GEZOND Gun het jezelf een ander te vergeven Een held moet het niet zelden met de dood bekopen 'Ik besef nu: ze kon niet geven wat ze niet in zich had' 20 René Diekstra In wrok blijven han gen, bijvoorbeeld omdat iemand je kwetst, is slecht voor je gezondheid. Vergevingscoach Willem Glaude- mans weet hoe je leert vergeven. erug naar 27 sep tember 1971. Die nacht verloor mijn zwager en beste vriend vlak voor de Schipholtunnel de macht over het stuur. Hij botste met hoge snelheid tegen de zijkant en raakte zwaargewond. Zeven dagen lag hij in coma, zijn situatie was volstrekt uitzichtloos. Zeven dagen en nachten zaten we aan zijn bed. We hoopten, smeekten en ba den dat hij uit die diepe slaap zou ontwaken. Tever geefs. We hoopten, smeekten en baden dat hij uit die diepe slaap zou ontwaken Sinds de moord op Peter R. de Vries denken we veel aan deze tijd terug, vooral aan de gruwelijke golfslag van wanhoop, hoop, en weer wanhoop. We zoeken naar overeenkomsten en ver schillen tussen beide dra ma's. Ook de dierbaren van Peter R. de Vries moeten ondanks alle steunbetuigin gen ontroostbaar zijn. Ik vermoed dat ze op een zelfde manier dagenlang in de wachtkamer zaten, met dezelfde uitzichtloosheid. Lev Tolstoj schreef in Anna Karenina: 'Alle gelukkige gezinnen lijken op elkaar, elk ongelukkig gezin is on gelukkig op zijn eigen wijze'. De dood van mijn zwager was een ongeluk, niemand heeft dit gewild. Bij de dood van Peter R. de Vries is dat anders, want an deren hebben zijn dood ge pland en uitgevoerd. Zijn familie heeft er alle reden toe om naast verdrietig en ontredderd, ook boos en woedend te zijn. boosheid en je woede? Bij verdriet en angst kun je op zoek naar troost bij je naas ten. Maar wat kun je als an deren volslagen gevoelloos het doden van je dierbare als een goed betaalde klus hebben aangenomen en uit gevoerd? held. Hij maakte de strijd tegen het kwaad en diens handlangers tot zijn le vensopdracht, in het besef dat het kwaad zich ook te gen hem zou kunnen keren. Dat weerhield hem niet om die strijd op een onver schrokken en nagenoeg compromisloze manier te blijven voeren. Maar daarin schuilt ook de tragiek van de ware held en van zijn dierbaren. De held moet die onverschrokkenheid niet zelden met de dood beko pen. Om het in de snijdend pijnlijke woorden van een van de grootste Ameri kaanse schrijvers F. Scott Fitzgerald te zeggen: 'Noem mij een held en ik schrijf u een treurspel'. Eigenlijk werd hij tegen wil en dank deskundige in ver geving, vertelt schrijver en coach Willem Glaudemans (66). ,,Mijn vader was een harde, autoritaire man die me elke dag pestte en kleineerde. Toen ik 18 jaar was, haatte ik hem. Tijdens een workshop bij psychiater Elisabeth Kübler-Ross heb ik hem leren ver geven. In zekere zin ben ik hem dankbaar dat hij mijn vader is ge weest, anders was ik niet geworden wie ik nu ben. Ik heb veel mensen kunnen helpen tot vergeving te ko men. Wrok is een soort pijn waar veel mensen onder gebukt gaan.'' ,,Bijvoorbeeld omdat we ons door iemand in de steek gelaten of verra den voelen. Ons ego voelt zich vaak bedreigd door de wereld om ons heen, en vertelt dat er iets moet ge beuren om het evenwicht te herstel len: de ander moet dezelfde pijn voelen en net zo lijden als jij.'' Zwijgen Stinkende best We lijken soms best ve energieleverancier is a past. Ga naar indeper DINSDAG 20 JULI 2021 GO De Russische schrijver René Diekstra kent deels de pijn die de naasten van Peter R. de Vries door staan. Hij verloor zijn zwager die na een ongeluk zeven dagen in coma lag. Maar wat moet je met je Peter R. de Vries is een c Reageren? rene.diekstra@dpgmedia.nl Wrok is steeds een beetje gif in je lichaam VIVIAN DE GIER Waarom voelen we wrok? Esther Groenewegen (51) kon uiteindelijk haar alcoholisti sche moeder vergeven dat ze haar op 17-jarige leeftijd het huis heeft uitgezet. ,,Mijn moeder kwam uit een ge zin waarin armoede, mishande ling en alcoholmisbruik speel den. Als oudste van vijf kinderen werd ze vaak geslagen door haar vader, omdat zij de anderen probeerde te beschermen. Mijn vader had het zakelijk goed voor elkaar en ik denk dat mijn moe der in hem een uitweg zag om aan haar problematische jeugd te ontstijgen. Maar ze pasten niet echt bij elkaar. Al snel ontstonden in hun huwelijk problemen. Mijn moeder begon veel te drinken en was verbaal erg negatief en domi nant. Mijn broertje vond ze leuk, maar ik kreeg altijd de volle laag. Ze gaf me de schuld van haar slechte huwelijk. Mijn vader, hij werkte zes dagen in de week, kwam niet voor me op. 'Laat je moeder maar', zei hij. Of: 'Ga maar naar boven, anders heb je weer drie dagen ruzie.' Dus er was óf geschreeuw óf ik zat op mijn kamer. Zwijgen en me negeren kon ze dagen vol houden. In de hoop op genegenheid, was ik degene die haar probeerde te troosten. Of ik maakte het huis schoon en vouwde de was op. Ook als ze zei dat mijn broertje de enige reden was dat ze nog bleef. Op mijn 17de smeet ze mij het huis uit, toen mijn vader op reis was. De jarenlange stress en boos heid uitten zich in buikpijn, hoofdpijn en rugklachten. Toen ik begin twintig suïcidale ge dachten kreeg, ging ik in thera pie en las zelfhulpboeken van psychotherapeut Wayne Dyer. Toch had ik nog lang de hoop dat mijn moeder en ik nader tot elkaar zouden komen. De ommekeer kwam toen ik me ging verdiepen in de gevolgen van vroeg kindertrauma vanuit het oogpunt van mijn moeders leven. Door haar traumatische jeugd is er van alles misgegaan in haar ontwikkeling, onder meer van haar empathische vermo gens. Ik besef nu dat ze niet kon ge ven wat ze niet in zich had. Ik moest zélf mijn innerlijke kind gaan liefhebben in plaats van dat te verlangen van haar. Ook de eindeloze dromen waarin ik ruzie maakte met haar, verdwenen. Ik kan haar nu zien als een beschadigde vrouw die op haar manier waarschijnlijk haar stinkende best heeft ge daan. Ook al was het geen goede opvoeding, het was de beste die zij me kon geven.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 20