd de komst van nieuwe trei nen aangekondigd, waarmee de reis nog maar drie uur en een kwartier zou duren. Even vaak werd de introductie uitgesteld. Inmiddels zijn er al twee gloednieuwe hogesnel heidstreinen uit Italië overgekomen, maar deze Normaal neem ik het vliegtuig. Dat is veel sneller, deze trein is net een schildpad zogenoemde Witte Pijlen staan te wachten in een remise in Thessa loniki. Het spoor is er nog niet klaar voor; er wordt nu gemikt op de zomer van 2023. Maar toch, de Griekse infrabeheerder gaf het tra ject een grondige opknapbeurt, waardoor het nu volledig geëlek trificeerd is en er overal dubbel spoor ligt. De reistijd is terugge bracht naar ruim vier uur, en een unicum: de treinen gaan veelal op tijd. En zo houdt de intercity keurig drie uur na vertrek uit Athene stil op station Larissa. Van buiten zijn de wagons volgespoten met gra- fitti, maar van binnen zijn ze rede lijk schoon en zeker comfortabel. Als Intercity 52 om 12.20 uur het station van de stad Larissa bin nenglijdt, pre cies volgens schema, is dat toch wel een ver rassing. Vooraf hadden vrienden nog smadelijk gelachen bij het idee om per trein van de Griekse hoofdstad Athene naar Thessalo niki, de tweede stad van het land, te reizen. ,,Neem maar tien boe ken mee'', zei er een. ,,Dat wordt stilstaan in een weiland en slapen in de trein, zo spaar je wel mooi een overnachting uit!'' spotte een ander. Weer een ander rekende voor dat ik er een uur of zes voor moest uittrekken, hoewel de offi ciële duur van de rit net iets meer dan vier uur is. Dat de Griekse spoorwegen een beroerde reputatie hebben, is niet zo vreemd. Door decennia mis management en geldgebrek brok kelde het netwerk, grotendeels begin 20ste eeuw aangelegd, in rap tempo af. Lijnen werden afge stoten en stations raakten in ver val. De vele stakingen tijdens de crisisjaren vorig decennium - als protest tegen de draconische be zuinigingen die de regering moest doorvoeren in ruil voor Europese financiële steun - deden het imago definitief de das om. Trei nen reden vaker niet dan wel, en als ze gingen, wist je nooit hoe lang ze erover zouden doen. Logischerwijs wordt er nogal wat heen en weer ge reisd tussen de grootste dinsdag 20 juli 2021 GO Rechts gaan zitten en naar links kijken voor de Olympus Thessaloniki Katerini GRIEKEN LAND - Rapper Spyros Striggos Thijs Kettenis Athene Het beste is om bij ver trek uit Athene een zit plaats rechts aan het raam te veroveren. Tus sen Larissa en Thessalo niki hebben passagiers rechts het mooiste uit zicht over zee. Kijk wel even naar links ter hoogte van de berg Olympus, her kenbaar aan zijn top waar vrijwel altijd een wolk om heen hangt. Maar weinig Nederlanders bezoeken Thessaloniki, maar dat is onterecht: de stad heeft prachtige By zantijnse overblijfselen, een kilometerslange pro menade langs zee en een overweldigende hoeveel heid terrassen en goede restaurants. Er zijn directe vluchten naar en vanaf Schiphol, met een trein reis is een stedentrip naar Athene prima te doen. De beste tijd is het voor- of naseizoen, vanwege de hitte in juli en augustus.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 8