7 Xl mijn jeugd is hiermee verteld. Als het boek eenmaal uit is, praat ik er nooit meer over. Echt nooit meer. Om verder te komen moet je voor uitkijken.' Het was makkelijk de interviews te doen met journalist Bart Hoffman van het Eindhovens Dagblad, die het verhaal optekende. De Rozario is een makkelijke prater. Maar teruglezen? Hij schudt zijn hoofd. 'Ik heb me echt aan mezelf geërgerd. Dat ik denk: was ik zó arrogant? Of: oeh, ik was toen niet heel lief voor mijn vriendin. Virginia heeft veel van mij gepikt, ik was zo veel aan het werk. Ze was 20 toen we een zoontje kregen, Quincy. Ik ben zeven jaar ouder, en was constant op de zaak. Dat is niet leuk hoor. Als ik haar was geweest, dan was ik misschien allang weggeweest.' Maar als hij iets goed kan, dan is het in de spiegel kijken. 'Een fout is alleen een fout als je 'm niet ziet.' Drugs gebruikt hij niet meer, drin ken doet hij amper. Er is alleen één 'minpuntje': dat jointje iedere avond na werk. 'Kan ik zo van genieten, in de tuin, als de wereld een beetje stil wordt. Dan maakt het niet uit of ik er een goede avond op heb zitten of een mindere: ik kom tot rust, neem mijn dag door. Muziekje erbij, van John Mayer tot hiphop, waar ik zin in heb. Effe reflectie.' Onder werktijd blowen of drugs gebruiken: ondenkbaar. Coke verandert je smaakt, en bovendien: je moet erbij zijn met je kop, continu. Zelf had hij harde leermeesters, topkoks die op sterrenniveau werkten. Hij begon in de bediening, klom hogerop. 'Ik heb weleens huilend op de wc gezeten, hoor. Er is tegen me geschreeuwd. Ik ben uitgekafferd.' Zelf is hij niet zo. 'Ik praat veel met ze' - hij wijst even naar de keuken, waar zijn perso neel vliegt en rent, maar ook lacht. 'Laatst zag ik dat er iets was met een werknemer. Ik nam hem mee naar boven, het kantoor. "En nu ben ik je vriend in plaats van je baas. Wat zit je dwars?" Toen kwam het verhaal eruit. Ruzie met zijn moeder, slecht geslapen, rotgevoel. Het helpt dan vaak al erover te praten.' Hij is ervan overtuigd: als jij iets voor mensen doet, doen ze ook iets voor je terug. Hij is milder geworden, in de loop der jaren. Ook voor zijn vriendin. Virginia en hij zijn nu elf jaar samen. 'Zij is echt goud. Ik begin steeds meer in te zien, vooral nu we twee zoontjes hebben (2 en 9, red.) dat we niet op de wereld zijn gezet om te werken. Ik heb nu ook een tweede zaak in Helmond, maar wil niet het gevoel hebben dat ik in de wacht sta, dat het leven nog moet beginnen. Ik wil me focussen op mijn gezin. Dat is het leven.' Tijdens de pandemie was het pittig, dat 'leven'. Lachend: 'Ik heb zóveel Fifa gespeeld, en Warzone. Ben je verdomme 36 hè. Maar ja. Uitlaatklep.' Dan weer serieus: 'We hebben echt even om de tafel gezeten, Virginia en ik: passen we nog bij elkaar, zijn we blij met hoe het gaat?' Lang verhaal kort: ja, ze passen nog bij elkaar, maar soms mag er meer gepraat worden. Vooral nu de zaken weer open zijn en er weer 'geknald' mag worden. 'Deze zaak, dit is mijn vrijheid. Ik kan hier doen en laten wat ik wil.' Hij wijst naar een muur met fluorescerende graffiti tekeningen. 'In een sterrenrestaurant. Iedereen verklaarde me voor gek. Ik deed het toch. Of juist.' Dames gaan niet meer voor ('achterhaalde regel'). Frisdrank wordt in de ban gedaan ('weg ermee'). De muziek wordt precies op 432 hertz gedraaid want dat schijnt goed te zijn voor innerlijke rust, en er wordt minder vlees gebruikt. 'En als er nog late gasten binnenkomen en er staat geen medewerker meer bij de ingang, roepen we gewoon vanuit de keuken: 'Goedenavond!!' Dat kunnen mensen aso ciaal vinden, maar dat is alleen maar vanwege de regels der etiquette. Ik heb niets met regels. Regels zijn alleen maar bedacht omdat we ons veilig willen voelen, we willen weten wat we op ons parcours kunnen verwachten.' Hij kijkt even rond. Van de graffitimuur naar de keuken, naar de gedekte tafeltjes. 'Dit restaurant, deze plek hier, is mijn vrijplaats, mijn manier van protest.' Even is hij stil. Dan: 'Weet je wat ik heb geleerd? Dat het niet uitmaakt waar je wieg staat. Het is niet allesbepalend. Je kan overal komen.' Hij wijst weer naar zijn tattoo-arm. Er staat een doodshoofd op. Wat het betekent? Jermain de Rozario grijnst. 'Koken tot de dood.' MEZZA29 Lotus, van vuilnisman tot sterrenchef verschijnt bij uitgeverij Inside 21,99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 125