IRENE VAN DEN BERG
Bierverkoop nog niet hersteld
16 ECONOMIE
1^
WEER WELKOM IN
KROATIË
Als journalist is het belangrijk
rekening te houden met de
lezer, werd er al op mijn op
leiding dagbladjournalistiek inge
stampt. Een humaninterestverhaal
voor een zaterdagmagazine vereist
een andere pen dan een rechtbank
verslag of een nieuwsbericht over
jaarcijfers voor een financiële bij
lage. De doelgroep van een medium
bepaalt voor een belangrijk deel de
toon, het onderwerp en de insteek
van een verhaal. En dus dwing ik
mezelf regelmatig stil te staan bij de
vraag 'voor wie doe ik dit eigenlijk'.
Ik hoop dat politici zichzelf die
vraag ook af en toe stellen; en dat
het antwoord dan is 'voor de bur
ger'. Ik twijfel daar wel steeds vaker
aan. Deze week bleek uit een rap
port van het Planbureau voor de
Leefomgeving dat vooral particulie
ren dokken voor de energietransi
tie. Burgers betalen onevenredig
veel belasting over gas, elektriciteit
en benzine voor hun aandeel in de
opwarming van de aarde. De indus
trie en landbouw komen daarente
gen juist gemakkelijk weg: zij beta
len veel te weinig voor de vervui
ling die ze veroorzaken.
Ander voorbeeld: de groei van de
luchtvaart kost de burger jaarlijks
tussen de 2,3 en 3,1 miljard euro,
blijkt uit een nieuw rapport van
onderzoeksbureau CE Delft. De on
derzoekers keken niet alleen naar
de ontwikkeling van de economie,
maar ook naar geluidsoverlast, mi
lieuvervuiling en gezondheidskos-
ten. Onder de streep blijkt de groei
van Schiphol dan juist welvaart te
kosten. De conclusie van de onder
zoekers is luid en duidelijk: groei
van de luchtvaart is niet in het be
lang van de Nederlandse burger.
Maar daar heeft de politiek lak
aan. In de Luchtvaartnota, waarmee
het kabinet eind vorig jaar in
stemde, is ruimte voor groei van
Schiphol met 40.000 starts en lan
dingen. En zo kan ik deze hele pa
gina volschrijven met voorbeelden
waarbij de burger er bekaaid vanaf
komt: de provincie Noord-Holland
die veel te weinig doet om haar in
woners te beschermen tegen de
ziekmakende uitstoot van rook
pluimen van Tata Steel, de provin
cie Noord-Brabant die weigert op te
treden tegen de stankoverlast van
een grote mestverwerker.
Waarom handelt een overheid te
gengesteld aan de belangen van
haar eigen burgers? Het is een vraag
die zich steeds vaker aan me op
dringt. Ik vrees dat het regelmatig
gebeurt uit eigenbelang: nogal wat
politici hopen na hun politieke
loopbaan nog carrière te maken in
het bedrijfsleven. En dan helpt het
als je het Schiphol, Tata Steel of
ING niet al te moeilijk hebt ge
maakt. Soms is het misschien ook
gewoon incompetentie. En dan zijn
er nog de giften die politieke par
tijen ontvangen van succesvolle za
kenlui. Daar verwachten ze niets
Soms is het
misschien ook
gewoon
incompetentie
voor terug. Tuurlijk niet. Helemaal
niet. Hebben ze er ooit iets voor te
ruggevraagd? Nee, want dat is ook
helemaal niet nodig. De invloed
van geld is veel subtieler.
Wat ook meespeelt, is dat er geen
club van gemiddelde Nederlanders
is. Politici spreken meestal met
groepen die een duidelijk belang
hebben, zoals werkgevers, vakbon
den, boeren, natuurorganisaties,
enzovoorts. Maar er is geen vereni
ging voor gemiddelde Nederlan
ders die liever schone dan vieze
lucht inademen. Ja, eens in de vier
jaar kan de gemiddelde Nederlan
der zich uitspreken, tijdens de ver
kiezingen. Die zijn onlangs ge
weest. Dus de prioriteit ligt de ko
mende jaren weer elders.
Tomtom
Unibail
Rodamco
Aalberts
Signify
Europa opent langzaam
weer de grenzen voor toeristen.
Onder de noemer 'Weer Welkom In' portretteren
onze correspondenten elke week een geliefd
vakantieland. Vandaag aflevering 7: Kroatië.
Ook nu Nederland rood
kleurt op de coronakaart,
zijn Nederlanders met een
coronapaspoort nog van
harte welkom in Kroatië.
Vooral de hard getroffen stad
Dubrovnik smacht naar
toeristen.
ubrovnik kreeg een
ongenadig harde
knauw van corona.
Wie wil begrijpen
hoe dat kon, hoeft
alleen maar op de
kaart te kijken. De
middeleeuwse stad ligt in het uiter
ste zuiden van Kroatië. Ruim ander
half uur voor aankomst houdt de
snelweg op, en is het kronkelen ge
blazen langs de kust. Daarnaast moet
de reiziger naar Dubrovnik door een
stukje Bosnië-Herzegovina van 8 ki
lometer breed, dat Kroatië in tweeën
splitst. Dat betekent dus twee keer
een grens over, met alle formaliteiten
- inclusief onduidelijkheid over co
ronarestricties - van dien.
