©NDERNEMER Podcast Contant geld moet gratis 'Voor de uitwerking van ons idee is 12.000 euro nodig' van de week Evenementenlocatie én museum draaiende houden in coronatijd Prijswinnend studentenbedrijf maakt deze zomer een serieuze doorstart Ze zijn pas begin twintig, maar denken nu al na over wat ze kunnen betekenen voor mensen met dementie. Met hun bedrijf Emjoy, dit jaar winnaar van de publieksprijs van stichting Jong Ondernemen, willen ze vreugde en herkenning bezorgen middels een muziekboek. Colinda van Gog, Fleur Willems en Luuk Kempers volgen de studie Ondernemerschap Retailmanagement bij Fontys Hogescholen in Eindhoven. Samen met de afzwaaiende studiegenoten Merijn Schut en Bregje Neelis startten ze begin van dit schooljaar hun onderneming, via het programma Student Company van Jong Ondernemen. Na enkele creativiteitssessies was er een stortvloed aan ideeën. „Uiteindelijk bleven er twee over'; vertelt Van Gog. ,,We hebben beide op haalbaarheid onderzocht." Het idee van het muziekboek bleek goed aan te slaan bij zorgverleners van mensen met dementie. Willems: „Tachtig procent van de ondervraagden gaf aan zo'n boek te gaan kopen en gebruiken." Muziekgeheugen Het idee was om een prentenboek te maken met herkenbare beelden, waar tijdens het bladeren een bijpassende bekende melodie te horen is. Hoe het precies moest worden vormgegeven, daar hadden ze in januari nog geen beeld bij. Van Gog: ,,We hebben in ons vervolgonderzoek diverse specialisten geraadpleegd en geïnterviewd, zoals neurologen, muziektherapeuten en mantelzorgers. Hierdoor weten we dat het muziekgeheugen bij mensen vooral muziek uit hun tienerjaren bewaart." Investeerders ,,Ik heb een begroting opgesteld en de verkoopprijs bepaald", aldus Willems. „Voor het produceren van ons boek is geld nodig. Op dit moment denken we aan 12.000 euro genoeg te hebben. We zouden dan ook graag in contact komen met investeerders." Een uitdaging bij de productie van het boek is het verwerven van de muziekrechten. Die liggen bij vier overkoepelende organisaties van producenten, gevestigd in de VS. ,,Zie maar eens binnen te komen bij die grote jongens", schetst Van Gog. ,,Het zou heel fijn zijn als iemand ons hierbij wil helpen." Emjoy deed dit jaar mee met de wedstrijd Student Company van het Jaar, van Jong Ondernemen, en won de Publiekslieveling-prijs. „Stiekem hadden we op deze prijs gehoopt", bekent Willems. ,,Hiermee hopen we meer naamsbekendheid te krijgen." Innovatiefste student Een student company eindigt vaak aan het eind van het schooljaar. Van Gog, Willems en Kempers willen met Emjoy echter een serieuze doorstart maken. Willems: ,,Er is absoluut een markt voor ons product en het aantal mensen met dementie stijgt de komende decennia alleen maar. We gaan binnenkort naar de KVK om ons in te schrijven als VOF." Ondertussen is Emjoy alweer in de race voor Innovatiefste Student van Neder land, georganiseerd door Innovate. deondernemer.nl Ondernemerschap en lef De politiek slaat alarm nu banken laten blijken nog steeds niet het beste voor te hebben met al hun klanten. Dat geld lenen geld kost, lijkt redelijk (ook al is zelfs dat een uitvinding van de moderne tijd), maar inmiddels beginnen banken ook kosten te bereke nen voor het opnemen van eigen geld. Banken besparen op de kosten, maar gaan daarmee voorbij aan de psychologische waarde die contant geld creëert. Natuurlijk hebben ze er werk aan, maar te gelijk vervullen ze wel een maat schappelijke rol. Met contant geld is het voor consumenten namelijk een stuk makkelijker budget hou den. Fysieke euro's uitgeven leidt tot psychologische betaalpijn. Dat is in dit geval goed nieuws. Deze pijn helpt voorkomen dat je onge merkt meer uitgeeft dan je van plan was. Het helpt je de hand op de knip te houden als de aankoop niet echt nodig is. Associatie met geld verdwijnt Bankpasjes, contactloos betalen en daarna Apple Pay en Google Pay hebben de associatie met 'echt geld' steeds een stukje zwakker gemaakt. Waar we voorheen nog een pinpas gebruikten met een pincode, is het nu voldoende een smartphone of smartwatch in de buurt van een betaalautomaat te houden. De associatie met geld verdwijnt bijna volledig, waardoor er van betaalpijn nauwelijks nog sprake is. Hoe zwakker de associ- atie met geld, des te groter het risico dat we meer uitgeven dan we van plan zijn. Dat weten de banken ook, dus het getuigt bepaald niet van maatschappelijk betrokken ondernemerschap om geld opnemen steeds verder in de ban te doen. Een groot deel van de consumenten verdient genoeg om zich weinig zorgen te maken. Toch had al in 2017 bijna één op de vijf Nederlanders (18 procent) een consumptieve schuld van gemiddeld 14.817 euro. Steeds meer schulden Met de afnemende beschikbaarheid (hallo, geldautomaten!) en de plannen om kosten te berekenen voor geld opnemen, zullen die cijfers alleen maar heftiger worden. Ondernemers kun je het moeilijk kwalijk nemen. Dat zij klanten liever laten pinnen dan contant geld in hun winkel te accepteren is logisch, want het kost hen veel geld. Dus zouden het de banken moeten zijn die maatschappelijk bijdragen door het contant geld beschikbaar te maken. Zonder extra kosten. Wie wekelijks geld opneemt om aan het eind van de maand wat over te houden, wordt straks gestraft. Dat kost jaarlijks namelijk meer dan 40 euro. Lijkt je dat weinig? Dan heb je zelf genoeg om je er geen zorgen over te maken. Dat geldt lang niet voor iedereen - en die groep zal straks groeien. Dowsy uuwr7 Emjoy: de juiste toon voor mensen met dementie volg ons op De Ondernemer onderweg ROLAND TAMELING Beluister deze podcastserie Scan de QR-code voor deze aflevering van De Ondernemer Onderweg Of ga voor meer afleveringen naar deondernemer.nl/onderweg Louwman Museum heeft één van de aller mooiste autocollecties ter wereld, in een pand dat ook dienst doet als evenementen locatie. Wat doe je dan in de coronacrisis? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het aan directeur Ronald Kooyman. Het Haagse museum kreeg een flinke klap door corona, maar inmiddels zijn de deuren weer open en trekt de business aan. In deze podcast gaat het uiteraard over de effecten van deze zware periode en de kansen voor de toekomst. De locatie is onderdeel van een groot familiebedrijf, dat onder meer importeur is van de automerken Toyota en Lexus. Hoe past het museum in die groep? Louwman Group is naar eigen zeggen 'groot geworden door ondernemerschap en lef'. Kooyman legt dat uit aan de hand van de dagelijkse praktijk van zijn werk. Ook niet onbelangrijk: aangezien dit de laatste aflevering is van De Ondernemer Onderweg voor de zomerstop, wil gastheer Tameling nog wel even van de museumdirecteur horen waarom we allemaal een ritje naar Den Haag moeten maken in de vakantie. Patrick Wessels is consumenten psycholoog. Lees zijn complete blog op deondernemer.nl/contant ~!\J VV IV Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19