Makers van Zodiac willen
veel te veel vertellen
TUDS@HRIFT
Alle ogen op
Tijdschrift.nl
Lees nu twee weken gratis! Ga snel naar tijdschrift.nl
MEDIA CULTUUR 23
AUe populaire tijdschriften in een
handige app: dat is Tijdschrift.nL
Hoe vaak gebeurt het dat je als mu
sicalbezoeker in Nederland echt
van je stuk wordt gebracht door het
decor? De voormalige Koepelgevan
genis in Breda is fantastisch geko
zen voor een onheilspellend toe
komstverhaal als Zodiac. Op de koe
pel wordt van alles geprojecteerd,
lichtbundels schijnen vanuit de
voormalige cellen. Het is uitermate
fraai en je blijft om je heen kijken.
Dat is maar goed ook, want de
aandacht voor het spel verslapt tij
dens de musical keer op keer. Het
begin is goed te volgen en origineel
bovendien: tijdens een vergadering
van de Dierenriem besluiten de
sterrenbeelden dat het maar eens
afgelopen moet zijn met het experi
ment aarde, waar de mensheid alles
kapotmaakt. Bo de boogschutter
(Samir Hassan) reist naar de planeet
af om vier elementen (lucht, water,
vuur en aarde) op te halen, daarna is
het basta. Het beeld dat hij van de
aardbewoners krijgt is niet best.
Oorlog, honger, een ongecontro-
leerde machtsstrijd. Zoals bij vrij
wel elk dystopisch verhaal geldt Zo
diac als een waarschuwing, een
angstaanjagende blik in een toe
komst niet eens zo heel ver hier
vandaan. Maar de makers halen er
veel te veel bij, waardoor het ver
haal amper te volgen is. Big data,
euthanasie, deportaties. Het ene
zware thema is nauwelijks blootge
legd, of het volgende dient zich al
weer aan. Er wordt constant ge
schreeuwd, iedereen is boos, maar
op wie? De makers hebben tal van
idealistische boodschappen, maar
het valt niet mee voor het publiek
om die uit het verhaal te pikken.
Daarbij levert het hoge gevange
nisgebouw een lelijke akoestiek op.
De vocale solo's gaan nog wel, maar
van de vele samenzang is vaak geen
lettergreep te verstaan. Ook omdat
het orkest telkens te hard speelt en
de zangers letterlijk overstemt.
Zonde, want de makers hebben
potentieel goud in handen. Een
schitterende locatie, puike techni
sche kunststukjes en een cast die er
echt mag zijn. Vooral het samenspel
tussen secretaris-generaal van de
Wereldbond Frederik (René van
Kooten) en zijn rebellerende doch
ter Evi (uitblinker Dominique de
Bont) is mooi, net als hun zowaar
verstaanbare duet.
Als je dan toch een avond in de
bak doorbrengt, dan graag samen
met hen.
dia-aandacht wordt het normaal."
Swerink kan zich daar in vinden.
,,We maken onze onzekerheid vaak
groter in ons hoofd. Ja, als je ouder
wordt, worden je armen vaak ook
minder strak. Maar die armen heb
ben wél je kinderen gedragen." Zelf
acceptatie is trouwens makkelijker
gezegd, dan gedaan, weet de hoofdre
dacteur. „Probeer stapje voor stapje
van jezelf te houden, trots op wie je
bent. Al zijn het kleine stapjes, elke
stap is er een. Koop gewoon een gro
tere maat spijkerbroek, wurm je niet
in die te kleine broek. En voldoe niet
aan opgelegde normen.'' Ook belang
rijk: wees wat liever voor elkaar.
,,Waarom nemen vrouwen elkaar zo
de maat in alles? Laten we elkaar
steunen en zelfacceptatie aanleren."
dinsdag 20 juli 2021
Zodiac in het decor van de Koepelgevangenis. foto karin jonkers
MUSICAL
Regie: William Spaaij. Hoofdrollen:
Samir Hassan, René van Kooten,
Dominique de Bont.
De locatie voor de musical Zo
diac, de voormalige Koepelgevan
genis in Breda, is waanzinnig.
Decor en effecten zijn magnifiek.
Helaas blijven verhaal en zang er
mijlenver op achter.
Jeroen Schmale
Zodiac is tot en met eind augus
tus te zien in de voormalige Koe
pelgevangenis in Breda.
dit ben ik!
Winonah de
Jong, Esmée van
Kampen en Isa
Hoes.
FOTO VALENTINA VOS