'Mijn moeder rookte en
dronk niet, ze was topfit.
En opeens was ze dood'
Marlijn
Weerdenburg
wen die net hun moeder hebben
verloren iets aan mijn ervaringen
hebben. Iemand zei me: laat het
toe als je het voelt en dan zal het
gedoseerd komen. Dus ik maak
er echt tijd voor, als ik het op voel
komen. Ik probeer het ventiel
soms heel rustig open te zetten.
Dan trek ik me terug, wil ik het
liefst even alleen zijn. Vaak gaat
Paul dan met Teun op pad en blijf
ik alleen met Sammie.'
dat Marlijn Weerdenburg haar
kalme moeder zag huilen, was op
31 augustus 1997, in de uren na het
overlijden van de Britse prinses
Diana na het nachtelijke ongeluk
in Parijs. In Diana Zonen speelt
zij straks de prinses, die bijna
twintig jaar na haar dood terug
keert om haar zonen William en
Harry bij te staan. Het is bizar,
knikt ze, hoe in deze rol alle gevoe
lens van de afgelopen tijd samen
komen; het moederschap, de rouw,
het verlies van een moeder.
'Zelf wist ik wel wat over Diana's leven, maar
nu ik me op deze rol voorbereid kom ik
erachter dat ik nog heel veel niet wist. Wat
een leven, wat een tragiek. Zij heeft ellende
meegemaakt waarvan een scenarioschrijver
zou zeggen: dat is overdreven. Ze gooide
zichzelf bijvoorbeeld van de trap terwijl ze
zwanger was. Hoe eenzaam ben je dan? Het
is zo tragisch, terwijl ze zo geliefd was bij
mensen over de hele wereld, zoals bijvoor
beeld mijn moeder. Maar die liefde heeft
Diana nooit gevoeld.'
In de musical keert Diana in 2016 terug op
aarde, als haar jongste zoon prins Harry net
de Amerikaanse actrice Meghan Markle leert
kennen en de spanningen tussen hem en zijn
broer prins William beginnen op te lopen.
'Door haar dood heeft Diana de opvoeding
van haar jongens natuurlijk nooit af kunnen
maken. Nu voelt ze: dit is het moment waarop
ik moet ingrijpen. Ze gaat gesprekken met
haar zoons aan, probeert ze her en der bij te
sturen, om ze maar niet dezelfde fouten te
laten maken die ze zelf maakte.'
Als het coronaspook het toelaat, toeren Marlijn
Weerdenburg en haar collega's van eind augus
tus tot en met april met de musical langs de
Nederlandse theaters. Vriend Paul zorgt dan
voor het thuisfront. 'Rond het
overlijden van mijn moeder is hij
veel thuis geweest en hij neemt
straks de maanden vrij waarin ik
Diana Zonen speel. Hij vindt
het heerlijk om nu zoveel van die
mannen mee te krijgen, is een
natuurlijke, rustige vader. Bij hem
thuis was zijn moeder ook kost
winner, hij weet dus niet beter.
En Teun gaat vanaf september
naar school, dus hij zegt: dan kan
ik mooi een filmpje kijken als de
baby slaapt.'
OP VROEGERE PARTNERS, grin
nikt Weerdenburg, hadden haar
talrijke ambities nogal eens een
afschrikwekkende uitwerking. Dat
waren mannen én vrouwen, want:
'Ik kan nu eenmaal verliefd worden
op mannen en vrouwen, zoals ik
dat zelf noem. Niet biseksueel,
want ik ben niet zo van het hokjes-
denken en labels plakken. Voor
anderen werkt dat bevrijdend en
dat is prima, zelf gedij ik niet goed
bij hokjes. Ze geven me het gevoel
dat ik ergens bij moet horen maar
ik wil nergens bij horen.'
Oók in werk. 'Ik interviewde Eva
Jinek eens voor De Dolende Derti
ger, een tv-programma waarin ik
mijn dertigersdilemma's onder
zocht. Zij zei: Marlijn, je moet echt
focussen op één talent. Dat werkt
voor haar prima, kijk wat ze nu
bereikt, maar ik wil me juist bezig
houden met verschillende dingen.
Het loopt in elkaar over, het één
maakt me beter in het ander. Door
een live-televisieprogramma als
Moltalk te presenteren, leer ik op
het podium beter te improviseren.
En omdat ik zelf liedjes en muziek
schrijf, weet ik wat voor prachtwerk
EEN VAN DE ZELDZAME KEREN
GEBOREN Schiedam, 1 april 1983
TV-SERIE Danni Lowinski
EINDIGDE als tweede in Wie is de
Mol? 2015 PRESENTEERDE Moltalk,
Broodje gezond, De Nieuwe
Lekkerbek MUSICALS Petticoat,
Soldaat van Oranje, Diana Zonen
THEATERPROGRAMMA Marlijn Zingt
GETROUWD met geluidsman Paul
Broers MOEDER van zoons Teun
(bijna 4) en Sammie (5 maanden)
MOLTALK
DANNI LOWINSKI
■wM mu r
16