IRENE VAN DEN BERG Bierverkoop nog niet hersteld 16 ECONOMIE 1^ WEER WELKOM IN KROATIË Als journalist is het belangrijk rekening te houden met de lezer, werd er al op mijn op leiding dagbladjournalistiek inge stampt. Een humaninterestverhaal voor een zaterdagmagazine vereist een andere pen dan een rechtbank verslag of een nieuwsbericht over jaarcijfers voor een financiële bij lage. De doelgroep van een medium bepaalt voor een belangrijk deel de toon, het onderwerp en de insteek van een verhaal. En dus dwing ik mezelf regelmatig stil te staan bij de vraag 'voor wie doe ik dit eigenlijk'. Ik hoop dat politici zichzelf die vraag ook af en toe stellen; en dat het antwoord dan is 'voor de bur ger'. Ik twijfel daar wel steeds vaker aan. Deze week bleek uit een rap port van het Planbureau voor de Leefomgeving dat vooral particulie ren dokken voor de energietransi tie. Burgers betalen onevenredig veel belasting over gas, elektriciteit en benzine voor hun aandeel in de opwarming van de aarde. De indus trie en landbouw komen daarente gen juist gemakkelijk weg: zij beta len veel te weinig voor de vervui ling die ze veroorzaken. Ander voorbeeld: de groei van de luchtvaart kost de burger jaarlijks tussen de 2,3 en 3,1 miljard euro, blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau CE Delft. De on derzoekers keken niet alleen naar de ontwikkeling van de economie, maar ook naar geluidsoverlast, mi lieuvervuiling en gezondheidskos- ten. Onder de streep blijkt de groei van Schiphol dan juist welvaart te kosten. De conclusie van de onder zoekers is luid en duidelijk: groei van de luchtvaart is niet in het be lang van de Nederlandse burger. Maar daar heeft de politiek lak aan. In de Luchtvaartnota, waarmee het kabinet eind vorig jaar in stemde, is ruimte voor groei van Schiphol met 40.000 starts en lan dingen. En zo kan ik deze hele pa gina volschrijven met voorbeelden waarbij de burger er bekaaid vanaf komt: de provincie Noord-Holland die veel te weinig doet om haar in woners te beschermen tegen de ziekmakende uitstoot van rook pluimen van Tata Steel, de provin cie Noord-Brabant die weigert op te treden tegen de stankoverlast van een grote mestverwerker. Waarom handelt een overheid te gengesteld aan de belangen van haar eigen burgers? Het is een vraag die zich steeds vaker aan me op dringt. Ik vrees dat het regelmatig gebeurt uit eigenbelang: nogal wat politici hopen na hun politieke loopbaan nog carrière te maken in het bedrijfsleven. En dan helpt het als je het Schiphol, Tata Steel of ING niet al te moeilijk hebt ge maakt. Soms is het misschien ook gewoon incompetentie. En dan zijn er nog de giften die politieke par tijen ontvangen van succesvolle za kenlui. Daar verwachten ze niets Soms is het misschien ook gewoon incompetentie voor terug. Tuurlijk niet. Helemaal niet. Hebben ze er ooit iets voor te ruggevraagd? Nee, want dat is ook helemaal niet nodig. De invloed van geld is veel subtieler. Wat ook meespeelt, is dat er geen club van gemiddelde Nederlanders is. Politici spreken meestal met groepen die een duidelijk belang hebben, zoals werkgevers, vakbon den, boeren, natuurorganisaties, enzovoorts. Maar er is geen vereni ging voor gemiddelde Nederlan ders die liever schone dan vieze lucht inademen. Ja, eens in de vier jaar kan de gemiddelde Nederlan der zich uitspreken, tijdens de ver kiezingen. Die zijn onlangs ge weest. Dus de prioriteit ligt de ko mende jaren weer elders. Tomtom Unibail Rodamco Aalberts Signify Europa opent langzaam weer de grenzen voor toeristen. Onder de noemer 'Weer Welkom In' portretteren onze correspondenten elke week een geliefd vakantieland. Vandaag aflevering 7: Kroatië. Ook nu Nederland rood kleurt op de coronakaart, zijn Nederlanders met een coronapaspoort nog van harte welkom in Kroatië. Vooral de hard getroffen stad Dubrovnik smacht naar toeristen. ubrovnik kreeg een ongenadig harde knauw van corona. Wie wil begrijpen hoe dat kon, hoeft alleen maar op de kaart te kijken. De middeleeuwse stad ligt in het uiter ste zuiden van Kroatië. Ruim ander half uur voor aankomst houdt de snelweg op, en is het kronkelen ge blazen langs de kust. Daarnaast moet de reiziger naar Dubrovnik door een stukje Bosnië-Herzegovina van 8 ki lometer breed, dat Kroatië in tweeën splitst. Dat betekent dus twee keer een grens over, met alle formaliteiten - inclusief onduidelijkheid over co ronarestricties - van dien. Veel Noord- en Midden-Europea nen die met auto of camper op pad gaan, hebben geen zin in die lange rit met hindernissen, en in tijden van corona al helemaal niet. Van Utrecht naar Dubrovnik is bijna twintig uur rijden, naar de stad Porec in het noordelijke Istrië slechts veertien. Dat voelt voor veel Nederlanders, maar ook voor Duitsers, Oostenrij kers, Polen en Tsjechen, toch een stuk dichter bij huis, en dus veiliger in onzekere coronatijden. Tel daarbij op dat het vliegverkeer waarvan Du- brovnik afhankelijk is, vorig jaar vrij wel stilviel en de voor de stad belang- rijke Amerikanen en Aziaten Europa niet in mochten, en het is duidelijk waardoor Dubrovnik midden vorig jaar in een spookstad veranderde. Ook elders in Kroatië was de situa tie niet best, maar de bijzondere geo grafie van het land zorgde voor een tweedeling. Daarbij gold grofweg: hoe zuidelijker, hoe slechter. ,,Ik sprak collega's in Istrië die 20 tot 25 procent minder gasten hadden ten opzichte van 2019. Wij hadden er maar 18 tot 20 procent over", zegt Danka Martic (42), manager van boe tiekhotel Prijeko Palace in de histori sche binnenstad van Dubrovnik. Inmiddels staat het land weer wa genwijd open voor toeristen. De af gelopen week trekt het wat aan, maar druk valt het in Dubrovnik nog niet te noemen. Winkels en horeca zijn open, maar hebben weinig klandizie. Van de negen kamers in Prijeko Pa lace zijn er een paar bezet. Boekingen gebeuren vooral last minute en het reserveringenboek is nog akelig leeg. Nu het hoogseizoen begint, loopt het aantal vluchten naar Dubrovnik snel op, maar Florien van Wijk (69), de Nederlandse eigenaar van Prijeko Palace, rekent erop dat het toch weer een zwaar jaar wordt. „Dubrovnik is een absolute vliegbestemming. En het vliegtuig instappen blijft toch lastig, met dat gedoe met stokjes in je neus en onduidelijke en steeds ver anderende regels en voorwaarden." Redding Iedereen in de stad houdt zijn hart vast, nu de besmettingen in Europa weer oplopen. ,,Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb, maar het zou mij niets verbazen als we straks in sep tember weer in lockdown gaan door de nieuwe varianten en besmettin gen." Toen de pandemie begin vorig jaar uitbrak, gingen de twintig werk nemers van Van Wijk ermee akkoord dat ze het minimumloon gingen ver dienen. ,,Dat was onze redding. Daardoor heb ik niemand hoeven ontslaan. Daar ben ik ongelooflijk blij In totaal werd in het eerste halfjaar van 2021 bijna 5,5 miljoen hectoliter bier ver kocht in Nederland. Dat is 4,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, maar nog steeds bijna 8,5 procent minder dan in die periode in 2019, voor de coro nacrisis. Toegenomen thuisconsumptie compenseert maar een deel van de ach- terblijvende bierverkopen aan de horeca. Bedrijven in die sector bleven deels geslo ten in de eerste jaarhelft. De bierbrouwers vrezen voor wat hun de komende tijd te wachten staat door het oplopende aantal coronabesmettingen. ,,Het is essentieel dat iedereen zich aan de basisregels blijft houden. Mochten helaas toch weer nieuwe maatregelen onvermij delijk zijn, dan hopen we dat de horeca zoveel mogelijk wordt ontzien", zegt Wigboldus. Afgelopen jaar zagen de brouwers hun omzet fors teruglopen toen de horeca noodgedwongen maanden dicht ging. Brouwers gebruikten die periode onder andere om handgel te gaan produceren. Daarnaar was toen veel vraag doordat handen desinfecteren een van de aanbe volen maatregelen was om de versprei ding van het coronavirus tegen te gaan. ^0 @ivandenberg Voor wie is de politiek er nu? Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O zaterdag 17 juli 2021 Koopjesjagers zetten aandeel hoger na eer dere koersval Vastgoedbeleg ger profiteert van adviesverhoging. Overname Ame rikaans bedrijf viel niet goed Beleggers niet gerust op ko mende kwartaal cijfers lichtfabri- kant a> E o Thijs Kettenis Dubrovnik Nederlandse bierbrouwers hebben het afgelopen halfjaar de bierverkoop zien stijgen. Toch vreest de sector dat het herstel niet doorzet, doordat ver soepelingen van de lockdownmaatre- gelen weer worden teruggedraaid. ,,Dit raakt delen van de horeca", zegt Lucie Wigboldus, directeur van bran chevereniging Nederlandse Brouwers. ANP Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16