EUROPAT 11 PER TREIN
M
8 NIEUWS
Reizigers tussen Athene en Thessaloniki wachten met smart op de
Witte Pijl, de hogesnelheidstrein die de Italiaanse spoorwegen beloofden
toen deze de Griekse passagiersvervoerder opkochten. Tot die tijd is het nog
hopen dat de trein op tijd gaat en er niet langer dan vijf uur over doet.
Thessaloniki
is aanrader
voor toerist
De airco houdt het lekker koel en
iedere stoel heeft een stopcontact
voor telefoon of laptop. Prullen
bakken zijn er niet, maar regelma
tig komt er iemand met een vuil
niszak langs zodat het geen zootje
wordt.
Het traject is tot dan toe niet
bijster interessant geweest: door
rommelige voorsteden van
Athene, langs villa's daarbuiten en
verder vooral door meest vlak of
ietwat glooiend boerenland. Dit
deel van Griekenland is land
schappelijk nou eenmaal niet het
mooiste. Verder opmerkelijk veel
stops in dorpen als Oinoï (500 in
woners), Leianokladi (1000) en
Paleofarsalos (15.000). Ze liggen
op spoorknooppunten, maar ook
gezien het handjevol in- en uit-
stappers lijkt het logisch dat een
toekomstige hogesnelheidstrein
eraan voorbijrijdt.
Voor Larissa, met ruim 160.000
inwoners, lijkt een intercitystop
nog wel te rechtvaardigen. Maar
het station heeft duidelijk betere
tijden gekend. Verf bladdert van
de gevel, het bord met de vertrek
tijden werkt niet meer. Achter het
loket van een hokje waar informa
tie te krijgen zou zijn, valt alleen
een stapel papieren met daarbo
ven een icoon van Maria en Jezus
te ontwaren.
Buiten, op het Plein van de
Spoorwegen, is het markt. Veel
klandizie is er niet, wat ongetwij
feld te maken heeft met het tijd
stip van de dag en de bijbehorende
temperatuur. De zon staat recht
boven aan de hemel, en het is bo
ven de 40 graden. De schaduw
rijke terrassen zitten bomvol,
twee moeders zoeken met hun
peuters verkoeling bij de fontein
op het centrale plein. De omstan-
twee steden en economische cen
tra van Griekenland. Meestal ver
kiezen de Grieken het vliegtuig
(veertig minuten, ongeveer elk
uur), de bus (zes uur, zo'n vijftien
per dag) of hun eigen auto (vijf
uur). En dat terwijl de ligging en
inwonertallen ideaal zijn voor een
goede spoorverbinding. De regio
Athene kent zo'n vijf miljoen in
woners, Thessaloniki één miljoen.
Ze liggen zo'n 500 kilometer uit
elkaar, een perfecte treinafstand,
en de rails liggen er al.
De Italiaanse spoorwegen zagen
hun kans schoon toen de Griekse
overheid, wederom onder Euro
pese druk, passagiersvervoerder
TrainOSE in 2016 afsplitste en te
koop zette. De Italianen, in eigen
land zeer succesvol in het runnen
van een hogesnelheidsnetwerk,
kochten de vervoerder en lieten er
geen gras over groeien: verbete
ring van de lijn Athene - Thessalo
niki had topprioriteit.
Forse vertraging
Griekenland zou Griekenland niet
zijn als het project geen forse ver
traging opliep, en de partijen op
het spoor elkaar niet zo zouden te
genwerken dat de Europese Com
missie dreigt de financiering stop
te zetten als ze de koppen niet bij
elkaar steken. Al meerdere keren
werd de komst van nieuwe trei
nen aangekondigd, waarmee de
reis nog maar drie uur en een
kwartier zou duren. Even vaak
werd de introductie uitgesteld.
Inmiddels zijn er al twee
gloednieuwe hogesnel
heidstreinen uit Italië
overgekomen, maar deze
Normaal neem ik het
vliegtuig. Dat is veel
sneller, deze trein is
net een schildpad
zogenoemde Witte Pijlen staan te
wachten in een remise in Thessa
loniki. Het spoor is er nog niet
klaar voor; er wordt nu gemikt op
de zomer van 2023. Maar toch, de
Griekse infrabeheerder gaf het tra
ject een grondige opknapbeurt,
waardoor het nu volledig geëlek
trificeerd is en er overal dubbel
spoor ligt. De reistijd is terugge
bracht naar ruim vier uur, en een
unicum: de treinen gaan veelal op
tijd.
En zo houdt de intercity keurig
drie uur na vertrek uit Athene stil
op station Larissa. Van buiten zijn
de wagons volgespoten met gra-
fitti, maar van binnen zijn ze rede
lijk schoon en zeker comfortabel.
Als Intercity 52
om 12.20 uur
het station
van de stad
Larissa bin
nenglijdt, pre
cies volgens
schema, is dat toch wel een ver
rassing. Vooraf hadden vrienden
nog smadelijk gelachen bij het
idee om per trein van de Griekse
hoofdstad Athene naar Thessalo
niki, de tweede stad van het land,
te reizen. ,,Neem maar tien boe
ken mee'', zei er een. ,,Dat wordt
stilstaan in een weiland en slapen
in de trein, zo spaar je wel mooi
een overnachting uit!'' spotte een
ander. Weer een ander rekende
voor dat ik er een uur of zes voor
moest uittrekken, hoewel de offi
ciële duur van de rit net iets meer
dan vier uur is.
Dat de Griekse spoorwegen een
beroerde reputatie hebben, is niet
zo vreemd. Door decennia mis
management en geldgebrek brok
kelde het netwerk, grotendeels
begin 20ste eeuw aangelegd, in
rap tempo af. Lijnen werden afge
stoten en stations raakten in ver
val. De vele stakingen tijdens de
crisisjaren vorig decennium - als
protest tegen de draconische be
zuinigingen die de regering moest
doorvoeren in ruil voor Europese
financiële steun - deden het
imago definitief de das om. Trei
nen reden vaker niet dan wel,
en als ze gingen, wist je nooit
hoe lang ze erover zouden
doen.
Logischerwijs wordt er
nogal wat heen en weer ge
reisd tussen de grootste
dinsdag 20 juli 2021
GO
Rechts gaan zitten en naar
links kijken voor de Olympus
Thessaloniki
Katerini
GRIEKEN
LAND
- Rapper Spyros Striggos
Thijs Kettenis
Athene
Het beste is om bij ver
trek uit Athene een zit
plaats rechts aan het
raam te veroveren. Tus
sen Larissa en Thessalo
niki hebben passagiers
rechts het mooiste uit
zicht over zee. Kijk wel
even naar links ter hoogte
van de berg Olympus, her
kenbaar aan zijn top waar
vrijwel altijd een wolk om
heen hangt.
Maar weinig Nederlanders
bezoeken Thessaloniki,
maar dat is onterecht: de
stad heeft prachtige By
zantijnse overblijfselen,
een kilometerslange pro
menade langs zee en een
overweldigende hoeveel
heid terrassen en goede
restaurants. Er zijn directe
vluchten naar en vanaf
Schiphol, met een trein
reis is een stedentrip naar
Athene prima te doen. De
beste tijd is het voor- of
naseizoen, vanwege de
hitte in juli en augustus.