4 - De hemel voor mijn voeten s* 10 ZEELAND EXPOSITIE EB EN VLOED Eb en vloedis de titel van een installatie van Renée Schouwenberg in Mon Capitaine. De wortels ervan liggen in de Himalaya. mm/ m Monnikenwerk Schouwenberg (Belfeld, 1951) reist veel en ervaarde tijdens een tocht door dat ongenaakbare, grootse gebergte sterk het contrast tussen met de door vervuiling geteisterde wereld daar beneden. Daarbij kwam het besef van de plaats van de mens in het universum. Enerzijds zijn wij nietig, kwetsbaar en tijdelijk. Anderzijds zijn wij in staat én bezig de aarde te ontluiste ren. In Frankrijk, waar zij woonde, startte zij het project Bijenwas op bomen. Zij nam foto's van vrienden en kennissen, maakte er sjablonen van, waarmee zij met bijenwas de gestalten op de stam van bomen aanbracht. De mens ver bond zich met de boom, die zij ziet als bemid delaar tussen de mensenwereld en het univer sum. Wasafdrukken Het materiaal bijenwas is daarbij van belang. Het is een puur natuurlijk product, gemaakt door insecten die een hoofdrol spelen bij het in stand houden van de natuur. De tijd en de ele menten tasten de wasafdrukken aan. Ze ver dwijnen, worden opgenomen in de natuur. Schouwenberg legde dat proces vast. Het werd deel van het werk. Nadat ze weer in Amsterdam was gaan wonen, zette ze het project daar voort. Later verbleef ze een flink deel van haar tijd in Zeeland, maar vond daar geen mogelijkheid om ermee door te gaan. Tot ze de Schelde ontdekte. De grens van land en water vertelde het verhaal van de getijden, het gevecht met het water en de elementen. De basaltstenen die deel uitmaken van de bescher ming tegen het water werden de dragers van haar bijenwasafdrukken. Ook hier zijn ze tijde lijk: het water neemt de afbeeldingen in bezit, de beweging van eb en vloed spoelt het beeld langzaam weg. Zeeslakken en kokkels tasten de voorstelling aan. Wieren bedekken de gestalten. Schouwen berg volgt het proces en legt het in foto's vast. Ingrid van der Linde (Goes, 1959) filmde het. In Mon Capitaine heeft Schouwenberg een aantal van haar mensfiguren op de wanden en de zuilen aangebracht. Ik zie ook abstracte vor men en herken die uit de film. Het zijn de vor men die overblijven nadat de elementen de voorstelling hebben aangetast. Juist door het to nen van die abstracte vormen benadrukt zij dat wij deel uitmaken van een groter geheel: de na tuur. Aanklacht Zo is de installatie niet alleen een poëtische ver beelding van leven en dood, maar ook een sub tiele aanklacht tegen het centraal stellen van de mens. Toch zet zij de mens niet zondermeer neer als een gulzige veelvraat die de aarde en de atmosfeer naar de knoppen helpt. Haar gestal ten zijn gevormd van het goud van de bijenwas, symbool voor licht en leven. Mensen zijn bij zondere wezens, wij verdienen een bijzondere plek in de schepping. Maar dat vraagt wel dat we onze plaats kennen en mét de aarde en alles wat zich hier bevindt leven. Onderdeel van de in stallatie is ook een leporello, een vouwboek met bijenwasafdrukken en tekst. 'Eenheidsdans van eb en vloed de mens bevrijd van vormin stilte ontmoet ik mezelf/' lees ik. Met die stilte eindigt ook de film. Het wateroppervlak komt tot rust, de sporen van de mens opgelost in de tijd. "piÉi De afspraken werden ge maakt toen de besmet- tingscijfers in het groen za ten en we lieten ze staan ondanks de exponentiële toename van co ronabesmettingen. Afgelopen week zag ik vrienden en heb ik meer verhalen gehoord dan in tij den. Het leek wel of het beslist moest, nu het kon. Ik sprak ook een docent beeldende vorming die nu na zijn pensionering zijn han den helemaal vrij heeft om bezig te zijn met kunst. Wiebe van Dingen is beeldend kunstenaar. Eén die kunst dichtbij brengt en waarvan niet alleen de kunstwerken inspireren, maar die inspireert tot kunst. ,,Weet je José, het grote avontuur begint met het maken van vieze handen. Klim over een hek, struin door de na tuur. Laat je verwonderen door wat je vindt. Je imaginaire geest gaat dingen voorstellen. Er is niets wat niet hoort of mag: spéél, fanta seer en laat je verwonderen." 'Niets wat niet mag' is hem ken nend geen oproep om verboden dingen te doen, maar een oproep om buiten het vierkantje te den ken, te ónt-moeten, vrij te zijn en met nieuwe ogen te kijken naar wat je tegenkomt. Al dan niet samen met andere christen kunstenaars exposeert Wiebe in binnen en buitenland. Zo is nog tot 28 juli in de Oude Kerk in Naaldwijk een expositie te zien met de titel Expressionsfor jus tice. ,,Ik werk met wat ik vind of met voorwerpen die door anderen zijn weggeworpen. Wanneer ik rondstruin in de natuur krijg ik oog voor bijzonder vergroeide boomwortels, raar gevormde ste nen, soms door mensen wegge worpen dingen. Elk gevonden voorwerp is onderdeel van een bij zonder verhaal. Het vinden ervan, daar begint het mee. Langs de zee zie je een heel leven in wat je vindt. Als je over een pad langs een boerenerf loopt dat half-verhard is, kün je daarin soms scherven van oude tegeltjes vinden. Mis schien weerspiegelt het blauw daarin voor jou de hemel." Hij weet wel wat ik moet doen als Ne derland coronarood kleurt en de grenzen zich sluiten: ,,Stap naar buiten, loop langs dijkjes, door duinen, langs de zee en ervaar ple zier in het struinen. Neem je ca mera mee, een aantekenboekje en een zakje om wat je vindt in mee te nemen. Weer thuis of op je va- kantieplek ga je daarmee aan de slag. Stel dat je fragmenten van serviesgoed of tegels hebt meege nomen, dan kun je daar echt geen bord meer van maken, maar wel een mozaïek. Het kan nog eenvou diger: plak je solitaire vondst op en doe er een lijstje uit de kringloop of van een rommelmarkt omheen. Het kan jouw kunstwerk zijn." Verloren objecten Wiebe organiseert ook workshops waarin hij mensen meeneemt in het proces van zoeken en vinden, waar dan ook voor wie dan ook. ,,Stukjes natuur, verloren objec ten, zijn er om gevonden te wor den. Zoeken en vinden is Bijbels. Sommige dingen waarover je struikelt, lijken voor je te zijn neergelegd wanneer je een tweede vraag durft te stellen: welke bete kenis hebben ze voor mij?" Dat is wel wat voor mij, weet Wiebe, me verwonderen als een kind en mo gelijk ontdekken dat wanneer ik naar het hogere op zoek ga, de he mel voor mijn voeten ligt." zaterdag 17 juli 2021 GO Visie op mens en aarde subtiel verbeeld Nico Out Recensie T/m 25/7. Eb en vloed. Mon Capitaine, Kin derdijk 56, Middelburg. Zo. 14.00-17.00 uur. Renée Schouwenberg - Mon Capitaine. FOTO NICO OUT 35SÉ&-"i:" - .^-N-vrOr-VY: José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 34