Veel Noord- en Midden-Europea
nen die met auto of camper op pad
gaan, hebben geen zin in die lange rit
met hindernissen, en in tijden van
corona al helemaal niet. Van Utrecht
naar Dubrovnik is bijna twintig uur
rijden, naar de stad Porec in het
noordelijke Istrië slechts veertien.
Dat voelt voor veel Nederlanders,
maar ook voor Duitsers, Oostenrij
kers, Polen en Tsjechen, toch een
stuk dichter bij huis, en dus veiliger
in onzekere coronatijden. Tel daarbij
op dat het vliegverkeer waarvan Du-
brovnik afhankelijk is, vorig jaar vrij
wel stilviel en de voor de stad belang-
rijke Amerikanen en Aziaten Europa
niet in mochten, en het is duidelijk
waardoor Dubrovnik midden vorig
jaar in een spookstad veranderde.
Ook elders in Kroatië was de situa
tie niet best, maar de bijzondere geo
grafie van het land zorgde voor een
tweedeling. Daarbij gold grofweg:
hoe zuidelijker, hoe slechter. ,,Ik
sprak collega's in Istrië die 20 tot 25
procent minder gasten hadden ten
opzichte van 2019. Wij hadden er
maar 18 tot 20 procent over", zegt
Danka Martic (42), manager van boe
tiekhotel Prijeko Palace in de histori
sche binnenstad van Dubrovnik.
Inmiddels staat het land weer wa
genwijd open voor toeristen. De af
gelopen week trekt het wat aan, maar
druk valt het in Dubrovnik nog niet
te noemen. Winkels en horeca zijn
open, maar hebben weinig klandizie.
Van de negen kamers in Prijeko Pa
lace zijn er een paar bezet. Boekingen
gebeuren vooral last minute en het
reserveringenboek is nog akelig leeg.
Nu het hoogseizoen begint, loopt
het aantal vluchten naar Dubrovnik
snel op, maar Florien van Wijk (69),
de Nederlandse eigenaar van Prijeko
Palace, rekent erop dat het toch weer
een zwaar jaar wordt. „Dubrovnik is
een absolute vliegbestemming. En
het vliegtuig instappen blijft toch
lastig, met dat gedoe met stokjes in je
neus en onduidelijke en steeds ver
anderende regels en voorwaarden."
Redding
Iedereen in de stad houdt zijn hart
vast, nu de besmettingen in Europa
weer oplopen. ,,Ik hoop natuurlijk
dat ik ongelijk heb, maar het zou mij
niets verbazen als we straks in sep
tember weer in lockdown gaan door
de nieuwe varianten en besmettin
gen." Toen de pandemie begin vorig
jaar uitbrak, gingen de twintig werk
nemers van Van Wijk ermee akkoord
dat ze het minimumloon gingen ver
dienen. ,,Dat was onze redding.
Daardoor heb ik niemand hoeven
ontslaan. Daar ben ik ongelooflijk blij
In totaal werd in het eerste halfjaar van
2021 bijna 5,5 miljoen hectoliter bier ver
kocht in Nederland. Dat is 4,5 procent
meer dan in dezelfde periode vorig jaar,
maar nog steeds bijna 8,5 procent minder
dan in die periode in 2019, voor de coro
nacrisis. Toegenomen thuisconsumptie
compenseert maar een deel van de ach-
terblijvende bierverkopen aan de horeca.
Bedrijven in die sector bleven deels geslo
ten in de eerste jaarhelft.
De bierbrouwers vrezen voor wat hun
de komende tijd te wachten staat door het
oplopende aantal coronabesmettingen.
,,Het is essentieel dat iedereen zich aan de
basisregels blijft houden. Mochten helaas
toch weer nieuwe maatregelen onvermij
delijk zijn, dan hopen we dat de horeca
zoveel mogelijk wordt ontzien", zegt
Wigboldus.
Afgelopen jaar zagen de brouwers hun
omzet fors teruglopen toen de horeca
noodgedwongen maanden dicht ging.
Brouwers gebruikten die periode onder
andere om handgel te gaan produceren.
Daarnaar was toen veel vraag doordat
handen desinfecteren een van de aanbe
volen maatregelen was om de versprei
ding van het coronavirus tegen te gaan.
^0 @ivandenberg
Voor wie is de
politiek er nu?
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
O
zaterdag 17 juli 2021
Koopjesjagers
zetten aandeel
hoger na eer
dere koersval
Vastgoedbeleg
ger profiteert van
adviesverhoging.
Overname Ame
rikaans bedrijf
viel niet goed
Beleggers niet
gerust op ko
mende kwartaal
cijfers lichtfabri-
kant
a>
E
o
Thijs Kettenis
Dubrovnik
Nederlandse bierbrouwers hebben
het afgelopen halfjaar de bierverkoop
zien stijgen. Toch vreest de sector dat
het herstel niet doorzet, doordat ver
soepelingen van de lockdownmaatre-
gelen weer worden teruggedraaid.
,,Dit raakt delen van de horeca", zegt
Lucie Wigboldus, directeur van bran
chevereniging Nederlandse Brouwers.
ANP
Den Haag